Jump to content
Annons

Hercules FW 16/12 Firewire


sisältää

Recommended Posts

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Funderar också över detta ljudkort. Vill ha ett externt, gärna FW. Någon som kan rekommendera detta? Eller något helt annat externt kort i denna kaliber för den delen med 🙂

OGT

Jag funderade oxå på detta kort. Men det blev ett Motu 828mkII i stället.

Grymt prisvärt! Det kortet kan jag varmt rekomendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett par forumtrådar om kortet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=131

https://www.studio.se/index.php?showtopic=546

Och här finns en recension av kortet:

http://www.tomshardware.se/multimedia/ljudkort/20050210/

Och så här svarade jag i PM till MeltyMan som frågade vad jag tyckte om kortet:

Jo, jag är nöjd. Jag rekade länge innan jag bestämde mig, och så många line-ingångar + 2 st mikpreamp + 2 x midi IN/UT var det inte många kort som kunde erbjuda. Definitivt inte i samma prisklass, och knappt i högre heller.

Nackdelar är:

  • Inget stöd för Direct Monitoring via ASIO. De tidigare drivrutinerna till kortet påstod att det fanns, men det funkade aldrig, och i en senare uppdatering var det helt borttaget. Snopet. Men latencyn är låg nog att köra mjukvarumonitoring, så jag lider inte av det.
     
     
  • När jag gör mixdown i Cubase SX med hårda synthar styrda via MIDI-spår och inkopplade i line-ingångarna, så hamnar dessa synthars ljud ibland ur sync i mixen. Det ser ut som CPUn peakar just där detta uppstår. Det händer dock inte vid mixdown av VSTi. Har varit i kontakt med Hercules support, men inte funnit någon lösning. Det är inte heller alltid det uppstår.
     
     
  • Gain-reglagen på mikpreamparna är inte helt steglösa, eller-vad-man-nu-kallar-det. Det är stor skillnad i volym mellan högsta och näst högsta läget. Går dock att kringgå mha Cubase interna mixer.

Det är vad jag kan komma på just nu. Det har några brister alltså, men det där med sync-problemet vid mixdown tror jag är nån bug som jag hoppas löser sig.

Men jag är nöjd, som sagt. Har fått mycket för pengarna; betalade 4995 kr för demoex på Fitzpatrick. Går att hitta nytt för de pengarna oxå på nätet. Pixmania hade bra pris sist jag kollade.

Den andra punkten ovan är den enda nackdelen jag egentligen lider av. Hoppas fortfarande på att det är en bug av nåt slag.

Jag tror MeltyMan köpte kortet för 4200 SEK på Thomann.

Link to comment
Dela på andra sajter

[*]Inget stöd för Direct Monitoring via ASIO. De tidigare drivrutinerna till kortet påstod att det fanns, men det funkade aldrig, och i en senare uppdatering var det helt borttaget. Snopet. Men latencyn är låg nog att köra mjukvarumonitoring, så jag lider inte av det.

Konstigt att inte erbjuda direct monitoring. Men det borde ju finnas någon form av mjukvarustyrd-mixer i burken. Om du adresserar både 'ASIO ut' och 'mic/line in' till din monitorutgång kan du fixa lyssning utan latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

[*]Inget stöd för Direct Monitoring via ASIO. De tidigare drivrutinerna till kortet påstod att det fanns, men det funkade aldrig, och i en senare uppdatering var det helt borttaget. Snopet. Men latencyn är låg nog att köra mjukvarumonitoring, så jag lider inte av det.

Konstigt att inte erbjuda direct monitoring. Men det borde ju finnas någon form av mjukvarustyrd-mixer i burken. Om du adresserar både 'ASIO ut' och 'mic/line in' till din monitorutgång kan du fixa lyssning utan latency.

Jo, det finns en mjukvarustyrd mixer som följer med kortet, men den kan man bara ställa in att monitorera 2 kanaler (1xstereo) åt gången. Jag vill såklart köra direkt monitoring på alla ingångarna, eftersom jag kör 6 st analoga synthar in på en gång + mic.

Hur som helst - det här är väldigt typiskt: precis när jag skrivit inlägget ovan och talat gott om kortahelvetet så startar jag upp studion och inser att kortet lagt av!! Hårdvarumässigt alltså. Har provat andra f/w-kablar, andra f/w-kort/ingångar och annan dator. Drivisarna hittar inte kortet längre och bara en LED lyser på lådan, istället för sporadiskt julgransblinkande som annars (oavsett om man adresserade kortet eller ej). Kortet har alltså lagt av. Fan, skit, mög.

Jaja, då får vi se i veckan hur support & servicen är för kortet. Köpt från FitzPatrick via ÅF i Lund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst - det här är väldigt typiskt: precis när jag skrivit inlägget ovan och talat gott om kortahelvetet så startar jag upp studion och inser att kortet lagt av!! Hårdvarumässigt alltså. Har provat andra f/w-kablar, andra f/w-kort/ingångar och annan dator. Drivisarna hittar inte kortet längre och bara en LED lyser på lådan, istället för sporadiskt julgransblinkande som annars (oavsett om man adresserade kortet eller ej). Kortet har alltså lagt av. Fan, skit, mög.

Beklagar! Otroligt frusterande! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
[*]Inget stöd för Direct Monitoring via ASIO. De tidigare drivrutinerna till kortet påstod att det fanns, men det funkade aldrig, och i en senare uppdatering var det helt borttaget. Snopet. Men latencyn är låg nog att köra mjukvarumonitoring, så jag lider inte av det.

Konstigt att inte erbjuda direct monitoring. Men det borde ju finnas någon form av mjukvarustyrd-mixer i burken. Om du adresserar både 'ASIO ut' och 'mic/line in' till din monitorutgång kan du fixa lyssning utan latency.

Jo, det finns en mjukvarustyrd mixer som följer med kortet, men den kan man bara ställa in att monitorera 2 kanaler (1xstereo) åt gången. Jag vill såklart köra direkt monitoring på alla ingångarna, eftersom jag kör 6 st analoga synthar in på en gång + mic.

Hur som helst - det här är väldigt typiskt: precis när jag skrivit inlägget ovan och talat gott om kortahelvetet så startar jag upp studion och inser att kortet lagt av!! Hårdvarumässigt alltså. Har provat andra f/w-kablar, andra f/w-kort/ingångar och annan dator. Drivisarna hittar inte kortet längre och bara en LED lyser på lådan, istället för sporadiskt julgransblinkande som annars (oavsett om man adresserade kortet eller ej). Kortet har alltså lagt av. Fan, skit, mög.

Jaja, då får vi se i veckan hur support & servicen är för kortet. Köpt från FitzPatrick via ÅF i Lund.

Hur har det gått med ditt kort? support?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har det gått med ditt kort? support?

Ah, just det, du PMade mig ju om detta. Sorry, har glömt svara. Svarar här.

Jag lämnade in kortet hos ÅF i Lund som skickade det vidare upp till Fitzpatrick. Fick besked att det kunde ta allt från 1 till 4 veckor, beroende på om de kunde laga själva eller behövde skicka till Hercules.

Det tog c:a två veckor, de påstod sig inte hitta något fel, men bytade ut enheten ändå. Gissningvis inte mot någon helt ny enhet dock, men problemet är borta iaf. Tycker dock det här kortet distar i sina preamp-ingångar, men det kan vara någon inställning jag inte har hunnit kolla ännu.

Servicen gick på garantin och det kostade mig inget annat än väntetiden, inte ens frakt. De får godkänt, men inte mer. Jag vet nämligen att kortet låg och väntade uppe hos dem i en vecka innan de ens började titta på det.

Tycker fortfarande att Hercules FW 16/12 ger mycket för pengarna, inga andra kort i jämförbar prisklass har samma mängd in/utgångar. Dock hade jag kanske övervägt att lägga det dubbla eller trippla och köpa ännu proffsigare prylar idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Dukee (oregistrerad)

// Nedanstående inlägg sammanslaget från separat tråd /admin

Är det någon som vet något om detta ljudkort?

Hercules 12/16 firewire.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte varför du skapade en sån här tråd under "Utanför ämnet" istället för att placera den under "Ljudkort"? 🥰

Nåja, kortet har diskuterats i flera trådar i forumet. Klicka på Sök i forumets övre högra hörn, sök på Hercules och välj att söka för Alla dagar istället för de senaste 30.

Då hittar du t.ex. dessa trådar:

Hercules 16/12 FW

Hercules nya FW-kort, Fråga om Hercules 16/12 FW

Hercules, FW 16/12 Firewire Interface

Galna priser, Firewire, 16 in, 2700:-

Link to comment
Dela på andra sajter

// Nedanstående inlägg sammanslaget från separat tråd /admin

Tja!

Har sett denna för 2995:- istället för 6995:-. Är på jakt efter ett firewire kort och detta verkar ju vara ett kanonklipp!

Vad säger ni, är det ett bra kort eller finns det något bättre eller är det på g som ersätter den?

/Johan

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev så sent som igår... 😳

...kortet har diskuterats i flera trådar i forumet. Klicka på Sök i forumets övre högra hörn, sök på Hercules och välj att söka för Alla dagar istället för de senaste 30.

Då hittar du t.ex. dessa trådar:

Hercules 16/12 FW

Hercules nya FW-kort, Fråga om Hercules 16/12 FW

Hercules, FW 16/12 Firewire Interface

Galna priser, Firewire, 16 in, 2700:-

EDIT: Men du är välkommen till forumet! Ser att du var ny medlem...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Dukee (oregistrerad)

// Nedanstående inlägg sammanslaget från separat tråd /admin

Jag ska köpa nytt ljudkort och jag tänkte mig firewire.

Valet strå mellan hercules 16/12 och m-audio 1814.

Har almänheten någon åsikt om vad jag ska välja? 😆

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt .. sök i furumet och glöm inte att ifrågasätta folks åsikter ..

Hur vet engineer t.ex. att M-Audio "är lätt bättre" än Hercules då han inte provat Hercules?

Jag bara varnade läsare av denna tråd för kortet. Jag har inte testat det själv

Om man sågar ett kort och tipsar om att köpa ett Pci-kort istället så har man ju kommit ifrån frågan ..

Någon sågade Hercules då det mycket väl kan varit hans dator som strulade och inte kortet då han inte provat något annat fw-kort ..

Någon sa "skit i Hercules och kör på RME istället" .. jo jo .. skit i kortet för 2600:- och köp ett för 10 000 :- .. då har man också kommit ifrån vad frågan rör sig om ..

(Jag uttalar mig inte om kortet för jag vet inte. Jag är bara lite trött på folk som tycker en massa utan att veta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har slagit samman fyra trådar om precis samma fråga, därför fungerar inte Linus fint ihopsamlade länkar. Allt ligger numera i denna tråd.

Ahh, det här underlättar avsevärt för mig vid alla frågor jag får om kortet. Tack, båda två! 😏

edit: fast det finns förstås några till (se ett av mina inlägg ovan).. och subject ska kanske innehålla "Hercules"?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du kan lägga upp det hur du vill. Nu vet jag inte vad du kör för program, men jag skapar bara input busar i Cubase SX (under VST Connections - Inputs) som jag önskar dem. Och då kan jag välja allt mellan 6 st stereo och 12 st mono (jag kör 5 st analoga syntar i stereo och 2 st mikar i mono genom preamp-ingångarna).

Och sen skapar jag audio tracks för respektive bus och aktiverar monitorn på, och på så sätt kör jag mjukarumonitoring av alla kanalerna. Innebär alltså att jag kan lägga mjukvaraeffekter i real-time på alla mina analoga instrument i Cubase.

Hackeman, eller nån annan...! Kan man göra på detta vis om man tex micar upp ett trumset med säg 7 micar? Micarna har ju oftast xlr kontakter men om man skaffar xlr-line adapters, kan man då använda bakre line-ingångarna, en till respektive mic/trumma, och sen göra som du sa ovan (skapa input busar i cubase). Kan man då dra in micarna direkt eller behöver man nån micförstärkare eller nåt? Ska man ha xlr-line stereo eller xlr-line mono?

Tanken är att spela in riktigt trumset samtidigt som en gitarr för att trummisen ska få medhörning... Har en POD 2 så den kan man ju också "linea"... Funkar det tror du? 😄

Redigerat av Johan L
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du kan lägga upp det hur du vill. Nu vet jag inte vad du kör för program, men jag skapar bara input busar i Cubase SX (under VST Connections - Inputs) som jag önskar dem. Och då kan jag välja allt mellan 6 st stereo och 12 st mono (jag kör 5 st analoga syntar i stereo och 2 st mikar i mono genom preamp-ingångarna).

Och sen skapar jag audio tracks för respektive bus och aktiverar monitorn på, och på så sätt kör jag mjukarumonitoring av alla kanalerna. Innebär alltså att jag kan lägga mjukvaraeffekter i real-time på alla mina analoga instrument i Cubase.

Hackeman, eller nån annan...! Kan man göra på detta vis om man tex micar upp ett trumset med säg 7 micar? Micarna har ju oftast xlr kontakter men om man skaffar xlr-line adapters, kan man då använda bakre line-ingångarna, en till respektive mic/trumma, och sen göra som du sa ovan (skapa input busar i cubase). Kan man då dra in micarna direkt eller behöver man nån micförstärkare eller nåt? Ska man ha xlr-line stereo eller xlr-line mono?

Tanken är att spela in riktigt trumset samtidigt som en gitarr för att trummisen ska få medhörning... Har en POD 2 så den kan man ju också "linea"... Funkar det tror du? 🙂

Om du ska mica trummor behöver du ju preamps för varje mic och ingång. FW1612 har bara två micingångar med preamps.

Det finns andra FW-kort med 8+ micpreamps-ingångar som nog är mer vad du behöver. Jag är dock inte helt up-to-date på marknadens sortiment längre, så någon annan får tipsa dig om lämplig produkt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

7 mickar för trummor och vi räknar bort 2 stycken som kan kopplas direkt på ljudkortet.

5 mickar behöver alltså extra mikförstärkare innan de kan kopplas till ljudkortets linjeingångar.

Ett sätt att lösa det är 3 stycken 2-kanals mikpreamps. Tre stycken Alto Alpha Mic Tube blir 2685:- totalt hos JAM.

Ett annat sätt är att köpa ett mixerbord med Direct out så du kan koppla varje kanal vidare till ljudkortet. Soundcraft Spirit FX8 kostar 4895:- hos JAM, men då får du också ett helt mixerbord med eq och inbyggd effektburk från Lexicon.

Ett tredje sätt är ett ljudkort med 8 mikrofoningångar. Ovanligt. Räkna med att spräcka prisvallen 10 000:- och uppåt.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, f*n också 🙂 trodde jag hade hittat det ultimata kortet för mina behov... Vad händer om man kopplar mic direkt till lineingångarna? Kan man splitta en mic-ingång så att man kopplar in två micar i den ena micingången på kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...