Jump to content
Annons

Ino Audio pr10


Blodis

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Nej INOs högtalare mäter inte eller låter inte lika bra som NHTs aktiva lösning inte en chans, jag har hört båda och NHTs XD system låter bättre vid alla nivåer och har dessutom mycket bättre spridning än INOs högtalare.

Angående mätningar så tror jag att du borde mäta upp frekvensgången på era INO själv med  ordentligt kalibrerad mätutrustning vid olika nivåer så får du se en kurva som inte alls ser ut som den INO marknadsför, utför även en impulsmätning så får du kanske en chock...

Du skriver att du litar på fysiken och mätningar men det gör du ju inte....Du litar på en tomte..

Du lever i en värld där det är ok att tro på saken för sakens skull. En värld där dogmer och påståenden är mer värda än lyssningsintryck och mätningar. Det kan låta tråkigt, men det skulle aldrig fungera för oss som jobbar och verkar i en bransch med stenhård konkurrens. Den attityden kommer man långt med i Hifi sammanhang men inte i studiobranschen.

Logichead jag vet inte vad du gjort men jag och de flesta i inspelningsbranschen som det gått hyfsat för trots hård konkurrens har inga problem med att använda aktiva monitorer i arbetet snarare tvärtom. Finns dessutom knappt någon studio som inte använder aktiva högtalare med god behållning.

Lustigt att du pratar om dogmer när det är du som stenhårt följer en dogm formulerad av en person som visserligen är duktig men samtidigt har gjort sin/din dogm till business. Ormolja?

Slutligen kan man fråga sig om mannen bakom INO är särskilt seriös när han slänger ur sig uttalanden som föjande (alla från MM)

"Mina pr60 klarar en ineffekt på 10 000 W vid alla frekvenser

utan distorsion."

"Biamping-Nej, det är något av det dummaste man kan hitta på"

"Omkring 1974 skulle jag köpa en riktig stereoanläggning. Det

rimliga och korrekta sättet att köpa en stereoanläggning är givetvis att

bege sig till biblioteket, läsa allt som finns tillgängligt om örats funk-

tion, och därefter samla in specifikationer från tillverkarna. På så sätt

borde det vara lätt att välja optimal utrustning."

"Ambitionen med mitt monitorsystem är att det skall

ha ett dynamikområde överstigande 130 dB. Det är avsevärt mer än

några av dagens monitorsystem ens kommer i närheten av"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 132
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)

Läs och begrunda.

"Aktivt/passivt delningsfilter

Det finns två olika typer av delningsfilter. Det vanliga passiva som är det som sitter i alla vanliga högtalare. Den aktiva typen som även kallas elektroniskt delningsfilter (aktivt därför att det innehåller aktiva komponenter = förstärkare) och som separerar signalen mellan olika slutsteg som i sin tur kopplas direkt till elementen, man gör alltså delningen innan förstärkaren. Man använder spolar och kondensatorer för att ordna själva delningen (av praktiska skäl använder visserligen bara kondensatorer i aktiva delningsfilter) skillnaden är den att i det elektroniska filtret kan man få bättre prestanda genom att dess teoretiska funktion stämmer med verkligheten - förut (del 1) sade vi ju att det var viktigt att ha rätt delningsfilter till en viss högtalare, nu är det ju så att högtalaren är en ganska komplicerad enhet som gör att det passiva delningsfiltret inte kommer att fungera riktigt som det borde i teorin även om vi har rätt filter, i det elektroniska delningsfiltret kan man i princip göra ett "perfekt" filter eftersom belastningen på filtret är nära nog helt ideal (ett motstånd). Nackdelen med ett elektroniskt delningsfilter är att det kräver extra förstärkarkanaler annars så är det nära nog bara fördelar, förr när de sk operationsförstärkarna (Integrerad Krets som innehåller en komplett förstärkare och som är den delen som gör filtret just aktivt) var betydligt sämre kunde man anmärka mot mer brus men idag är operationsförstärkarna så bra att det knappast är något problem. Fördelarna med aktiva filter är däremot ganska uppenbara, det ger inga effektförluster i stora filterdrosslar - det har en nära nog perfekt delning, man kan enkelt nivåjustera elementen dessutom utan förluster. Passiva filter är den vanliga typen som sitter i högtalaren och som är uppbyggd med spolar, kondensatorer och motstånd - problemen med denna typen är den att den stjäl en del förstärkareffekt och att filtret måste driva en högtalare som har en del "hyss" för sig och då fungerar inte filtret riktigt som vi har hade önskat oss"

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten, angående intervjun med I.Ö i MM, så antar jag att du också läst hans replik i numret efter. Journalisten som intervjuade honom skickade aldrig artikeln för korrektur och han hade missförstått allt som går att missförstå. Ungefär som du, när du missförstår allt i de tester och recensioner som du läser på internet. Så går det ofta när okunniga personer ger sig på att skriva om saker de inte förstår. Du är ju själv ett flagrant exempel på det.

Det är väl egentligen bara "Mina pr60 klarar en ineffekt på 10 000 W vid alla frekvenser

utan distorsion." som är konstigt. Det han talade om var ju effekten pi60 klarade utan lavindistorsion, men det noterade inte journalisten.

Att Öhman när han var 14 år köpte stereoanläggning genom att göra en marknadsundersökning på bibblan tycker jag inte är så värst skandalöst.

Ambitionen att uppnå över 130dB i dynamik är iofs storslagen (de flesta Genelec har ju runt 100dB i dynamiskt omfång) och jag vet inte om det är möjligt överhuvudtaget. Men det vore ju helt fantastiskt om det gick! Då hade vi ett högtalarsystem som är väl i nivå med de bästa digitala inspelningssystemen...

Återstår att se om han lyckas.

Du citerar en text utan att ange källa. Vem har skrivit den? Jultomten?

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten, för sista gången: MÄTDATA MÄTDATA MÄTDATA, och en gång till, MÄTDATA. Mätdata rules, argument som "jag vet för jag har hört båda" är nonsens. Du verkar kompetent, och borde veta att två högtalare i olika rum, vid olika tid, med olika kringutrustning, vid olika ljudnivåer inte kan och inte bör jämföras. Rummet påverkar frekvensgången betydligt mer än monitorn och således är kommentarer om en monitors frekvensgång efter dylikt test helt intetsägande. Kan du presentera fakta?

Dina argument om att IÖ definitivt inte är seriös baserat på citaten nedan är heller inte att betrakta som definitiva, då på IÖs plussida finns hans forskning, engagemanget i Ljudtekniska Sällskapet och utvecklandet av F/E-metoden, konsultuppdrag att förbättra B&Ws högtalare och en i största allmänhet sund inställning till återgivning. Kanske är han excentrisk, men oseriös, nä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten, för sista gången: MÄTDATA MÄTDATA MÄTDATA, och en gång till, MÄTDATA. Mätdata rules, argument som "jag vet för jag har hört båda" är nonsens. Du verkar kompetent, och borde veta att två högtalare i olika rum, vid olika tid, med olika kringutrustning, vid olika ljudnivåer inte kan och inte bör jämföras. Rummet påverkar frekvensgången betydligt mer än monitorn och således är kommentarer om en monitors frekvensgång efter dylikt test helt intetsägande. Kan du presentera fakta?

Dina argument om att IÖ definitivt inte är seriös baserat på citaten nedan är heller inte att betrakta som definitiva, då på IÖs plussida finns hans forskning, engagemanget i Ljudtekniska Sällskapet och utvecklandet av F/E-metoden, konsultuppdrag att förbättra B&Ws högtalare och en i största allmänhet sund inställning till återgivning. Kanske är han excentrisk, men oseriös, nä.

Nu är ju NHT Xd systemet och INO PR 10 två väldigt olika konstruktioner men utan tvekan så är XD systemet det bättre (fast givetvis dyrare)

Allvarligt så går det inte att jämföra eftersom NHTs spridning är bland det bästa som en högtalare kan prestera och dom är inte särskilt placeringsskänsliga.

Två punkter där INO visar stora svagheter.

Sen var ju den dynamiska förmågan och renheten i återgivningen från NHT verkligen enastående.

Jag skrev inte att Öhman definitivt var oseriös utan att han inte verkade vara särskilt seriös när han slänger ur sig orimliga eller rent av fåniga uttalanden som att "Biamping är något av det dummaste man kan hitta på" Samtidigt som han själv gör det...

Att Öhman jobbat åt B&W på konsultuppdrag är väl en något modifierad sanning? Liksom mycket annat från "Ingenjören".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket dynamiskt omfång hanterar NHT? Vad menar du med renhet? Låg distorsion? Rak frekvensgång? Upplys oss! Gärna med frekvensgång för NHT högtalarna (inte slutsteget).

Öhman är inte här på forumet och kan inte försvara sig mot dina insinuationer. Jag tycker att det är läge att du slutar upp med din kampanj med att smutskasta honom. Jag tror inte att vare sig du eller jag vet tillräckligt mycket om honom för kunna påstå vare sig det ena eller andra om hans person eller om hans meriter. Han är en legendarisk personlighet i svensk hifi och pro audio och sådana personer kommer det alltid att florera rykten och påståenden om. Så om vi låter det vara med att angripa hans person så tycker jag att det skulle vara schysst. Jag är säker på att du håller med om att det är slag under bältet att baktala personer på det sättet.

Du har konsekvent låtit bli att svara på frågor och försvara dina påståenden, istället har du grävt fram utvalda citat från en MM intervju (utan att ta hänsyn till rättelser från intervjuofftret) samt bifogat ännu ett citat från en anhängare av aktiv delning (utan att ange källa).

Det känns som det inte finns någon röd tråd i dina inlägg. Det känns som om svaret på våra frågor bara blir nya citat och referenser, något som svarar lika mycket på våra frågor som "goddag yxskaft".

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelarna jag hört om biamping är ju rätt logiskt det att förstärkningen av basregistret inte påverkar den andra förstärkningen alls. Och i teorin borde det ju bli bättre. Om man hör skillnad eller inte, det vete gudarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Rak frekvensgång? Upplys oss! Gärna med frekvensgång för NHT högtalarna (inte slutsteget).

Öhman är inte här på forumet och kan inte försvara sig mot dina insinuationer. Jag tycker att det är läge att du slutar upp med din kampanj med att smutskasta honom. Jag tror inte att vare sig du eller jag vet tillräckligt mycket om honom för kunna påstå vare sig det ena eller andra om hans person eller om hans meriter. Han är en legendarisk personlighet i svensk hifi och pro audio och sådana personer kommer det alltid att florera rykten och påståenden om. Så om vi låter det vara med att angripa hans person så tycker jag att det skulle vara schysst. Jag är säker på att du håller med om att det är slag under bältet att baktala personer på det sättet.

Du har konsekvent låtit bli att svara på frågor och försvara dina påståenden, istället har du grävt fram utvalda citat från en MM intervju (utan att ta hänsyn till rättelser från intervjuofftret) samt bifogat ännu ett citat från en anhängare av aktiv delning (utan att ange källa).

Texten angående aktiva filter kom från Ljudia tänkte att det låg på en nivå som du klarade av, Ljudia säljer både aktiva och passiva filter och dito högtalare så dom kan knappast anses vara "jäviga" vilket Öhman nog kan sägas vara.

Vad gäller mätningar och test av NHT så har jag ju faktiskt visat detta http://www.adnm.com/pdfs/australianxdreview.pdf

Men det verkar som om du inte läste texten eller såg mätdiagrammen ordentligt nåja

"Test Results

The technical performance of NHT’s

XdS system can be summed up quite

easily. NHT’s XdS system returned the

smoothest, flattest, most extended

frequency response of any loudspeaker

system Australian HI-FI Test Laboratories

has ever tested"

"This time, the unsmoothed

response extends from 200Hz (the

lowest frequency Australian HI-FI Test

Laboratories can measure using this

gating technique) to 20kHz within

just ±1.5dB. The +/-dB variation would

have been even smaller than this were

it not for two tiny glitches"

Biamplifiering/aktiv delning med separata slutsteg har som sagt ett flertal fördelar som jag har påtalat ett antal gånger själv och med länkar i den här tråden så ytterligare förklaring borde väl inte behövas LH? Det jag reagerade på var att Öhman skriver att biamplifiering är något av det dummaste man kan hitta på, trots att han själv använder det ibland. Hur kan det då vara så dumt?

P.S.

Typiskt en sektmedlem att anklaga en ifrågasättande för att smutskasta "sektledaren" och du skriver "Du har konsekvent låtit bli att svara på frågor och försvara dina påståenden"

Något läskunniga knappast håller med om...

Apropå "legendariska" personer på riktigt så är den som ligger bakom NHT Xds filter och processorer, Kim Ryrie mannen som tillsammans med Peter Vogel i princip uppfann Samplern och den moderna sequencern med 30 års professionell erfarenhet av avancerad DSP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ifrågasätter ju våra och andras mätningar av Ino högtalarna (trots att vi faktiskt mätte upp dem inför ett eventuellt köp och i grunden vara skeptiska till en början). Jag tycker att det är mer befogat att ifrågasätta Australian HiFi's mätningar.

Som du ser så får de olika resultat med två olika mätmetoder. Det indikerar ju att de gör något fel. Sen är +/- 1.5dB (eller +/- 2.5dB) LÅNGT IFRÅN de +/- 0.5 dB som du hävdade att NHTXd höll sig inom.

LÄS MINA INLÄGG ÄR DU SNÄLL, JAG HAR PÅPEKAT DENNA MÄTNINGSDISKREPANS FÖR LÄNGE SEDAN!!!

Dina kunskaper inom området är uppenbarligen mycket grunda och genom att utmåla Ino Audios försvarare som sekterister föresöker du få fokus bort från fakta och din egen inkompentens.

Som sagt, du är fortfarande en del svar skyldig och det blir inte bättre av ditt pladder.

Sedan visste jag inte om att Ino har ett system med Bi-amplifiering. Vad heter det systemet?

När vi är klara med diskussionen om aktiv och passiv delning, ska vi diskutera Klass D förstärkeri, en annan svaghet i ovan nämnda NHT system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du ifrågasätter ju våra och andras mätningar av Ino högtalarna (trots att vi faktiskt mätte upp dem inför ett eventuellt köp och i grunden vara skeptiska till en början). Jag tycker att det är mer befogat att ifrågasätta Australian HiFi's mätningar.

Dina kunskaper inom området är uppenbarligen mycket grunda och genom att utmåla Ino Audios försvarare som sekterister föresöker du få fokus bort från fakta och din egen inkompentens.

Som sagt, du är fortfarande en del svar skyldig och det blir inte bättre av ditt pladder.

Sedan visste jag inte om att Ino har ett system med Bi-amplifiering. Vad heter det systemet?

När vi är klara med diskussionen om aktiv och passiv delning, ska vi diskutera Klass D förstärkeri, en annan svaghet i ovan nämnda NHT system.

Tror inte du såg att de olika mätningarnas resultat berodde på att högtalarna mätts vid olika avstånd 1 och 3 meter i ett rum vilket självklart visas i mätdatan.

Du ifrågasätter Australian HiFis mätningar men var är INO mätningarna? Dom officiella mätdiagram jag har sett kan ju inte ens INO fansen matcha så lägg gärna upp dina egna mätningar......

Klass D förstärkare har delvis dåligt rykte men det går att bygga mycket bra sådana förstärkare kolla t.e.x. Carver,Sunfire,B&O (IcePower) http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw1067.asp Powerphysics (NHT) http://www.powerphysics.com/ m.fl.

Du är ganska lustig som påstår att Klass D förstärkarna skulle vara en svaghet i NHT systemt när du inte ens har hört systemet eller nog inte ens riktigt vet vad en klass D förstärkare är eller att det finns en uppsjö av olika varianter på klass d förstärkare men du för väl bara vidare någon sektmyt i vanlig ordning.

INO säljer ju aktiva filter så självklart har dom sålt ett och annat system som biampas även om inte INO tillverkar förstärkarna som används.

Link to comment
Dela på andra sajter

INO säljer ju aktiva filter så självklart har dom sålt ett och annat system som biampas även om inte INO tillverkar förstärkarna som används.

Mja, nu ska vi kanske komma ihåg att vad som vissa anser vara biamping anser andra vara aktiv drift. Inte riktigt samma sak. I Hifi-sammanhang så är biamping inget annat än en längre (tankemässigt) driven biwiring. D v s man matar slutstegen till de lägre frekvenserna med samma signal som går till slutstegen för de högre frekvenserna. Utan något aktivt filter. Det är detta IÖ anser vara rätt dumt och jag håller med honom. 😮

När det gäller aktiv drivning (med aktivt filter) så är det en annan sak. Det är ju det enda försvarbara när man ska ha subbar så klart har då snubben aktiva filter på programmet. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Glaskatten (oregistrerad)
INO säljer ju aktiva filter så självklart har dom sålt ett och annat system som biampas även om inte INO tillverkar förstärkarna som används.

Mja, nu ska vi kanske komma ihåg att vad som vissa anser vara biamping anser andra vara aktiv drift. Inte riktigt samma sak. I Hifi-sammanhang så är biamping inget annat än en längre (tankemässigt) driven biwiring. D v s man matar slutstegen till de lägre frekvenserna med samma signal som går till slutstegen för de högre frekvenserna. Utan något aktivt filter. Det är detta IÖ anser vara rätt dumt och jag håller med honom. 😎

När det gäller aktiv drivning (med aktivt filter) så är det en annan sak. Det är ju det enda försvarbara när man ska ha subbar så klart har då snubben aktiva filter på programmet. 😎

http://www.audioholics.com/education/frequ...ing-vs-biwiring

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...