Jump to content
Annons

Kvinnliga trummisar...


Plancka (oregistrerad)

Recommended Posts

Du tror inte det är alla dessa påtryckningar som påverkar könsrollerna och som i sista ändan leder till diskriminering?

Eller om man omformulerar sig: Varför är det (t ex) olika lön för lika arbete beroende på om man är kvinna eller man i dagens svenska samhälle?

nu har du fastnat i klichéträsket, vacum.

jag jobbade tillsammans med en tjej, och dessutom var våran chef en tjej(kvinna, eller vad fan du vill). min kollega hade arbetat där ett halvår längre än mig, men vi hade exakt samma arbetsuppgifter, och jag hade lite längre erfarenhet än henne.

jag tjänade mindre och -trots att min kollega var nog så röd och pratade om lika lön för lika arbete- så tyckte hon att det var helt rätt att hon tjänade mer än mig, under invändningen att hon var äldre än mig och hade börjat där tidigare.

statistik kan användas för att påvisa vad man vill. problemet är just det här med utbildning och tidigare erfarenhet, något som facket bevakar när det gäller anställningsvillkor och lönesättning.

vänd på det... det finns en massa kvinnor inom läraryrket och samtidigt diskuteras det livligt, problemet med outbildade lärare: samtidigt tjänar utbildade lärare mer än deras kollegor som är outbildade inom en och samma skola, fastän de gör exakt samma jobb.

här är det inte populärt att tala om lika lön för lika arbete...

när jag arbetade inom industrin så fanns det ingen skillnad i lön mellan kvinnor och män som hade samma arbete, förutsatt att de jobbat ett år.

ett annat allvarligt fel man gör när man vill påvisa skillnader i lön för likvärdiga arbeten är att man jämför privata marknaden och den statliga/kommunala. dessa går av uppenbara anledningar inte att jämföra.

-vilken situation tänkte du på, när du talar om att det är olika lön för lika arbete?

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 282
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Likhetsteorin säger att män och kvinnor är precis likadana och kan samma saker. Den teorin är inte lika modern idag. Särartsteorin säger att det finns specifika kvinnliga och manliga egenskaper som skall framhållas som viktiga, (låter som att det är här Hacke hör hemma).

Ah, så jag är anhängare av den lite mer moderna teorin? 🙂

Skönt och veta att det finns ett namn för den. Nu vet jag vad jag ska googla på. 🙂

Risken med den moderna feminismen är att det finns en tendens att betrakta män som lätt korkade och "det är ju vi tjejer som bestämmer när det verkligen gäller", medans killarna diskuterar jämlikheten.

Ok, nu glider jag ut på ännu halare is, men jag tycker mig se paralleller med rasdiskrimineringen. Färgade var en gång i tiden mindre värda och blev fruktansvärt illa behandlade. Vi tog oss ur det där, in i rasjämnställdheten, och vidare till att färgade är mer värda än vita. Nu skärmar svarta av sig från vita. Kidsen kollar MTV och önskar de hade annan hudfärg, men får nöja sig med att härma uttryck och gester. Inte generellt kanske, men inte ovanligt.

Kan det vara så att det måste bli obalans på andra hållet en tid innan det kan bli jämn balans? Den grupp som tidigare var mer värda måste först få känna på att vara mindre värda innan vi kan vara lika värda (typ; "nu är det är tur att lida")? Om man då bortser från att alla egentligen är lika värda såklart.

edit: Itzhak nuddar lite på detta i sitt löneexempel...

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

statistik kan användas för att påvisa vad man vill. problemet är just det här med utbildning och tidigare erfarenhet, något som facket bevakar när det gäller anställningsvillkor och lönesättning.

vänd på det... det finns en massa kvinnor inom läraryrket och samtidigt diskuteras det livligt, problemet med outbildade lärare: samtidigt tjänar utbildade lärare mer än deras kollegor som är outbildade inom en och samma skola, fastän de gör exakt samma jobb.

här är det inte populärt att tala om lika lön för lika arbete...

när jag arbetade inom industrin så fanns det ingen skillnad i lön mellan kvinnor och män som hade samma arbete, förutsatt att de jobbat ett år.

Håller med fullt ut här. Läser ju själv till lärare.

Det ses som ett stort problem inom lärarkåren att läraryrket har tappat sin professionella status. Liksom läkare mm, det är ett stort ansvar man har som lärare, och det är en lång utbildning att gå för att få bli lärare. Sedan kommer någon som inte har ett dyft av den utbildning man gått (dock kan personen i fråga ha väldigt mycket erfarenhet, vilket är bra). Och sedan går de in och "tar ens jobb". Ungefär som om outbildade skulle gå in och göra läkarens jobb för en lägre lön, skulle det accepteras? Men barnens framtid kan man kompromissa på, de kan ju inte klaga själva, utan det måste gå via ombud som deras föräldrar eller liknande, och de vet kanske inte alltid vilka lärare som undervisar på skolorna. etc etc.

Visst ska vi ha en fri marknad, men tänker vi på konsekvenserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med fullt ut här. Läser ju själv till lärare.

Det ses som ett stort problem inom lärarkåren att läraryrket har tappat sin professionella status. Liksom läkare mm, det är ett stort ansvar man har som lärare, och det är en lång utbildning att gå för att få bli lärare. Sedan kommer någon som inte har ett dyft av den utbildning man gått (dock kan personen i fråga ha väldigt mycket erfarenhet, vilket är bra). Och sedan går de in och "tar ens jobb". Ungefär som om outbildade skulle gå in och göra läkarens jobb för en lägre lön, skulle det accepteras? Men barnens framtid kan man kompromissa på, de kan ju inte klaga själva, utan det måste gå via ombud som deras föräldrar eller liknande, och de vet kanske inte alltid vilka lärare som undervisar på skolorna. etc etc.

Visst ska vi ha en fri marknad, men tänker vi på konsekvenserna?

och här handlar det ju egentligen om hur högre studier i sig skall värderas ur ett samhällsperspektiv. en man kanske gör ett precis lika bra jobb som sin kvinnliga kollega, som har 4 års utbildning på universitetet. ska mannen då tjäna lika mycket som kvinnan? och i sådanafall, vilka signaler sänder de till ungdommar som funderar på att studera vidare?

och hur kan demokratin i ett samhälle upprätthållas, om utbildning i praktiken innebär en ekonomisk förlust?

Link to comment
Dela på andra sajter

men ha det så bra!

Kan vi inte bara lägga ner det här uttrycket? Please?

Jag försökte tidigare påpeka det, men vissa individer, ingen nämnd ingen klämd 🙂 vägrar visst.

Otroligt kaxigt uttryck som inte visar någonting annat än att man är nonchalant.

Jag ska för övrigt spela trummor nu, vilket det var vad den här tråden handlade om.

Sen ska jag börja argumentera om hur fel det är med alla tjejer som är duktiga på att dansa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 🙂

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

-vilken situation tänkte du på, när du talar om att det är olika lön för lika arbete?

Vården (även den kommunala) är ett bra exempel.

Lärarkåren är ett kapitel för sig, men även där ska det numera löneförhandlas, och kvinnor har då generellt lägre lön pga de saker vi diskuterar här.

Att det finns andra konstiga löneskillnader är väl dom flesta medvetna om, och det kan vi också diskutera om du vill, men inte i denna tråden! 🙂

Det går inte dra upp enskilda exempel här, man får förlita sig på statistik. Självklart finns det drivna kvinnliga ta-sig-förare och timida män som inte har ord i mun nog att förhandla sig till en skälig lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med fullt ut här. Läser ju själv till lärare.

Det ses som ett stort problem inom lärarkåren att läraryrket har tappat sin professionella status. Liksom läkare mm, det är ett stort ansvar man har som lärare, och det är en lång utbildning att gå för att få bli lärare. Sedan kommer någon som inte har ett dyft av den utbildning man gått (dock kan personen i fråga ha väldigt mycket erfarenhet, vilket är bra). Och sedan går de in och "tar ens jobb". Ungefär som om outbildade skulle gå in och göra läkarens jobb för en lägre lön, skulle det accepteras? Men barnens framtid kan man kompromissa på, de kan ju inte klaga själva, utan det måste gå via ombud som deras föräldrar eller liknande, och de vet kanske inte alltid vilka lärare som undervisar på skolorna. etc etc.

Visst ska vi ha en fri marknad, men tänker vi på konsekvenserna?

och här handlar det ju egentligen om hur högre studier i sig skall värderas ur ett samhällsperspektiv. en man kanske gör ett precis lika bra jobb som sin kvinnliga kollega, som har 4 års utbildning på universitetet. ska mannen då tjäna lika mycket som kvinnan? och i sådanafall, vilka signaler sänder de till ungdommar som funderar på att studera vidare?

och hur kan demokratin i ett samhälle upprätthållas, om utbildning i praktiken innebär en ekonomisk förlust?

Läser också till lärare fast på distans. Håller med om mycket som Neko och Ishtak framför. Själv är jag alltså, än så länge, obehörig lärare och har en betydligt lägre lön än mina behöriga, jämnåriga kollegor som jobbat här lika länge som jag. Personligen har jag inga problem med detta faktum. Jag har också uppmuntrats av skolledningen att läsa in min behörighet och det står inskrivet i mitt avtal att min lön skall justeras upp till deras nivå den dag jag har min behörighet.

Jag läser egentligen av helt andra skäl än de ekonomiska men det är inte tråkigt med vetskapen att det också kommer att märkas i plånboken.

Det är ett konkurrensmedel för gymnsierna idag i Gbg-trakten hur många obehöriga lärare ett gymnasium har. GP publicerar artiklar om hur det är ställt med den saken på olika gymnasier och rektorerna ringer indignerat upp redaktionen och påpekar att de inte alls har så många som GP skrivit och begär rättelser i tidningen!

OT, javisst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns andra konstiga löneskillnader är väl dom flesta medvetna om, och det kan vi också diskutera om du vill, men inte i denna tråden! 🙂

Den här tråden har varit så OT åt så många olika håll att det inte ens är någon mening att dela den till separata trådar. Låt diskussionen fortgå, det är alltid intressant att föra en konstruktiv debatt på detta vis. Framförallt att läsa kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns andra konstiga löneskillnader är väl dom flesta medvetna om, och det kan vi också diskutera om du vill, men inte i denna tråden! 🙂

Den här tråden har varit så OT åt så många olika håll att det inte ens är någon mening att dela den till separata trådar. Låt diskussionen fortgå, det är alltid intressant att föra en konstruktiv debatt på detta vis. Framförallt att läsa kanske...

Detta är i mitt tyckte en av de bättre debatterna som förts på forumet som inte direkt gäller musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns andra konstiga löneskillnader är väl dom flesta medvetna om, och det kan vi också diskutera om du vill, men inte i denna tråden! 🙂

Den här tråden har varit så OT åt så många olika håll att det inte ens är någon mening att dela den till separata trådar. Låt diskussionen fortgå, det är alltid intressant att föra en konstruktiv debatt på detta vis. Framförallt att läsa kanske...

Detta är i mitt tyckte en av de bättre debatterna som förts på forumet som inte direkt gäller musik.

Samt en av de mest aktiva, vilket är skoj när man har för lite att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns andra konstiga löneskillnader är väl dom flesta medvetna om, och det kan vi också diskutera om du vill, men inte i denna tråden! 🙂

Den här tråden har varit så OT åt så många olika håll att det inte ens är någon mening att dela den till separata trådar. Låt diskussionen fortgå, det är alltid intressant att föra en konstruktiv debatt på detta vis. Framförallt att läsa kanske...

Detta är i mitt tyckte en av de bättre debatterna som förts på forumet som inte direkt gäller musik.

Hear hear! 😆

Speciellt mtp att vi är alla grabbar - konstruktivt debatterandes jämnställdhet mellan könen.

Underbart! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

-vilken situation tänkte du på, när du talar om att det är olika lön för lika arbete?

Vården (även den kommunala) är ett bra exempel.

Lärarkåren är ett kapitel för sig, men även där ska det numera löneförhandlas, och kvinnor har då generellt lägre lön pga de saker vi diskuterar här.

Att det finns andra konstiga löneskillnader är väl dom flesta medvetna om, och det kan vi också diskutera om du vill, men inte i denna tråden! 😄

Det går inte dra upp enskilda exempel här, man får förlita sig på statistik. Självklart finns det drivna kvinnliga ta-sig-förare och timida män som inte har ord i mun nog att förhandla sig till en skälig lön.

jag ställer inte riktigt upp på det där. jag har inte själv arbetat inom vården, men jag har svårt att tänka mig att man vid en nyrekrytering av sjuksköterskor (som har avtalsreglerad lön) ifrån vårdskolan, per automatik skulle ge den mannen mer i lön än kvinnan?

menar du att det är så?

eller är det så att det finns andra parametrar som spelar in när lönen sätts, ex. tidigare erfarenhet/utbildning?

i sådanafall, anser du att tidigare erfarenhet/utbildning ska spela in i lönesättningen, eller anser du att det endast är den aktuella uppgiften som ska styra lönen?

Link to comment
Dela på andra sajter

I vårdexemplet kan det vara ett lockbete för att få in mer män inom vårdyrket, är ju rätt ont om dem i förhållande till kvinnor. Men jag vet inte riktigt om policyn faktiskt är så, men det hade inte förvånat mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte dra upp enskilda exempel här, man får förlita sig på statistik.

Här är lite intressant statistik från Arbetsgivarverket (22 maj 2002):

Osakliga löneskillnader ett överdrivet problem (.PDF)

En analys av löneskillnaderna mellan kvinnor och män i staten visar att de oförklarade löneskillnaderna bara är 1,8 procent i genomsnitt. Detta talar för att de eventuella osakliga löneskillnaderna i staten är ytterst små.

Arbetsgivarverket har undersökt hur stor den totala löneskillnaden är mellan kvinnor och män inom staten och sedan steg för steg tagit bort de delar av löneskillnaden som statistiken kan visa sakliga skäl för. Den löneskillnad som sen återstår kallas den oförklarade löneskillnaden. Inom denna ryms den osakliga löneskillnaden, den som är förbjuden i lag, men som inte kan fastställas utan ingående analys på arbetsplatsen.

Undersökningen, som avser tid före jämställdhetslagens skärpning, visar att den totala löneskillnaden mellan kvinnor och män i staten var 16,9 procent år 2000, d.v.s. kvinnorna tjänade så mycket mindre än männen. När sedan steg för steg hänsyn tas till arbetstidens omfattning, befattningsnivå, arbetsinnehåll och jämförelser enbart görs inom respektive myndighet så minskar löneskillnaden successivt från 16,9 procent till 3,0 procent.

Det sista steget beaktar även skillnader i bland annat ålder och utbildningsnivå, vilket minskar den löneskillnad som statistiken inte kan förklara, den oförklarade löneskillnaden, till bara 1,8 procent. Detta trots att det är betydligt vidare grupper än de som har lika och likvärdiga arbeten som har jämförts. Det innebär att den löneskillnad som är osaklig enligt jämställdhetslagen är mindre än så.

....

Arbetsgivarverkets undersökning visar också att löneskillnaderna mellan kvinnor och män generellt har minskat i staten de senaste fem åren. Det framgår även att kvinnornas genomsnittslön är högre än männens på många befattningar på myndigheterna. Så var fallet i nästan 35 procent av jämförelserna år 2000.

Link to comment
Dela på andra sajter

bra inlägg hacke.

jaha, känner ni till några tjusiga tjejtummisar då?

Hehe. Case closed, menar du? 😄

Fast enligt denna artikel så ser det värre ut om man bryter ner myndighetsvis. Och enligt denna artikel så är det inte alls då nåt problem.

Man känner sig som Di Leva; "Vem ska man tro på, tro på, tro på..."

Jag väljer att tro på Mark Twain;

"Det finns tre slags lögner: lögn, förbannad lögn och statistik." 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Man känner sig som Di Leva; "Vem ska man tro på, tro på, tro på..."

Jag väljer att tro på Mark Twain;

"Det finns tre slags lögner: lögn, förbannad lögn och statistik." 😄

jo, saken är ju att man kan påvisa vad man vill när man bollar med lite siffror. och när man ville visa på en enorm skillnad i löner mellan "kvinnor och män" så var det enkelt att glömma bort faktorer som arbetstid, utbildning, efarenhet etc.

som jag tidigare nämnt så har jag själv erfarenhet som talar för motsatsen, nämligen att min kvinnliga kollega tjänade mer, och då verkade de solidariska tankarna om "lika lön-lika arbete" vara helt bortblåsta.

en annan sådan kul statistik visade på att gifta män tjänar mer än sina makar. då kunde man dra slutsatsen att kvinnorna offrar sig för barn och hushåll... men sen så grävde man lite till och fann att samma skillnad fans även hos barnlösa hushåll...

statistiken stämde dock bättre med sociala undersökningar som gjorts angående partnerval, där det visade sig att kvinnor i högre grad väljer partners som tjänar mer...

ja. statistik alltså.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

googlekrig!?

http://www.folkpartiet.se/templates/ListPage____16786.aspx

”Bland dem som har jobb som kräver teoretisk specialkompetens, till exempel jurister eller ekonomer, tjänade kvinnorna 76 procent av männens löner” --Carolin Dahlman och Johanna Möllerström

http://www.louisep.com/node/445 är lite mer spännande läsning för den som vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

På min skola som jag jobbar på så är det individuell lönesättning vilket betyder att männen faktiskt tjänar mer än kvinnorna. Likadant på en av mina bästa vänners arbetsplats på ett äldreboende.

Efter gymnasiet så skickade min förra tjej in ett 100-tal arbetsansökningar till olika skitjobb. Hon hade ett betygssnitt på 19,92 efter att ha gått ett EU-program med hög status. Resultat: Inte ett enda svar. Min bästa kompis gick i samma klass och skickade till ungefär samma ställen, han hade ett betygsnitt på runt 17,5. Resultat: Kallad till ett tiotal intervjuer. Vi tyckte allihopa att detta var lite konstigt så vi jämförde deras ansökningar och fann inte en enda anledning till att min manliga vän skulle haft en bättre ansökan på något sätt. Förutom deras betygsresultat så var deras ansökningar väldigt lika.

Det är inte jämställt i Sverige.

Edit: La till ett par saker.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

googlekrig!?

http://www.folkpartiet.se/templates/ListPage____16786.aspx

”Bland dem som har jobb som kräver teoretisk specialkompetens, till exempel jurister eller ekonomer, tjänade kvinnorna 76 procent av männens löner” --Carolin Dahlman och Johanna Möllerström

http://www.louisep.com/node/445  är lite mer spännande läsning för den som vill.

du är alltså emot individuell lönesättning, är det det du menar?

det är lätt att slänga mer eller mindre väl underbyggda siffror i skallen på varandra, men skulle vi inte kunna återvända till dina egna åsikter?

vilka är dessa kvinnor som får så orättvis lön i förhållande till sina kollegor (med samma utbildning, erfarenhet, arbetstid etc)?

individuell lönesättning handlar också om att kunna sälja sig själv, och bland högutbildade chefer (exempelvis) är det här något som uppskattas, eftersom man på det hela taget har lyckats höja sin lön i förhållande till arbetarna.

jag efterlyser den kvinna som tjänar lägre än sin kollega med samma arbetsuppgift, och har avtalsreglerad lön. (det skulle vara intressant att följa det i någon prövning)

nä, det här med löneskillnader har blivit ett feministiskt mantra, där de konkreta exemplen verkar lysa med sin frånvara.

"Individuell lönesättning?"

"-javisst"

"kan du acceptera att någon förhandlar sig till en högre lön än du?"

"näää..."

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

På min skola som jag jobbar på så är det individuell lönesättning vilket betyder att männen faktiskt tjänar mer än kvinnorna. Likadant på en av mina bästa vänners arbetsplats på ett äldreboende.
tycker du att det är rätt eller fel, beroende på om det är kvinnor som tjänar mer eller männen? och tycker du att utbildning och erfarenhet ska avgöra lönen? det är det som är det intressanta.
Efter gymnasiet så skickade min förra tjej in ett 100-tal arbetsansökningar till olika skitjobb. Hon hade ett betygssnitt på 19,92 efter att ha gått ett EU-program med hög status. Resultat: Inte ett enda svar. Min bästa kompis gick i samma klass och skickade till ungefär samma ställen, han hade ett betygsnitt på runt 17,5. Resultat: Kallad till ett tiotal intervjuer. Vi tyckte allihopa att detta var lite konstigt så vi jämförde deras ansökningar och fann inte en enda anledning till att min manliga vän skulle haft en bättre ansökan på något sätt. Förutom deras betygsresultat så var deras ansökningar väldigt lika.

och själv har jag en kvinnlig bekant som när vi bägge var arbetslösa blev kallad till en massa anställningsintervjuver inom datateknik, emedan jag aldrig blev det. trots att jag hade mer erfarenhet och lika stor utbildning inom området och att vi sökte samma tjänst. (vi ser gärna kvinnliga sökande...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Itzhak, att kvinnor är sämre på att ta för sig och förhandla är ju en del av problemet. Det har ju med den nuvarande samhällsklimatet att göra. Jag tror nämligen inte att det har genetiska orsaker.

Kan dessutom påminna folk om att det inte var fyra gånger fler MÄN som var VD:ar för börsnoterade företag än kvinnor utan fyra gånger fler män som heter Anders som var VD:ar än det var kvinnor. 20 st Anders och 5st kvinnor.

Link to comment
Dela på andra sajter

googlekrig!?

http://www.folkpartiet.se/templates/ListPage____16786.aspx

”Bland dem som har jobb som kräver teoretisk specialkompetens, till exempel jurister eller ekonomer, tjänade kvinnorna 76 procent av männens löner” --Carolin Dahlman och Johanna Möllerström

http://www.louisep.com/node/445  är lite mer spännande läsning för den som vill.

du är alltså emot individuell lönesättning, är det det du menar?

det är lätt att slänga mer eller mindre väl underbyggda siffror i skallen på varandra, men skulle vi inte kunna återvända till dina egna åsikter?

vilka är dessa kvinnor som får så orättvis lön i förhållande till sina kollegor (med samma utbildning, erfarenhet, arbetstid etc)?

individuell lönesättning handlar också om att kunna sälja sig själv, och bland högutbildade chefer (exempelvis) är det här något som uppskattas, eftersom man på det hela taget har lyckats höja sin lön i förhållande till arbetarna.

jag efterlyser den kvinna som tjänar lägre än sin kollega med samma arbetsuppgift, och har avtalsreglerad lön. (det skulle vara intressant att följa det i någon prövning)

nä, det här med löneskillnader har blivit ett feministiskt mantra, där de konkreta exemplen verkar lysa med sin frånvara.

"Individuell lönesättning?"

"-javisst"

"kan du acceptera att någon förhandlar sig till en högre lön än du?"

"näää..."

Jag fick fundera en stund nu, men jo, jag är mot individuell lönesättning så som det funkar nu; den som snackar bäst får högst lön, och det tycker jag är fel. Oavsett man är kvinna eller man så slutar det ju med olika lön för lika arbete.

Att däremot sätta något högre lön på en person med lärarexamen, lång arbetslivserfarenhet tycker jag däremot är ok. Främsta anledningen till att en utbildad får bättre lön är ju att personen i fråga med all sannolikhet har studielån att betala av.

Har liksom Phobos jobbat på skola där dom kvinnliga lönerna låg något under männens, men jag tänker inte ge dig några namn om det är det du fikar efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Itzhak, att kvinnor är sämre på att ta för sig och förhandla är ju en del av problemet.

Jaha, så nu ska vi inte få förhandla så bra vi kan för att kvinnorna inte kan?

Varför är det ingen som klagar på att vi män inte kan vad kvinnor kan? Den dagen kvinnorna slutar spela på och dra nytta av sin kvinnlighet (framförallt sexuellt) gör jag dito med min manlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

phobos, jag känner till den ojämna könsrekryteringen till vd-poster, främst inom näringslivet. jag tror dock inte att det här i grunden är en könsfråga, utan snarare att det handlar om vilka egenskaper som efterfrågas. och ur ett humant perspektiv tror jag därför inte att det spelar någon roll vilket kön en ledare har. hårdhanskade ledare som kan presentera bra siffror är och kommer alltid att vara populära.

kanske är det så att män är duktigare på att förhandla, men om vi tittar på hur kollektivavtalen ser ut inom kvinnodominerade yrken så får vi inse att de förhandlas centralt, inte av enskilda kvinnor, utan kanske lika gärna av en man. det är inget som nödvändigtvis återspeglar lönenivån...

vacum, du må vara emot individuell lönesättning, men det är knappast något som i första hand drabbar de mest lågavlönade i samhället. att avskaffa individuella löneförhandlingar är knappast något som varken män eller kvinnor skulle uppskatta, eftersom de flesta av dessa skulle förlora på avtalsbundna löner. men du är emot "lika lön lika arbete" och det är bra att klargöra.

hacke, helt politiskt inkorrekt -som vanligt? och den här gången med en saftig poäng som nog få vågar diskutera här...

riktigt kul och intressant debatt.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...