Jump to content
Annons

sounden

Recommended Posts

Neve, Neve, Neve... vintage i all ära men?

Vad är det egentligen som är så speciellt/bra/dyrt med dessa

nästan religösa ouppnårliga föremål som säljs på ebay för nästan

100k kr? ex Neve Kelso,Melbourne

NeveMelbourne.jpgt.jpg

Om man nu får en uppenbarelse att man skall absolut ha

prylar som låter vintage och så likt Neve som möjligt, vad skall man då satsa på som

en vanlig dödlig medelinkomsttagare?

Någon som har tid över och en åsikt?

kanske någon som har fått en uppenbarelse?

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)
Någon som har tid över och en åsikt?

kanske någon som har fått en uppenbarelse?

Är faktiskt också rätt intresserad av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att svaret är Neves unika sound. Det verkar som att han alltid varit petig med konstruktionen, haft svårt att kompromissa. Det är antagligen en av anledningarna till att han flera gånger varit tvungen att sälja sina företag. Först Neve, sedan Focusrite och jag har för mig att han inte är delägare i Amek heller längre.

Förklaringen till priserna är väl att det inte tillverkades särskilt många ex av de gamla konsollerna (dom som är mest eftertraktade). Efterfrågan överstiger utbudet tusenfaldigt. Då hamnar priset på en nivå som bara de mest välställda har råd med.

Men det finns billigare sätt att få tag på Neve-soundet (än att lägga en mille på en sliten konsoll.

Brent Averill nytillverkar kanalstrippar från gamla bord och säljer styckvis (t ex rackmonterbara). Kolla t ex in 1073'an. De säljer också en 1272'a i rack som är betydligt billigare. Om jag fattat det rätt var det egentligen en kanalstrip för linjesignal, men som använde i prioncip samma komponenter som stripparna för mikfrofonsignal. Teoretiskt är det samma sound som 1073 fast några gain-steg färre.

Edit: ändrade modellnummer

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har spelat in i en studio med ett Neve VR bord och även mixat på samma bord. Ljudet låter otroligt bra det är runt och känns som "ett". Har även mixat samma låtar på samma sätt (samma inspelning) hemma på mitt PT system och inte alls uppnått samma resultat trots att jag hade mer tid.

Neve är helt otroligt gatear och kompressorer är diskreta och låter snuskig bra.

Önskar att jag kunde lägga upp några ljud exempel men får ej för kunden.

Nian

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa bord var ju inte direkt billiga när dom kom heller.

Priset tror jag till står del beror på komponentval, handbyggda, Fåtal Ex.

Vad som gjort att just Neve och SSL är så eftertraktade är nog att något av dom sitter i vilken Stor studio du än går till.Då menar jag Stor ( Fåtal i sverige som är såpass stora).

Så om du är en BIG TIME PRODUCER och ska åka till säg turkiet för att prodda en skiva så letar du upp en studio med ett SSL bord och hyr den om det går.

Med dina Outboards "Kompressor,Reverb osv" så är det lättare för dig att jobba med ett bord som du känner igen och vet hur det låter.

Neve har mer det brittiska varma soundet medans

SSL har det amerikanska krispiga klara ljudet.

Har inte personligen arbetat med något av borden men en kollega spelade in ett Hårdrocksband och en Singer/Songwriter på ett SSL 4000.

Det han sa att det klipper aldrig.Du kan dra på hur mycket diskat som helst utan att det distar.

Mycket av SSLs sound sägs komma från bordets kompressorer medans Neve bordens sound mer är deras EQ.

Skulle vara kul att A/B testa dessa ......Önskedröm ........

Vintage Design är en svensk tillverkare som gör Sjukt väljudande Nevekloner.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vintage Design är en svensk tillverkare som gör Sjukt väljudande Nevekloner.

Kan jag intyga....kör med Vintage Deisgn CA73, och är otroligt nöjd med denna preamp....var inne på deras CL1 stereokompressor också, men det blev en annan istället.......CA73'an kommer jag nog aldrig byta ut....

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in på ett SSL-bord igår senast. Tycker inte det är sådär otroligt övertygande, men gillar man det krispiga som Picazzo nämner så är det ju klockrent. Givetvis låter det skitbra, men inte "skiträtt" med dom idealen som råder just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns olika Neve bord och de låter långt ifrån lika. Det finns vissa modeller som inte ens låter speciellt bra. Det är de diskret uppbyggda tidiga 70-tals modellerna med in- och utgångstrafos i alla steg i hela bordet som är de man refererar till när man snackar "genuint" Neve-sound. De kändaste modulerna från denna era är 1073 och 1081. Dessa är inte hela channelstrips utan satt som ingångsmodul (pre + eq). sedan finns det variationer på dessa med andra frekvenser i eq-delen, tex 1084. 1272:an är en linjeförstärkarmodul som med lite moddar kan byggas om till micpreamp.

Det är ett väldigt dyrt sätt att konstruera ett mixerbord på. En trafo av bra kvalite (Neve använde sig av bla St Ive's trafos, Carnhill) kostar pengar. Det sitter två stycken i en ingångsmodul. Gain-switcharna motsvarande de som användes kostar idag närmare tusenlappen, guldpläterad och av hög kvalité. Dessa moduler är helt diskret uppbyggda (inga IC-kretsar och annat skräp) och lödda från punkt till punkt. En begåvad gissning (rätta mig om jag har fel) är att bara komponenterna till en ingångsmodul kostar lika mycket som ett litet Mackie-bord. Det är en okompromissad design, gjord för hög prestanda. Sånt är dyrt att bygga, därav priset.

Varför låter det bra ? Det finns väldigt många anledningar men här de viktigaste i korthet. Drivspänningen (den interna) är hög. En hög drivspänning är nödvändig för att kunna forma och återge lågfrekventa ljudvågor utan att förlora nåt på vägen. Samma sak gäller transienter, för att forma och återge transienter på bra sätt krävs hög drivspänning. Det är mycket headroom i dem... nyckeln till allt bra sound är mycket headroom. Här finns det ca +26dB. Mycket av soundet sitter i in- och utgångstransformatorerna. det är en helt annan story som jag inte orkar gå in på här och nu. Distortionen är en annan grej. Alla prylar har mer eller mindre och snygg eller ful distortion, dessa moduler distar snyggt och i första hand på jämna övertoner, inte på de udda som låter fulare. Utökad frekvensgång är en annan orsak. R Neve var av de första att förespråka att trots att vi inte kan höra frekvenser över 20khz så påverkas över- och undertons-serier i allra högsta grad av dessa frekvenser. Dessa moduler går upp till 60 khz om jag minns rätt. Av nyare bord så går tex SSL9000 upp över 192 khz av precis samma orsak. Detta är några av många bidragande faktorer. det finns många till.

Senare Neve-designer är annorlunda och även om många av dem låter bra så är de alltså inte samma.

Hysteri var ordet. Absolut. Ett varningens ord: allt som glimmar är inte guld. Många gamla bord har inte åldrats med värdighet och kan kräva väldigt omfattande service för att bli "up-to-spec", service som tom kan bli dyrare än att köpa det redan överprissatta bordet. Tänk efter flera gånger och konsultera gärna folk som har koll på elektroniken. Ett gammalt bord i dåligt skick kan bli en ren mardröm att äga. det är inte bara neve-hype utan även vintage-hype i största allmänhet. Visst, det gjordes en massa bra prylar förr (och jag har en del själv) men det är snarare regel än undantag att de kräver omsorg. Räkna in det i kalkylen då ni tror ni hittat ett fynd.

och till alla er som tror det sitter rör i Neve-borden... FEL 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

UA 2-610 är en gåva från himlen... dessutom billigare är Neve...

La La La La... låter helt enkelt snorbra... Det är bara att krana på... Älskar prylar med få rattar som låter bra...

Neve är oxå riktigt bra... kan inte ha för lite av dessa prylar...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

SSl-bord har jag spelat in på ett antal gånger. Egentligen tycker jag inte att själva soundet är så märkvärdigt. Det låter bra och rent som en bra mixer ska göra.. allt det där snacket om krispighet eller runda fina ljud har jag aldrig lyckats ta till mig. Vad jag däremot tycker är skitbra på SSL-bord är det faktum att man skapa så extremt många olika signalvägar i dom. Signaler kan plockas ut, mixas in och läggas till hur fan som helst.. det är riktigt förvirrande i början men efter ett tag är det svårt att klara sig utan. Detta stämmer kanske för allt större in-line bord men jag har bara använt SSL i dagens läge.

Just när det gäller Neve har jag ingen erfarenhet men eftersom jag aldrig varit förtjust i termer som 'runt och fint ljud' har jag svårt att tänka på priset utan att bli lite misstänksam...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå på er,

Kan inte låta bli att göra några inlägg i Neve debatten, (är uppvuxen med dessa bord, både när det gäller att sereva och att spela in på dom)

"gainreduction"

Bra samanfattning om Neve konseptet du skrivit, jag skall försöka komplementera den med ytterigare några saker.

Rupert Neve började faktiskt att tillverka mixerbord med rör i början av 1960 talet, men ganska små consoler till mindre lokala radiostationer m.m.

Något senare så blev dom halvledarebestyckade (bl.a. broadcast consoler till Radio Luxenburg)

Mixerborden som folk jagar idag och betalar stora pengar för, kom i slutet på 1960 talet och är bestyckade med dom kända ingångsmodulerna 1064, 1066, 1073, 1076, samt 1071, 1072 line amp moduler.

Som "gainreduction" nämde här tidigare, så har dessa moduler transformatorer på alla in och utgångar, (samt även i övriga moduler som aux, routing, monitor) så blir det enormt många transformatorer som signalen passerar innan den letar sig ut från mixerbordet.

Hade Neve använt dåtidens "normala" engelska audiotransformatorer, så hade mixerborden antagligen låtet på ett helt annorlunda sätt, och defenitivt inte haft den karaktären som Neve är uppskattat för.

Största delan av alla transformatorer i Neve borden tillverkades av "MarinAir Radar Ltd" och senare övergick tillverkningen till S:t Ives Windings som sedan blev Carnhill i slutet på 90 talet.

Som också sagts tidigare, så är dessa mixerbord "discrete" uppbyggda, d.v.s. transistorbestyckade utan integrerade kretsar "IC" eller "op-amps"

Kopplingarna var ganska basic och enkla, oftast med 3 transistorer i varje förstärkarsteg.

En annan viktig del av Neve soundet är att alla förstärkarsteg inklusive utgångsstegen i denna genarationens mixerbord arbetade i äkta "single end class-A" samt att borden hade också extremt låg överhörning "crosstalk" och då speciellt uppe i diskanten.

Detta uppnådes genom passiva "mixbussar" som var inbyggda i speciella aluminiumprofiler som löpte från ända till ända på mixerns undersida, där alla "routing signaler" från modulerna mixades samman, samt att Neve var extremt noga med jordsystemet, och jordade allt enligt "star ground" principen.

Jag kan tyvärr inte hålla med om att Neve`s bra överstyrningsreserv "headroom" har med hög matningsspänning att göra, eftersom dessa mixerbord drevs med ganska låg matningsspänning som är +24 volt till bordet och ner till +21 volt internt i modulerna. (gämfört med då tidens konkurenter API, Quad Eight, Cadac, Helios, m.fl. som matade sina med omkring 40-50 volt)

Neve vann "headroom" kampen med att ha låg signalnivå struktur internt i modulerna, (omkring -15dB) samt att använda rejäla utgångsteg som på slutet hissade upp signalen till +4dB line level. (utgångstransformatorerna hade desutom "step up" omsättning där man får +4dB extra på köpet)

Nästa genaration Neve mixerbord kom omkring 1972 där ingångsmodulerna kunde heta 1081, 1082, 1084, 1085 och nu hade man förfinat elektroniken en aningens, förstärkar stegen var stadigare i basen, renare i diskanten och lågbrusigare, och enligt min mening lät betydligt bättre än den tidigare generationen som kunde låta en aningens "svampig" i basen och "luddig" i diskanten" men ändå väldigt charmigt.

Här hade man börjat gå i från "single end class-A" utgångsförstärkare och använde istället en mycket potent "class-A/B" koppling med komplementärt transistorpar på utgången. (och utgångstransformator med ännu mer "step up" upp till +8dB)

I en del av denna genartionens mixerbord kunde man finna en hybrid mellan äldre och nyare moduler/elektronik, och detta blev en intressant användbar blandning av sound.

Det lilla Neve "The Melbourn" som visas här i den inledande posten, är byggd med den senare generationens elektronik, bestyckat med ingångsmodulen 3114 eller 3115 så är detta bord troligen det som låter bäst av samtliga Neve mixerbord.

Orsaken är att bordet är litet, har betydligt kortare signalväg än i dom större mixerborden och är rensat fråm massa "onödig" elektronik.

Mitt favorit Neve bord kom omkring 1975 och kallades för "compact range" där borden kunde heta 8056, 8058 eller 8068.

Dessa var bestyckade med samma elektronik som generationen här innan, men modulerna är en aningen kompaktare, har mer tappningar, bättre mute-funktioner och hade en del modernare finneser som underlättade den ny 24 tracks tekniken som nu hade blivit mer eller mindre standard i de flesta studios.

(men här är en liten varning, Neve hade börjat att exprimentera med IC/OP-amps bestyckade ersättnings förstärkare som kunde smyga sig in i vissa bord, så vill man att bordet skulle vara hel-diskret så fick man hålla koll på detta)

Så, nu skall jag sluta och tjata om Neve, har svårt å sluta skriva när jag väl börjar.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bo H.. Ja.. du är en legend och har varit det länge.. Fantastiskt bra skrivet.. När jag började jobba på Ferger Studios med deras studioutbildning 1985 så var du en viktig referens redan då.. 😱 Gainreduction.. mm.. Fantastiskt skrivet.. Gillar dit forum-namn också.. Gainreduction.. Det är ju som känt bättre att minska snarare än öka.. I varjefall inom välljud 😉

Mycket bra dykning i vintageljudens historia och Neve är legendarsikt i dessa sammanhang.

Ibland så är jag orolig inför framtiden.. Frågor i detta forum som "vilken plugg är bäst.. " etc.. gör mig rädd att folk glömmer bort bort det viktigaste av allt.. Ljudet som ska bli musiken.. Och vart det börjar..

Ha en trevlig kväll alla nu!

ps. Eurovision skvalar i bakgrunden.. Jag känner inte igen mig länge.. det är arabiska skalor och låter väldigt kontinentalt numera

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era fina ord om mig.

Det känns trevligt att kunna tillföra något i all teknik-debatt idag, och att dela med sig av erfarenheter man samlat på sig under åren.

Det är också mycket intressant att ta del av diskussioner här på forumet, så att man håller sig uppdaterad på ny teknologi och prylar samt dess användningsområde och handhavande.

Hälsningar

Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns skönt att det faktiskt finns " PROFFS " som besöker detta forum.

Så att dom kan rätta till oss " Semi Proffs " Som inte har riktigt lika bra koll..

Så med en blandning av glada amatörer och Fullblods proffs är detta utan

tvekan sveriges bästa musikforum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det babblas mycket om Neves unika kvalitet, men varför måste de servas hipp som happ då? Har läst detta både en och två gånger.

All utrustning bör servas kontinuerligt oavsett tillverkare. Förr i tiden så hade nästan varje studio en tekniker som gick igenom utrustningen regelbundet. Nuförtiden så köps det oftast nytt så fort något gått småsönder, slit och släng.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det babblas mycket om Neves unika kvalitet, men varför måste de servas hipp som happ då? Har läst detta både en och två gånger.

All utrustning bör servas kontinuerligt oavsett tillverkare. Förr i tiden så hade nästan varje studio en tekniker som gick igenom utrustningen regelbundet. Nuförtiden så köps det oftast nytt så fort något gått småsönder, slit och släng.

Det köper jag inte.

Jag läste i ett gammalt nummer av Studio, och som jag minns det så var det ett band som köpte en annan mixer pga att de behövs servas så mycket

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det babblas mycket om Neves unika kvalitet, men varför måste de servas hipp som happ då? Har läst detta både en och två gånger.

All utrustning bör servas kontinuerligt oavsett tillverkare. Förr i tiden så hade nästan varje studio en tekniker som gick igenom utrustningen regelbundet. Nuförtiden så köps det oftast nytt så fort något gått småsönder, slit och släng.

Det köper jag inte.

Jag läste i ett gammalt nummer av Studio, och som jag minns det så var det ett band som köpte en annan mixer pga att de behövs servas så mycket

Beror kanske på att vissa mixerbord inte servats ordentligt genom åren eller stått oanvända länge. Gäller knappast bara Neve och att Neve skulle hålla dålig kvalitet är bara bs. Reservdelar av klass kostar dock en slant så har man knappt råd att köpa ett begagnat i hyfsat skick så ska man nog undvika eftertraktade vintage ljudprylar överhuvudtaget.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Chrion,

Dom flesta Neve mixerbord man hör talas om idag är omkring 35 år gamla, och det är väldigt få andra bord som man envetas att hålla vid liv så länge, så det blir mer och mer service allt eftersom åren går.

Jag har sedan 1980 talet konturneligt servat dessa mixerbord/moduler, och dom första 10 åren så är det inte mer fel som uppstår än på övriga fabrikat.

Men eftersom Neve innehåller en mängd "öppna" vrid och tryckomkopplare så blir det mycket oxid och okontakter speciellt när förgyllningen på alla kontakytor är utslitet 25 år senare.

Neve bord innehåller också en mängd elektrolytkondenstorer, (extra många gämfört med andra bord, eftersom Neve är enkelspänningsmatat)

Elektrolytkondensatorer är den "passiva" komponenten som åldras mest, och när den sitter i signalvägen så tillägger den massa distortion och annat oljud, samt kan också ge basavskärning när den blir gammal och trött.

Därför så renoveras "re-cappas" Neve bord ofta i dag, och det disskuteras livligt ute på diverse forum villka fabrikat av kondensatorer som låter bäst i Neve bord.

Sedan är det en hel del andra fel som består av att rätta till "grisiga" reparationer som en mängd slarviga servicetekniker har gjort genom åren, samt fel som har uppstått genom långa transporter runt jordklotet, där kablar vickats av under modulkontakterna i ramen.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

sounden,

snackade med Neve idag. $1440 är introduktionspris. Den ska krängas för $1600 inom kort. Frakt till Svedala kostar $145 (UPS med försäkring). Summan blir alltså $1585. Billigare än alla kopior...

Har bara läst en recension: http://recforums.prosoundweb.com/index.php...166/0#msg_64166

Inga dåliga ord...

Beställer nog en imorrn. Om du beställer en också blir nog frakten billigare. Sugen?

/giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Klart man é sugen, men måste fan spara tills jag åker över

till staterna i höst. Tror jag köper en "på plats" isåfall, skall se

hur reaktionerna blir på nätet när den är lite mer hårdtestad av

massan.

Iofs så lär det väll bli en hyllad liten produkt eftersom det står Neve på den 😳

Men jag avvaktar nog ett tag.

Hade jag haft pengarna så kanske man hade köpt en nu.

håller på att försöka kränga mig gibson precis =)

Akta så du inte åker på moms och tullavgifter bara..

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...