Jump to content
Annons

Ny pop&rock låt från Rekyhl "En förlorad värld"


toniced

Recommended Posts

Hej på er.

Det var några månader sedan jag la ut något nytt, men här kommer en låt som är "färdig".

Det hade varit kul att höra vad ni tycker om mixen, låten och mastringen? Nu har jag själv mastrat denna gång så förändringar kan jag göras innan den släpps digitalt på Spotify mm.

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo det låter riktigt bra. Har inget emot mixen men Slejnard kanske har rätt: ta ner klock-synthen i verserna för jag har lite svårt att höra texten (eller om det är mina öron som spökar vid 62 års ålder). För mig en ganska bra låt, tajt och välgjord och den "Kentar" faktiskt en del. Har inget emot mastringen, vad jag begriper. 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, slejnard said:

Kent på skånska 😊👍. Skönt med dialekt i sång. Mixen är bra. Fick jag välja skulle jag skala bort ”klock” synthen under verserna för att skapa mer dynamik och få fram sången. Låten är bra ! 👍 

Jag kollar på det Slejnard. Alltid superbra med fräscha öron. Ja lite Kent vibbar kan jag också känna 😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, slejnard said:

Anekdot: det fanns ett band här uppe som hette Rekyl och de hade en låt som hette en förlorad generation. Vet ej om de är verksamma men återförenades för några år sedan. 

Ja det blev vi varsamt överraskade med när vi kulle "registrera" vårt bandnamn på Spotify. De var inte verksamma när vi påbörjade vår resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minutes ago, Flizzaff said:

Jo det låter riktigt bra. Har inget emot mixen men Slejnard kanske har rätt: ta ner klock-synthen i verserna för jag har lite svårt att höra texten (eller om det är mina öron som spökar vid 62 års ålder). För mig en ganska bra låt, tajt och välgjord och den "Kentar" faktiskt en del. Har inget emot mastringen, vad jag begriper. 

Tack för din ord Flizzaff. Jag tror du och Slejnard har rätt med Klock-synthen. Kommer förmodligen en revidering på låten. Ska se i fall andra har något annat att anmärka på först.

Jag tycker det är grymt roligt att medmusiker kan hjälpa varandra i detta forum. 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra! Jag gillar attityden i sången. Jag hör en överstämma i sången (på t ex versen). Hur har du gjort den?

Några spontana småsaker Sången kunde komma upp en 1 dB, så att den hörs bättre. Mixen är lite vänstertung? Jag hör många instrument på vänster sida, men inte lika mycket på höger.

Basen är bra, men lite slätstruken? Vore intressant med en version med mer attack (tydligare transienter) och mindre sustain: mer staccato (?).

Rock on!👌

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/12/2023 at 12:47 PM, Jonatan Lundin said:

Låter bra! Jag gillar attityden i sången. Jag hör en överstämma i sången (på t ex versen). Hur har du gjort den?

Några spontana småsaker Sången kunde komma upp en 1 dB, så att den hörs bättre. Mixen är lite vänstertung? Jag hör många instrument på vänster sida, men inte lika mycket på höger.

Basen är bra, men lite slätstruken? Vore intressant med en version med mer attack (tydligare transienter) och mindre sustain: mer staccato (?).

Rock on!👌

Överstämman (en oktav upp) är en falsett som Tomas själv lägger, Ibland använder vi harmonizer. Men har vi tid, så sjunger Tomas in den.

 

Tusen tack för dina synpunkter . jag har faktist lagt ett instrument mer till höger. Jag tycker oftast inte det gör något om mixen ligger mer å ett håll. Men jag håller med dig i denna låt. 

 

Basen tycker jag passar och har inte rört den.

 

Tack för feedbacken Jonatan L. 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/12/2023 at 1:40 PM, Fidden said:

Snyggt, men jag håller med om klocksynthen. Utöver vad som tidigare sagts är solosynthen kanske lite hög och arp-synthen gör det lite trångt i slutet. Kanske går att smala av den lite. Men det är en petitess. Gillar låten.

Japp klocksynthen är nu sänkt i volym. Jag har en gitarr med massa Delay på som samspelar med synthen, men har sänkt synthen i volym.

Tack för att du tog tid att lyssna och reflektera. ✌🏻

Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, Richie76 said:

Låter sjukt bra över lag! Tycker sången låter otajt i början av första versen. Men kanske bara jag som reagerar på detta och inte fattar takten. Andra versen reagerar jag inte på. Snyggt jobbat💪

Tack Richie76.

Ja sången på versen fraseras lite annorlunda, Jag ska kika på det.

Tach för dina fina ord och synpunkter. Jag kommer lägga upp en ny version snart. 👍

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fixat lite allteftersom synpunkter har framförts. Jag själv är nöjd nu.

Tack alla för att ni tog tid till att lyssna och tycka till.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
17 hours ago, Växjölirarn said:

Mycket bra låt! Det är riktigt bra refräng och en massa detaljer jag gillar i låten. 

Bra röst och sång!

Spotify mixen är klockren!

Tack för de fina orden Växjölirarn 👍🏻

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...