Jump to content
Annons

Kvinnliga trummisar...


Plancka (oregistrerad)

Recommended Posts

Folk blir inte chefer och VD:ar vid arbetsintervjuer med bra cv:n. Folk blir det i bastun och på golfbanan, det är en av anledningarna till att så få kvinnor sitter på höga poster.

Det där hör man ofta, men är det någon här på forumet som verkligen VET att det är så? Som sitter emellan två feta arslen i bastun och tjuvlyssnar eller står med lösmustasch och agerar caddie på Barsebäck och kollar vad gubbsen snackar om?

Eller är det gänget i fikahörnan som kommer med denna teori?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 282
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

, om man bara tittar lite extra noga så ser man hur hela samhället är uppbyggt av och för män.

Folk blir inte chefer och VD:ar vid arbetsintervjuer med bra cv:n. Folk blir det i bastun och på golfbanan,

- Jag håller med, delvis, män... debatten är så enkelspårig!

Ja, män förtrycker kvinnor och till viss del bär nog "patriarkatet"/"könsmaktsordningen" skuld för detta!

Men ta exempelvis det här med chefer! Det finns förvisso fler män som är chefer än kvinnor, ja, men... är lika många kvinnor verkligen lika

intresserade av att bli chef? Kämpar de lika hårt? Offrar de lika mycket, som männen? Jämställdhet handlar väl om att alla ska få samma möjligheter?

Inte att vissa redan privilegierade kvinnor i samhället ska kunna slippa anstränga sig men ändå få än högre positioner, eller?

- Är själv humanist! (I detta ingår b.l.a. att alla människor har samma värde (kvinnor är människor (män män är djur 😄?)))

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Folk blir inte chefer och VD:ar vid arbetsintervjuer med bra cv:n. Folk blir det i bastun och på golfbanan, det är en av anledningarna till att så få kvinnor sitter på höga poster.

Det där hör man ofta, men är det någon här på forumet som verkligen VET att det är så? Som sitter emellan två feta arslen i bastun och tjuvlyssnar eller står med lösmustasch och agerar caddie på Barsebäck och kollar vad gubbsen snackar om?

Visst att en chef tar med andra chefer till ett företag - informellt. De flesta högre positioner vi anställer har någon koppling till någon annan befintlig senior manager på företaget. Det är inget som står i nåt memo precis, men det går oftast att luska ut med lite google-forskning. 😄

Det är inte heller ovanligt att en högre chef som kommer in börjar med att omorganisera för att kunna ta in sina egna favoriter (både innifrån och utifrån företaget) och placera på chefsrollerna under honom/henne. Det handlar mycket om att skaffa sig den ledningsgrupp som stödjer en fullt ut dit man vill.

Men den formella och officiella vägen för högre chefspositioner är såklart head-hunting. Vad skulle annars facket och aktieägarna säga? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

- Jag håller med, delvis, män... debatten är så enkelspårig!

Ja, män förtrycker kvinnor och till viss del bär nog "patriarkatet"/"könsmaktsordningen" skuld för detta!

Men ta exempelvis det här med chefer! Det finns förvisso fler män som är chefer än kvinnor, ja, men... är lika många kvinnor verkligen lika

intresserade av att bli chef? Kämpar de lika hårt? Offrar de lika mycket, som männen?

Nä, för kvinnor har i århundraden blivit itutade att de ska va hemma och ta hand om hem och barn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk blir inte chefer och VD:ar vid arbetsintervjuer med bra cv:n. Folk blir det i bastun och på golfbanan, det är en av anledningarna till att så få kvinnor sitter på höga poster.

Det där hör man ofta, men är det någon här på forumet som verkligen VET att det är så? Som sitter emellan två feta arslen i bastun och tjuvlyssnar eller står med lösmustasch och agerar caddie på Barsebäck och kollar vad gubbsen snackar om?

Eller är det gänget i fikahörnan som kommer med denna teori?

Vet och vet. Faktum är ju att det faktiskt finns väldigt många precis lika kvalificerade kvinnor för dessa jobb men dom får dom inte. Tycker att det är illa nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk blir inte chefer och VD:ar vid arbetsintervjuer med bra cv:n. Folk blir det i bastun och på golfbanan, det är en av anledningarna till att så få kvinnor sitter på höga poster.

Det där hör man ofta, men är det någon här på forumet som verkligen VET att det är så? Som sitter emellan två feta arslen i bastun och tjuvlyssnar eller står med lösmustasch och agerar caddie på Barsebäck och kollar vad gubbsen snackar om?

Eller är det gänget i fikahörnan som kommer med denna teori?

Vet och vet. Faktum är ju att det faktiskt finns väldigt många precis lika kvalificerade kvinnor för dessa jobb men dom får dom inte. Tycker att det är illa nog.

Faktum är dessutom att män ÄR bevisat bättre på att tala för sig själva.. Så klart man vill ha ett bra jobb.. Som enskild individ backar man ju inte undan för en post även om kan kanske anser att en annan sökande är mer lämpad och har en bättre utbildning än man själv.. Denna avhållsamhet skapas enligt många vetenskapliga teorier udner de första levnadsåren då man präglas av intryck från sin omgivning.. Exempelvis pratar men redan från födseln annorlunda med en pojke och en flicka.. Grabben får höra att "åh, vilken stor pojk du är.. haha... Du kommer bli riktigt stor och stark".. Medan tjejen oftast för höra: "naaa, tära tuttan.. tååå tööööt du är idaaa dååå".. Inte helt underligt att kvinnor och män har olika syner på saker och ting när man kommer upp i skolan och vidare ut i arbetslivet.. Även om kvinnor är minst lika bra ledare som män så är männen inte sena att berätta om sina personliga fantastiska bedrifter, vilket är högst naturligt..

En styrelse som väljer fram en ny VD eller liknande post väljer den som är bäst på att prata för sig och snabbast kan övertyga dem om att han eller hon är rätt för jobbet.. i många fall där en man och en kvinna är lika kvalificerade, väljs mannen.. Inte medvetet för att han är man utan för att han är bättre på att marknadsföra för sig själv..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Allt det här ljuder väldigt bra män... är det verkligen så? Är verkligen kvinnor minst lika bra chefer som män?

Ja! MEN OBS! Detta gäller enbart så länge de anställda i majoritet är män! En kvinna som chef för andra kvinnor

det fungerar (allt som oftast*) inte alls! Tro mig, är en av få myter som till 90% är helt sanningsenlig! Varför? Ingen aning!

Man (och kvinna) kan spekulera om huruvida detta har biologiska och/eller kulturella orsaker men att det är just somså, Tja

det är bara så och ville man verkligen vara feminist (humanist) borde man börja just där. Varför motarbetar kvinnor varandra

betydligt mer än män? Varför är jantelagen "tiodubbel" inom kvinnogrupper? Varför är det ingen kvinna som erkänner ovanstående!

Har man bara lite insyn så framstår faktiskt detta fenomen så pass övertydligt att det är helt omöjligt att förneka! Samtliga kvinnor

jag pratat om ovanstående med har sagt samma sak men aktar sig samtidigt för att tala alltför öppet om detta, är tydligen ett rättså

impopulärt samt känsligt ämne - ni vet, döda budbäraren av dom dåliga nyheterna är ju den allra enklaste lösningen utav dem alla 😛!

* Om kvinnan är väldigt annorlunda gentemot kvinnorna hon chefar över eller om gruppen är väldigt liten kan det funka, annars inte.

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att tråden handlar om kvinnliga trummisar har jag aldrig diskuterat/ifrågasatt deras kompetens.

De som försvarar rätten att få verbalisera sina iakttagelser rörande skillnader mellan män och kvinnor missar överlag att förklara en sak; varför de tar upp ämnet. Vi kan definiera en skillnad mellan en majoritet av det ena könet och en majoritet av det andra och..? Öm, ja.. Vad är poängen?

Kommer vi till slutsatsen att ”det ser konstigt ut när kvinnor spelar trummor” så blir nästa fråga ”varför”? Svaret på den frågan leder antingen till 1. slutsatsen att kvinnor inte kan hantera stockarna eller 2. att de som dragit slutsatsen har en bestämd bild av hur det ska se ut när man spelar trummor vari kvinnors fysiologi inte är representerad.

Eftersom de som tar upp dessa spörsmål aldrig kan gå med på att det är deras bild som är sned så är den enda rimliga slutsatsen alltså att de, omedvetet eller inte, vill ge uttryck för den sexistiska ståndpunkten att kvinnor inte kan spela trummor. Detta kan de knappt men kommer dock att förneka till sina döddagar.

Jag har sett samma diskussion på andra forum rörande kvinnliga elgitarrister, exempelvis. Jamenar hur illa ser det inte ut med en tjej som håller i en fet yxa, liksom.

Eller en tjej som röstar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Allt det här ljuder väldigt bra män... är det verkligen så? Är verkligen kvinnor minst lika bra chefer som män?

Ja! MEN OBS! Detta gäller enbart så länge de anställda i majoritet är män! En kvinna som chef för andra kvinnor

det fungerar (allt som oftast*)  inte alls! Tro mig, är en av få myter som till 90% är helt sanningsenlig! Varför? Ingen aning!

Man (och kvinna) kan spekulera om huruvida detta har biologiska och/eller kulturella orsaker men att det är just somså, Tja

det är bara så och ville man verkligen vara feminist (humanist) borde man börja just där. Varför motarbetar kvinnor varandra

betydligt mer än män? Varför är jantelagen "tiodubbel" inom kvinnogrupper? Varför är det ingen kvinna som erkänner ovanstående!

Har man bara lite insyn så framstår faktiskt detta fenomen så pass övertydligt att det är helt omöjligt att förneka! Samtliga kvinnor

jag pratat om ovanstående med har sagt samma sak men aktar sig samtidigt för att tala alltför öppet om detta, är tydligen ett rättså

impopulärt samt känsligt ämne - ni vet, döda budbäraren av dom dåliga nyheterna är ju den allra enklaste lösningen utav dem alla 🙂!

* Om kvinnan är väldigt annorlunda gentemot kvinnorna hon chefar över eller om gruppen är väldigt liten kan det funka, annars inte.

Delar av det du skriver har jag också lagt märke till. Som jag skrev i detta inlägget:

Sen finns det ännu en anledning som kvinnorna själva orsakar. Och det är att de inte kan unna varandra framgång på samma sätt som män. Om en kollega eller vän till oss män klättrar ett steg i karriären klappar de andra männen honom på ryggen och gratulerar honom (oftast). Inget mer tjabb än så. Kvinnor å andra sidan, de är mer intreganta och avundsjuka. De kan i smyg motarbeta varandra bakom ryggen, och skulle någon lyckas så gratulerar de varandra med ett påklistrat leende, men när ryggen vänds till låter det annorlunda igen.

 

Det är självklart inte alltid så, men generellt är skillnaderna tydliga hur män och kvinnor hanterar sina bröders/systrars framgång. Det är något jag lärt mig under mitt yrkesliv, och alla tjejer/kvinnor jag nämnt detta för har hållt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att tråden handlar om kvinnliga trummisar har jag aldrig diskuterat/ifrågasatt deras kompetens.

De som försvarar rätten att få verbalisera sina iakttagelser rörande skillnader mellan män och kvinnor missar överlag att förklara en sak; varför de tar upp ämnet. Vi kan definiera en skillnad mellan en majoritet av det ena könet och en majoritet av det andra och..? Öm, ja.. Vad är poängen?

Kommer vi till slutsatsen att ”det ser konstigt ut när kvinnor spelar trummor” så blir nästa fråga ”varför”? Svaret på den frågan leder antingen till 1. slutsatsen att kvinnor inte kan hantera stockarna eller 2. att de som dragit slutsatsen har en bestämd bild av hur det ska se ut när man spelar trummor vari kvinnors fysiologi inte är representerad.

Eftersom de som tar upp dessa spörsmål aldrig kan gå med på att det är deras bild som är sned så är den enda rimliga slutsatsen alltså att de, omedvetet eller inte, vill ge uttryck för den sexistiska ståndpunkten att kvinnor inte kan spela trummor. Detta kan de knappt men kommer dock att förneka till sina döddagar.

Jag har sett samma diskussion på andra forum rörande kvinnliga elgitarrister, exempelvis. Jamenar hur illa ser det inte ut med en tjej som håller i en fet yxa, liksom.

Eller en tjej som röstar... 😉

Fattar inte ens varför du citerar mig. 😆

Jag har som jag skriver aldrig ens diskuterat kvinnliga trummisars kompetens.

Och jag har aldrig påstått att de skulle se konstiga ut när de spelar.

Faktum är att jag aldrig diskuterat kvinnliga musiker överhuvudtaget.

Och kan knappast ha tagit upp ämnet.

Vad menas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Kan det inte ha med kvantitet att göra? Om 10,000 killar lägger ner halva uppväxten på att bli gitarr-gudar samtidigt som möjligen(?) ett hundratal tjejer

gör detsamma är det kanske inte så konstigt ifall de allra flesta "gitarr-gudar" inte är gudinnor, eller hur? Men vissa kankse anser att man bör kvotera in

kvinnor ibland de 100 främsta gitarristerna någonsin? För varje Hendrix ska det finnas en Hendrixa... minst 😆?

Uppriktigt sagt tror jag att detta är bs, skulle det funnits en kvinna som varit lika skicklig och betytt lika mycket för gitarr-historien som ex hendrix gjort

är jag ganska övertygad om att hon skulle ha dyrkats hon med, problemet är nog helt enkelt det att hon faktiskt inte finns!

Dock, personligen tror jag inte att detta på ngt sätt är genetiskt utan helt och hållet kulturellt kopplat! Finns ju låtskrivare, sångerskor samt violinister

som är både genier och på samma gång kvinnor, dock inga elgitarr-gudinnor... vad jag vet, men jag är som sagt en synth-kille (och knappt ens det 🙂!)

(PS, hackeman - schysst 🙂! En till som vet och jag som alltid trott jag varit den hitintills ende mannen som invigits uti den "stora hemligheten"!)

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...