Jump to content
Annons

Amek/Tac Bullet VS Trident 65


Piccazzo

Recommended Posts

Annons

Hej piccazzo,

Jodå, jag har erfarenhet av båda.

Trident series-65 kom i mitten på 1980 talet och TAC Bullet i början av 1990 talet.

TAC Bullet mixern är igentligen inte en fullfjädrad "multitrack recording console" utan är en universal mixer som var tänkt att kunna användas i brodcast sammanhang och enklare inspelnings sammanhang, den är också fysiskt mindre än series-65, och är väldigt trång och plottrig mellan rattar och omkopplare på modulerna.

Förövrigt är det en liten bra mixer med många finesser, och är utmärkt för en liten projektstudio tillsammans med ett mindre Protolls eller liknande.

Trident series-65 är en mer fullfjädrad multitrack console, med 8 sub/bussar och upp till 16 tapereturer med 2 bands eq.

Ingångsmodulerna har 4 bands eq med bas, diskant och två swepbara mellanregister kontroller (samma eq design som i dom större välkända Trident consollerna) samt 4 AUX-tappningar valbara 1-4 eller 5-8.

Alla in och ut är aktivt balanserat, (för utom insert sends och några andra in/ut) har också stor VU-brygga med analoga VU för alla grupper stereo/remix.

(series-65 har samma design och moduler som series-75, skildnaden är att series-75 är en "24-track console")

Förövrigt så skall inte series-65/75 förväxlas med Tridents "äkta" världskända consoler som series-80, 70, Trimix eller TSM, det är en enormt stor skillnad på kvalitén, gällande prestanda och ljud, men dom har lånat en del "byggstenar" ur dom större consollerna exempl. eq sektionen som jag nämnde tidigare.

Personligen skulle jag välja series-65, eftersom den känns mer som en "riktig console" gämfört med Bullet, men hade det varit en TAC Magnum istället för Bullet, så hade jag defentivt valt TAC Magnum.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för informationen.

Det jag är ute efter är något att framför allt Mixa med då vi har ett par riktigt bra preamps lösa.På sin höjd spela in 4 kanaler samtidigt.

Det jag hade tänkt mig var något i 16 - 24 kanaler som man skickar ut från dator för

att mixa och sedan skicka tillbaka till dator.Så att man för lite mera liv och rymd i mixarna istället för att mixa i datorn.

Så ljudkvalitet är väl igentligen det jag söker mest , Framför allt EQ sektionen.

Så på en budget på ca 30 000 - 50 000 kr kanske litet till vad skulle du tro passar mina behov bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Piccazzo,

Om du har en Trident series-65 på gång för ett bra pris, så är det nog ett mixerbord som skulle motsvara dina önskningar, låter bra, har en utmärkt eq-sektion, många aux-tappningar, rimlig storlek men ändå med ett proffsigt utseende.

TAC Magnum som jag talade om tidigare är ett större bord, prisklass ca: 30 - 40.000:- (beroende antal ingångar) men här har du en mera fullvuxen console med mycket finesser och inbyggd jackväxel, samt ser ut som en riktig studio console från 1970/80 talet.

Ett annat TAC bord som jag glömde sist, är TAC Scorpion som är något mindre än Magnum, Scorpion mixern har ett ryckte att vara väl-ljudande och lågbrusigt, och har liksom series-65 en bra användbar eq-sektion.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjenare Bosse.

Har lagt ett pris på ett Tac Scorpion bord 24 kanalers vi får se om

jag och säljaren kan komma överens om ett pris .

The Scorpion makes/takes it's line level through the mic preamps. This means that you're at mic level and get reduce to get at line level. This adds noise and makes things muddy. We are currrently converting our entire console to line level only. Getting rid of the mic amps and using outboard mic pre's. It now sounds AWESOME!

Är denna modifiering något som du skulle kunna ta dig an.?

Och är det värt det. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Piccazzo,

Va kul, hoppas du kan få det för ett bra pris, är det ett Scorpion 1 eller 2 ???

Vad dom skrev angående modifikationen är delvis sanning , men jag håller inte med helt och hållet.

Det är rätt att man "paddar" ner mikrofoningången för att få en linje-ingång, men som ingångsförstärkare så använder man en special IC-krets SSM-2015 som är en aktiv balanserad mikrofonförstärkare/ "Instrumentation Amplifier" som har mycket lågt brus vid lågohmiga signalkällor. (föregångere till SSM-2017 eller 2019 som används flitigt idag)

Men när den går som linjeingång med +4 dB pro-studio level, så håller sig bruset på mattan och ligger i nivå med vanliga linjeingångar, men kanske vid svagare nivåer som -10 dB "Tascam/Fostex nivåer" och gain-kontrollen måste vridas upp mycket, och då kan möjligen bruset vara något störande.

Det går att förbättra mick/linje ingångskonstruktionen utan att byta ut SSM-2015 IC-kretsen (detta är en utmärkt balanserad ingångs "receiver") och få ner bruset en hel del, men givetvis så går det också att bygga till en separat linjeingång där inte SSM-2015 kretsen är inblandad när line används.

Men pröva först i orginalutförande, jag tror att du inte är störd av bruset, eftersom detta var inget som folk reflekterade över när mixern användes i diverse studios under 1990 talet.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bosse, du va mig en ruggigt kompetent kille 😛 vilka svar =)

själv skulle jag vilja nämna Soundtracs Jade i denna diskussion eftersom det är det bästa analoga bord jag suttit vid (förutom SSL 4000 G+ dvs 🙂)

Får verkligen mixarna att låta mer analoga 😄 riktigt bra eq och schyssta inbyggda kompressorer. Du kan skicka ljud hur du än skulle vilja fram och tillbaka i bordet och det är ruggigt kompetent som inspelningsbord också. Kan väl hittas för runt 50 000:-

vore kul att veta vad du tycker om dom Bo Hansén ifall du jobbat med nåt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lavrell,

Jodå, har installerat, servat och även moddat några av både den första Jade utgåvan och den senare som heter Jade-S,

vi kallade dom för "fattigmans SSL" när dom kom ut på marknaden under 1990 talet.

Ett alldeles utmärkt bord för en billig penning, som kan otroligt mycket och dessutom låter helt ok, för att vara ett bord med ganska vanlig IC/OP-amps bestyckad analog design.

Den första utgåvan hade tyvärr ganska slö dator till automationen, (gick att uppdatera senare) och S-utgåvan levererades med det gamla Surrouround systemet (ej 5.1) som inte blev någon standard, men annars så är det som du sa, ett av dom bättre borden i mellanprisklassen. (det är också ett snyggt bord med ett fullvuxet pro-utseende)

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

SKa träffa säljaren på måndag avg. Amek/Tac Scorpion bordet.

Bordet har ägts av ett turnerande band men tydligen servats regelbundet

och till största del varit nedpackat i Case.

Det följer även med Multikablar till mixern.

Är det något speciellt jag bör vara vaksam för och kolla extra på.?

Vad skulle ett rimligt pris vara för Scorpion 1 och för ett scorpion 2 ?.

Tack på förhand för dina extremt hjälpfulla svar ..

Tuomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Tuomas,

Ett 24 ingångars Scorpion med 8 - 16 grupper ligger på 25 - 35.000:- ute på begagnademarknaden världen över, omräknat i svenska pengar.

Det är ingen större skillnad på Scorpion 1 och 2, några små ändringar i utseendet, och några mer knappar/rattar, bl.a. HP/basavskärningsfilter och Q-switch på mid-banden i eq i sektionen samt att det gick att beställa 4 st. extra AUX-sends som option/tillbehör och något uppdaterad i elektroniken, men som i princip inte märks av användaren.

Förutom vanligt slitage eller skadogörelse på utsidan, så var det bara tre saker som det brukade bli fel på.

1. mikrofoningångssteget (eller i bästa fall två skyddsdioder) kunde gå i sönder när kondingmickar sattes i eller drogs utan att phantomspänningen var avslagen.

2. På större konsoller (mer än 24 ingångar) kunde nätaggregatet (PSU750) säga upp sig på diverse olika sätt, speciellt om ventilationen var dålig, eller om det var inbyggt i ett lufttätt rackskåp.

3. LED "VU" mätarna gick ibland sönder utan anledning, tyvärr så är hela "VU" elektroniken uppbyggd med en special IC-krets från Sharp, som inte finns att få tag på längre, men det finns en snubbe i England som jobbade på Amek/TAC som tydligtvis bygger någon ersättningselektronik för detta.

Om mixern varit använd i PA-samanhang, så kan den ha varit konfiguerad som monitormixer, och då kan den vara bestyckad med diverse specialmoduler, som exempelvis "matrix utgångsmoduler" (som är en mixer i mixern, och används för att göra en mix till varje monitor högtalare som finns på scen)

Även ingångsmodulerna och mastermodulen kan vara special i detta fall.

Det fanns en mängd moduler till Scorpion mixern, designade för studio, PA, teater, broadcast och mycket annat.

Lycka till med ditt köp.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Soundtracs CP6800 till salu för 32 lakan inkl en massa kablage och bantamkablar till patchen. Du kan se bordet på min hemsida

www.audiorent.se

Har i.o.f. några som iskall komma och kolla på det men först till kvarn.....

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...