Jump to content
Annons

Lovetrain (To Be Left Alone)


Jaha, vad tycker du då?  

32 röster

  1. 1. Jaha, vad tycker du då?

    • 5
      12
    • 4
      8
    • 3
      5
    • 2
      3
    • 1
      0


Recommended Posts

Har lyssnat på orginalet och nu resultatet. Imponerande 😆 MEN var f-n är KÖREN där alla sjunger tillsammans! som ska göra att låten växer och till sist nästan springer och alla blir glada och lyckliga och gråter, samtidigt... Hör iof lite kör här och där från 1:50 men inte tillräckligt...i slutet ska allt bara vara KÖR! -> Utan kör 4,5 😉 med kör 5 ! 🙂 Men som sagt jättebra jobbat 🙂

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

Spår för spår

Spår 1: Trummor

Baskagge, virvel och lite hihat. En loop från Sonic Reality Vintage Drums i Dr.REX med omprogrammerad MIDI.

Spår 2: HP-trummor

Spelar tillsammans med trummorna i spår 1 samt en stark ghost-virvel som även finns i spår 4. Går igenom ett högpassfilter och söndermosat med MClass-kompressorn. En send i mixern till hall-reverbet. Ligger även ensamt som ett "trumsolo" i breaket 2:13-2:33.

Spår 3: Pump & grejs

Ljus percussion. Några ljud från Vintage Drums och några från Zero-G Cuckooland vol.3. Shaker, olika knäppljud, saxar (ja, saxar man klipper med och inte saxofoner) och cykelpump!

Ger lite "slapp" och otajt feeling över trummor och ak.git! Om man lyssnar noga på introt 0:03-0:13, eller i breaket, kan man urskilja detta slobber & tjofs. Låter nästan som en tvättbräda tillsammans med gitarren. post-6-1112432892.png

Spår 4: Skrap-perc

Kommer in i första refrängen. Ett trumset från Vintage Drums med massa overdrive i en Scream4. Mycket skrapigt, raspigt, sprucket sound. Det som en gång var en hihat, låter trasig metall. Kan urskiljas tydligast 0:57-1:14.

En virvel ligger med ghost-slag både här i spår 3 samt i spår 4. Den gör starka skrapiga ghost-slag som hörs tydligt, från första refräng och låten ut. En LFO gör att panoreringen åker lite vänster och höger.

Spår 5: Cymbal

En samplad crash helt enkelt.

Spår 6: Sol

Effekt från Roland D-20 av ett rymdskepp som flyger förbi i vänster kanal och en explosion i höger kanal. Vänster kanal hamnar här på spår 6.

Högpassfilter håller borta allt muller, så att ljudet funkar som en reverse cymbal på introt och vid 2:33.

Spår 7: Sol

...och här hamnar höger kanal dvs. explosionen. MClass EQ, och mycket hallreverb på send i mixern gör ljudet dovt. Kvar blir bara ett luftigt muller med fet stereobredd.

Spår 1-7 mixas till en egen subgrupp. MClass Compressor med hög ratio och sedan ut till en Waves L2.

Spår 8: Agogo

Roland D-20 igen. En send går till ett delay på 2/16 och sedan till ett hårt LP24-filter med resonans, innan den går i retur till mixen. Mycket platereverb med mycket lång decay! Resonansfiltret på delayet ger ett väldigt ihåligt ljud och med hjälp av reverbet blir det nästan en pad! 🙂 Jag lade en stråkpad på låten, men den tog jag bort eftersom detta spår fyllde precis den funktion en pad skulle haft.

Det ljusa agogo-ljudet hörs tydligt i refrängen, men det filtrerade delayet och mörka reverbet ger mest bakgrundsatmosfär. Det är först när man mutar spåret som man märker vilken skillnad det gör!

Spår 9: Tamburin

Spelad tamburin. Valde ut en av takterna, klippte till en loop och lade över refrängerna. Bortskuren bas med MClass EQ.

Gör tydligare variation mellan vers- och refrängtrummorna.

Spår 10: Concrete knorr

Från en Access Virus C. Vrider upp och ner på filtret med mycket resonans. Sedan genom en Scream4 med overdrive, vilket lägger på den knorrande disten.

Hörs tydligt i introt 0:07 och i verserna. Dessutom i slutrefrängerna från 3:19.

Spår 11: Bas

En Combinator. Samplade en kompis Fender Jazz-bas genom en Behringer V-Amp (förlåt mig 😉 ). Dubbas med en Subtractor. Mixas ihop, och igenom en Scream4 med fuzz, och ECF-42-filtret.

Basen är en av de saker jag är lite missnöjd med, såhär i efterhand. Filtret borde tas bort för det blev nästan bara subbas. Basen kunde behövt mer "mid" för att gå igenom ifall man har små högtalare.

Spår 12: Nova Vissel

Typisk monofonisk "visslande" leadljud som låter Roland-japanerna-vill-göra-west-coast-hiphop-demo 😉 Haha!

Från en Novation Nova, men blev en ganska komplicerad Combinator. Men jag förenklar lite:

Samplingen går torrt från en NN-19 till en Line Mixer. På slutet av fraserna vrider jag upp Aux send som går till ett 1/4-delay med låååååång feedback, MClass EQ och resonant filter i ECF-42. LFO låter ekot panoreras mellan vänster och höger. Jag är för lat för att göra ett riktigt ping-pongdelay. 😉

Lyssna på introt för där hörs ekodelayet tydligast. I refrängerna är det svårare att urskilja ekot, men där är faktiskt delayets Feedback ännu större! Ekosvansen är drygt 10 sekunder (!) lång och ligger och tuggar länge, fast tillräckligt långt bak i mixen. Smådetaljer måste inte höras, det räcker om de märks.

Spår 13: Pad

Mutad. Läs spår 8. 😉

Spår 14: Syntflöjt

En samplad flöjt från Reasons orkesterbank dubbar Coffeemidgets riktiga flöjt i verserna samt den första av slutrefrängerna. Spelar i en låg oktav i första versen och hög oktav i andra versen.

Önskar att jag hade haft Coffeemidgets flöjtspår separerade från gitarren, så hade jag kunnat mixa lite annorlunda.

Spår 15: Ak.git och ak.flöjt

Uppklippt till fyra-takters-slingor och placerat i en NN-XT. Ville sätta ett lågpassfilter som sveper innan andra versen och inför andra refrängen. Använde ECF-42, trots att det lät lite hackigt och digitalt om svepen. Ett riktigt analogt filter hade kanske kunnat göra det snyggare, men men... 😛

I mixen gick jag efter gitarren när jag satte nivån. Med alla andra instrument tillsammans, ledde det till att flöjten blev svag. Flöjtens melodi är inte så tydlig. Den finns bara där och ger ambiens och fyllighet. Därav spår 14. Som sagt tidigare, hade jag haft flöjten separerad hade den också åkt fram tydligare i versen.

Spår 16: Refrängsång inkl. ak.git/flöjt

Urklippt ur Zatris mp3:a. Eftersom den innehåller både sång och gitarr/flöjt blir denna även ersättare för spår 15 under refrängen.

Svag nivå på sången, men det gick inte att pusha upp sången med EQ utan att gitarren lät konstigt.

Spår 17: Hacke

Läs Hackes egen text om sånginspelningen. Jag kapade ut vers & stick och lade på ett svagt fjärdedelsdelay.

Spår 18: Tremolosynt

Från Reason.Fans refill Digital Love. En NN-19 med LFO på panoreringen. Kopplade bort vänster kanal, så endast höger kanal gick in som en monosignal i mixern. LFO-panoreringen skapar då en enkel tremoloeffekt. 🙂

Hallreverbet på send i mixern även här.

Spår 19: Centralen 1

Stockholms centralstation. Smyginspelning de luxe 😎

Jag lade mina hörlurar Sony MDR-CD280 runt nacken, kopplade in på mikrofoningången på Hi-MD:n och ställde mig nära högtalarna. Haha!

Högpassfilter och mycket EQ för att separera ut speakern så tydligt som möjligt och rensa bort resten av ljudet.

Spår 20: Centralen 2

Inspelat på en perrong. En JJLabs ND6000 och Hi-MD:n. Två monotagningar som panoreras ut halvt åt varsitt håll för en fejkad stereobild. Liten gnutta ljust reverb.

Spår 21: Tåg svischar förbi

Ljudeffekt från ALC Ljudproduktion. 8-bitars wav-fil som jag använde brusreducering på, och det fick bort mycket av kvantiseringsbruset. 🙂

Mycket pill med panoreringen och envelopes för att simulera en stereoinspelning av monokällan, tills man får känsla av vagnar som passerar från höger till vänster.

Samtidigt som speakertexten, men båda effekterna kompletterar varandra tycker jag.

Det var det hela.

Wavelabs multibandskompressor och Waves L2 på mastern också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

.......grymt skön feeling i denna låt, en sån läcker combination av div. plock!!

Smakfullt o orginellt proddat..........mums!!

Ge ut detta omgående.......känns som det är musik till en bra svensk film....skicka till Fares-Fares han behöver ett uppslag till ett nytt alster!!

Kalla Filmen "Lovetrain" 😕

Ni är grymma grabbar....... 🙂

🙂 jag vill också va me i ett studio hopkok!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hacke, hur fan lyckas du sjunga på skånska fastän du sjunger på engelska? 😄

För övrigt var det riktigt bra gjort det här, även om hela studiostafetten uppenbarligen gått mig helt förbi 😄

Edit: Jäkligt bra genomgång Linus. Ditt "choklad och blommor"-konto blir bara större och större 🙁

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag har frågat SJ några gånger, men de tror att det finns bland övriga försenade tåg.

nämen :rolleyes:

Hacke, din röst passar in riktigt bra. Kul av er, det här. Jag ger tumme upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hacke, hur fan lyckas du sjunga på skånska fastän du sjunger på engelska?  😄

Heh, bättre det än svengelska. Har lurat många britter att tro jag är native britt med min skånska studs i det engelska uttalet. 🙁

en fruktansvärt bra känsla för uttal och röstläge.

Så de så. 😄

...

Linus, nu är jag nällad. Låtom oss köra igång nästa samarbete fö'fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

F-n vad grymt!

Jag hade tur som inte missade det här,kommer definitivt att sparas..(om jag får,det är väl bäst att fråga)

Synd att tåget inte gick mot Norrland,alldeles för kallt i sommar! Men den här värmde en frusen norrlänning!

Mycket starkt jobbat!!

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...