Jump to content
Annons

Kvinnliga trummisar...


Plancka (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 282
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har aldrig blivit kallad sexist förut och vill inte bli det nu heller... Exakt vad i mitt inlägg var det som var sexistiskt?
tycker att dom flesta kvinns bakom trummorna rör sig 'osvängigt'

1. Jag utgår från att "sväng" är positivt laddat.

2. Du säger att kvinnor rör sig mindre svängigt (underförstått än män, varför skulle du annars skriva "kvinnor", istället för att räkna upp dessa osvängiga individer?) - bakom trummorna. Dom "rör sig fel": Kvinnor är helt enkelt sämre trummisar än män, enligt dig.

Den som anser att kvinnor är sämre än män -det kan handla om trumspel eller fotboll- på grund av sitt kön är sexist.

För övrigt är jag tämligen säker på att jag varken är mer eller mindre smart än dig, punkrockdude - jag bara har en annan åsikt än du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag inte.

Är jag en sexist om jag säger att kvinnor inte är lika bra på fotboll som män? 😉

De ÄR de ju inte för guds skull, kan ni inte lägga av med den här politiska korrektheten och ta saker och ting för vad det är istället för att sätta etikett på varenda djävla sak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag inte.

Är jag en sexist om jag säger att kvinnor inte är lika bra på fotboll som män?  😉

De ÄR de ju inte för guds skull, kan ni inte lägga av med den här politiska korrektheten och ta saker och ting för vad det är istället för att sätta etikett på varenda djävla sak?

Men i fallet kvinnor som trummisar så räcker deras muskelstyrka mer än väl för alla typer av trumspel. Annars skulle ju t ex Lasse i Metallica ha problem att slå hårt då han är cirkus 167 och väger 55 kg. Ganska liten med andra ord till coh med om man jämför med genomsnittskvinnan.

Titta bara på Josephine i Sahara, hårdare än så slår man inte om setet ska hålla hela spelningen.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag inte.

Är jag en sexist om jag säger att kvinnor inte är lika bra på fotboll som män?  😉

Svar: JA!

Sexism can refer to three subtly different beliefs or attitudes:

  • The belief that one sex is superior to the other.
     
  • The belief that men and women are very different and that this should be strongly
    reflected in society, language, the right to have sex, and the law.
     
  • It can also refer to simple hatred of women (misogyny] or less commonly, hatred of men (misandry).

http://en.wikipedia.org/wiki/Sexism

Sen får du väll tycka vad du vill, men du fick svar på din fråga 😏

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Plancka (oregistrerad)

Jag har aldrig blivit kallad sexist förut och vill inte bli det nu heller... Exakt vad i mitt inlägg var det som var sexistiskt?

tycker att dom flesta kvinns bakom trummorna rör sig 'osvängigt'

1. Jag utgår från att "sväng" är positivt laddat.

2. Du säger att kvinnor rör sig mindre svängigt (underförstått än män, varför skulle du annars skriva "kvinnor", istället för att räkna upp dessa osvängiga individer?) - bakom trummorna. Dom "rör sig fel": Kvinnor är helt enkelt sämre trummisar än män, enligt dig.

Den som anser att kvinnor är sämre än män -det kan handla om trumspel eller fotboll- på grund av sitt kön är sexist.

För övrigt är jag tämligen säker på att jag varken är mer eller mindre smart än dig, punkrockdude - jag bara har en annan åsikt än du.

Rör sig annorlunda då? Tveksam teknik? som någon nämnde.

Har aldrig sett en manlig trumslagare röra sig på samma sätt... det var i stort sett vad allting handlade om...

Nu får långbänken dra utan mig, känns inte som om jag varken kan uttrycka mig klarare eller behöver uttala mig mer i denna tråd...

Tr3vlig helg på er... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag inte.

Är jag en sexist om jag säger att kvinnor inte är lika bra på fotboll som män?  😉

De ÄR de ju inte för guds skull, kan ni inte lägga av med den här politiska korrektheten och ta saker och ting för vad det är istället för att sätta etikett på varenda djävla sak?

Men i fallet kvinnor som trummisar så räcker deras muskelstyrka mer än väl för alla typer av trumspel. Annars skulle ju t ex Lasse i Metallica ha problem att slå hårt då han är cirkus 167 och väger 55 kg. Ganska liten med andra ord till coh med om man jämför med genomsnittskvinnan.

Titta bara på Josephine i Sahara, hårdare än så slår man inte om setet ska hålla hela spelningen.

😏

Phobos: Jag har aldrig ens diskuterat att en tjej inte skulle kunna vara lika bra trummis som en kille.

Jag är helt övertygad om att det är fullt möjligt att "världens bästa trummis" skulle kunnan vara av kvinnligt kön.

Sounden: Jag är anser inte att något kön skall vara överlägset det andra. (inser fullt ut att du var lite ironisk med ditt inlägg, ville bara påpeka det.

Dumb Dan: Se ovan, samt varför den nedlåtande tonen? Män springer i regel snabbare, kvinnor skjuter i regel lerduvor bättre. Varför bråka om saken?

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

!!Varning Ironi!!

Efter en vecka med sexistisk tv från finland vill jag här med att vi lägger ned detta med friidrott och tävlan, när vi inte kan enas om hastigheter så att vi kan tävla tillsammans ska vi inte heller ha vm som ständigt påminner oss om våra olikheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

!!Varning Ironi!!

Efter en vecka med sexistisk tv från finland vill jag här med att vi lägger ned detta med friidrott och tävlan, när vi inte kan enas om hastigheter så att vi kan tävla tillsammans ska vi inte heller ha vm som ständigt påminner oss om våra olikheter.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Jag tycker visst att tjejer kan spela trummor, jag tycker också att det är ganska läckert med tjejtrummisar.

När jag svamlade om muskelstyrka så menade jag att det parat med pimpinettargumentet gjort så att tjejer betraktats som att de inte kan psela trummor.

Sedan krävs det lite styrka oavsett om man är man eller kvinna.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag inte.

Är jag en sexist om jag säger att kvinnor inte är lika bra på fotboll som män?  😲

De ÄR de ju inte för guds skull, kan ni inte lägga av med den här politiska korrektheten och ta saker och ting för vad det är istället för att sätta etikett på varenda djävla sak?

Heja Brojd. Det är så dj-vla lätt att bli kallad sexistisk eller rasistisk idag. Vi ÄR olika och ska så förbli. Både mellan kön och kulturer. Man är inte rasist eller sexist bara för att man erkänner och/eller bejakar dessa olikheter.

Men nog för att världens bästa trummis lika gärna kan vara kvinnlig. Eller bög för den delen. Eller flata eller färgad eller invandrare eller vad det nu mer finns för "utsatta" folkgrupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Vi ÄR olika och ska så förbli.

Ja.

Låt kvinnorna vara förtrycka och underordnade män. we like it that way. word?

Det är så dj-vla lätt att bli kallad sexistisk eller rasistisk idag.

Kanske för att det kryllar av sexister och rasister?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ÄR olika och ska så förbli.

Ja.

Låt kvinnorna vara förtrycka och underordnade män. we like it that way. word?

Det är så dj-vla lätt att bli kallad sexistisk eller rasistisk idag.

Kanske för att det kryllar av sexister och rasister?

Ibland är du riktigt blåst max.

Jag vet att du gör ditt bästa för att försöka dissa just mig, men det där var ju bara dåligt.

Försök igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag vet att du gör ditt bästa för att försöka dissa just mig, men det där var ju bara dåligt.

Nej, det är menat som ett inlägg. Vilken bit fattade du inte?

Försök gärna vara lite konstruktiv. 😲 Och ha det så bra

EDIT: oh nej, nu kommer wonderboy...

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att du gör ditt bästa för att försöka dissa just mig, men det där var ju bara dåligt.

Nej, det är menat som ett inlägg. Vilken bit fattade du inte?

Försök gärna vara lite konstruktiv. 🙁 Och ha det så bra

Haha, du e kul du Balloo. 😆

Ok, konstruktivt. Jag citerar en av mina egna texter:

Vi måste varandra unna

Att ingen ska allting kunna

Istället komplettera varann

om vår lycka ska bli sann

 

För tänk till slut, om könens gränser

suddas ut, och tar död på känslor

bara gå runt o drälla

bland a-sexuella

Fy fan!

Förstår du? Vi är olika för att komplettera varandra.

Om DU istället tolkar "Vi ÄR olika och ska så förbli" som att "Låt kvinnorna vara förtrycka och underordnade män" då är det självklart du som har sexistiska läggningar.

Du vet väl att din syn på andra bara är en spegelbild av dig själv? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Det handlar inte om sexualitet eller bilogiska förutsättningar som att vi har kukar och kvinnor fittor. Det handlar om hur vi män systematiskt förtrycker kvinnor. Din poäng är värdelös, jag är man och del i förtrycket, javisst.

Blir du aldrig förbannad på idealet, på hur kvinnor framställs och olika löner vid samma förutsättningar? Och vad tror du mäns våld mot kvinnor beror på? För fan, statistiskt sett blir varje kvinna utsatt för en våldtäkt om man slår ut alla våldtäkter i sverige på alla kvinnor.

Därför blir jag trött på den manliga jargongen på forumet, att du försöker skicka bilder på tuttar till mig på msn och den här trådens sorgliga innehåll.

EDIT: sorry om jag blev för seriös

EDIT2: Annars har jag en rätt giftig rallarsving!

EDIT3: Möt idioter på idioters vis...

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Har vi grottmän på tråden? Om vi skall debattera manligt och kvinnligt vad gäller musicerande överhuvudtaget så gör jag gärna ett inlägg grundat på empiri. Jag har undervisat lite drygt tvåhundra rockband i mitt liv hittills, från nybörjare till såna som kommit lite längre. Jag har undervisat killband, tjejband och mixade grupper.

De saker jag vågar påstå även om de kan avfärdas som generaliseringar är: Tjejer är mycket mera nogranna med att lära sig exakt och vårdar sitt spel bättre. De har ett betydligt högre mått av självkritik, detta kan vara både en fördel och en nackdel. Tjejerna vårdar relationerna inom gruppen bättre än killarna. Tack vare deras självkritik köper de inte första bästa låtidé på samma sätt som grabbar ofta gör utan jobbar gärna vidare, kastar om lite ackord, provar alternativa sångmelodier och ifrågasätter kontinuerligt sitt spelsätt, arrangemang etc. Tjejgruppernas låtar utvecklades ofta över tid medans killarnas låtar ofta låter samma ett år senare. Jag har aldrig märkt av något som skulle göra det ena eller andra könet bättre eller sämre lämpat för något instrument någonsin.

En tråkig sak med alla tjejband jag undervisat utom ett: När pojk- eller flickvänner börjar komma in i bilden börjar grupperna falla isär. Killbandens medlemmar gör klart för sina partners att "gruppen är helig" men bara en av alla mina tjejgrupper klarade detta. Varför vet jag inte men det är något som jag även diskuterat med andra rockledare och alla, manliga som kvinnliga, hade samma erfarenheter.

Avslutningsvis, jag hade flera svinduktiga, hårtslående tjejer. De såg inte det minsta konstiga ut när de gick loss. Svettiga blir alla hårtslående trummisar. Skulle då inte tjejer få trumma för att det, enligt grottmännen, "inte ser sexigt ut"? Enligt dessa bör tjejer, inför varje sak de tänker göra, fundera över om de kommer att se sexiga ut och, om inte, avstå från aktiviteten. Hur f-n ser vi ut när vi suttit och musicerat framför datorn i ett tolvtimmarspass? Snuset rinner så att det står 111 på hakan, kalsongerna klibbar och håret är fett och ur munnen stiger en likdoft som får folk att tro att man varit på tippen och ätit! F-n, vad sexiga vi är då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om sexualitet eller bilogiska förutsättningar som att vi har kukar och kvinnor fittor. Det handlar om hur vi män systematiskt förtrycker kvinnor. Din poäng är värdelös, jag är man och del i förtrycket, javisst.

Blir du aldrig förbannad på idealet, på hur kvinnor framställs och olika löner vid samma förutsättningar? Och vad tror du mäns våld mot kvinnor beror på? För fan, statistiskt sett blir varje kvinna utsatt för en våldtäkt om man slår ut alla våldtäkter i sverige på alla kvinnor.

Därför blir jag trött på den manliga jargongen på forumet, att du försöker skicka bilder på tuttar till mig på msn och den här trådens sorgliga innehåll.

Var kom det där ifrån? 😆

Det är väl klart att det du beskriver äcklar mig också, annars hade jag väl för f-n inte lyckats behålla min rödstrumpa Stina. Tro mig, jag är långt mer jämnställdhetskämpe än du anar.

Jag tror vi pratar om olika ting här. Jag uppmuntrade att vi ska bejaka vissa skillnader mellan oss (som att vi är bra på olika saker), inte se ALLT som sexistiskt. Sunda förnuftet måste få råda även där.

Det där med tuttar via msn... jösses. Du frågade vad Mardi Gras var för nåt, och jag ville skicka en bild från när jag var där. Kan jag rå för att Mardi Gras handlar om tits, beads & feathers?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kvinnliga trummisar rör sig annorlunda än manliga. Och man borde faktiskt få tycka att de begagnar sig av en "märklig teknik" bakom trumpinnarna utan att bli kallad sexist. Om det nu fanns någon övrig poäng med det uttalande som tråden startade med går förstås att ifrågasätta. Vad jag är HELT säker på är dock att den här tråden är mycket mycket fånig och om folk hellre vill prata om våldtäkter och kvinnoförtryck än trumteknik så lämnar jag det till de fåniga. Varsågod att fortsätta.

Tack. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kvinnliga trummisar rör sig annorlunda än manliga. Och man borde faktiskt få tycka att de begagnar sig av en "märklig teknik" bakom trumpinnarna utan att bli kallad sexist. Om det nu fanns någon övrig poäng med det uttalande som tråden startade med går förstås att ifrågasätta. Vad jag är HELT säker på är dock att den här tråden är mycket mycket fånig och om folk hellre vill prata om våldtäkter och kvinnoförtryck än trumteknik så lämnar jag det till de fåniga. Varsågod att fortsätta.

Egentligen bottnar ju diskussionen i just precis det som kommit fram i tråden. Någon reagerar på skillnaden mellan manliga och kvinnliga trumslagare och så förs det en debatt i ämnet.

Vart ville du att tråden skulle hamna?

Åt att alla svarar "ahhaaha, ja fan va brudar är kassa på å lira trummor!! dom ser ju inte kloka ut!", eller har du nån helt annan syn på saken?

Hävdar du att kvinnor generellt har sämre trumteknik än män så kommer ju diskussionen likt förbannat hamna där den är just nu; det är liksom oundvikligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kvinnliga trummisar rör sig annorlunda än manliga. Och man borde faktiskt få tycka att de begagnar sig av en "märklig teknik" bakom trumpinnarna utan att bli kallad sexist. Om det nu fanns någon övrig poäng med det uttalande som tråden startade med går förstås att ifrågasätta. Vad jag är HELT säker på är dock att den här tråden är mycket mycket fånig och om folk hellre vill prata om våldtäkter och kvinnoförtryck än trumteknik så lämnar jag det till de fåniga. Varsågod att fortsätta.

Egentligen bottnar ju diskussionen i just precis det som kommit fram i tråden. Någon reagerar på skillnaden mellan manliga och kvinnliga trumslagare och så förs det en debatt i ämnet.

Vart ville du att tråden skulle hamna?

Åt att alla svarar "ahhaaha, ja fan va brudar är kassa på å lira trummor!! dom ser ju inte kloka ut!", eller har du nån helt annan syn på saken?

Hävdar du att kvinnor generellt har sämre trumteknik än män så kommer ju diskussionen likt förbannat hamna där den är just nu; det är liksom oundvikligt.

Kort svar på detta: Jag startade inte tråden.

Nä, men uppenbarligen fångade den ditt intresse eftersom du gör inlägg i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neil Peart ser inte klok ut när han spelar trummor. Stel, spattig och det man ser stämmer inte alls med det man hör.

Jag ser inte heller klok ut när jag spelar trummor. Kan bero på att jag bejakar min feminina sida. 😆

Obs! Det där var ironi! Nu går jag ut i solen och läser en bok.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Var kom det där ifrån? 😆

Jag kände att jag behövde förklara mig när du avfärdade det som en dålig diss.

Ironiskt nog, med en dålig diss 😉

Men ta det lugnt, kämpen. Du behöver inte försvara dig. Min poäng var att det hör ihop, könsroller, löneskillnader och våld mot kvinnor. Do you follow?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...