Jump to content
Annons

Hur gör ni när ni spelar in?


hertingen

Recommended Posts

Hej!

Skulle vara roligt att höra hur ni andra gör när ni spelar in. Jag har inte så stor koll på det här med om man bör spela in i mono eller stereo.

När man spelar in synthljud och trummljud tex. Ska man spela in kagge, virvel, cymbaler som en mono kanal eller en stereo?

Jag brukar spela in alla synthljud (inklusive trummljud) som stereokanaler. Och gitarr, bas och sång som monokanaler.

Borde jag spela in kagge och virvel som mono kanske?

Hur gör ni?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
PetePizza (oregistrerad)
Hur gör ni när ni spelar in?

Trycker på REC och hoppas på det bästa. 😛

Men att spela in Stereo kanaler utan Stereo mick

är ju som att köra bil utan däck.

"Det går men det är inte bra"

Ja, eller som att sminka en gris.

Hehe, du e rolig du Piccazzo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mono.. Stereo är nåt man fixar i mixningen sen... När man spelar in pratar man om kanaler/spår och inte i termer om stereo eller monospår. Varje kanal/spår kan man säga är ett monospår.

Visst kan man spela in i stereo men då brukar jag spela in på 2 kanaler/spår samtidigt i stället

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

:rolleyes: Nämen för att ge ett kort seriöst svar så försök spela in så mycket som möjligt i mono, även synthar. Spela in utan några effekter och inga panoreringar (alltså behövs ju inga stereospår)

Sen när du ska mixa allting det är DÅ som du har nytta av stereo så du kan panorera alla dina mono-ljud och sen lägga på effekter för att skapa bredd och djup i bilden.

lattjolajbans! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är berättigad för det är faktiskt förvirrande jämfört med ett traditionellt mixerbord där stereo kräver två ingångar. De flesta Dx:ier/Vsti; er är väl gjorda i stereo, så behåll det. Det går att panorera ändå. Monoinspelningar tror jag kvittar.

Trummor ska du absolut lägga ut på en himla massa kanaler. -Jag fuskar med sex ibland. Men det är snålt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag nästan bara spear ing gitar så kopplar jag bara in min crap förstärkare med en crap sladd in i ljudkortet. Sen spelar jag in med godtykligt programm. Efter att ha spelat in själva (rena)gitarrljudet så börjar jag mixtra :rolleyes:...ingen som klagat på mitt gitarrljud än. Trott att jag bara kör i princip dåliga grejer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla mikrofoner är ju mono-mikrofoner, så att spela in i stereo med sånna är korkat.

de e ju förutsatt att man bara kör med enstaka mic. Man kan ju spela in i stereo bara man kan skapa en skillnad mellan kanalerna. Går ypperligt enkelt genom att bara använda en mic till och panorera dom åt höger och vänster. Fast då får man vara lite försiktig med vilka micar man parar ihop å hur man vill rikta dom. se upp för fasfel

När jag lirar in gura så kör jag med två micar och gitarren till effektpedal in i mixern. Micarna pannar jag åt höger och vänster och låter gurans mic ligga i mitten. ser till att det inte är överslag på höger eller vänster och höjer eller sänker gitarrmicen tills det känns bra.(Gitarrmicen e mest för transienternas skull)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har programmerade trummor, säg från synt eller liknande, brukar en vettig lösning vara att endast ha cymbaler och pukor i stereo, resten mono, på grund av hur det låter i mixen sen när du panorerar. Cymbalerna brukar i alla fall jag panorera lite utspritt och pukorna från vänster till höger.

Helt enkelt kan man säga att det ska kännas som det gör när du sitter bakom kitet, som jag brukar ha det är det hihat till vänster, ride till höger. Och sen ha kagge och virvel i mitten. Men det är självklart precis upp till var och en hur man placerat sina trummor, och vad som låter bra i en mix.

Det är bara att exprimentera, det här är bara mitt tips 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni när ni spelar in?

Trycker på REC och hoppas på det bästa. 😱

Men att spela in Stereo kanaler utan Stereo mick

är ju som att köra bil utan däck.

"Det går men det är inte bra"

Njae... skulle snarare säga köra bil utan bil.

Man spelar ju in allt i monokanaler, och sen kan man Panpotta dem. Så får man ett nice stereo sound. Jag kör med en mik mellan lilla och mellanstora pukan (har bara 3) och en mellan mellanstora och golvpukan. Sätter sedan full vänster Pan på lillkagge miken och full höger Panpot på storkagge miken. Blir rakt ut sagt "as nice" stereo på pukorna. Pannar rästen precis som trumsättet står, utgår att lilla pukan är mitten och sätter därmet baskaggen på lite höger och virveln/hi-haten på lite vänster.

Redigerat av walle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...