Jump to content
Annons

DVD Audio-krypteringen förbigången


Björn Olsberg

Recommended Posts

(Något utanför ämnet, men för stort för att förbise) Kampen om ett dominerande format för hifi-ljud och surround har fått ett ordentligt slag i sidan. Och nästan kusligt nära dagen för Sveriges uppdaterade upphovsrättslag kom ett verktyg som går förbi den extremt svårknäckta krypteringen för DVD Audio, kallad CPPM.

För några dagar sedan postade Roberto (går under alias rjamorim på Hydrogenaudio) ett verktyg från en okänd som gör att det går att kopiera skyddade DVD Audio-skivor. I grunden ligger ett program som använder WinDVD för att kringgå kopieringsskyddet.

Förutom att göra en ren kopia av DVD Audio-skivan, går det även att få ut mlp-filerna (patenterat ljudformat som är icke-destruktivt och klarar upp till 192 KHz), samt att koda om till wav (även multikanal).

Vad som nu händer i striden mellan DVD Audio och SACD är naturligtvis intressant, då dessa båda format stider om vilket som ska bli det dominerande ingom hifi- och surround-ljud. Det behöver dock inte innebära att färre titlar ges ut på DVD Audio, men kanske att alla nya titlar från och med nu bannlyser dekrypteringsnyckeln som ligger med i WinDVD - och således gör spelaren oanvändbar för DVD Audio.

Branschen ser naturligtvis inte med blida ögon på verktyget och företrädare för RIAA har skickat brev till Roberto som har tagit bort verktyget från sidorna.

Ursprungligt inlägg: How to grab DVD Audio? (programmet borttaget från sidorna)

Roberto ber alla att inte skriva till honom och fråga om han kan skicka programmet

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det behöver dock inte innebära att färre titlar ges ut på DVD Audio, men kanske att alla nya titlar från och med nu bannlyser dekrypteringsnyckeln som ligger med i WinDVD - och således gör spelaren oanvändbar för DVD Audio.

Och så börjar racet.

Om formatet en gång är knäckt så borde det inte ta lång tid att göra en patch till ett annat program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om formatet en gång är knäckt så borde det inte ta lång tid att göra en patch till ett annat program.

Observera att krypteringen inte är knäckt, "endast" förbigången i och med att verktyget använder WinDVDs dekrypteringsnyckel. Framtida releaser kan göras ospelbara på WinDVD, och det beror på andra programs utformning om man kan göra samma sak med dem som med WinDVD. Räkna med att branschen kommer hålla ett vakande hököga på tillverkare av mjukvaruuppspelare.

Men som sagt, detta är bara spekulation. Såvitt jag vet, kan titlar fram till nu kopieras och gamla versioner av WinDVD fungerar så länge det finns ett OS de kan köras på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om formatet en gång är knäckt så borde det inte ta lång tid att göra en patch till ett annat program.

Ännu något som talar emot är att källkoden till verktyget som hackar WinDVD inte är publicerad, och att upphovsmannen blev rejält skakig i och med uppståndelsen. Så han kommer nog akta sig för att publicera något på ett tag.

Men principen är exponerad vilket lär göra att andra tänker i liknande banor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ändå meningslöst med kryptering i det långa loppet oavsett vilka "hårda" algoritmer man än använder. Så länge man kan lyssna eller se på ett media så kan det på nåt sätt kopieras om man så måste gå den analoga omvägen.

Jag är rädd att just warez-scenen blir starkare i och med dessa kopieringsskydd efter som dom gärna kan lägga ner lite möda på att visa att det går att kopiera.

Det är de stora mediabolagen som radikalt måste ändra väg om dom över huvud taget ska kunna ha en framtid. Det enda dom verkar tänka på är sina aktieägare.. Och att säga att man tagit fram med ett nytt starkt kopieringsskydd höjjer deras aktier i det korta loppet. I det långa loppet biter dom sig själv i rumpan 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst kan man se detta ur flera perspektiv. Ytterligare ett: Vad som eventuellt kan uppfattas som negativt i fråga om DVD Audio (nu när det går kopiera) hos bolagen, kan ses som fördel för formatet i sig då det kan leda till större efterfrågan hos konsumenter.

Frågan är om det är utgivaren eller konsumenten som avgör om formatet får leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det inte att kopiera DVD Audio skivor med vilket brännarprogram som helst? I så fall lär de väl få ta bort kopieringsskydden nu när den nya lagen trättr i kraft. På samma sätt som det blir olagligt att kopiera för annat än enskilt bruk m m, har ju Thomas Bodström fastslagit att branchen inte får hindra och försvåra den lagliga kopieringen med diverse kopieringsskydd, vilket företrädare för branschen också gått ut och replikerat på genom att hävda att Bodström slår in öppna dörrar eftersom branshcen mer eller mindre redan slutat använda kopieringsskydd. Om så inte redan har skett borde det i vilket fall som helst bara vara en tidsfråga tills branschen tvingas ta bort krypteringen från DVD Audio-skivor så vitt jag kan förstå.

Själv har jag inga DVD Audio-skivor (bara ett par SACD-skivor) så jag kan inte testa. Dessutom verkar det inte gå att hitta programmet via den den anvisade forumtråden längre.

/Mats D

Link to comment
Dela på andra sajter

På samma sätt som det blir olagligt att kopiera för annat än enskilt bruk m m, har ju Thomas Bodström fastslagit att branchen inte får hindra och försvåra den lagliga kopieringen med diverse kopieringsskydd, vilket företrädare för branschen också gått ut och replikerat på genom att hävda att Bodström slår in öppna dörrar eftersom branshcen mer eller mindre redan slutat använda kopieringsskydd.

Vad de diskuterade var kopieringsskydd av vanliga cd-skivor, men det borde rimligtvis vara applicerbart även på dvd video, dvd audio, mm mm. Men sedan infaller nästa problem, många av dvd audio-skivorna ges ut i utlandet och där har svensk lag lite att säga till om 😉 Dvd audio-titlar är som regel alltid krypterade.

Dvd audio går inte att kopiera från vilket brännarprogram som helst. Inte ens den dekrypterade dvd audio-skivan kan brännas med vilket brännarprogram som helst. Uppspelning kan fungera i dator, men sannolikt inte i en hårdvaruuppspelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl se hur det går. Jag väntar med spänning på de första rättsfallen där folk drar branschen inför domstol, så som vissa har gjort i USA pga att de försvårat användningen av den köpta produkten för konsumenten med diverse kopieringsskydd. Med skärpt lagstiftning för konsumentens skyldigheter om vad man inte får göra lär toleransen för att branschen hindrar det man faktiskt får göra bli lägre.

Om man inte kan föra över sin musik till mp3-spelaren utan problem eller göra slit-och-släng-kopior av CD-skivor och filmer som man kan låta ungarna kivas om i bilen på semesterresan, då får väl branchen införa ett inbytessystem där man kan gå med sin utslitna skiva till butiken och få en ny fräsch mot en avgift på 10 kr eller nåt. Vi konsumenter som varit med sedan 70-talet har ju ofta redan köpt samma musik flera gånger, först på LP, sedan på CD och ibland även en tredje gång remastrad och/eller som SACD eller DVD Audio. Hur många gånger ska vi betala för rätten att lyssna på samma låtar? Motsvarande gäller ju för film där man ofta vill ersätta sina gamla slitna VHS-band med taskig bild och ljud mot nya DVD-versioner. Varför ska man betala fullpris för det när man redan en gång betalat för rätten att ta del av materialet?

Oavsett produkter görs för den internationella marknaden eller inte kan det nog bli problem för branschen att fortsätta sälja krypterade och kopieringsskyddade produkter i Sverige och andra länder med liknande lagstiftning för privat kopiering. I varje fall om man inte kompenserar för det genom att t ex som jag nämnde ovan låta konsumenten byta in sina utslitna skivor mot nya.

Men vi får väl se vad som händer som sagt. Jag följer den debatten och uvecklingen med stort intresse.

/Mats D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det här är spännande! Men hur jämförbara är egentligen marknaderna för musik och film? Nästan alla människor gillar ju att höra samma musik flera gånger, men hur vanligt är det egentligen att man vill äga en film för att se om den flera gånger? Tycker inte många männsikor att en filme är "förbrukad" när man sett den?

Redigerat av pboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju rätt många som har väldigt mycket spelfilm som köpfilm och de ser väl om dem antar jag eller så vill de bara ha dem i hyllan ungefär som andra har böcker. När det gäller barnfilm är det ju bekant att ungar gillar att se (och höra) samma saker om och om igen hur många gånger som helst. Köper man några Disney-filmer på DVD kan man nog räkna med att de slits rätt fort om ungarna får hantera dem själva och då kan det ju vara väldigt praktiskt att ha bränt en kopia som ungarna kan spilla saft eller rita med tuschpenna på. Har man originalet i gott skick kan man då bara gränna en ny slit-och-släng-skiva. I annat fall får man ju gå och köpa filmen igen.

För min del blir det mest DVD med musik, konsertfilmer, artistbiografier och sådant och sådant ser man ju gärna flera gånger och de är på många sätt att jämställa i användning med vanliga CD-skivor.

/Mats D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju rätt många som har väldigt mycket spelfilm som köpfilm och de ser väl om dem antar jag eller så vill de bara ha dem i hyllan ungefär som andra har böcker. När det gäller barnfilm är det ju bekant att ungar gillar att se (och höra) samma saker om och om igen hur många gånger som helst. Köper man några Disney-filmer på DVD kan man nog räkna med att de slits rätt fort om ungarna får hantera dem själva och då kan det ju vara väldigt praktiskt att ha bränt en kopia som ungarna kan spilla saft eller rita med tuschpenna på. Har man originalet i gott skick kan man då bara gränna en ny slit-och-släng-skiva. I annat fall får man ju gå och köpa filmen igen.

För min del blir det mest DVD med musik, konsertfilmer, artistbiografier och sådant och sådant ser man ju gärna flera gånger och de är på många sätt att jämställa i användning med vanliga CD-skivor.

/Mats D

Egentligen är det väl bara barnfilmer som är värda att köpa i så fall tycker jag. Jag menar om ett barn ser samma film 100 gånger är den väl värd att köpa. Men om jag köpt War of the Worlds eller The day After Tomorrow skulla jag inte ens sett dem vars en gång. Då kan det kanske vara okay att bara ha en kopia av dem jag menar om man inte ens ser dem en enda gång. Det blir ju som med pengar . Pengar har inget värde utom i transaktionsögonblicket, nar man skaffar något. På liknande sätt tycker jag att en film inte har något värde som man stjäl från upphovskvinnorna om den är kopierad men aldrig tittad på. Äsch strunt samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del köper jag nästan enbart filmer som jag vet att jag kommer att se mer än en gång. Annars kan man ju lika gärna hyra dem (om man har en välsorterad butik i närheten dvs).

Men man ser ju inte på en film lika frekvent som man lyssnar på en skiva precis. Brukar försöka hålla ett halvår emellan gångerna även om jag är sugen. Med undantag från Donnie Darko möjligtvis som jag har sett löjligt många gånger de senaste åren 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del köper jag nästan enbart filmer som jag vet att jag kommer att se mer än en gång. Annars kan man ju lika gärna hyra dem (om man har en välsorterad butik i närheten dvs).

Men man ser ju inte på en film lika frekvent som man lyssnar på en skiva precis. Brukar försöka hålla ett halvår emellan gångerna även om jag är sugen. Med undantag från Donnie Darko möjligtvis som jag har sett löjligt många gånger de senaste åren 😳

Precis 😎 Jag håller med dig, favoriterna kan man ju köpa, o resten hyra.

Jag tror det kostar ca 20-30 spänn att hyra en film, det är ju mindre än vad godiset till filmen kostar.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det är utgivaren eller konsumenten som avgör om formatet får leva.

Jag tror inte att konsumenterna kommer ta första steget, utan det är utgivarna som måste skärpa sig om formatet ska överleva. För min del hoppas jag att det gör det, speciellt när jag satsade pengarna på en spelare som ska ta både SACD och DVD Audio.

I lokala skivbutikens SACD/DVDA-ställ samsas mest skivor för "hifi-folket". Klassisk musik, Willie Nelson, Emmy Lou Harris, Eric Clapton, Beach Boys (20-bit remastrad) osv. Inget ont om Pink Floyd, men vad skulle så gammal musik egentligen tjäna på 192 kHz istället för 44kHz? 😛

Jag får flashbacks från tiden när CD-skivan slog igenom. Då bunkrade skivbutikerna upp med mycket samlingsalbum med 60-talsmusik. Som om dessa låtar skulle dra mest nytta av ljudkvalitetsförbättringen på CD... 😆

I DVD Video-avdelningen ryms visserligen några konsertskivor... Men de känns så tråkiga. Jag klarar mig utan samlingen med Michael Jacksons alla musikvideos också. 😄

Jag vill ju hitta ny musik, och om de flesta nya skivor spelas in och mixas i 24 bit - varför ges det bara ut en 16 bit CD? Nån som vet en skivbutik som har ett riktigt utbud av ny musik i SACD eller DVD Audio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju alltid spekulera i hur människor använder CD-skivor med musik respektive DVD med spelfilm, och det finns väl lika många svar som det finns konsumenter, men de svaren utgör egentligen inget argument för eller emot kryptering och kopieringsskydd. Faktum kvarstår att jag enligt lag har rätt att göra kopior av sådana digitala media som jag köpt och att jag har köpt rätten att ta del av det materialet när och på vilken plats jag vill. Det innebär att kryptering och kopieringsskydd inkräktar på min lagstadgade rätt.

Ska lagen och efterlevnaden av lagen skärpas när det gäller konsumentens skyldighet så ska banne mig samma sak gälla åt andra hållet. Branschen bör därför åläggas att ta bort alla sådana krypteringar och kopieringsskydd som inkräktar på konsumentens rättigheter. Det är också så jag tolkar det uttalande som Thomas Bodström gjorde i den här frågan. Om jag sedan i praktiken utnyttjar denna rätt en gång eller tusen gånger beroende på hur jag använder mina CD-skivor och DVD-filmer är min ensak, men jag vill ha den möjligheten när jag behöver den.

/Mats D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, har jag fattat detta rätt?:

- DVD-Audio skivor innehåller musikfiler i ett format som heter mlp,

vilket är patenterat och klarar 192khz.

- Mlp-ljudfiler är krypterade, och dekrypteras av spelaren innan ljudet spelas upp.

- Programmet som den här snubben släppte använde WinDVD för att sno dessa

mlp-filer. Dock har han inte knäckt krypteringen.

- I princip är det WinDVD därmed blivit hackat, snarare än DVD-audio formatet...?

Kan någon klargöra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har förstått ganska rätt.

1. Dvd audio hanterar flera icke-destruktiva format, varav mlp (Meridian Lossless Packing) är ett av dem - som har fördelen att vara ett komprimerat format och därmed hanterar surroundljud vid enkel dvd-hastighet. Dvd audio-specifikationen medger ljud från 44,1 khz till 24 bitar/192 khz.

2. Dvd audio-skivor är oftast krypterade, men det gäller då skivan som helhet och har inget med mlp-formatet specifikt att göra. Jämför med dvd video. Där är det hela video-delen som är krypterad med css, inte själva mpeg2-filerna.

3. Helt korrekt. Han (?) gjorde några verktyg som använder Windvd för att dels kopiera dvd audio-innehållet i sin helhet, dels extrahera mlp-filerna. Och eftersom det saknas verktyg för att konvertera från mlp till exempelvis wav, så gjorde han ett verktyg som använder Windvds avkodare för att skapa wav-filer (även multikanals wave-filer).

4. Precis! Krypteringen för dvd audio är oerhört mycket starkare än den för dvd video och det kommer sannolikt ta ett bra tag innan den är knäckt. Windvd-metoden är nu ett sätt att gå förbi denna kryptering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...