Jump to content
Annons

Elektro upplyftande hip hop humöros sång - Rosta mig!


emedees

Recommended Posts

https://on.soundcloud.com/HW3r2

Hej. Här kommer en låt som jag gjord på en dag och skrev en text in typ 30 minuter. Vocal kvalitet är kanske inte så bra pga att det var inspelad på motorola moto och i ett mycket echo rum. Men det är endå inte värst. Uppskattar ärlig och unbiased feedback. Jag ska presentera den till en tjej.

Redigerat av emedee
Link to comment
Dela på andra sajter

  • emedees ändrade titeln till Elektro upplyftande hip hop humöros sång - Rosta mig!
Annons

Du måste öva rätt så mycket på sången tyvärr. Du sjunger inte riktigt rätt toner. Du saknar frasering, alltså din röst följer inte beatet och melodin blir inte tight med beatet.

När du rappar så saknas det ett flow med. Meningarna flyter ihop för att även orden gör det. I hop hop så ligger man oftast/alltid of beat. Alltså att man betonar tvåan och fyran i takten istället för ettan.

Om du klappar takten och säger ett och tre högre för att sedan växla till att säga två och tre högre så kommer du märka skillnad. Så om du klattar fyra gånger och börjar om igen så säg såhär: ETT på första klappet - två på andra klappet - TRE på tredje klappet -  fyr på fjärde klappet. Och så börjar du om på ETT igen osv. Det låter lite mera pop och folkmusik oftast när man klappar på ettan och trean. 

Byt sedan till att klappa ettan och sedan säga tvåan högre. Alltså ett på förta klappet, TVÅ på andra klappet, tre på tredje klappet - FYRA på fjärde klappet. Då får du en baktakt som passar bättre för Hip Hop, blues och gospel t ex. 

När det kommer till tonsäkerhet så går den att öva upp den med. Testa att hålla för ena örat medans du sjunger till beatet. Oftast så blir det lättare att höra sin egna röst då. Känns ovant i början men när man vänjer sig vid det så är det i regel lättare att hitta rätt toner när man sjunger. När man övar ett tag så kommer stämbanden att vänja sig vid vilka toner som är rätt. Då kommer mycket utav sjungandet ske på "muskel minne".

Om du lär dig frasera och sjunga mera i rätt takt så kommer det nog även bli lättare att hitta rätt toner. Detta då det blir lättare att fokusera på tonerna om man vet exakt hur takten och fraseringen ska bli. Så testa att först bara prata texten, utan att rappa den, över beatet för att se vart det känns naturligt att betona ett ord eller en stavelse.

Låter lite som att du haft öroninflammation eller annat problem med innerörat eller bihålorna, stämmer det? Då kan det bli en skillnad mellan hur öronen tolkar en intonering och det ena örat ställer till det, om man tex har ett ärr på ena trumhinnan. Lika så kan det bli skillnad på trycket i öronen om ena innerörat är påverkad på något sätt. Här är det bra att hålla för ena örat och sjunga eller lyssna på musik för att höra om man uppfattar tonerna olika på de olika öronen. Oftast är det en väldigt liten skillnad mellan öronen, men tillräckligt för att man ska bli osäker när man sjunger. Det bästa är ju att lyssna bara på ett instrument och försöka följa med melodin i det först. När man är van vid det så är det bra att bara lyssna på ett ackord i taget och försöka hitta de toner som passar just det ackordet. Här kan man åter igen spela ackordet ton för ton och sjunga samma ton som man spelar i ackordet. 

Hoppas att du inte ger upp nu när du får så mycket kritik här. Hör ju vad du försöker göra och tror inte att rappa är din grej alls. Men hoppas ju såklart att du motbevisar mig här snart. Övning ger färdighet. Så lycka till! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej-k9- ! Tack så mycket för rostningen 😴😪🤤😋😛😝😝😝

Andra, Jag rappar inte, jag sjuuuuunger och det är likadant som Post Malone eller The Weeknd gör. Sjunga på hh tracks.

Ju mer jag lyssnar på den desto mer ser Jag at jag är inte rätt i toner men jag ska öva på det genom att använda tuner / pitcher å se om jag kan nå dem optimala noter. Och öva på det du sade. Men jag ser Jag gjorde stort progres sen Jag va liten så jag kommer inte att sluta. Och du både nederslog mig och inspirerade mig. MEN JAG TROR INTE att du skulle skriva så massiv inlägg om det var så oacceptabelt dåligt och insåg inga möjligheter i mig.

Redigerat av emedees
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa emedee:

Hej-k9- ! Tack så mycket för rostningen 😴😪🤤😋😛😝😝😝

Första, jag ska säga att tjejen tyckte om sången så nevertheless de var en success.

Andra, Jag rappar inte, jag sjuuuuunger och det är likadant som Post Malone eller The Weeknd gör. Sjunga på hh tracks.

Ju mer jag lyssnar på den desto mer ser Jag at jag är inte rätt i toner men jag ska öva på det genom att använda tuner / pitcher å se om jag kan nå dem optimala noter. Och öva på det du sade. Men jag ser Jag gjorde stort progres sen Jag va liten så jag kommer inte att sluta. Och du både nederslog mig och inspirerade mig. MEN JAG TROR INTE att du skulle skriva så massiv inlägg om det var så oacceptabelt dåligt och insåg inga möjligheter i mig.

Klart att du ska fortsätta. Det räcker ju med att det är kul för dig, för att det ska vara värt det.

Just tonsäkerhet är INTE min starka sida, men jag har övat upp det så att jag kan sjunga mina demon själv. Är ju inte sångare. 

Tyckte att det lät som ett parti där du var emellan att rappa och sjunga. Att du pratsjöng eller rappad melodiskt bara. Men fel av mig om det inte var det du gjorde. My bad! 

Det fanns en app som hette earmaster som gick att köra en gratis variant av på telefon och/eller i datorn. Hinner inte googla fram den just nu. Men du kan säkert hitta den.   

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-12-29 at 17:18 sa -k9-:

Klart att du ska fortsätta. Det räcker ju med att det är kul för dig, för att det ska vara värt det.

Just tonsäkerhet är INTE min starka sida, men jag har övat upp det så att jag kan sjunga mina demon själv. Är ju inte sångare. 

Tyckte att det lät som ett parti där du var emellan att rappa och sjunga. Att du pratsjöng eller rappad melodiskt bara. Men fel av mig om det inte var det du gjorde. My bad! 

Det fanns en app som hette earmaster som gick att köra en gratis variant av på telefon och/eller i datorn. Hinner inte googla fram den just nu. Men du kan säkert hitta den.   

Hej -k9- 🤯

Jag har ingen aning hur du visste det men jag hade ju en stor öroninflammation när jag sjung den, nu är den nästan borta. Men Jag vet att Jag sjunger ganska ok.

Redigerat av emedees
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...