Jump to content
Annons

Vad hade ni gjort för och få det och låta bättre?


Recommended Posts

Tjena, jag gör lite musik för skoj skull när jag har tid, har absolut inga proffsiga grejer utan ligger eller sitter i soffan och gör allt i samma rum.
Kan ju säga direkt att jag sjunger som en kratta och inte blir det bättre av att jag ligger under en filt och sjunger och inte för högt så grannarna hör.
Sen har jag en vanlig strumpa som puffskydd😅

Jag har bara med min sång för jag inte känner någon som sjunger och jag gillar själv mer låtar med sång än instrumentala.

Så om ni kan lyckas filtrera bort min sång och mina gitarr solon, vad behöver jag öva på? 
Hitta bättre ljud till instrumenten? Mer filter? Lära mig EQ och inte använda förinställda inställningar. Ja allt som jag kan ha nytta av och veta, jag är inte rädd för kritik. 
Jag vet att dom är lite väl långa, men jag leker mest😊

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hör lite mogwai eller slowdive i detta. Saknas lite struktur i låtarna kanske, men jag kan höra en idé jag gillar. Väv ihop det lite mer omsorgsfullt bara och skala bort pålägg som inte tillför något. 

Din röst har faktiskt kvaliteter som passar i sån här musik. Ja, det är för surt, men med tanke på att många toner faktiskt sitter är det nog en fråga om övning och omtagningar. Och helt pitch perfect ska det absolut inte vara i ljudvärlden som du rör dig i. 

Trummorna hade gärna fått låta mer levande.

Gitarrerna gillar jag och det är där jag hör idén. Skulle nog föredra att syntstråkar och syntblås lämnade och ersattes av mer gitarr. Solona är du inne på att de inte är så bra, men det beror mest på att du spelar över din förmåga ibland. Så länge du följer grundidén och inte försöker göra metalsolon tycker jag de funkar.

Allt detta kommer du bli bättre på med tiden om du fortsätter med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tack för svar!
När du säger struktur i låtarna menar du att det skall vara intro, refräng, brygga, vers ja du förstår?  Jag har gjort rätt många såna låtar, det beror lite vilket humör jag är på vilken typ av musik det blir, jag jammar för mig själv kan man säga, på kanalen jag lägger upp låtar så finns det allt från försök till klassisk musik till black metal, reggae och musik jag inte ens vet vad det är för genrer😅 Jag har mest lekt, men har nu som mål och bli lite mer seriös och få ihop ett 10 tal låtar och sen pressa en vinyl  skiva till mig själv, eftersom jag samlar på LP-skivor så måste jag ju ha en som jag själv gjort i samlingen, så skall lägga ner mer tid på kvalitet än kvantitet så det låter bra på vinylen.
Och som du säger så får jag ta bort massa ”pålägg”, men när jag håller på så vill jag testa nya grejer och sen bara jag behåller det😅 Trummorna har jag fått höra låter konstiga förut, men jag använder logics inbyggda Drummashine och den låter väl så där…, men lätt och använda. Jag får nog ta och köpa mig lite plug-in innan jag uppfyller min dröm med en vinyl.
Som får trummorna och låta bra och även för gitarrerna,  för jag använder dom gitarrerljuden som fanns med i logic för 8-10 år sen. 
Hehe ja mina solon ja, fast jag knappt vet vad jag gör med min vänsterhand på greppbrädan så ligger hårdrocken mig närmast hjärtat så det är lätt man ballar ut och tror man spelar i Van Halen. Sånt skall bort också! 
jag tar med mig det du skrev och skall ha i tankarna. Tack skall du ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Flizzaff du kunde ju kollat längre än 30 sekunder så man hade fått en till views som uppdaterar sig i realtid. 
 

Om du nu gjorde det och youtube har hakat upp sig, så hade det varit intressant vad du menar med monotont, jag skulle kalla det precis tvärtom, det är för mycket olika grejer, jag har ju lekt.
En monoton låt är typ Paranoid med Black Sabbath som har väl typ 4 olika riff eller någon techno låt som kör samma beats och basgång i 10 minuter. 
Visst jag skrev att jag var bra och ta kritik, men såklart konstruktiv kritik av någon som lyssnat längre än 30 sek. 
Jag lyssnar gärna på om du har något mer och berätta vad som var monotont och varför du tror jag inte spelat länge.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Flizzaff Det var strul med youtube så kan ha sett det, men blir lite misstänksam när du säger monotont. Bara i den första låten var det ju typ 3 olika akter och sen massa mellanspel och sjunger på engelska och svenska

Det är inte monotont i min värld, men berätta gärna hur du tänker.Och vad jag behöver träna på, jag är periodare med och göra musik, nu skrev jag 7 låtar och gjorde musikvideos till dom på någon månad. 
 

monoton - Enformig, som inte ändrar sig med tiden. 

Det här är mycket mer monotont än dom första, men smaken är som baken. Sorry missförståndet i alla fall.

Sätter 18 års gräns, det är dödskallar och zombies och sånt hemskt i dom 2 sista  😀

Redigerat av Hallåeller
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag förstår fortfarande inte vad du menar med att dom är monotona, ett monotont arbete är ju att stå och göra samma sak hela tiden och då antar jag att en låt som är monoton låter typ samma sak hela tiden. Som tillexempel White Stripes - 7 nations Army och Pantera - Walk , Black Sabbath - Black Sabbath är också en låt jag trott var monoton alltså som har typ har samma riff typ hela tiden. Mycket punk är också det enligt mig även om det är bra.


Min röst är ju monoton för jag kan inte sjunga högt på grund av grannar, men att själva musiken är monotont kan jag verkligen inte förstå eller så har jag fått mig en fel uppfattning vad monoton musik är. Är verkligen inte ute efter att tjafsa utan är intresserad, ha det fint. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt så hör jag definitivt potential i låtarna. De har ett skön känsla och följer samma musikaliska tema. 
Men jag tycker du behöver tajta till det en hel del, och jobba lite mer för att grejerna ska sitta ihop. 
Just nu känns det väldigt fladdrigt och slarvigt inspelat. 
Vad gäller strukturen på låtarna känns det också ganska förvirrande. Man vet inte riktigt vart introt, versen eller refrängen börjar och slutar.

Monotonin som nämnts här tror jag sitter i att, även om du har förändringar i arrangemanget så låter det lite likadant ändå. Och det har nog med bristen på struktur och inspelningskvalitet att göra. 

Håller med föregående att låt 3 och 4 låter mer genomarbetade.  Mycket bättre kvalitet.  

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan man göra för att inte få det och låta så monotont då? Skulle jag plocka bort typ mellanspel och sånt så dom blir kortare så känns det som det skulle bli ännu mer monotont. Är det fler riff, slinger eller fler ackord, mer olika ljud?  Jag gör väl inte låtar som alla andra. Jag har ingen idé innan jag börjar och bara börjar spela lite och ibland känns det som det kan bli en låt som går och sjunga till och då skriver jag text. 
jag har sagt det förut jag har första Logic Pro x och inga uppdateringar och aldrig köpt några plug ins är det något jag behöver uppdatera mig med. Och en macmini som också är runt 10 år gammal. Får väl kanske uppdatera mig lite…

Link to comment
Dela på andra sajter

En faktor som kan få låtar att låta monotona är om de olika instrument har samma volym, samma panorering, samma eq, samma rumsklang mm genom hela låten. Det låter likadant o inget händer dynamiskt i låten. Dvs monotonin har i detta fallet inget med vilka instrument som spelar vilka ackord, utan om ljudbilden. 


Jag säger inte att detta är fallet i dina låtar.

Många jobbar m automation, dvs att i DAWt automatiskt variera ljudbilden för de olika instrumenten mellan vers, brygga, refräng. T ex volymen blir några dB högre, instrumenten panoreras ut mer och rumsklangen ökar på refrängen.  Lyssnaren hör att något händer o vill lyssna vidare.

Detta, tillsammans med en instrument- och ackordvariation mellan olika partier i låten borgar för mindre monotoni skulle jag säga.

Prova t ex att minimera ljudbilden till mono i t ex sticket; då blir en låt genast lite mer intressant. 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Beer O'Clock Time är sketabra! Låter som om ett av mina favoritband [(the)(Velvet Underground)] äntligen tagit lektioner i :

 "Love-Peace-and-Understanding" samt

"Low-Pace-and-Underspending"

hade Lou Reed bytt NY mot SF, bytt ut heroinet mot gräs och bytt strängar på gitarren hade han nästan låtit så här bra. Lyssnar på mer nästa vecka...Prenumererar givetvis på kanalen. 

Lou gt.png

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...