Jump to content
Annons

Fler ljudkort under 6000:-


Dr Arthur Krause

Vilket väljer du...och varför?  

32 röster

  1. 1. Vilket väljer du...och varför?

    • Digidesign Mbox 2
      0
    • Echo Gina 3G
      0
    • Edirol FA-66
      0
    • Edirol UA-101
      0
    • E-MU 1616M
      3
    • E-MU 1820
      5
    • Wamirack ESP1010
      1
    • Focusrite Saffire
      2
    • Lynx ONE
      1
    • M-Audio Delta 1010
      2
    • M-Audio FireWire 1814
      3
    • M-Audio FW 410
      0
    • Presonus FireBox
      1
    • RME 9632
      3
    • Steinberg System 4
      1
    • Terratec Phase X24FW
      0
    • Terratec PHASE 88 RACK PCI/FW
      1
    • Annat...
      3


Recommended Posts

Alternativ 1:

Gäller dig som funderar på att köpa ett nytt ljudkort.

Motivera varför du väljer just detta kort.

Alternativ 2:

Om du har ett i din ägo redan så skriv en recension med hjälp av följande punkter:

  • Chassi
  • Ingångar
  • Utgångar
  • Hörlursutgång
  • Antal kanaler samtidig inspelning
  • Antal kanaler samtidig uppspelning
  • Midi
  • Drivrutiner
  • Min subjektiva bedömning av ljudkvalitén
  • Prisvärd
  • Den huvudsakliga anledningen till att jag valde just detta kort

Belutsamhetsångesten vilket kort man bör välja har inte blivit lättare efter senaste testet i Studion Nr 9 -05. Låt oss konsumenter göra ett test där alla får vara med och tycka till. Jag tagit mig friheten att lägga till några fler kort.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kort jag skulle välja finns inte med. Det vill säga 1820m. m-et är avgörande.

Jag har använt det i ett år och är mycket nöjd. Det har fungerat klockrent, är mångsidigt och har bra ljudkvalitet.

Det är AD/DA-omvandlarna och ett digitalt synk-kort som är skillnaderna på kort med eller utan m i typbeteckningen, se skillnaderna här: http://www.emu.com/products/welcome.asp?category=505&

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du veta vilket jag äger/använder eller vilket jag väljer?

Om väljer, tycker du priset ska spela in?

Tanken är väl om du skulle köpa ett nytt ljudkort idag. Vad skulle du då välja?

Om du redan"valt" så skriv då en recension av det...

Om väljer: självklart att priset ska spela in...det är ju inte så många som är ekonomiskt oberoende 😉. Denna gallup och tråd och artikeln i Studio handlar om kort under 6000:- så vi försöker hålla oss till den nivån.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag valde annat. Äger ett EMU 1820M, och är nöjd med det.

Om jag skulle skaffa ett ljudkort idag skulle jag överväga någo lösning av RME, men den skulle i slutändan hamna ovanför 6000:-.

  • Chassi: Samma som EMU 1820
  • Ingångar: Se ovan
  • Utgångar: Se ovan
  • Hörlursutgång: Se ovan
  • Antal kanaler samtidig inspelning: Se ovan
  • Antal kanaler samtidig uppspelning: Se ovan
  • Midi: Se ovan
  • Drivrutiner: Inte de stabilaste, men de duger till seriös musikproduktion.
  • Min subjektiva bedömning av ljudkvalitén: Tillräckligt god för att jag slutat tänka på det.
  • Prisvärd: Absolut! Många ingångar och utgångar för pengarna.
  • Den huvudsakliga anledningen till att jag valde just detta kort: Se ovan

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har ett ljudkort som heter E-mu 1616 (alltså varianten utan m på slutet). Det som skiljer mitt externa ljudkort från det som var med i Studios test är att mitt har mer "vanliga" AD-omvandlare. Priset är lägre därför också, 4200 SEK.

Jag följer Doktorns upplägg och säger följande:

* Chassi: Det påminner extremt mycket om E-mu 1616 (m:et saknas dock på fronten såklart). Fronten är av rökfärgat plastglas med vit text. När lådan är påslagen så lyser logotypen petrolblå. I övrigt är denna kopplingslåda full med anslutningar och ser ut som en sån där militärburk man kan finna i sambandsbunkrar. Bara guldöverdragna kontakter. Ca. 15x15x4 cm.

* Ingångar: På fronten två st ingångar som tar antingen mik eller linje. Det finns vridpot som ställer in känsligheten för detta. S/PDIF in, ADAT in och 48V. På baksidan anslutningsmöjlighet för skivspelare (L/R) och jordskruv, två ingångspar (L/R) betecknade 1 och 2. Dock kan inte ingångspar 2 användas samtidigt som skivspelaringången.

* Utgångar: S/PDIF ut, ADAT ut. Monitorpar 1L 1R ; 2L 2R ; 3L 3R samt 3 st minijack som bara kallas out.

* Hörlursutgång med steglöst ställbar volymratt, som samtidigt är "power-knapp".

* Antal kanaler samtidig inspelning: Osäker, men tror det är 6 st, även om jag inte fått in något ljud i inputspar 2 ännu whatsoever, av någon anledning...

* Antal kanaler samtidig uppspelning: Tror det är 6 st, men har inte testat det för detta ännu. Viktigare är att 48 livespår och obegränsat antal midi-spår är vad den medföljande mjukvaran sägs klara.

* Midi: Svar ja, det medföljer en grenfördelad midikabel med 1 in, 2 in, 1 out, 2 out. Ännu ej testad.

* Drivrutinerna verkar funka helt problemfritt. I samband med installation av det fysiska ljudkortet uppstod problem med pc card-platsen och e-mu hänvisade till deras nya drivrutiner som ej fanns på cd:n, men det löstes istället genom att ett nätverkskort sattes i och togs ut ur pc card-platsen. Laptopen verkade ha hängt upp sig. De drivrutiner e-mu hänvisade till kunde inte nås från min eller någon annan dator heller (hos teknikern på inköpsstället) och de visade sig dessutom senare vara äldre än de jag fått med.

* Ljudkvalitet: Bra eller mycket bra t.o.m., under förutsättning att du helst jobbar jordat och att det inte finns störande elektronik i rummet av typen TV t.ex. Då uppstår fnissel och sprak och andra missljud. Ett tag trodde jag det var fel på kortet och tänkte returnera det därför, så svårt var det att få in vettigt ljud.

* Prisvärd: Garanterat! Man får med ett stort programpaket, på 9-talet program. Inget trams! Cubase LE, Cakewalk LE, Wavelab Lite och Proteus XE bl.a.

* Anledningen till att jag köpte kortet: Min laptop har bara en enda firewire-port (som så många andra bärbara datorer), varför jag satsade på ett s.k. PCMCIA-kort att sätta i pc card-platsen. Vad skulle jag annars stoppa i det facket? Samtidigt fick jag firewire-porten ledig till att använda till en extern hdd. I musikaffären där de säljer ett stort antal olika ljudkort, trodde de att e-mu 1616 skulle sopa undan konkurrenterna på marknaden. Lyckligtvis har ljudkortet gått mycket bra i alla tre tester jag läst.

* Problem: Jepp. Fortfarande inget ljud in i inputspar 2 på baksidan. Detta trots att jag inte använder någon skivspelare kopplad till lådan (vilket annars skulle ha blockerat inputspar 2 på den). Detta är störande, någon som kan hjälpa härvid??

Är det en inställningssak i den opedagogiska Patchmixen på skärmen?

Betyg: 8 av 10.

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...