Jump to content
Annons

Flera nivåer medlemsstatus.


brojd

Tycker ni att vi skall införa fler "nivåer" av medlemskap än de tre vi har idag?  

81 röster

  1. 1. Tycker ni att vi skall införa fler "nivåer" av medlemskap än de tre vi har idag?

    • Nej. (Nykomling, Medlem och Veteran räcker)
      53
    • Ja. (Fler nivåer behövs)
      26


Recommended Posts

Vad säger ni kära forummedlemmar?

Själv tycker jag att det kunde vara dags att uppdatera forumen på den delen, se bara så fina och häftiga grejer det finns på vst-forum och på prorec.

Att det kommer att bidra till mer "spam" inlägg tror jag inte eftersom de potentiella spammarna är nykomlingar och vissa av dem spammar så det räcker till en början för att bli av med statusen "Nykomling"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

...och jag som blev veteran efter sex veckor tycker att det ska finnas fler nivåer! Jag tycker att det är konstigt att man blir "medlem" efter 20 inlägg. Kanske postar man 20 inlägg redan i sin första demopostning? Är inte "medlem" lite missvisande då? För att inte tala om att jag blev veteran efter knappt sex veckor. Nä, upp med fler nivåer. Kanske ska veteran-gränsen sättas på 2000 inlägg?

De som spammar säger de som är moderatorerna till. De är ju här för att hålla ordning och reda! :rolleyes:

Förslag:

Nykomling: 0-100 postningar

Medlem: 101-1000 postningar

"har inget namn": 1001-1500

"har inget namn": 1501-1999

Veteran: 2000 postningar

Det skulle betyda att jag är medlem, vilket jag är nöjd med! 😛

Ska jobba på "har inget namn"-förslagen. Bara ett förslag - skjut mig inte! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstar Nej. Är aldrig för hierarki. Platta organisationer rockar! 😛

Äsch! Det är för att du aldrig varit chef! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom. Men en bra chef arbetar FÖR platta organisationer och korta beslutsvägar. :rolleyes:

Tack för ditt stöd Hacke! 😛 Delar den åsikten till fullo.

EDIT: Måste dock tillägga att det är få som har kommit med så många bra inlägg som Thimmie på så kort tid och fått statusen Veteran. Men är en sidonotis.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom. Men en bra chef arbetar FÖR platta organisationer och korta beslutsvägar. :rolleyes:

Tack för ditt stöd Hacke! 😄 Delar den åsikten till fullo.

EDIT: Måste dock tillägga att det är få som har kommit med så många bra inlägg som Thimmie på så kort tid och fått statusen Veteran. Men är en sidonotis.

hackeman//

Ujuj! Killen som läst "hur man fungerar i en organisation ABC" 😛

Nej, du har rätt. Men jag tycker ändå att det ska finnas fler nivåer! 😄

Olsberg

Man tackar! 😄 Men det där sa du bara för att jag skulle hålla med dig! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstar Nej. Är aldrig för hierarki. Platta organisationer rockar! 😄

Äsch! Det är för att du aldrig varit chef! 😛

Tvärtom. Men en bra chef arbetar FÖR platta organisationer och korta beslutsvägar. :rolleyes:

Ahhh...

Det handlar om makt alltså, och Olsberg vill inte dela med sig! 😛

Allvarligt talat så tror jag inte att fler medlemsnivåer kommer öka spammandet nämnvärt.

Vi har ju redan 3 nivåer, och om det skulle vara så platt som möjligt kanske man borde ta bort "Veteran" statusen och höja inträdet till "Medlem" till 50-100 inlägg eller något sådant.

Själv tycker jag bara det vore en rolig grej med lite mer humoristiska/fyndiga benämningar....

Kolla in de olika nivåerna på Prosoundweb

Tycker det är lite humor med titlar som: "Highland Single Malt Scotch Connoisseur"

Link to comment
Dela på andra sajter

Brojd, där sa du något. Fler som håller med?

Om vilket av det han sa? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Brojd, där sa du något. Fler som håller med?

Är ibland inne på gearslutz och läser. Där har de alldeles för många statusnivåer som låter ungefär lika. Ganska rörigt. 😕

Om jag vill veta hur många inlägg någon gjort så läser jag givetvis raden "inlägg". Jag kollar inte efter om personen är nykomling, medlem eller veteran.

Så, gärna för mig. Låt nykomlingar bli medlemmar efter ett visst antal inlägg.

Det kan räcka så. Vilka som är veteraner lär man sig efter ett tag.

(De som OT'ar mest, hänvisar till sökfunktionen och gör 10 - 50 inlägg om dagen i "Låt oss skapa forumets längsta tråd") 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Brojd, där sa du något. Fler som håller med?

nä.

Meningslöst att lägga energi på totalt irrelevanta saker. Men vill folk börja benämna folk efter hur många inlägg dom gjort i ett forum så spelar det egentligen inte mig någon som helst roll. Men fånigt är det... 😕

Kan man sälja sina inlägg till ekonomiskt välförsedda nykomlingar sen kanske? Jag säljer av 1000 av mina inlägg för 300:- eller högstbjudande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det kunde vara kul med fler nivåer - men det är ju egentligen inte annat än en kul grej. Det är ju kvaliteten i inläggen som är meningsfull - och inte antalet... 😉

I VST-Forum (som jag har varit med i sedan tidernas begynnelse), finns det fler nivåer - men det har inte lett till någon överdriven spamming för att nå nästa nivå. Där har det också förekommit titlar som Kacka Israelsson och Arne 'Rosen' Kvick, för att göra det lite extra skojfriskt ibland... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Brojd.

Det hade faktiskt räckt med nykomling respektive medlem. Varför krångla?

Om folk nu måste hävda sig med hjälp av inlägg (ny penisförlängare?! 😉) så må det väl vara hänt. Då kan de lägga sina inlägg i högar med 1000-tal för sig, 100-tal för sig osv osv.. Det stör mig inte. Jag är inte med på studio forum för att få lustiga epitet beroende på hur många poster jag har.. Jag är med för att lära mig mer om musikskapande och allt som hör där till samt hjälpa andra eller bara diskutera om mitt stora intresse. Och det räcker för mig. 😛

Hela den här diskussionen är ju egentligen lite oväsentlig, det får jag väl erkänna att jag tycker. Men det hade varit trevligt om veterandelen försvann. Så att så gott som alla blev medlemmar mer eller mindre. Jämställt och bra. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde finnas en tittel som varnar för alla OT nördar!!  😉

Tänkte precis samma tanke. 🙂

...men inläggen i OT-delen räknas ju inte in i antalet inlägg, så den som tjötar där för att nå högre status, kan lika gärna ge sig ut och slåss med väderkvarnar... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Det borde finnas en tittel som varnar för alla OT nördar!!  😉

Tänkte precis samma tanke. 🙂

Jag med, en sådan titel vill jag ha! 🙂😛

Undrar hur det skulle funka att få sin titel utifrån hur OFTA man postar? Någon som studerat denna fråga? 😛

(detta inlägget gjordes enbart för att komma närmare veteranstatus)

EDIT: Claes, man skulle ju kunna ändra på det så att inläggen i OT endast ger en statusen "OT-nörd" 😄

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

äh, sån där skit hör hemma i ett community. tror heller inte att det ger någon speciellt öppen och välkomnande känsla för nykomlingar, med en massa "grader".

jag tycker att alla ska betraktas som medlem, rätt och slätt.

hur många poster en person har gjort räcker för övrigt att ha med under personinfo, det finns inte någon anledning att skriva det vid varenda litet inlägg.

bort bort bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är onödigt att understryka den hierarki som ändå finns här. Skulle iof vara lättare att se vilka som är medlemmar i klubben för inbördes beundran då, kanske är ett bra namn på den högsta leveln förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

äh, sån där skit hör hemma i ett community. tror heller inte att det ger någon speciellt öppen och välkomnande känsla för nykomlingar, med en massa "grader".

jag tycker att alla ska betraktas som medlem, rätt och slätt.

hur många poster en person har gjort räcker för övrigt att ha med under personinfo, det finns inte någon anledning att skriva det vid varenda litet inlägg.

bort bort bort.

Tycker att du på sätt och vis har rätt., och på sätt och vis har fel.

Det KAN vara en fingervisning om hur KUNNIG en inläggare 😳 är!

Men det kan ju också vara missvisande! 😛

Sen när blev antalet inlägg på ett internetforum ett mått på hur kunnig nån är? Kan tänka mig att många av det som kan det här med inspelning i Sverige inte ens är medlemmar här. 😄

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

instämmer med ovanstående.

somliga har faktiskt väldigt mycket att komma med. men du kan lika gärna göra 2 000 poster i demoforumet eller vara den största nooben som finns som ställer frågor om allting. eller så är du den som inte har något liv, eller kanske ett tråkigt äktenskap. de där siffrorna med antalet poster säger absolut ingenting. men visst, flera av dem som har många poster är kunniga, det säger jag ingenting om. men som sagt, men det vet jag för att jag läser vad de skriver, inte för att jag tittar på deras "stats".

så strunta i OT-status och medlemsstatus. fokus bör knappast ligga där. någon drog en parallell, till ett community, och det tycker jag var en bra jämförelse, där står faktiskt saker som status i fokus, se bara på lunarstorm. men så är det en helt annan typ av mål man har med att uppmana folk att samla status, att få communityn att växa, öka besökarantalet och därmed exponeringen för reklam m m.. det handlar om olika saker. låt detta vara ett forum för oss som är intresserade av musik i en eller annan form så kan de som är intresserade av att skriva så många poster om så lite som möjligt hänga på ställen där de faktiskt får igen nått på köpet. 😛

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

....tror heller inte att det ger någon speciellt öppen och välkomnande känsla för nykomlingar, med en massa "grader".

Tycker Itzhak har en riktigt viktig poäng där. Även om det kanske är kul (en stund) för dom som redan är invigda, veteraner och medlemmar, så tror jag sån här hierarki hämmar nyanslutning av medlemmar. Tror många känner sig utanför/ovälkommen när man kommer till ett forum som har en sån struktur. Har väl iofs inte bara med nivåerna att göra, men håll med om att även ni ibland dyker in i forum där attityden är "forum för inbördes beundran" och man som nykomling får noll respons/uppmärksamhet?? Så vill vi väl inte bli...eller...?

(Moderator - flytta mig gärna till ny tråd om det blir off topic här)

Det leder till frågan Vad Vill Egentligen Studio Forum vara, alltså forumets vision typ.

"Sveriges främsta forum för musiker" kanske? Är vi/Olsberg nöjda då!?

Låt oss säga det och sen fråga oss - hur vet vi om vi nått dit? Medlemsantal, inlägg, omdömen från någon, besök på sidan....?

* Antal registrerade/aktiva medlemmar?

Lätt att mäta, men också lätt att manipulera (SSU 😆 ). Kanske ändå en av de viktigaste måttstockarna om vi ska jämföra med andra forum. Särskilt om AKTIVA medlemmar mäts.

* Antal besökare/dag?

Också en bra måttstock, även om mätningen välter när vi ibland får länkade hits i Demorummet (Danny, Hacke !)

* Antal inlägg?

Kanske inte då med tanke på spam....

* Kvalitet på innehållet?

Jovisst, tänk om vi löser mest problem, inspirerar mest och skapar mest nytänk och utvecklar folk mest. Men hur mäter man? Vem bedömer och vad jämför man med?

* "Kvalitet" på medlemmar?

Om i princip hela sveriges musikelit är aktiva medlemmar i Studio Forum, är vi bäst då?

Så, för att sammanfatta - är syftet med forumet solklart och vi vet hur vi mäter succé - då blir det ganska enkelt att bestämma hur sajten ska utvecklas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror många känner sig utanför/ovälkommen när man kommer till ett forum som har en sån struktur. Har väl iofs inte bara med nivåerna att göra, men håll med om att även ni ibland dyker in i forum där attityden är "forum för inbördes beundran" och man som nykomling får noll respons/uppmärksamhet?? Så vill vi väl inte bli...eller...?

Så är det redan, kanske är naturligt att det blir så men man ser ju redan nu hur vissa får hur mycket respons som helst på sina demos medans andra får skrika halsen torr för att få en åsikt. Att folk inte heller kritiserar "elefanterna" på forumet riktigt rättvist och objektivt är en annan tendens som jag känt av här ibland.

Dock måste jag säga som försvar för forumet att jag aldrig varit på ett där det varit mindre tjaffs och tråkigheter än här. Överlag positiv stämning och det är ju alltid positivt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att det egentligen är i just demodelen som man ser just det där med inbördes beundran. Inte nån annanstans vad jag kan komma på..

Jag tycker det är onödigt när kommentaren/kommentarerna på en låt på demoforumet ser ut såhär: "du kanske borde skriva något om någon annans demo innan du räknar med att få respons på din egen". Det är vanligt, varför en skriva något då? Den här typen av tillrättavisningar, vad tjänar de till? Kritisera musiken, inte antalet inlägg personen har gjort! Det tycker jag.

Många gånger är det oxå de som varit med ett tag som anser sig ha rätt att tillrättavisa och säga till de oinvigda nykomlingar som inte förstått "spelreglerna" som gäller här.. Spelregler jag aldrig sett till. Och förmodligen inte följer alla gånger heller. Om någon postar en intressant demo kommenterar jag den. Inte det faktum att personen bara skrivit tre inlägg i forumet. Det spelar väl ingen roll?

Men det händer även att personer som inte varit med på forumet länge och är tämligen nya får massor av bra kritik på sina alster, men då får ju verket vara riktigt intressant och bra å andra sidan.. Men som sagt, det finns båda delar. Och samma personer som tillrättavisar kan sitta och rosa i andra trådar.. Så helt hopplöst är det inte. 😳

Men äsch, inte är "elefanterna" så jobbiga? Sällan jag har nått att kritisera hos någon här på forumet, å vad gäller de som varit med länge och mycket tycker jag nästan alltid att de har mycket bra och klokt att komma med.. Så jag håller inte med dig om att "elefanterna" (vilket uttryck 😆) inte får den kritik de förtjänar..

Desstuom är det bra och trevligt forum med bra folk. Punkt slut. Det tycker jag.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...