Jump to content
Annons

Att inte höra?


wicked_s

Recommended Posts

Råkade ut för en så jävla läskig sak igår. När jag vaknade hörde jag ingenting alls på mitt högra öra. Gäspade och gjorde massa konstiga grimaser, trodde att det hade slagit lock och att det skulle släppa på detta vis, vilket det inte gjorde. Satte mig framför datorn och käkade frukost och drack lite kaffe och funderade över vad som kunde ha hänt. Jag kom fram till att en vaxpropp kunde vara en rimlig förklaring. Hur som helst, jag slängde på lite musik som jag brukar göra till frukosten, och fick nästan panik. Det lät ju skitskumt.. När jag höll för vänster öra så hörde jag bara något dovt muller.. Så slog tanken mig att "Tänk om jag blivit döv på höger öra... under natten!!!"...HJÄLP! Massa tankar for genom skallen, jag skulle ju aldrig kunna mixa musik mer! Var på väg att ringa 112 och säga att jag behövde hjälp fort, men jag ringde min fru istället som påpekade att vi hade Revaxör i badrumsskåpet. Jag sprang ner och läste bruksanvisningen, hälde i halva flaskan i örat så att det rann ut över halva ansiktet (revaxör luktar skunk kan jag tillägga). Sen la jag mig i soffan med huvudet på sne och läste "Bob Katz - Mastering Audio", vilket inte gjorde saken bättre. När det hade gått en timme så tog jag den där gummiblåsan och spolade örat... hände inte ett skit. Tog ännu mer vatten och tryckte till hårt som fan, "swisch".. sög det till i örat och hörseln kom tillbaks. Allting lät kristallklart, faktum är att nu hör jag bättre på högra örat än på vänstra, så det får väl bli till att köra en omgång Revaxör på det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Exakt detta hände mig också förrut.

Jag hade varit på en fest med volym som hela kroppen att skaka. Som tur var hade jag dock öronproppar.

Dagen efter så förlorade jag sakta men säkert hörseln på båda öronen.

Tänkte samma sak som dig; jahapp, nu är det kört. Öronpropparna hjälpte inte.

Jag har blivit döv och troligtvis stum också.

Hörde i stort sett ingenting.

Men med lite revaxör så löste sig problemet 😠

( inte mysiga de där sakerna som kommer ut ur örat dock )

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Under ett par veckor så hade jag nedsatt hörsel, och ett jädrans tjutande, främst i vänster öra...

Tänkte att sånt där går alltid över, som det brukar..

Men det höll i sig, fram tills för någon dag sedan. Insåg att det inte var någon permanent skada, kopplar besvären till blåst utomhus och förkylning.

Hursomhelst, under den tiden med besvär så fick jag reflektera både en och två gånger över... "Det händer inte mig".

Hädanefter kommer jag vara försiktigare...

(Frågan är bara hur pass väl man lyckats skrämma upp sig själv?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tinnitus på höger öra, när jag fick öroninflammation för några år sedan så låste sig hörseln fullständigt på det örat.

Tjutandet blev outhärdligt, jag sov inte på 3 dagar och alla som pratade från min högra sida lät dessutom som en dator från nån science fiction-film.

Allt lät som det kom från en liten plåtburk, nedgrävd i ett hål imarken samtidigt som man låg med örat mot marken...Hörseln flippade helt enkelt.

Men jag kunde inte låta bli att le när nån pratade med mig, för det lät så vansinnigt roligt.

Faktum är att jag satt med rödsprängda ögon på lektionerna och småfnissade konstant i 3 dagar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

På något vis har jag börjat uppleva att t.ex sång alltid kommer lite till vänster om mitten av högtalarna. Jag har gjort alla möjliga test och sett till att ljudet verkligen ligger spikrakt i mitten men inget utom att vrida högtalarna tills dom står helt fel eller att höja höger kanal funkar. Hoppas verkligen detta är inbillning bara..

Link to comment
Dela på andra sajter

Revaxör är guds gåva till mänskligheten! Trånga hörselgångar, psoriasis och hög vaxproduktion går bara inte ihop.... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Väldigt läskigt det där. Alltid när man utsatt sina öron för högt ljud tänker man "tänk om..." jag är precis som alla andra här oerhört rädd om mina öron, men tycker om hög musik också 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

...men jag ringde min fru istället som påpekade att vi hade Revaxör i badrumsskåpet. Jag sprang ner och läste bruksanvisningen, hälde i halva flaskan i örat så att det rann ut över halva ansiktet (revaxör luktar skunk kan jag tillägga). Sen la jag mig i soffan med huvudet på sne och läste "Bob Katz - Mastering Audio", vilket inte gjorde saken bättre. När det hade gått en timme så tog jag den där gummiblåsan och spolade örat... hände inte ett skit. Tog ännu mer vatten och tryckte till hårt som fan, "swisch".. sög det till i örat och hörseln kom tillbaks. Allting lät kristallklart, faktum är att nu hör jag bättre på högra örat än på vänstra, så det får väl bli till att köra en omgång Revaxör på det också.

Håller med om lukten! Ingen höjdare...

Men var glad att det gjälpte med revaxör! Jag fick en propp i mitt högra öga för drygt ett år sedan och liknande tankar snurrade i huvudet. Det lyckade precis träffa rätt eftersom vi håll på med en uppgift i skolan som skulle mixas. 😱 Jag hade ingen aning om hur saker lät. Panoreringar och frekvenser var helt hopplöst att ha koll på. Kunde bara kommma med enklare förslag som "Höj sången" men jag vet inte om det stämde så bra...

Tillbaka till ravaxör...

Jag testade flera ggr med den där hemska smörjan men det hjälpte inte. Blev faktiskt värre och då kom jag på att det faktiskt kunde vara en propp som flyttade på sig... Fick en tid på vårdcentralen för att kolla vad det var och visst var det en vaxpropp. Sköterskan sa att om jag ville kunde jag testa med revaxör igen eller så fick jag spola örat där. Men det kunde vara lite obehagligt. Vilken jävla underdrift!!! Jag trodde att man skulle få skölja örat med ngn liten slang en stund. Men inte. En stor jävla spruta utan nål fylldes med vatten (ca 3 dl) och tömdes på kortast möjlig tid i örat. Trycket inne i huvudet är helt obeskrivligt. Höger öga tårades och det kändes som om det skulle ploppa ut ur skallen. Men när hon var färdig med tortyren så hörde jag perfekt!!! Lättnaden var enorm. Hade jag vetat om att det skulle vara sådan skillnad hade jag lätt betalat 10 000.- direkt istället för de 100.- som det kostade.

Nu när jag tänker efter så kanske man skulle gå och ta en ny "brandslangsrengöring" eftersom mitt vänstra öra börjar kännas lite knackigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Patrik, jag blev rädd att det hade hänt dej något riktigt allvarligt när jag såg rubriken!

Jag kan även rek. "Rövaxör" som fungerar utmärkt när man har svårt att

"få fingrarna ur" och genomföra alla olika musikaliska projekt man planerar och aldrig kommer till skott med. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Patrik, jag blev rädd att det hade hänt dej något riktigt allvarligt när jag såg rubriken!

Jag kan även rek. "Rövaxör" som fungerar utmärkt när man har svårt att

"få fingrarna ur" och genomföra alla olika musikaliska projekt man planerar och aldrig kommer till skott med. 😉

Haha, Rövaxör lät intressant det kanske jag borde prova också, för det är en del musikaliska grejor som jag borde göra, kanske det du syftade på *garv*. 😱😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en propp i mitt högra öga för drygt ett år sedan och liknande tankar snurrade i huvudet.

Nu försår jag inte. Vad har ditt öga med hörseln att göra? 🙂

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev tvungen att spola öronen när jag ryckt in i lumpen (för att dom ska hålla koll på om hörseln försämrats när man ryckte ut) det visade sig att jag hade en stor dipp runt 17k, gjorde om testet flera gånger med samma resultat, tillsist så tog dom fram el-giganto (ads) sprutan, man hörde direkt en massa roliga diskantfrekvenser som man aldrig hört tidigare.. det är väl inte så värst hälsosamt att spola öronen eftersom dom blir känsligare för all möjlig påverkan, men den gången var jag glad att jag fick en rensning, skulle jag inte klarat testet så hade jag blivit tvungen att åka hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev tvungen att spola öronen när jag ryckt in i lumpen (för att dom ska hålla koll på om hörseln försämrats när man ryckte ut) det visade sig att jag hade en stor dipp runt 17k, gjorde om testet flera gånger med samma resultat, tillsist så tog dom fram el-giganto (ads) sprutan, man hörde direkt en massa roliga diskantfrekvenser som man aldrig hört tidigare.. det är väl inte så värst hälsosamt att spola öronen eftersom dom blir känsligare för all möjlig påverkan, men den gången var jag glad att jag fick en rensning, skulle jag inte klarat testet så hade jag blivit tvungen att åka hem.

Menar du att du ville göra lumpen?!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev tvungen att spola öronen när jag ryckt in i lumpen (för att dom ska hålla koll på om hörseln försämrats när man ryckte ut) det visade sig att jag hade en stor dipp runt 17k, gjorde om testet flera gånger med samma resultat, tillsist så tog dom fram el-giganto (ads) sprutan, man hörde direkt en massa roliga diskantfrekvenser som man aldrig hört tidigare.. det är väl inte så värst hälsosamt att spola öronen eftersom dom blir känsligare för all möjlig påverkan, men den gången var jag glad att jag fick en rensning, skulle jag inte klarat testet så hade jag blivit tvungen att åka hem.

Det där känner jag igen.

Skillnaden för mig var att de inte alls tog fram någon öronspruta utan helt sonika skickade hem mig istället. Tror fortfarande att det beror på någonting som sitter i hörselgångarna eftersom jag hör tydliga knaster och klick varenda gång jag sväljer, rör på käcken eller initierar en gäspning. Det mest störande är faktiskt inte att jag blev tvungen att åka hem trots att jag ville stanna kvar och panga, utan att öronläkare i efterhand helt har ignorerat när jag berättar hur jag upplever det. Jag får det avfärdat med att jag har bra kontakt med mitt hörselsystem.

Allvarligt talat? Är det någon annan som kan spela rythmmusik i sina hörselgångar bara genom att vifta på öronen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat? Är det någon annan som kan spela rythmmusik i sina hörselgångar bara genom att vifta på öronen?

Jag kan inte vifta på öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

PunkMackan (oregistrerad)

Revaxör...

Jag hade toktyst i örat en dag. Min gamla mor som jobbar på

apoteket hade revaxör i sitt hemliga medecinskåp. Körde i sånt

där jox under natten och lade i en bomullstuss för att hålla gägget

kvar i örontrakten. På morgonen vaknade jag och hörde så bra igen.

En vecka senare kom de tillbaka. Så stöööört jobbigt tyckte jag. De visade

sig att när jag rensade örat på nytt hittade jag bomullstussen från

föregående revaxöromgång. Snacka om propp. Skumt att jag hörde bra

i en vecka med en stor bomullstuss i örat.

Vissa saker är mystiska och har ingen vettig förklaring. Som att man

kan bli så pass halvdöv att allt distar i örat och efter nån timma hör man

bra igen. Jag tog det som en varningssignal och efter 7 st turneer i vårt

underbara europa har jag börjat spela med öronproppar. De är jobbigt men

hellre hörsel än inte. Förstår inte riktigt hur jag lyckats bevara min in i det

närmsta normala hörsel med den påfrestningen. Men den stora frågan är ju

hur jag kunde va så dum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan fått sämre hörsel på vänster öra trots att jag bara är 24

I lumpen gjorde jag hörsel test och fick 10/10 poäng på höger men bara 7/10 poäng på vänster, samma resultat i 2 test.

och det var 4 år sen också. Fast jag märker inte av det någonting och det känns inte som man har lite nedsatt hörsel.

Men det är dags att börja ta hand om sig lite bättre nu

🙂😱😱😱😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...