Jump to content
Annons

gainreduction

Medlem
  • Antal inlägg

    6
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Jag fascineras stort av hypen runt multibandskompression bland amatörer och hemmapulare... det verkar som om de flesta tror att man måste använda en sån för att vara "proffsig" och för att man tror att proffsen använder det och att nånting skulle bli bättre av att använda en. Sorry att sticka hål på bubblan men om ni bara visste hur fel ni har. Multibandskompression är nånting som används av väldigt få proffs, mig inräknat. Varför ? 1. Det blir fasfel där banden överlappar varann, det kan man knappast kalla en förbättring. Kompressorn bör vara extremt välbyggd för att hålla fasfelet i ett minimum och inte ens svindyra burkar lyckas med det helt. 2. Det finns egentligen ingen orsak att använda en. Är mixen bra behövs det inte i mastringen och vid mix finns det ingen större användning för den. Det enda är väl sång isåfall, om det finns jobbiga frekvenser i sången man vill komma åt. Multibandskompressorn är ett verktyg som kan förstöra grymt mycket och jag blir kallsvettig av att tänka på att det är nån form av amatör-standard att köra mixarna genom en.. Brrr.. lär er spela in.. slipp använda första hjälp för att få tryck i mixarna.. Hemligheten ligger inte i vilken plugg som sitter på mastern.. Brrr..
  2. Vad många har misstänkt har visat sig vara betydligt värre än väntat. Efter att Apple köpt Emagic och ger ut Logic (från version 7 och framåt) är supporten ett skämt. Hur i h-----e kan man sälja en produkt som riktar sig till proffs och inte ha nån support ??????????? Detta gäller alltså nu: får du problem med Logic 7 och måste ringa supporten så kostar det alltså $199 PER GÅNG ! Om man inte hittar felet och kanske måste återkomma efter att ha provat några åtgärder så kostar det $199 IGEN ! Läste på ett annat forum on nån stackare som betalat $398 för att få veta att det var en bugg 😉 Emagic var fantastiska i sin support. Apple säger i och med detta i princip att vi vill inte ha med dig (kunden) att göra, vi skiter i dig, vi vill bara ha dina pengar. Logic har alltså, som befarat, blivit ett skämt. Jag har varit trogen Logic användare sedan version 3 men nu tänker jag slänga skiten. Logic 7 är full med buggar och tar man nästan 2000 spänn betalt för att informera kunden om att det är en bugg (LÄS: FEL PÅ PRODUKTEN) är det skandal. Jag är ett proffs och har köpt en produkt avsedd för proffs och prissatt därefter. Behandla mig med den respekt alla andra tillverkare gör eller dra åt helvete. Sverige är ett väldigt Logic-tätt land och jag hoppas nån orkar dra igång en massbojkott av skiten. Detta är oacceptabelt. Supporten är lika dyr, eller dyrare än uppgraderingen. Nu skall jag köpa PT eller Nuendo eller nåt annat. Läs mer här: tråd om Logic supporten
  3. För 30-40k får du en eller två kanaler bra preamps med eq eller 4-8 kanaler bra preamps utan eq eller 2-4 kanaler bra kompression. För 30-40k får du INTE bra preamps OCH kompressorer OCH en schysst DAW-control. Tips 1: Lägg minst pengar på en DAW-control, helst inga alls. Bruksvärdet är begränsat och andrahandsvärdet obefintligt. Senaste nytt idag - båtankare nästa sommar. Tips 2: Lägg allt krut på bra mickpreamps. Välj enbart bland det bästa som finns och kosta på det lite mer än plånboken tillåter eller vänta tills du har råd. Dessa har du glädje av i 30 år och dina inspelningar kommer att tacka dig varje gång. Att köpa "mellanklass tillsvidare" blir dyrast i slutändan. Skillnaden på bra preamps och mellanligans preamps är skitstor. Skillnaden på billiga skräp-preamps och mellanligan är knappt hörbar. Samma gäller kompressorer. Get the point ? Tips 3: Skaffa bra AD-omvandling. Du kommer förstå vad jag menar när du gjort det. Tips 4: Behåll bordet och skaffa även bra DA-omvandling. Bordets bruksvärde är otroligt mycket högre än det du får för det vid en försäljning. Tips 5: Köp bara bra prylar, kosta vad det vill. Man sparar på det i slutänden.
  4. 50- och 60-talens svaga länk, inspelningstekniskt, var bandspelarna. Det byggdes otroligt fina mikrofoner och andra prylar för att få det mesta ur en inspelning och besegra bandspelarnas svagheter. Vidare kan man ju tänka på att det inte är speciellt multitrackat utan det kan vara tom en enda mick på hela bandet, sång och allt. På avstånd dessutom. Jag utmanar vem som helst att göra om det och uppnå lika bra resultat. Det finns massor med plattor från den eran som låter fantastiska. Att gamla mickar (inte alla, men vissa) står sig än och i många fall fortfarande utklassar de flesta designs som finns på marknaden idag beror på några saker. För det första var det prestige i ingenjörskonsten att konstruera en mikrofon, det var snudd på "rocket-science" för en normal dödlig. Målet var aldrig att massproducera en billig mick med maximal lönsamhet utan allt fokus var på att få fram bästa möjliga mikrofon, kosta precis vad det vill. Det säger sig själv att det i dagsläget är helt omöjligt att konstruera en dylik mick till ett pris som gjorde den möjlig att sälja. Ingenjörskonsten på den tiden i Tyskland var av enastående standard. Inget lämnades åt slumpen och alla komponenter är utvalda för sin prestanda och hållbarhet, inte för sitt förmånliga pris. Nu tänker jag i första hand på Neumann, Neumann-gefell och Telefunken mikrofoner. Jag har själv en jättefin Neumann stormembran-rörmick från tidigt 50-tal och den använder jag jämt. Den låter som en miljon dollar, stor och varm med en snygg öppen diskant, detaljrikt och tydligt mellanregister och en osannolik "impact". Det är ett himla drag i den. Har inte hört nånting liknande i nya mickar som säger sig vara "exakt som sina gamla förebilder". En servicetekniker som av nyfikenhet öppnade den bara smilade och saknade ord när han såg hantverket i den. dessa är legendariska och mytomspunna mikrofoner, av en orsak. Det är nånting magiskt med dem. Man ser tusen varianter av billiga kinesmickar som heter xx-47 och har lånat sitt YTTRE utseende av U-47:an och feta annonser som säljer dem som "exakta kopior av originalet". Tro mig, de har inget gemensamt med originalen överhuvudtaget, inte en enda komponent och inte soundet heller. Vidare vad det gäller kinesmickarna så finns det en orsak varför de är billiga. Ingen kvalitetskontroll. Man använder varje inköpt komponent (Neumann slänger en stor procent för att de inte håller måttet) och slänger ihop dem med arbetare med slavlöner. Prova tio likadana mickar av billig kinavariant och finn att de alla låter olika. Har man tur hittar man förstås en som låter bra. Köper du kravmärkta bananer ? Isåfall kan du fundera om då det gäller även mikrofoner. Just a thought. Visste ni att +48v fantomspänning blev standard på grund av stor beställning Neumann mikrofoner som NRK gjorde för länge sen. Neumann ville ha en högre spänning för att de ansåg att det låter bättre men NRK hade redan standardiserat alla sina bord för +48v matning och det var en stor beställning så de fick som de ville. Mikrofonen heter U87 och finns faktiskt i en version som heter U77. Skillnaden ? U77 har egen powersupply med högre spänning, den som de egentligen ville ha som phantom-standard. den är närmare +80v om jag minns rätt. Pengar styr dessvärre och idag är det tydligare än nånsin: man får vad man betalar för.
  5. gainreduction

    Neve!

    Det finns olika Neve bord och de låter långt ifrån lika. Det finns vissa modeller som inte ens låter speciellt bra. Det är de diskret uppbyggda tidiga 70-tals modellerna med in- och utgångstrafos i alla steg i hela bordet som är de man refererar till när man snackar "genuint" Neve-sound. De kändaste modulerna från denna era är 1073 och 1081. Dessa är inte hela channelstrips utan satt som ingångsmodul (pre + eq). sedan finns det variationer på dessa med andra frekvenser i eq-delen, tex 1084. 1272:an är en linjeförstärkarmodul som med lite moddar kan byggas om till micpreamp. Det är ett väldigt dyrt sätt att konstruera ett mixerbord på. En trafo av bra kvalite (Neve använde sig av bla St Ive's trafos, Carnhill) kostar pengar. Det sitter två stycken i en ingångsmodul. Gain-switcharna motsvarande de som användes kostar idag närmare tusenlappen, guldpläterad och av hög kvalité. Dessa moduler är helt diskret uppbyggda (inga IC-kretsar och annat skräp) och lödda från punkt till punkt. En begåvad gissning (rätta mig om jag har fel) är att bara komponenterna till en ingångsmodul kostar lika mycket som ett litet Mackie-bord. Det är en okompromissad design, gjord för hög prestanda. Sånt är dyrt att bygga, därav priset. Varför låter det bra ? Det finns väldigt många anledningar men här de viktigaste i korthet. Drivspänningen (den interna) är hög. En hög drivspänning är nödvändig för att kunna forma och återge lågfrekventa ljudvågor utan att förlora nåt på vägen. Samma sak gäller transienter, för att forma och återge transienter på bra sätt krävs hög drivspänning. Det är mycket headroom i dem... nyckeln till allt bra sound är mycket headroom. Här finns det ca +26dB. Mycket av soundet sitter i in- och utgångstransformatorerna. det är en helt annan story som jag inte orkar gå in på här och nu. Distortionen är en annan grej. Alla prylar har mer eller mindre och snygg eller ful distortion, dessa moduler distar snyggt och i första hand på jämna övertoner, inte på de udda som låter fulare. Utökad frekvensgång är en annan orsak. R Neve var av de första att förespråka att trots att vi inte kan höra frekvenser över 20khz så påverkas över- och undertons-serier i allra högsta grad av dessa frekvenser. Dessa moduler går upp till 60 khz om jag minns rätt. Av nyare bord så går tex SSL9000 upp över 192 khz av precis samma orsak. Detta är några av många bidragande faktorer. det finns många till. Senare Neve-designer är annorlunda och även om många av dem låter bra så är de alltså inte samma. Hysteri var ordet. Absolut. Ett varningens ord: allt som glimmar är inte guld. Många gamla bord har inte åldrats med värdighet och kan kräva väldigt omfattande service för att bli "up-to-spec", service som tom kan bli dyrare än att köpa det redan överprissatta bordet. Tänk efter flera gånger och konsultera gärna folk som har koll på elektroniken. Ett gammalt bord i dåligt skick kan bli en ren mardröm att äga. det är inte bara neve-hype utan även vintage-hype i största allmänhet. Visst, det gjordes en massa bra prylar förr (och jag har en del själv) men det är snarare regel än undantag att de kräver omsorg. Räkna in det i kalkylen då ni tror ni hittat ett fynd. och till alla er som tror det sitter rör i Neve-borden... FEL 🙂
  6. Hej, LA-2, LA-3 och LA-4 är alla elektro-optiska compressorer. Största skillnaden på dem är: LA-2: rör in- och utgångssteg, trafobalanserat. Två ratios: compression eller limit. I compressorläge varierar ratio med releasetiden. De gamla modellerna har en switch bakpå som ger lite mer eller mindre HF, vet inte om det finns på re-issuen. Denna var först ut, 3:an och 4:an är modifikationer på LA-2:an. LA-3: Solid state med diskret elektronik LA-4: Op-amp baserad och valbar ratio. LA-4:an har fyra operationsförstärkare i signalvägen och dessa är tyvärr inte speciellt bra. Följden är att ju starkare signal desto mer diskant förlorar man. Det är en vanlig LA-4 modd att byta op-förstärkare i dem. LA-5: Ja, det finns en sån åxå. Vet inte vad som är i den, den ser ut som en LA-4 utan ratio-kontroll. Generellt passar elektro-optiska compressorer väldigt bra till sång och bas, LA-serien är inget undantag. Det är gainreduction-elementets fasta attack och release tider som är väldigt optimala till just bas och sång. I övrigt är deras styrka deras enkelhet i både funktion och design. De ger en ganska osynlig kompression och man kan komprimera rejält innan det låter ansträngt. Några moderna optiska alternativ som alla är grymt bra: Manley ELOP, Langevin LOP, Buzz Audio SOC 1.1, ADL 1000/1500, Pendulum Audio (minns inte modellbeteckningen). Fördelen med vissa av dessa är ställbar attack och release vilket ökar användningsområdet oerhört. Några varningsord: allt som glimmar är inte guld. Det går en helt sjuk trend i vintageprylar just nu. Att det är vintage är, just det, gammalt. En Urei-kompressor har typ 20-30 år på nacken och på den tiden torkar kondingarna ut vilket resulterar i ett tunt sound. Andra fel kan också ligga och gro. Att stereomatcha två enheter får man ta på talang/öra. Det kan vara en bra idé att köpa nytt istället, det görs otroligt fina kompressorer idag i den prisklassen. Ett tips kan vara att hyra en timme eller två i en studio som har alla dessa och testa och jämföra. Megaphon studion tex har allihop. Lycka till.
×
×
  • Skapa ny...