Jump to content
Annons

Grace - the Weight


Recommended Posts

Annons
  • Svar 99
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 3 veckor senare...

Instämmer med alla andra. Mycket snyggt spelat och producerat. Ni kan vara stolta! Det är väldigt bra!!

När jag lyssnade på er andra låt tyckte jag att det kanske skulle varit något att ha lite lätt brush på virveln, typ jazz-aktigt... Alltså till The Weight, inte till The Untitled. Men det var bara en idé.

Båda låtar är lysande.

Link to comment
Dela på andra sajter

mm.. Mysigt. Känns lite som en extra vemodig Counting Crows med kvinnlig spångerska. kanske lite utan edge ibland. Väntar på att den ska dra igång lite. Som en del tidigare sagt stör mig trummorna en del. Men det är nog itne takten mest att de känns så... mjuka. Refrengen är läskigt mcyket counting crows, om det hade vart lite mer tryck hör jag nu 😆

Jag älskar counting crows btw, bra jobbat även om det inte alls är min kopp te.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade gärna sett att glidsen på guran hade kommit fram lite mer och blivit betonade, sedan är jag total förälskad i Nina ( Cardigans ) sångröst eftersom hon får både en stram och slätstruken röst.. Hade gärna sett dig ta i lite och visa lite aggresivitet. Känns som om sången aldrig riktigt slår ut fullt, ganska dov..

Men kanske detta som var meningen..?

Annars tycker jag produktionen funkar..

men höll med tidigare om att det inte är något som sticker ut för att ta det ur mängden men bra !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bra som helst!

En riktig skön "på väg till nånstans 50 mil härifrån i min bil" låt :rolleyes:

Inte vad jag lyssnar på till vardags...men detta funkar...nu lyssnar jag i sunkiga laptop hgt så det är svårt att bedöma ljudet men får väl lita till alla andra som säger att det är bra....bra sång men jag tror arret kangöras lite mer intressant, nu rullar det bara på...men det kanske är det som är meningen....however det som fångar är sången 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ah tackar tackar! Vi håller fortfarande på å spelar in nya låtar...som ni vet tar det en oändlig tid att få till allt så att alla i ett band blir nöjda. I Gracebandet finns det slängar av perfektionism, vilket gör slutresultatet bra men vägen dit långsam.

Tack för alla svar!

/Ulrica

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är superbra. Ljudet är superbra. Trummorna är superbra. Crashen i refrängen är så snygg! Låten är fin fast rätt anonym, inte dålig men inte jättebra. Funkar som albumspår men jag är inte säker på att den skulle hålla som singel.

Instrumenteringen kan bli bättre. Elgitarrerna hade kunnat tillåtas att sticka ut lite då och då. En slide som flikar in här och var. Det känns som att det bara rullar på med de akustiska gitarrerna. Alla andra instrument förutom trummorna är gömda i smeten. Många pålägg som åstadkommer relativt lite tillsammans tycker jag. Nog med det negativa.

Jag kanske ändrar mig om jag lyssnar på den fler gånger. Det låter som en skiva i alla fall och jag bedömde den efter de premisserna.

Lycka till och ha det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Biorno (oregistrerad)
Laddar nu ner låten igen och lyssnar. Snygg röst, lite "släpig" på ett skönt sätt..

Refrängen riktig snygg, njuter, diggar. Jo, effekterna jag talade om, de förvränger ljudet så att det blir lite "spacigt" (hmm, vet inte vad jag skall använda för ordaval, svårt beskriva ett ljud  😮 ), onaturligt på ett snyggt sätt, sticker ut från den övriga ljudbilden. Phaser och flanger bara exempel, inte säker på att just dem skulle passa bäst. Det ligger ju några snygga slingor i bakgrunden, dom skulle kunna gå fram mer om man lade någon effekt på dem...

Fast ärligt talat så är jag mer låtsnickrare än tekniker så lägg inte alltför stor vikt vid det, en spontan tanke bara. Låten är himla bra...gillar det där lite bakåtlutade melankoliska. Skulle passa utmärkt i radion längs E4:an!

Tack för att du utvecklade ditt inlägg!...Jag tror jag förstår; att refrängen skulle kunna få en större ljudbild? Att den är lite tunn? Bandet har ett klassiskt sound i övrigt utan för många effekter och så och jag tror att det vill behållas...men en å annan pad kan ju läggas på och kanske lite cello eller nåt 🙂

Återigen stort tack!

Nu har jag kört den på repeat ett par gånger och försökt att lyssna, jag skulle kanske också velat haft lite mer variation på trummorna samt att sångerskan kanske skulle krämat i lite på slutet med lite falsett eller nåt eller att det var lite mer skillnad i stämman mellan man och kvinna, dom följer varandra väldigt tight nu, men det är säkert meningen..

Tilläggas ska, att jag inte kan nåt om nåt gällande musikskapande så jag borde egentligen keep my mouth shut men jag tänkte att jag skriver vad jag tycker iaf..

(glömde kanske säga att det f.ö låter skitbra på alla sätt och vis (bedårande vacker röst speciellt i början när man hör den rent)

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Den här låten är såååå bra! Trycker på Play om och om...

Synd att mixen är luddig och diskantfattig.

Gör en nyinspelning och tryck upp en EP! Låten förtjänar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här låten är såååå bra! Trycker på Play om och om...

Synd att mixen är luddig och diskantfattig.

Gör en nyinspelning och tryck upp en EP! Låten förtjänar det.

Linus, tack för inlägget; annars skulle jag knappast ha upptäckt den här sången 😏 Måste väl börja gräva i demoinspelningsarkivet ifall det finns sådana här grejer att hitta.

Håller dock inte med om att mixen är luddig och diskantfattig. Tycker närmast den är varm och go, och alla detaljer jag vill höra i övre registret finns där. Proffsigt sound ifall man frågar mig 😉 Dessutom är den jämnt och fint mixad, ifall man vill ha mera diskant kan man lägga på lite utan att något börjar sticka ut eller störa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla glada inlägg! Det har varit en lång paus i musicerandet eftersom vi varit utan replokal...men skam den som ger sig! Från å med nu repar Grace på fryshuset! Vi hoppas på att kunna lägga ut fler låtar snart som ni får tycka till om här på forumet!

Tack tack tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla glada inlägg! Det har varit en lång paus i musicerandet eftersom vi varit utan replokal...men skam den som ger sig! Från å med nu repar Grace på fryshuset! Vi hoppas på att kunna lägga ut fler låtar snart som ni får tycka till om här på forumet!

Tack tack tack!

Märkte att websiten som nämnts i tidigare inlägg inte längre fungerar, finns det någon ny ? Skulle gärna höra "Untitled" också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla glada inlägg! Det har varit en lång paus i musicerandet eftersom vi varit utan replokal...men skam den som ger sig! Från å med nu repar Grace på fryshuset! Vi hoppas på att kunna lägga ut fler låtar snart som ni får tycka till om här på forumet!

Tack tack tack!

Märkte att websiten som nämnts i tidigare inlägg inte längre fungerar, finns det någon ny ? Skulle gärna höra "Untitled" också 😆

Hej hej hej! Ja nu är det så att vår sida för tillfället är under renovering...men det finns en tillfällig sida: http://grace.ulfhake.net/ där man kan lyssna på the Weight samt Untitled...å maila om man vill...Sen kan man kika runt lite på http://ulfhake.net/ där annat smått å gott finns att hämta 😛

/Marängen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

BUMP!

Stötte på den här på hårddisken för en stund sedan, och nu har den gått om några gånger på repeat 😏

Vilken känsla det är i låten!

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus för att du bumpade upp den här 🙂

Marängen, Grymt bra låt, jag är enormt imponerad! Är det du som sjunger? Väldigt fin röst! Som någon sa tidigare, en perfekt "Bil-låt", men den funkar till allt.

Bravo! 😄

/ M

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 11 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...