Jump to content
Annons

Hörlurar.. vilse :/


MickeMikrofon

Recommended Posts

Hejsan allihopa! 😼

Jag har ett par Sony MDR-V300 lurar, och nÀr jag köpte dom sÄ lÄg dom pÄ 699kr.

Min frÄga Àr:

Är det bĂ€ttre att köpa ett par riktiga "studio lurar" eller funkar dom jag har?

Och kan ett par "riktiga" behringer lurar eller liknande "musik mÀrken" vara bÀttre Àven om dom e betydligt billigare? (alltsÄ att det finns sÄnna lurar som man köper pÄ en musik affÀr som Àr billigare Àn dom jag har) Ja jag tror ni fattar!

Tack pĂ„ förhand! 😛

Redigerat av MickeMikrofon
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag vet inget om de lurar du har nu. Men jag tror inte att jag provat nÄgra lurar under cirka 1000-lappen som jag tyckt vara riktigt bra.

Bra mÀrken Àr ocksÄ Sennheiser och Beyerdynamics.

Men hÄll dig pÄ avstÄnd frÄn Behringers lurar... Behringer har en och anna hyfsad pryl, men lurarna hör inte dit...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om man du ska anvÀnda hörlurar som monitorer dÄ du spelar in (medhörning alltsÄ.. Inte mixning) sÄ Àr det ett par saker man ska tÀnka pÄ.

Slutna lurar Ă€r bra dĂ„ dom inte lĂ€cker ur sig sĂ„ mycket ljud som fĂ„ngas upp av mikrofonen. dom ska vara sköna och lĂ„ta bra.. Jag tĂ€nker inte gĂ„ in mer pĂ„ vad jag menar med "LĂ„ta bra" efter som det Ă€r individuellt. 😼

Ska du anvÀnda lurar för mer serös mixning sÄ Àr det viktigt att du har lurar som fÀrgar ljudet sÄ lite som möjligt och att dom klarar av att Äterge ett fullt frekvensregister. Jag ska inte utala mig om Behringers lurar dÄ jag inte sjÀlv har provat dom men jag har en kÀnsla av att dom nog duger bÀttre till som medhörningslurar vid inspelning Àn som mixningslurar.

En annan sak som Àr viktig Àr att man verkligen kÀnner sina lurar.. Man kan göra jÀttebra mixningsjobb med lurar som inte Àr studiomÀssiga förutsatt att man vet lurarnas begrÀnsningar och ljudfÀrgningar. SjÀlv mixar jag ofta i ett par Denon AH-D750 för att jag trivs med dom lurarna, Jag har haft dom i 15 Är sÄ jag kÀnner deras begrÀnsningar helt enkelt.

Sen ska du veta att det Àr vÀldigt svÄrt att göra hela mixningen i bara hörlurar.. Det Àr viktigt att du har nÄt annat att referenslyssna i ocksÄ.. ett par enklare studiomonitorer.. Eller sÄ fÄr du brÀnna ner pÄ CD och lysna i bilen, hemstereon etc..

Personligen sĂ„ tror jag inte att man hittar bra mixningslurar under 2000:- men man vet aldrig 😛

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har ocksÄ ett par sony mdr-v300. Jag skulle nog inte anvÀnda dom att mixa i pga att det Àr sÄ mycket bas i dom.

FrÄgan Àr ju fortfarande vad du ska göra i dom. Ska du bara ha dom nÀr du spelar in tex sÄng sÄ tycker jag du ska testa dom och se hurvida dom lÀcker in eller inte. Ska du ha ett par lurar att mixa i sÄ skulle jag nog köpa ett par dyrare lurar om ekonomin tillÄter.

Jag tror f.ö att ett par behringer skulle förbÀttra, har bÄde hört och lÀst mycket dÄligt om deras studiolurar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tRasH cAn maN (oregistrerad)

Jag var sjÀlv förvirrad i hörlurstrÀsket för nÄtt Är sedan. Ville ha ett par lurar man kunde "lita pÄ".

Det slutade med att jag pröjsade lite mer Àn tÀnkt och inhandlade ett par Beyerdynamics DT770 Pro.

Har aldrig Ängrat det köpet. Grymt bra detaljrikedom.

Dock mÄste tilllÀgas att endast mixa i hörlurar kan vara förÀdiskt!

/tRasH

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sennheiser HD 650, Àr vÀldigt bra oxo. kostar lite mer, 2600:- ungefÀr, men Àr vÀrda varenda krona. De Àr dock öppna, fast det gör inget fÄr min del dÄ jag tycker om att kunna höra om nÄgon sÀger nÄgot, utan att den talande personen först mÄste peta en pÄ axeln för att man inte hör.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...