Jump to content
Annons

Protools låter bättre än cubase ?


Pegu

Recommended Posts

Har suttit och mixat en låt i cubase sx3 med en kompis i ett par dagar i.

Har använt cubase i nästan tio år och tycker det fungerar klockrent.

Iallafall när vi mixat klart låten så visade jag en demo version av protools m-powered för min kompis som jag laddat ner,

och så lyfte vi in trumspår, bas och en gitarr bara för att se hur programemet (protools) fungerade. Och vi blev helt förstummade.......

Det lät helt annorlunda!

Det var ett mycket klarare ljud med tydligare diskant och ja,helt klart mycket bättre ljud.

Vi blev helt knäckta båda två att det kunde var en sådan skillnad.

Är det någon som har haft liknande erfarenheter???

Vore väldigt kul att höra om någon har en idé på vad det kan bero på att det är en sådan ljud skillnad.

Pegu

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var det inte så, att ProTools är begränsat till 24-bits intern hantering? Jag har för mig att jag har sett uppgifter om det någonstans - och det innebär i så fall i praktiken att ljudet borde bli bättre i Cubase... åtminstone teoretiskt... 🙂

Det kanske kan ha handlat om en jämförelse mellan TDM och VST-formaten, där det var en sådan skillnad...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det låter väldigt underligt!

För om det vore så, skulle nog Digidesign inte vara sena att påpeka detta, konstant, hela tiden i alla möjliga och omöjliga samannahang!

Har aldrig hört att det skulle vara ngn skillnad på de sättet, ettor som nollor i vilket program då nu vara månde! Pluggar kan ju däremot

låta både jättebra och jättedåligt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och fixade några karaokebakgrunder sent i förrgårkväll och tyckte märka samma fenomen:

Ljudfilen lät klart bättre i Peak än i Logic Express....tog mig en pinsam lång stund innan jag hörde att ljudfilen låg på ett mono-spår i LE....Hmmm.....då är det dags att gå till bädds... 😆😆🙂

Säker att inga presets ligger och spökar på någon EQ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte så, att ProTools är begränsat till 24-bits intern hantering?

Nix. ProTools LE är precis som (nästan) alla de andra 32 bit flyttal internt.

Stora PT är 48 bitars fast-tal i mixbuss, vissa delar går ner till 24 bitars fasttal.

Nu är 24 bitar mycket mer än vad en typisk ljudsignal innehåller, det kostar extra med AD som i verkligheten ger mer än 20 bitar.

Sen är det nog så att gamla versioner av Cubase var kända för att inte riktigt hålla måttet ljudmässigt. Nyare versioner påstås vara helt OK.

Förvåningen är stor över skillnaden.

Förslag: lägg upp några takter av grundspåren och din mix på nätet. Gärna som wave-filer så vi inte tappar nåt. Sen kan nån annan mixa PT eller andra program. Jag ställer upp med Samplitude.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och fixade några karaokebakgrunder sent i förrgårkväll och tyckte märka samma fenomen:

Ljudfilen lät klart bättre i Peak än i Logic Express....tog mig en pinsam lång stund innan jag hörde att ljudfilen låg på ett mono-spår i LE....Hmmm.....då är det dags att gå till bädds... 😆😆🙂

Säker att inga presets ligger och spökar på någon EQ?

Jag tror nog att de jämförde hur de upplevde "mixbussen" i de olika programmen.

Inte hur det lät att spela upp samma enskilda .wav spår i de olika programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten: Tack för den lilla utredningen. 😆

Jag betvivlar starkt att man skulle höra någon skillnad mellan de olika programmen. Visst rör det sig om olika algoritmer för summeringen o dyl, så en teoretisk skillnad finns alltid - men jag är väldigt säker på att det rör sig om otroligt små skillnader i praktiken i så fall...

När det gäller Cubase, så har det förekommit en enda version där det fanns en bugg i ljudmotorn (som dessutom fixades ganska omgående med en uppdatering) som gjorde att den verkligen lät sämre - och den buggiga versionen hann få stor spridning bland piraterna. Jag skulle tro att ursprunget till att många påstår att Cubase låter sämre än andra program, kan lokaliseras till just piratkopian av den versionen... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Min version är ett köpt cubase sx2 köpt för 7.500:- tror jag det var, plus uppdateringen till sx3 för 1.500:-.

Alltså ganska mycket pengar.

Kör förresten bara med köpta program, har tröttnat på alla crackar för länge sedan.

Pegu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får leta upp någon som kör med protools och be dom göra en bounce på dom separata ljudfilerna.

Återkommer och kan förhoppningsvis lägga upp både cubase och protools versionerna här så alla kan lyssna och höra skillnaden.

Tack för visat intresse så länge,

MVH

Pegu

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...