Jump to content
Annons

Grace - the Weight


Recommended Posts

Lite trist att sälla sig till beundrarskaran, men det här är, förutom löjligt proffsigt även suveränt bra. Faller mig som handsken på läppen... 🙂

Edit: Båda låtarna alltså. Untitled är nog ännu bättre.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 99
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Känns som jag har hört den här låten en gång förut. [?]

Jag bor i Uppsala...har väl spelat den på fyllan på nån förfest....hehe kanske några gånger...oups 🙂

Hursomhelst så befinner sig övriga bandmedlemmar i sthlm där vi har replokal.

Tack för ditt inlägg!

/Ulrica

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite trist att sälla sig till beundrarskaran, men det här är, förutom löjligt proffsigt även suveränt bra. Faller mig som handsken på läppen... 🙂

Edit: Båda låtarna alltså. Untitled är nog ännu bättre.

Ah skönt att höra du!! Jättekul att du gillar det...

Känns som om jag fått svar på min ursprungliga fråga dvs om vi ska fortsätta på samma spår...Tydligen får det bli så ja.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite trist att sälla sig till beundrarskaran, men det här är, förutom löjligt proffsigt även suveränt bra. Faller mig som handsken på läppen...  😕

Edit: Båda låtarna alltså. Untitled är nog ännu bättre.

Ah skönt att höra du!! Jättekul att du gillar det...

Känns som om jag fått svar på min ursprungliga fråga dvs om vi ska fortsätta på samma spår...Tydligen får det bli så ja.

😄

Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt proddat!!! Mycket bra vers! Men refrängen är inget som sticker ut, det är låtens svaghet... Såg att någon haka upp sig på trummorna, jag tycker de är helt ok. Gillar "killstämman" som kommer in på onley here tonight - gött som fän!

Betyg:

Produktionen: 4

Versen: 4

Refrängen: 3

Gött mos! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
...refrängen är inget som sticker ut, det är låtens svaghet...

Tillåt mig att protestera...Refrängen är ju himla bra tycker jag nog...som en liten guldkant på ett moln...och faktiskt en del av låtens styrka...jamenar "hold me here tonight"...är det inte lite mysigt? Däremot kanske inte sticket håller alla mått...(det är kanske det du refererar till som refräng? Vi kallar det stick men har själva varit lite oeniga om det) det har vi försökt göra om både 5 å 1000 gånger utan bättre resultat...men det funkar iaf tycker jag nog.

Ett stort tack för din åsikt Thimmie. Det är alltid uppskattat! 😕

God eftermiddag!

Redigerat av Marängen
Link to comment
Dela på andra sajter

...refrängen är inget som sticker ut, det är låtens svaghet...

Tillåt mig att protestera...Refrängen är ju himla bra tycker jag nog...som en liten guldkant på ett moln...och faktiskt en del av låtens styrka...jamenar "hold me here tonight"...är det inte lite mysigt? Däremot kanske inte sticket håller alla mått...(det är kanske det du refererar till som refräng? Vi kallar det stick men har själva varit lite oeniga om det) det har vi försökt göra om både 5 å 1000 gånger utan bättre resultat...men det funkar iaf tycker jag nog.

Ett stort tack för din åsikt Thimmie. Det är alltid uppskattat! 😕

God eftermiddag!

Är det refrängen som kommer vid 1:19?! Om, så tycker jag inte att den är lika bra som övriga låten.

Men smaken är som... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

[Är det refrängen som kommer vid 1:19?! Om, så tycker jag inte att den är lika bra som övriga låten.

Men smaken är som... 😄

Nope sticket! och...jag håller med dig...den är inte lika bra som övriga låten...hmmm fan oxå...du kom på oss! 😕 Vi har som sagt försökt hitta nåt annat men tja...det är väl bara att gå på´t igen då! Nån gång lossnar det väl...

Link to comment
Dela på andra sajter

[Är det refrängen som kommer vid 1:19?! Om, så tycker jag inte att den är lika bra som övriga låten.

Men smaken är som...  😄

Nope sticket! och...jag håller med dig...den är inte lika bra som övriga låten...hmmm fan oxå...du kom på oss! 😕 Vi har som sagt försökt hitta nåt annat men tja...det är väl bara att gå på´t igen då! Nån gång lossnar det väl...

Hehe... bara att jobba vidare! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

NU snackar vi. Med risk för att låta som en upphakad grammofon så måste jag få jubla lite med.

Trumsoundet är helt underbart. Suveränt mixat mot basen. Allt är klart och tydligt, mixen är mjuk som en kvinnobarm och får gärna fortsätta och fortsätta och...ja du fattar.

Jag gillar låten som fan. Finns inget negativt att säga, möjligen känns introt lite långt kanske innan trummorna kommer in. nä, glöm vad jag sa 😕 Jävligt fina cymbaler. Lagt dom efteråt?

ser fram emot mer.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

NU snackar vi. Med risk för att låta som en upphakad grammofon så måste jag få jubla lite med.

Trumsoundet är helt underbart. Suveränt mixat mot basen. Allt är klart och tydligt, mixen är mjuk som en kvinnobarm och får gärna fortsätta och fortsätta och...ja du fattar.

Jag gillar låten som fan. Finns inget negativt att säga, möjligen känns introt lite långt kanske innan trummorna kommer in. nä, glöm vad jag sa 😳 Jävligt fina cymbaler. Lagt dom efteråt?

ser fram emot mer.

/E

Hej Eliasson! Tack för ditt inlägg! Värmer onekligen ett amatörhjärta... 😛 Vad det gäller cymbalen på låten så tror jag inte att den är lagd efteråt...(var inte närvarande vid just den biten av demon) men jag ska höra med Peter (trummisen)...

Tack igen!

/Ulrica

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonny Eklund: Tack du för ditt inlägg! Det känns skitkul å få så bra respons! 😄

Eliasson: Det är ju såå kul att du upplever låten som bättre efter ett par lyssningar...det är ju det man vill komma åt?! Mr Jones? Hm...vet nog inte riktigt vad du menar...om inte Counting Crows låt med samma titel? Jaja...du får väl fylla i...vore kul å höra vad vi ev låter som!

😄😠😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonny Eklund: Tack du för ditt inlägg! Det känns skitkul å få så bra respons! 😄

Eliasson: Det är ju såå kul att du upplever låten som bättre efter ett par lyssningar...det är ju det man vill komma åt?! Mr Jones? Hm...vet nog inte riktigt vad du menar...om inte Counting Crows låt med samma titel? Jaja...du får väl fylla i...vore kul å höra vad vi ev låter som!

😄😠😱

exakt...den påminner lite om ovan nämda låt med counting crows. fast det e nog för att verserna har samma harmonier. Fast det är inget att bry sig om. Er låt krossar det mesta 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonny Eklund: Tack du för ditt inlägg! Det känns skitkul å få så bra respons!  😄

Eliasson: Det är ju såå kul att du upplever låten som bättre efter ett par lyssningar...det är ju det man vill komma åt?! Mr Jones? Hm...vet nog inte riktigt vad du menar...om inte Counting Crows låt med samma titel? Jaja...du får väl fylla i...vore kul å höra vad vi ev låter som!

  😄  😠  😱

exakt...den påminner lite om ovan nämda låt med counting crows. fast det e nog för att verserna har samma harmonier. Fast det är inget att bry sig om. Er låt krossar det mesta 😱

Man tackar man tackar!

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

😠

Snygg låt!

Älskar trummorna och dig! 😱

Vad gör du i kväll? 😱

Tycker att detta känns mera som en färdig pruduckt än ett demo. Skulle trummorna vara slöare skulle nog bara låten kännas tung och vemodig! Sättet som sången glider på tonerna på 😄 är underbart. Gillar vibratot på rösten också, brett och mjukt. När kören kommer in så får jag gåshud. Dansband är väll county influerat i sig, eller? Men jag tycker att detta inte går att likna vid Dannsbandmusik alls. Gillar också att det som händer i låten, både med mellodierna och i arret är dunnder! Det "smygersig på en" liksom.

Djävligt skön låt detta! 😱😆

Fan va trevligt inlägg! 😆 Tack ska du ha! Ska spela in nytt nu i helgen så vi får väl se om det blir nåt bra av det....Lägger väl upp en låt då så får ni väl rosa eller mosa 😄

Tjingeling!

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Ska spela in nytt nu i helgen så vi får väl se om det blir nåt bra av det....Lägger väl upp en låt då så får ni väl rosa eller mosa 😄

Tjingeling!

Nu vet vi vad ni går för, förväntningarna är skyhöga så det är bara för oss alla att ladda med ris. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju hur bra som helst! 😆 Särskilt när trummorna kommer in och det blir en härlig rytm ihop med sångslingan. Så behåll rytmen för Guds skull. Bra mix!

Tummen upp för detta 😳

Jag fick ju vara en liten favorit hos dig så då får ni vara favorit hos mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skönt! Bra låt och bra produktion... ett av det bättre spåren jag hört på forumet. Enda grejen att ni skulle kunna haft någon gitarrslinga eller synthslinga eller något (kanske med nån phaser- eller flangereffekt??) för att accentuera refrängen, vilken är mycket bra och värd att lyftas fram ytterligare..

Skulle bli besviken om ni ändrade riktning på det här, dumt att ändra på ett vinnande lag! Härligt sound och mycket bra låt...

/Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skönt! Bra låt och bra produktion... ett av det bättre spåren jag hört på forumet. Enda grejen att ni skulle kunna haft någon gitarrslinga eller synthslinga eller något (kanske med nån phaser- eller flangereffekt??) för att accentuera refrängen, vilken är mycket bra och värd att lyftas fram ytterligare..

Skulle bli besviken om ni ändrade riktning på det här, dumt att ändra på ett vinnande lag! Härligt sound och mycket bra låt...

/Jesper

Tack för ditt inlägg Jesper! Det värmde.

Med risk för att låta dum men...phaser och flangereffekt?😕 Jag är inte helt hemma i vad allt heter så...vill du utveckla? (eller nån annan på tråden...be my guest 🙂 )

/Ulrica

Link to comment
Dela på andra sajter

Laddar nu ner låten igen och lyssnar. Snygg röst, lite "släpig" på ett skönt sätt..

Refrängen riktig snygg, njuter, diggar. Jo, effekterna jag talade om, de förvränger ljudet så att det blir lite "spacigt" (hmm, vet inte vad jag skall använda för ordaval, svårt beskriva ett ljud 😕 ), onaturligt på ett snyggt sätt, sticker ut från den övriga ljudbilden. Phaser och flanger bara exempel, inte säker på att just dem skulle passa bäst. Det ligger ju några snygga slingor i bakgrunden, dom skulle kunna gå fram mer om man lade någon effekt på dem...

Fast ärligt talat så är jag mer låtsnickrare än tekniker så lägg inte alltför stor vikt vid det, en spontan tanke bara. Låten är himla bra...gillar det där lite bakåtlutade melankoliska. Skulle passa utmärkt i radion längs E4:an!

Link to comment
Dela på andra sajter

Laddar nu ner låten igen och lyssnar. Snygg röst, lite "släpig" på ett skönt sätt..

Refrängen riktig snygg, njuter, diggar. Jo, effekterna jag talade om, de förvränger ljudet så att det blir lite "spacigt" (hmm, vet inte vad jag skall använda för ordaval, svårt beskriva ett ljud :rolleyes: ), onaturligt på ett snyggt sätt, sticker ut från den övriga ljudbilden. Phaser och flanger bara exempel, inte säker på att just dem skulle passa bäst. Det ligger ju några snygga slingor i bakgrunden, dom skulle kunna gå fram mer om man lade någon effekt på dem...

Fast ärligt talat så är jag mer låtsnickrare än tekniker så lägg inte alltför stor vikt vid det, en spontan tanke bara. Låten är himla bra...gillar det där lite bakåtlutade melankoliska. Skulle passa utmärkt i radion längs E4:an!

Tack för att du utvecklade ditt inlägg!...Jag tror jag förstår; att refrängen skulle kunna få en större ljudbild? Att den är lite tunn? Bandet har ett klassiskt sound i övrigt utan för många effekter och så och jag tror att det vill behållas...men en å annan pad kan ju läggas på och kanske lite cello eller nåt 😕

Återigen stort tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hittade denna på Hårddisken, trodde jag skrivit nåt - men icke 🙂

Detta är helt fantastiskt 😄 låter lite Low - som jag gillar -och har ingen annan kommentar än att "ni har hittat rätt" 🙂 Tack 🙂

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...