Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Posted (edited)

Verkar vara en leksak i klass med biltemas mikrofoner. ett tips är att spara till ngt riktigt. 😄

Edited by Humor
Posted

Hej!

Har du hört att just denna mikrofonen skall vara bra?

För annars kan du, precis som Humor med humor redan påpekat, lika gärna köpa än billigare på Biltenma och därmed spara dig en slant!

Posted

T.bone är Thomanns eget "märke" - och är därför ganska okänt här på hemmaplan. Det är billiga kinesiska OEM-micar - något som visserligen inte är samma sak som att säga att de är helkassa, men det manar till eftertanke före köp - speciellt om man inte har möjlighet att lyssna på dem innan man bestämmer sig..

Förresten: Finns det någon som har t.bone-micar, så lånar jag gärna sådana när det är dags för en ny omgång testinspelningar - så kan man få höra vad de går för... 😱

Posted

ok.. jo, jag har ju inte så stor budget som sagt.. men har köpt thomanns egna grejjer förut och vart väldigt nöjd med, det har varit överlägsna i sin prisklass (enligt mig)

Mvh Kristoffer

Guest PetePizza
Posted

Jag har en gammal teknikmagasinet mic. ser ut som en sm58 fast svart och med liten brytare på. Du kan få den för 50 spänn 😱

Posted
ok.. jo, jag har ju inte så stor budget som sagt.. men har köpt thomanns egna grejjer förut och vart väldigt nöjd med, det har varit överlägsna i sin prisklass (enligt mig)

Mvh Kristoffer

Annars har Behringer också ett par löjligt billiga dynamiska micar som du kan köpa i vanliga butiker i Sverige. Man behöver inte gå över ån efter vatten... 😱

Posted

Hmm.. tack! =)

Jag tänkte ha dem för att mica trummor men har bestämt mig för att köpa EN dyrare dynamisk mic som jag ska ha till att både mica gitarrstärkare och sjunga i.. för max 1000 spänn och troligtvis från www.thomann.de några tips?

ps. spelar rock, hårdrock och ballader... .ds

Posted

En SM57 fungerar klockrent till gitarrstärakre. Den är dessutom grym på trummor (speciellt virveltrumma). Kan liak gärna användas till vad som helst. Bara fantasin sätter gränser. :rolleyes:

Posted

Såg först nu att du skulle sjunga i micken också. Då kanske det kan vara bättre med en stromembransmikrofon t.ex Studio Projects B1 (1000:-) vilken studio rekomenderar.

Många skulle nog påstå att stormembranare inte är så bra att micka gitarrstärkare med men detta är en smaksak. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt, om man bara har råd med en mikrofon eftersom du kan använda en stormembranare till så mycket mer än bara spela gitarr (SM57 fugerar bra till sång med, ibland) du kommer kasnke vilja spela in en tamburin någon gång och då är stormembranren oumbärlig.

Men kompletera gärna med en SM57 senare.

Så här skulle iallafall jag göra om jag var i din situtaion. Men lyssna på andras åsikter också!

Posted

ok, ja men jag har kollat på den båda dem där förut.. gillade dem men trodde då inte att ekonomin skulle räcka till..

tack för tipsen =)

Posted

fast surdio projekt micen är väl kondensator? Jag vill ha dynamisk.. =)

Posted (edited)

Köp en Sm57 du så har du en bra dynamisk allroundmic som du kan ha i många många år.. Den duger att sjunga i också.. Jag gjorde själv en inspelning med den legendariske Eric Bibb ( http://www.ericbibb.com/ ) där Eric använda en SM57 på sången eftersom han gör det också live.. Det blev faktiskt kanonresultat.. 🙂

En SM57 bör du kunna hitta ny för under tusenlappen.

EDIT: Länk till SM57 hos Thomann

Edited by hegobald
Posted

Varför vill du ha en dynamisk när du kommer upp i den prisklassen? Ingen möjlighet till fantommatning?

Posted

fungerar den till alla sorters sång?

Nej, det har jag inte.. och dessutom har jag hört att dynamisk är bäst till rocksång, vilket jag sjunger/spelar mest

Posted

Om du har tajt budget så har TSM en SM57-kopia som heter MT57. Den kostar bara ca. 400:- och skall enligt en del vara i stort sett likvärdig med originalet. Har dock inte provat själv.

Posted

En Shure SM7 (dynamisk) är väl närmast standard inom stökiga rockkretsar. Allra helst när sångaren inte kan/vill stå still och vill hålla micken i handen när han studsar omkring.

/giggsy

Posted
fungerar den till alla sorters sång?

Nej, det har jag inte.. och dessutom har jag hört att dynamisk är bäst till rocksång, vilket jag sjunger/spelar mest

Njae, grejen *tycker jag* är att en kondensatormikrofon, i regel, är bättre all-round-mick ... Man kan använda den till allt egentligen.

I studiosammanhang så ser jag ingen tvekan till att kondensatormikrofoner är the way to go när man har begränsad budget istället för att ha massa olika specialmikrofoner för olika sammanhang.

Viktigt dock är naturligtvis att du har fantommatning; men å andra sidan behöver du iallafall en mikrofonförstärkare om du ska spela in från mikrofon och med dessa förstärkare så kan man räkna med att det finns fantommatning (+48v).

En annan detalj är att kondensatormikrofoner är många gånger känsligare för stötar och våldsamheter; så om du ska ruffa för mkt så är det bättre med en dynamisk mikrofon..

Kika iallafall på Studios test i ngt nummer som någon nog kan referera till; samt på Claes hemsida med mikrofonjämförelser, som någon också kan länka till.. 😕

/Daniel

Posted

Hmm.. okej.. det kanske blir en kondensator ändå.. men jag vet inte.. har ett vanligt litet mixerbord fantommatning? Har ett Behringer Europack UB-1622fx-pro

Posted (edited)
Kika iallafall på Studios test i ngt nummer som någon nog kan referera till; samt på Claes hemsida med mikrofonjämförelser, som någon också kan länka till.. 🙂

/Daniel

...men jag har ju redan svarat - med länk till testsiten i signaturen... 😐

Furstan: Jag tror att alla Behringermixrarna har fantommatning. Kolla i manualen - eller kolla om det finns en omkopplare där det står något om 48V eller phantom power eller något sådant... 😄

Edited by Claes
Posted
...men jag har ju redan svarat - med länk till testsiten i signaturen... 😐

😄 .. Tänkte att det kanske behövde förtydling eller nåt 🙂

/Daniel

Posted

en sak til bara.. vad är det för kontakt på Studio Projects B1? hittar inte.. men jag antar att det är XLR som på de flesta mickar? Men man måste ju vara säker så man inte köper fel..

tacksam för svar snabbt!

Mvh Kristoffer

Posted
en sak til bara.. vad är det för kontakt på Studio Projects B1? hittar inte.. men jag antar att det är XLR som på de flesta mickar? Men man måste ju vara säker så man inte köper fel..

tacksam för svar snabbt!

Mvh Kristoffer

Alla micar har XLR.

OBS!!! Eftersom du var osäker på kontakttypen, så förtydligar jag för säkerhets skull... För att en kondensatormic ska fungera, så krävs det att du har en XLR hane-hona kabel. Micingången på mixern/preampen skickar nämligen bara ut fantommatning på XLR - och dessutom sitter micpreampen bakom XLR-kontakten, så du har ändå inget val... 😉