Jump to content
Annons

Om man e man


Bäääähtyg  

43 röster

  1. 1. Bäääähtyg

    • 5 - Min dag är räddad!
      14
    • 4 - Mer sånt här! Humorpop åt folket!
      12
    • 3 - Kul men behöver mer pul
      7
    • 2 - Har du sökt hjälp för det där?
      1
    • 1 - Näää vet du vad. Fy, pi, usch!
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Om man e man (v0.2)

ARTIST/GRUPP: Hackeman

GENRE: Humor

LÅTLÄNGD: 03:25

KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

PRODUCENT: Dito

EV. MEDVERKANDE: Min bakfylla

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 4,7mb

LÅTLÄNK: Om man e man v0.2.mp3

Dax för lite humorpop igen! Ljudtekniskt suger det säkert, har inte mastrat o sånt där eftersom min erfarenhet oxå suger där.. 😆 ..men det hindrar ju inte att jag uppskattar konstruktiv feedback även inom det området. Och att ni kanske uppskattar humorn. 😉

Ja just de ja... ska kanske nämna.. kör fortfarande med miken i mitt 150 kronors headset, därav ljudkvalitén på sången... 😳

Eftersom vissa kanske har svårt att höra min skånska, kommer texten här... i hopp om lite skratt o sing-along... 😆

----------- 8< --------------------

Ve den tid då mannen härja o kvinnan bara teg [och hade inget kneg]

Hej o hå för jämställdheten och alla dess framåtsteg [alla tjänar deg]

Lika lön för lika prestanda

Ordspråk i vår tidsanda

Men någonstans på vägen fram

känns man glömd i mån av man

REF / Om man e man

Måste man va' gentleman

Som en man

Måste man va' rik o grann

Om man e man

Måste man va' bra som fan

Som en man

Både mjuk o hård minsann

Om man e man

Som en man

Om man e man

Som en man /

En man ska öppna dörrar, bjuda drinkar, betala notan [än om kvinnor kan]

Å så ska han köpa blommor, slå i spik, byta däck på bilfan [helst som superman]

Mansgrisar får gärna försvinna

men finns det nån gentlekvinna?

För i jämlikhetens namn

Va' e' kvinnans svar på en gentleman?

REF / Om man e man /

Nu e de lätt att missförstå o tycka att munnen min är för stor [alldeles för stor]

Men jag efterfrågar jämnställdhet på bådas parternas villkor [Amor Amor Amor]

Vi måste varandra unna

Att ingen ska allting kunna

Istället komplettera varann

om vår lycka ska bli sann

Jomenvisst...

För tänk till slut, om könens gränser

suddas ut, och tar död på känslor

bara gå runt o drälla

bland a-sexuella

Fy fan!

REF / Om man e man /

Om man e mannen av männen - Macho Man!

Som en man ut ur mängden - Macho Man!

REF / Om man e man /

----------- 8< --------------------

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja just de ja... ska kanske nämna.. kör fortfarande med miken i mitt 150 kronors headset, därav ljudkvalitén på sången...  😳

Jo, väldigt catchig melodi!

Vad gäller headsetet/sången - "gör en grej" av det. Jag menar Dub Sweden sjunger ibland genom ett par hörlurar för att få det distat och nasalt. Jag säger:

1. På med telefoneko och lyft fram sången en hel del!

2. En minimal aning dist på bastrumman. Inte så att det låter distat, bara för att skita ner den lite. Lite sprucket.

3. Mer highhat på trummorna och kanske tom. dubba på en ridecymbal i refrängen.

4. Dubba elgitarren, lite wah wah och panorera ut dem åt varsitt håll.

5. Skriv kontrakt med Silence Records. Bli förband åt Bob Hund/Bergman Rock.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

145.gif

Härligt Hackeman! Bra och knäppt! Dina "e-hum" intron i verserna är rätt genialiska. Hela låten andas lite Ubangi om du minns dom.

Glad pop med smittande ref. Dumpa gärna mer i samma stil här!!

Tack för det! 😆 Lovar att dumpa mer inom kort...

Vad det gäller Ubangi tänkte jag först spontant svara "vem e de?" men istället surfade jag fram lite låtar av dem som jag nu har lyssnat på... och nu blir svaret "vem e de?"... 😆 känner inte alls igen dem, men de var förbannat kul så jag tar det som en komplimang.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... plocka fram sången lite mer... skånskan måste höras!!  😆  ... 

För det är väl skånska!?  😳

Visst e de de... 😆 Peps Persson, Kal P Dal o ja' härstammar från samma trakter. 😉 Kalle är t.o.m begravd några hundra meter från där jag bor. Jag hoppas han hör detta och ler... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hackeman, om Eddie Meduza och Micke Tretow hade fått barn så är nog du så nära man kan komma.. 😳

Finurlig text, tur att du skrivit ner den, för annars hade det nog inte varit lätt att uppfatta alla underfundigheter. Ett vanligt fel tror jag när man mixar sig själv är att rösten hamnar för långt bak, man "hör" förmodligen 20-30% inne i hjärnan och mixar sig för lågt. Schysst arr tycker jag, och inte alls dåligt proddat!

Ubangi ja, ur glömskans sjupa brunn flöt nu upp en Cia Berg innan tandregleringen och en fjunig Orup.....

Topp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... plocka fram sången lite mer... skånskan måste höras!!  😄  ... 

För det är väl skånska!?  😆

Visst e de de... 😎 Peps Persson, Kal P Dal o ja' härstammar från samma trakter. 🙂 Kalle är t.o.m begravd några hundra meter från där jag bor. Jag hoppas han hör detta och ler... 🙂

Klart han ler!

Runt Lund? ...

Själv är jag uppvuxen i Joddla med Sivs hemtrakter ...men efter att nu ha bott i Göteborg i två år försvinner sakta den skånska känslan, därav min dumma fråga om det var skånska 😄 .. men det hör man ju!

Mer sån här musik till folket, speciellt behöver alla vi som tillfälligt har lämnat det förlovade landskapet höra sånt här. :rolleyes:

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just de ja... ska kanske nämna.. kör fortfarande med miken i mitt 150 kronors headset, därav ljudkvalitén på sången...  :rolleyes:

Jo, väldigt catchig melodi!

Vad gäller headsetet/sången - "gör en grej" av det. Jag menar Dub Sweden sjunger ibland genom ett par hörlurar för att få det distat och nasalt. Jag säger:

1. På med telefoneko och lyft fram sången en hel del!

2. En minimal aning dist på bastrumman. Inte så att det låter distat, bara för att skita ner den lite. Lite sprucket.

3. Mer highhat på trummorna och kanske tom. dubba på en ridecymbal i refrängen.

4. Dubba elgitarren, lite wah wah och panorera ut dem åt varsitt håll.

5. Skriv kontrakt med Silence Records. Bli förband åt Bob Hund/Bergman Rock.

Konstruktiv feedback - tack för det! 😄

Får se hur mkt jag lyckas genomföra av dina tips, är rätt nybörjare på det här...

1. Vilken VST effekt ger telefoneko egentligen?

2. Kör GrooveAgent i detta fallet, men det borde väl gå att lägga effekter på ändå...

3. Tamburin och cymbal i refrängen är på väg...

4. Kör Virtual Guitarist, så "lira gura" är rätt främmande för mig... 😄 men det är väl bara att dubblera spåret och sen panorera förmodar jag...?

5. Vet inte om du skojar eller inte 😎 men jag kollade deras hemsida på www.silence.se och den ger faktiskt inte sådär megaproffsigt intryck, men det utesluter ju inte att företaget är det... 😆

Än en gång - tack för dina tips!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hackeman, om Eddie Meduza och Micke Tretow hade fått barn så är nog du så nära man kan komma.. 😆

Jag väljer att ta det där som en komplimang! TACK! 😄

Finurlig text, tur att du skrivit ner den, för annars hade det nog inte varit lätt att uppfatta alla underfundigheter. Ett vanligt fel tror jag när man mixar sig själv är att rösten hamnar för långt bak, man "hör" förmodligen 20-30% inne i hjärnan och mixar sig för lågt. Schysst arr tycker jag, och inte alls dåligt proddat!

Ahh. Bra förklarat! Kan man dessutom själv texten utantill så hör man den utan problem, medans andra kanske inte hör den alls... :rolleyes:

Köper helt ditt resonemang och ökar volymen 20-30%, inte minst pga andra oxå påpekat för låg volym på sången... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte byta däck på bilen. 😄 :D 😎🙂 🙁

Du kanske är bra på att sy, sticka o virka istället? :rolleyes:

Som sagt, en "redig man" måste vara både mjuk o hård så det är inget som helst fel på att bejaka sina feminina sidor... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

dELiRiUM (oregistrerad)

*lol* ... jag har ju hört en massa alster genom åren och du har lixom alltid fått mig att skratta till dina texter. man kan tycka vad man vill men min dag var räddad :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vilken VST effekt ger telefoneko egentligen?

Vet inte om detta finns som färdig effekt...men...

detta kan du åstadkomma med EQ och ett vanligt delay oxå..( typ Native Cubase-grejer )

Eftersom en telefon har ganska begränsat frekvensområde härmas detta lättast med att rigga upp ett bandpassfilter med vanlig EQ (Cubase EQ'n ) ändra Q-värdet till belåtenhet tills det låter telefon....sedan kan du applicera ett delay efter behag... prova oxå bitcrushern och ställ in 8 till 12 bitars reducering..borde bli helknasigt :rolleyes:

Tja..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)
Själv är jag uppvuxen i Joddla med Sivs hemtrakter

GOL, Huhu, e du ursprungligen från Hässleholmstrakten också? 😆 Har högst utflyttning av unga i hela Skåne :rolleyes:

Hackeman, kan bara instämma att Eddie Meduza lär vara din far oavsett vad du än har fått för dig tidigare...klart skön låt 😄😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller Ubangi tänkte jag först spontant svara "vem e de?" men istället surfade jag fram lite låtar av dem som jag nu har lyssnat på... och nu blir svaret "vem e de?"...  😕 känner inte alls igen dem, men de var förbannat kul så jag tar det som en komplimang..  :rolleyes:

Jojomen det var tänkt som en komplimang. Ubangi var Thomas Eriksson precis innan han blev Orup och redo. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

*lol* ... jag har ju hört en massa alster genom åren och du har lixom alltid fått mig att skratta till dina texter. man kan tycka vad man vill men min dag var räddad  :rolleyes:

Kompiz, du har fått höra mycket som varit få förunnat... att du fortfarande diggar mina alster är lika förvånande som förgyllande. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

GOL, Huhu, e du ursprungligen från Hässleholmstrakten också?  😕 Har högst utflyttning av unga i hela Skåne  :rolleyes:

Haha! ... det visste jag inte, men hur kul är Hässlehåla egentligen!? 😆 .. men Joddla är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag uppvuxen i Joddla med Sivs hemtrakter

GOL, Huhu, e du ursprungligen från Hässleholmstrakten också? 😆 Har högst utflyttning av unga i hela Skåne 😕

Hackeman, kan bara instämma att Eddie Meduza lär vara din far oavsett vad du än har fått för dig tidigare...klart skön låt 😄😄😄

Så Joddla med Siv är alltså = Hässleholm... som jag undrade. 🙁 Vad hette nu det där utestället... Stadt?? Hamnade där några ggr i unga dar. Fast på den tiden hamnade man förstås överallt... :rolleyes: numera mest Lund/Malmö dock. Bor i det förstnämnda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Joddla med Siv är alltså = Hässleholm... som jag undrade.  😕 Vad hette nu det där utestället... Stadt?? Hamnade där några ggr i unga dar. Fast på den tiden hamnade man förstås överallt...  :rolleyes:  numera mest Lund/Malmö dock. Bor i det förstnämnda.

Hehe.. japp!.. det stämmer och stadt är det, fast jag vet inte vad dom har där nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (®offe @ 10 April 2004, 10:59)

Hackeman, om Eddie Meduza och Micke Tretow hade fått barn så är nog du så nära man kan komma.. 

Jag väljer att ta det där som en komplimang! TACK! 

Helt klart en komplimang ja!604.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte byta däck på bilen. 🙁 :( 🙁 :( 🙁 :( 🙁

Du kanske är bra på att sy, sticka o virka istället? 🙂

Jag måste faktiskt erkänna att jag fick ett stipendium i syslöjd i 6:e klass... 🙂

För övrigt är låten riktigt schysst, och refrängen äger. Men jag väntar mig inget sämre från lokalbefolkningen här. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt är låten riktigt schysst, och refrängen äger. Men jag väntar mig inget sämre från lokalbefolkningen här. 😄

Visstfan, det var du som oxå var från Lund... jobbar du i Lund eller? Och går du ut o festar i dito? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bröder och Systrar (eller Systrar och Bröder) ! 🙂

En bild säger mer än tusen ord. Hittade den här "Arken" serierutan i en Knasen från 1989 (nr 26 för att vara exakt), och den i sig själv illustrerar så klockrent vad jag försökt förmedla i texten ovan att jag var tvungen och scanna in bilden.. 🙂

kvinnogrisar.jpg

Missförstå mig rätt - självklart lika lön för lika arbete (eller för lika prestation snarare)! Men bilden illustrerar en dubbelmoral som är vanligt förekommande hos det ökande antalet kvinnogrisar, samtidigt som antalet mansgrisar faktiskt minskar... för att inte tala om att det finns en Dum-Dum inom varje man som låter sig luras och styras av det motsatta könet. 🙂

Inte menat som personligt angrepp mot någon, så den som mot förmodan (mtp könsfördelningen här) tar åt sig kan ju fråga sig själv varför... 🙂

//Med risk för att skita i det blå skåpet 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul text, och rytmen var ju kunglig! Gillade även synten som kommer där i refrängen, passade ju klockrent.

Jag uppskattar helt klart humor-pop, jag trycker ofta i en skiva med den göteborgs-baserade (tror jag väl dom är) gruppen jävlaranamma i bilstereon och poppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...