Jump to content
Annons

Tips på mickar som passar mina...


red_house_painter

Recommended Posts

Har haft lite problem med mina preamps till mitt EMU 1820 kort. De gainar på ingen nivå alls. Jag spelar in trummor och har testat olika lösningar. Har använt SM57or och en gammal AKG kondensatormick.

Har främst spelat in överhäng då det varit helt omöjligt att micka upp något annat då det bara gainar.

Finns det då några mickar med -dB pads som jag kan köpa? Har haft ett par Oktava MC219 (om jag minns rätt betäckning?) Iallafall dom som man kan ändra "huvud" osv.

Finns det lite billigare varianter eller mickar med mindre Output än dom jag har? Eller har ni någon annan lösning på mitt problem?

När jag spelar in så gainar det även om ratten till preampen är på noll. Det jag då behöver är väl ialalfall någon dB minskning om jag cycklar åt rätt håll.. Sig till om jag cycklar fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag är ute och roddar live har jag en hel låda med dämpsater med mig.. Jag älskar att ha för hög signal på en mic ( det angenämaste problem en ljudtekniker kan tänka sig) för då jag kopplar in en passiv dämpsats kan jag vara säker på att minska både brus och samtdigt öka ljudkvalitet... ingen ljudtekniker är komplett utrustad utan en bunt XLR dämpsater.. Själv kör jag med 3dB, 6dB, 12 dB samt 20 dB. då kan man seriekoppla ihop precis det man behöver utan att involvera brusande preamps. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att avgöra, jag klarar det inte i alla fall. För att räkna på det måste man veta vilka nivåer det handlar om, och så mycket "fingerspitzgefuhl" har i alla fall inte jag. Jag skulle nog testa med två av värdena och prova mig fram. Det är ju inga enorma pengar det handlar om. Och det är ju utan tvekan "bra-att-ha grejor".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...