Jump to content
Annons

Sony BMG fällt för "Pay-for-Play"


c2k6

Recommended Posts

Jag förmodar att ni har observerat denna inte helt dagsfärska nyhet. Har vi sånt här i Sverige också?

NEW YORK, July 25 (Reuters) - Sony BMG, one of the world's largest music companies, will pay $10 million to settle a New York State probe into the way the music company influenced which songs were played on the radio, Attorney General Eliot Spitzer said on Monday.

The probe centers on a number of "pay-for-play" practices, widely known as "payola," including paying independent promoters to help secure airtime for songs. Under the Sony BMG settlement, the company agreed to stop making payments to radio stations in exchange for airplay, Spitzer said.

"Instead of airing music based on the quality, artistic competition, aesthetic judgments or other judgments, radio stations are airing music because they are paid to do so in a way that hasn't been disclosed to the public," Spitzer said at a press briefing.

As part of the settlement, Sony BMG admitted that payola "has continued to be an unfortunately prevalent aspect of radio promotion. Sony BMG acknowledges that various employees pursued some radio promotion practices on behalf of the company that were wrong and improper."

Spitzer also said the payola investigation continues at the other three major record companies -- Universal Music Group, EMI Group Plc (EMI.L: Quote, Profile, Research), and Warner Music Group Corp. (WMG.N: Quote, Profile, Research), as well as the country's largest radio companies.

Redigerat av c2k6
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det verkar inte vara Sonys år:

Filmkritikern David Manning hyllade fyra filmer från Sony. Problemet var bara att denne Manning inte finns i verkligheten utan att recensionerna troligtvis istället skrevs av anställda på Sony, enligt BBC.

EDIT: Trasig länk. Se Olsbergs inlägg nedan (Tack..!)

🙂

Redigerat av bonzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Förklarar varför jag inte lyssnar på radio längre.🙂

Det där med filmerna är kanske heller inget att vara förvånad över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj, nyheten är borttagen. Kanske de anställda på DN har fått varsin plasma-tv? 😉
Förmodligen... 😄

BBC skriver om händelsen här.

"One hell of a scary ride!" säger David Manning om Sony-filmen Hollowman.

Säkert.

hollowman.jpg

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att FCC (eller högre upp) förbjöd pay-for-play redan på femtiotalet i USA men att det har varit tidigare skandaler. Hur är det i Sverige? Lyssnar i o f s aldrig på svensk kommersiell radio men det vore intressant att veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

gladamatör (oregistrerad)

😄 Inte blir man direkt förvånad heller !!! Om man råkar titta på nått MTV prg om nått nytt band som ska promotas, så ser man ju varje gång , hur inställsamma radiopratarna är ....trots att de flesta är "one hit wonders" !!!

Hur promotar man ett band då ? Pumpar in reklampengar i stationen ( kund) och förväntar sig lite extra drag hjälp åt sitt egna bolags artister. Man ser ju hur nya band går från replokalen efter 3 månader för att synas överallt.....

det som slår mig mest är hur i hela fridens namn denna tuggumi kulturen kunnat uppstå ? Jag menar, se bara på de mest kända radiostationerna i Sverige idag :

-24h om dygnet med trance /dance/ hip hop/ rnb ...+ nån enstaka ny låt från Bon Jovi !

Missförstå mig rätt...gillar rnb / mm men jag skulle gärna vilja lyssna på lite hårdrock / indie / rock dvs varierande blandade musikstilar också !!!

Tack för ordet !!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar, se bara på de mest kända radiostationerna i Sverige idag :

-24h om dygnet med trance /dance/ hip hop/ rnb ...+ nån enstaka ny låt från Bon Jovi !

Trance... Dance... På Rix FM och match?!?!?!?😄

BUWHAHAWHHAHAHAHAHAHAHAHAHAA 😠😱😱😱

Den var jävligt dålig! Rix och trance... Visst och kor kommer från månen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en rätt stor payola skandal i slutet av 50-talet. Som ledde till att de stora amerikanska skivbolagen tapade enormt i förtroende. Det i kombination med att många av musiken stora dog eller försvann från scenen i en ganska så snabb följd gjorde att den amerikanska skivindustrin försattes i kris.

För den som undrar vilka stora det var som försvannan så var det följande. Bland annat i alla fall:

Elvis blev inkallad

Jerry Lee Lewis gifte sig med en 14 åring vilket ledde till att folk bojkottade honom pga att dom tyckte att han var pedofil.

Buddy holly dog i en flygolycka.

Chuck Berry åkte i fängelse.

Någon mer försvann också kommer ej ihåg vem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
fenomenet är inget nytt...ikea köpte speltid på mtv åt ett svenskt band

(minns inte vad de heter men de var från älmhult och 2 var bröder med löjliga pipskägg)

det här kommer ju att fortsätta i en eller annan form...

Ja, det kommer att fortsätta.

Men det är inget fenomen.

IKEA köper ju reklamtid på TV4 också.

Link to comment
Dela på andra sajter

fenomenet är inget nytt...ikea köpte speltid på mtv åt ett svenskt band

(minns inte vad de heter men de var från älmhult och 2 var bröder med löjliga pipskägg)

det här kommer ju att fortsätta i en eller annan form...

Ja, det kommer att fortsätta.

Men det är inget fenomen.

IKEA köper ju reklamtid på TV4 också.

ja men i just detta fall var avtalet att ikea köpte reklam i utbyte mot att man körde just denna video ett antal gånger.

detta förekommer naturligtvis även i sverige, det är för stora pengar helt enkelt.

men jag trot att utpressning e vanligare....dansa efter vår pipa eller du får inte tillgång till bruce eller brittney nästa gång :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en rätt stor payola skandal i slutet av 50-talet. Som ledde till att de stora amerikanska skivbolagen tapade enormt i förtroende. Det i kombination med att många av musiken stora dog eller försvann från scenen i en ganska så snabb följd gjorde att den amerikanska skivindustrin försattes i kris.

För den som undrar vilka stora det var som försvannan så var det följande. Bland annat i alla fall:

Elvis blev inkallad

Jerry Lee Lewis gifte sig med en 14 åring vilket ledde till att folk bojkottade honom pga att dom tyckte att han var pedofil.

Buddy holly dog i en flygolycka.

Chuck Berry åkte i fängelse.

Någon mer försvann också kommer ej ihåg vem.

Om jag minns rätt var Lewis fru (den tredje i ordningen) 13 år och dessutom hans kusin. Snacka om att tänka efter före :rolleyes:

Oavsett om skivbolagen betalar eller inte gäller ju att de flesta reklamradiostationer är "Top 40-radio"... Och så talade man om den mångfald som skulle uppstå i och med avprivatiseringen av radio på 90-talet.

Roligaste måste vara Sveriges självutnämnda radiosamvete Bandit: "Vi spelar vad vi vill!" utropar man självgott och slänger på Nightwish senaste...

Men nu är jag väldigt OT. Tack och godnatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är lite sorligt att man inte kan enbart luta sig tillbaka på att man är musikaliskt inovativ eller skicklig. Man måste ha en massa pengar.

Men det är väll som det är med det mesta i denna värld.. Om man har pengar kan man få mer pengar..

Link to comment
Dela på andra sajter

en del har verkar rätt naiva...

Robin williams fick nyligen ett kontrakt som garanterar honom 1 milliard...

skivbolagen blir naturligftvis tvungna att se till att folk köper hans skivor, men lika mycket förhindra att andra skivor köps :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
skivbolagen blir naturligftvis tvungna att se till att folk köper hans skivor, men lika mycket förhindra att andra skivor köps :rolleyes:

Word.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...