Jump to content
Annons

Elgitarr


Holmqvist

Recommended Posts

Hejsan,

Här kommer jag med en jättefråga.. vad ska jag skaffa för elgitarr?

Jag spelat gitarr 3 år mest akustiskt. Brorsans gamla elgitarr (Sigma, om nån skulle känna till d) har ja spelat en del på, hemsk sak som tappar stämmningen snabbt och e lagom trevlig o spela på..

Jag spelar gärna rock, blues, ballader.... eeh, de mesta. De enda ja kan utesluta e typ hårt metal-ljud d kommer jag nog inte behöva.

Jag vill kunna få ut ljud som: Hendrix smått distade varma ljud som åker upp o ner i volym (Wah wah pedal?), dire straits sköna solo ljud, lite mer distat när man vill köra hårt och rena ljud som tex Cardigans, cranberries, kent osv..

Sen ska det vara skönt o spela på, strängarna sitta ganska lågt långt in på halsen och jag gillar inte lackade halsar.. testade Variax 300 den har skön hals tycker jag. (Jag var förut inne på att köpa variax, skönt att slippa välja gitarr mer eller mindre, men jag insåg att jag e livrädd för att helt plötsligt upptäcka att gitarren låter plastigt)

Jag tänkte lägga ut upp till 5000..

Finns de nåt som matchar mina kriterier?

alt. fender strat/tele, epiphone les paul... eller vad?

Jag vet att det magiska svaret är: provspela och lyssna själv. Men de finns så mycke så de vore bra om ni kunde nämna vilka som är värda att titta närmare på.

Kan även nämna att jag e sugen på att köpa Marshall MG30DFX.. Låter de bra med tanke på vad ja vill ha eller?

Tack på förhand 😛

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag skulle valt en fender stratocaster. Tycker att det är en av de mest flexibla "plankorna". Man kan få både rent Knpfler-ljud som du var ute efter och jag tycker disten kan bli rätt fett också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst vad du vill spela så känns det rätt solklart att du ska köpa en mexikansk eller begagnad japansk Fender Stratocaster för dina fem papp. Ingen tvekan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för.

img1029684153.jpeg

Du kan hitta den beggad på antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen själv eftersom jag bara är en gibsonfjant och vågar spela med en rickenbacker 😄

Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta är u kvalitet så det borde vara lätt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls.

Men det är helt klart en allroundgitarr!

Hendrix spelade ju mest på strator och det förknippas väl knopfler också. Kent osv har ju humbuckers och les pauls.

Är 5000kr det du hade tänkt lägga ut på både en gitarr samt stärkare?

Glöm Marshall MG 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för.

Du kan hitta den beggad på antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen själv eftersom jag bara är en gibsonfjant och vågar spela med en rickenbacker  😄

Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta är u kvalitet så det borde vara lätt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls.

Men det är helt klart en allroundgitarr!

Hendrix spelade ju mest på strator och det förknippas väl knopfler också. Kent osv har ju humbuckers och les pauls.

Är 5000kr det du hade tänkt lägga ut på både en gitarr samt stärkare?

Glöm Marshall MG 😄

Vad är den stora skillnaden på stratocaster och telecaster egentligen..?

5000 inkluderar inte kostnaden för förstärkare nej... tänkte lägga ett par papp på den. Varför glömma Marshall MG?

Link to comment
Dela på andra sajter

En strata är mer allround. Jag älskar min Tele men skulle jag vara tvungen att välja så skulle jag behålla en av mina strator på grund av att dom funkar jävligt bra och "gör jobbet" till all musik utom möjligtvis metal men där är ju en tele precis lika fel också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för.

Du kan hitta den beggad på antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen själv eftersom jag bara är en gibsonfjant och vågar spela med en rickenbacker  😄

Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta är u kvalitet så det borde vara lätt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls.

Men det är helt klart en allroundgitarr!

Hendrix spelade ju mest på strator och det förknippas väl knopfler också. Kent osv har ju humbuckers och les pauls.

Är 5000kr det du hade tänkt lägga ut på både en gitarr samt stärkare?

Glöm Marshall MG 😄

Vad är den stora skillnaden på stratocaster och telecaster egentligen..?

5000 inkluderar inte kostnaden för förstärkare nej... tänkte lägga ett par papp på den. Varför glömma Marshall MG?

Men då tror jag att denna guran är något för dig. Om du nu gillar fenderhalsar. Jag har lite svårt för dem. Men det är ju bara jag 😄

Rent ljudmässigt brukar man säga att strator är lite krispigare i soundet än teles. teles är lite mer varma och spröda 🙂

Dessutom är teles mycket snyggare än strator. Känns lite roligare med en tele custom. Då får man ju en humbucker också i halsläge. Dessa mickar låter kanonbra. Hittar du en deluxe med två humbuckers så skulle jag ta den. men eftersom du vill ha lite mer "allmänt" sound så passar denna utmärkt skulle jag tro.

MG serien är en fortsatt variant av valvestate. Till grunden ialalfall. Sen har väl denna "alla" effekter också 😆 fast de låter ju apa allesammans ändå såå...

Hur mycket hade du tänkt lägga på en stärkare?

Var spelar du? (Lägenhet/villa)

Ska du ha den på gig eller dra med den till replokalen eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för.

img1029684153.jpeg

Du kan hitta den beggad på antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen själv eftersom jag bara är en gibsonfjant och vågar spela med en rickenbacker 😄

Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta är u kvalitet så det borde vara lätt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls.

Men det är helt klart en allroundgitarr!

Hendrix spelade ju mest på strator och det förknippas väl knopfler också. Kent osv har ju humbuckers och les pauls.

Är 5000kr det du hade tänkt lägga ut på både en gitarr samt stärkare?

Glöm Marshall MG 🙂

Har bl a en röd Rickenbacker 360 som låter sjukt bra och är ruggigt snygg, tyvärr så klär jag inte alls i den vilket har gjort att jag aldrig använt den live utan bara när jag spelat in. En av mina favoriter. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Jag måste säga att Rickenbackern gör underverk i studion! Det är min topp 1:a vad gälelr inspelning av gitarr. Låter jämt kanon! Ananrs använder jag ju min Gibson ES-335a och Les Paul live. Men de fixar inte det ljudet jag vill ha i studion. Får jag kanske köpa din 360 när jag får mer pengar över? 😄

jag vill ha en till!

Jag har ingen röd rick.. Däremot är ju resten av alla gitarrerna jag har röda! 🙂 märkte det av en slump när jag hängde alla på väggen förra veckan

NOG OM DET!

Holmqvist! Tele custom är det som gäller! Hittade en för 4900kr från örebro på både blocket och vendolin. Spana in den! Sunburst är ju snyggt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för.

Du kan hitta den beggad på antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen själv eftersom jag bara är en gibsonfjant och vågar spela med en rickenbacker  😄

Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta är u kvalitet så det borde vara lätt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls.

Men det är helt klart en allroundgitarr!

Hendrix spelade ju mest på strator och det förknippas väl knopfler också. Kent osv har ju humbuckers och les pauls.

Är 5000kr det du hade tänkt lägga ut på både en gitarr samt stärkare?

Glöm Marshall MG 😄

Vad är den stora skillnaden på stratocaster och telecaster egentligen..?

5000 inkluderar inte kostnaden för förstärkare nej... tänkte lägga ett par papp på den. Varför glömma Marshall MG?

Men då tror jag att denna guran är något för dig. Om du nu gillar fenderhalsar. Jag har lite svårt för dem. Men det är ju bara jag 😄

Rent ljudmässigt brukar man säga att strator är lite krispigare i soundet än teles. teles är lite mer varma och spröda 🙂

Dessutom är teles mycket snyggare än strator. Känns lite roligare med en tele custom. Då får man ju en humbucker också i halsläge. Dessa mickar låter kanonbra. Hittar du en deluxe med två humbuckers så skulle jag ta den. men eftersom du vill ha lite mer "allmänt" sound så passar denna utmärkt skulle jag tro.

MG serien är en fortsatt variant av valvestate. Till grunden ialalfall. Sen har väl denna "alla" effekter också 😆 fast de låter ju apa allesammans ändå såå...

Hur mycket hade du tänkt lägga på en stärkare?

Var spelar du? (Lägenhet/villa)

Ska du ha den på gig eller dra med den till replokalen eller så?

Som jag sa ca 2000 på förstärkare, o ja vill gärna ha med lite dist, reverb o delay..

Just nu är det villa, men jag bor hemma så att sen blir d väl lägenhet..

Gigs har jag inga inom överskådlig tid, men man kan ju hoppas, o de e nog bra om den håller för att lira på nån fest..

Link to comment
Dela på andra sajter

En peavey bandit kanske. Går runt 2000kr.

2000kr för en stärkare är rätt svårt val.. Hm

Jag gillar personligen Voxarna. Om du får tag i någon Cambridge eller så. De går runt 2000också. Ta gärna 30W så spara en extra emhundring. Det är nog den bästa stärkaren under 3000kr.

Så får du ett bra tremolo i den också! Rör i försteget också.

Såhär säger jag:

Fender Tele 72 Custom

Vox Cambridge 30

Hittade nyss en cambridge 30 för 2300kr i lund.

Jag vet inte riktigt vart du bor men bussfrakt finns ju.

Sedan den där telen från örebro på 4900kr. Du kan säkert få ner sakerna någon hundralapp. Då hamnar du ifs lite mer än 7000kr men du får nog saker du verkligen kommer att gilla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska skaffa dej en Ibanez RG i lägre mellan klassen.

Typ 3000-4000. Då får du en extremt lättspelad, väl-ljudande (inom dom flesta genrar. kanske inte britt-pop iåförsej) och lättsåld kvalitets gitarr.

Perfekt gitarr ut i spetsen så länge man inte är ute efter nån retro-look eller har några Fender/Gibson-wannabe tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska skaffa dej en Ibanez RG i lägre mellan klassen.

Typ 3000-4000. Då får du en extremt lättspelad, väl-ljudande (inom dom flesta genrar. kanske inte britt-pop iåförsej) och lättsåld kvalitets gitarr.

Perfekt gitarr ut i spetsen så länge man inte är ute efter nån retro-look eller har några Fender/Gibson-wannabe tankar.

Håller med. Jag har själv en med två humbuckers för feta distljud och en single coil som jag tycker funkar för snygga, rena ljud. En jättefördel med denna är att den har låsningsbart stall eller vad det heter. Tack vare detta stämmer den aldrig om sig. Det är alltid lika skönt att sätta sig med en gitarr som stämmer som en harpa 😎

jag tycker du ska köpa en sån här eller en strata

Redigerat av The Edge
Link to comment
Dela på andra sajter

MorDeth (oregistrerad)

Håller också med föregående talare. Ibanez RG 270 skulle nog bli perfekt. Själv kör jag med en RG 1527 Prestige, 7-strängad rackare och den helt klart skönaste jag spelat på, men å andra sidan kostar den runt 11.000:-

Fast om du hittar en Ibanes i S-klassen så tror jag du skulle gilla den med, lite lättare smidigare, tunnare kropp, skitskön hals, har lite kass koll på vad de kostar dock.

Båda dessa modeller har Floyd Rose stall som inte stämmer om sig (någonsin).

Link to comment
Dela på andra sajter

En härlig Les Paul Standard eller liknande tycker jag verkar vara ett bra val.

De är väldigt mångsidiga. Men eftersom det är ditt första köp så kanske nåt strata-aktigt skulle passa bättre.

I synnerhet i förhållande till det sound du verkar vara ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hoppas du inte har gitarren hemma redan utan tar dig tid att fundera en vända till. Med tanke på det sound du är ute efter så behöver du egentligen ha två-tre olika gitarrer. John Fogerty sa en gång att har man en Gibson Les Paul Std, en Fender Telecaster och en Fender Stratocaster så har man de tre inriktningar på gitarrljud som finns. Alla andra gitarrer är bara varianter inom dessa grupper, menade han.

Men, även om jag själv inte har någon Fender Stratocaster så tycker jag nog att du ska försöka komma över en sådan, mest med tanke på att du vill kunna köra lite Knopfler-liknande grejer. En 101-modell Fender (tror jag den heter) vore nog ett bra val.

Annars kan du ju testa en Gretsch Solid Pro med Bigsby-svaj. Mkt bra ljud: Två mini-humbuckers och solid kropp. Extremt snygg: Silver, Guld eller Svart. Kostar 5000;- inom 4Sound-kedjan. Ibland något mindre: Musikcentralen? Musikbörsen?

Skaffa en Jim Dunlop Cry Baby wah-wah-pedal för 1000 kr, ibland fyndpris 7-8 hundra, med tanke på Hendrix du nämnde.

Sedan ska man inte skämmas över en Telecaster heller: förutom Country och Punksvängen, så nyttjas den ju av en massa annat folk också: Keith Richards, Bruce Springsteen, Hugh Cornwell m.fl. som huvudinstrument.

på väg snart//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller också med föregående talare. Ibanez RG 270 skulle nog bli perfekt. Själv kör jag med en RG 1527 Prestige, 7-strängad rackare och den helt klart skönaste jag spelat på, men å andra sidan kostar den runt 11.000:-

Fast om du hittar en Ibanes i S-klassen så tror jag du skulle gilla den med, lite lättare smidigare, tunnare kropp, skitskön hals, har lite kass koll på vad de kostar dock.

Båda dessa modeller har Floyd Rose stall som inte stämmer om sig (någonsin).

Floyd Rose stall skulle jag absolut inte rekomendera till en nybörjare. För att gitarren ska kunna intoneras, låta bli att rassla, ha för hög stränghöjd så måste man balansera stallet. Det är egentligen inte så svårt men kan bli jobbigt för en nybörjare, (har sett det själv många gånger.)

Och att rekomendera hårdrocks/metal-gitarrer till en kille som inte ville spela metal utan ville ha ett sextiotalssound är lite knasigt oavsett hur bra och fina era Ibanezer är. 😎

En mexikansk/begagnad japanskFender Strata, Tele, Tele Custom eller dylikt skulle nog passa både dig och din plånbok bäst. Epiphone har ju en del Gibson-kopior runt 5000-lappen också.

Edit: Hitta några fel i mitt inlägg 😉

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Många som rekommenderar Strat eller Tele alltså...

Sen kom gänget som gillar Ibanez, men som sagt så har ja också hört att de skulle va bäst för metal osv..

@Phobos: Vad är en Fat Strat? följde din länk o kom till classic strat, kunde inte hitta den bland de andra som var listade på fenders sajt heller.. 🙂

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Phobos länk leder mig rakt på en fat strat... 🙂

Men det som skiljer är pickuperna. En vanlig stratta har tre single-coil, men en fat har två single coil och en humbucker i stalläget. Den borde alltså vara mer flexibel i soundet och inte bara ge ifrån sig det "klassiska" strattaljudet.

/Gote

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som rekommenderar Strat eller Tele alltså...

Sen kom gänget som gillar Ibanez, men som sagt så har ja också hört att de skulle va bäst för metal osv..

@Phobos: Vad är en Fat Strat? följde din länk o kom till classic strat, kunde inte hitta den bland de andra som var listade på fenders sajt heller.. 🙂

/ Jacob

Den kanske inte heter så längre men det är en standard strata med singlecoilmicen närmast stallet utbytt mot en humbucker. Stallmicken använder man sällan själv på en strata och att då ha en humbucker där gör den ännu mer allround. Det som är bra är att man trots det behåller läge två (hals+stallmick) för i det läget splittas humbuckern vilket gör att man iaf nästan har kvar det nedre "äggläget".

Min länk gick iaf till den mexikanska standard stratan med denna mickuppsättning.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, när du beskrev den så stämmer de att jag hamna på den också.. Men de står inte Fat någonstans på den sidan 🙂

Men de verkar ju bra, då kan man välja mickar som ska va aktiva och på så sätt kunna använda fetare humbucker-ljud när man vill också??

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

...Det som är bra är att man trots det behåller läge två (hals+stallmick) för i det läget splittas humbuckern vilket gör att man iaf nästan har kvar det nedre "äggläget".

Kul finess!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, när du beskrev den så stämmer de att jag hamna på den också.. Men de står inte Fat någonstans på den sidan  🙂

Men de verkar ju bra, då kan man välja mickar som ska va aktiva och på så sätt kunna använda fetare humbucker-ljud när man vill också??

/ Jacob

Den hette Fat Strat förut men nu verkar den ha bytt namn till Stratocaster HSS (humbucker/singlecoil/singlecoil)

Har själv en sån. Svart med svart plektrumskydd från mexiko, hittade den för ett par år sen på Slussenmusik i mycket gott skick för vrakpriset 3200kr!!! Trots att jag redan har ett flak med USA tillverkade Gibson och Fendergitarrer så var jag bara tvungen att slå till på studs.

Hendrix och Mark Knopfler ljud kommer funka direkt med denna och iom humbuckermicken så är distade rocklead och komp också en baggis. Dessutom har dom tidlös design, hänger bra och välbalanserat på axeln och är jävligt sköna att spela på. Spring och prova nu!

🙂

Mickarna är passiva som på de flesta elgitarrer som är anpassade för mer normal rock.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

De lutar nog åt en strat med HSS.. men ska testa tele o så osså.

Nu undrar ja bara, ingen annan än Red_house_painter har nämnt nåt om marshall-förstärkaren (som jag inte har köpt så säg va ni tycker)..

Tycker alla att Marshall MG serien e skit..? 😳

När jag letade runt efter alternativ så hittade jag "Fender Frontman 25R Combo", va sägs om den?

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Hittade nyss en cambridge 30 för 2300kr i lund.

Jag vet inte riktigt vart du bor men bussfrakt finns ju.

Sedan den där telen från örebro på 4900kr. Du kan säkert få ner sakerna någon hundralapp. Då hamnar du ifs lite mer än 7000kr men du får nog saker du verkligen kommer att gilla!

Voxen är tyvärr såld 😳. Men det är en stärkare som jag kan rekommendera varmt!

Som gitarr hade jag fixat antingen en strata eller så hade jag försökt få tag i en japansk Squire Jagmaster och fixat en knapp för att splitta mickarna på den (men jag gillar också att modda...) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp helt enkelt en fender tele deluxe! Eller '72 custom som den nya reissuen kallas för.

img1029684153.jpeg

Du kan hitta den beggad på antingen vendolin eller blocket. Skitbra gitarr som fixar fram det mesta ljudet! Jag har ingen själv eftersom jag bara är en gibsonfjant och vågar spela med en rickenbacker 😆

Dessa gitarrer hittar du för runt 5000kr. Förhoppningsvis mindre. Men detta är u kvalitet så det borde vara lätt att bli av med den ifall du inte tycker den passade dig alls.

Men det är helt klart en allroundgitarr!

Hendrix spelade ju mest på strator och det förknippas väl knopfler också. Kent osv har ju humbuckers och les pauls.

Är 5000kr det du hade tänkt lägga ut på både en gitarr samt stärkare?

Glöm Marshall MG 😄

Jag har nu haft min 72 tele 1 vecka, måste säga att den är helt fantastisk...men köp inte den man vill ju vara lite exotisk....är fanimig den ultimata guran och jag har för avsikt att göra mig av med de andra....

Den förstärkare som för högst betyg av alla (i tidningar och på harmony central) är vox ad 30 vt och kostar ca 2500 jag tyckte den var bra men min roland cube 30 låter så mycket bättre nu (än innan med singel coil) med min "widerange" humbucker...skall prova nån mer gång

vox ad 30 vt är en kombination av ett rör i preampen och digitala förstärkarsimuleringar. Det är inget nytt men vox har tydligen lyckats...

själv e jag inte så förtjust i dessa simuleringar. jag får problem att välja ljud. hade en vamp 2 och det slog slint i huvudet. cuben har 8 jag använder 2 plus delay eller reverb...

hade också stora problem att välja min tele bland fenders 38 modeller 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...