Jump to content
Annons

Genelec 8040 eller annat alternativ?


Audiorent

Recommended Posts

Behöver skaffa nya monitorer nu och håller på att sondera terrängen lite. Vet att det finns massor av trådar på forumet men jag vill sikta lite högre än Behringer, Event och dylikt och det finns det inte mycket skrivet om.

Min studio är hu inte till bara för mig utan hyrs ut till frilansande tekniker så det jag behöver är ju en monitor som är erkänd i branschen och universell. Har blivet rekomenderad Genelecs nya 8000 serie men inte hunnit lyssna in mig jättemycket på dem. Har även lyssnat på en Dynaudiolåda (minns ej beteckningen). Vad kör andra stora studios med?. Har jobbat mycket med Genelecs gamla serie (1030,1031, 1025, 1038) men den är jag lite tveksam till. Budgeten är typ max 20 papp. Att gå till en musikaffär och provlyssna ger mig inte så mycket så jag kommer att försöka låna hem för att provmixa med dem i studion.

Vad säger ni gott folk, vilken monitor skulle ni vilja se i en studio ni hyr in er i??

MVH

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Drömmen för min del är fortfarande ADAM S3A. Det är den bästa monitorn jag har hört hittills - men den ligger lite över min budget... 😄

På ungefär halva priset (alltså strax över 20000:- ), ligger P33A, som också är mycket bra.

Annars finns det ett nytt, svenskt fabrikat som visades på Frankfurtmässan, som ska ha riktigt grymma prestanda... Siffror som >130dB signal/brusförhållande har nämnts... 🙂😎 De är dock inte leveransklara ännu såvitt jag vet...

Genelec är ju ett stort och välkänt fabrikat, men det är inte alla som gillar dem, så det kan vara bra att ha ett par olika alternativ om man har en studio som andra ska kunna hyra in sig i. Även Dynaudio ska ha väldigt bra monitorer, men jag har inte lyssnat på några sådana själv.

Som en ren formsak skulle man kanske t o m ha ett par NS-10 att plåga öronen med (brrr.... hemska tanke...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag skulle högt uppskatta ett par JBL 4435 gärna matade med en Gas Ampzilla stärkare. Har gett mig många timmar välljudande mixar. Sen vill jag närlyssna i ett par NS10 då.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Drömmen för min del är fortfarande ADAM S3A. [...] På ungefär halva priset (alltså strax över 20000:- ), ligger P33A, som också är mycket bra.

Styck ja! :rolleyes:

Men jag tycker också att P33A är givande att jobba i. Mixade ett album i dom, utan att ha hunnit lyssna in mig, och det föll ut väl.

Har ingen aning om hur dom nya genelec låter, men jag tror den gamla serien har haft sina femton minuter. Någon annan monitor kommer snart tagit dess plats som studiostandard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drömmen för min del är fortfarande ADAM S3A. [...] På ungefär halva priset (alltså strax över 20000:- ), ligger P33A, som också är mycket bra.

Styck ja! :rolleyes:

Men jag tycker också att P33A är givande att jobba i. Mixade ett album i dom, utan att ha hunnit lyssna in mig, och det föll ut väl.

Har ingen aning om hur dom nya genelec låter, men jag tror den gamla serien har haft sina femton minuter. Någon annan monitor kommer snart tagit dess plats som studiostandard.

Jag upplevde precis samma sak när jag började använda ADAM. Det låter helt enkelt bra överallt när man har gjort klart sina mixar och man slipper tidsödande referenslyssning i flera olika högtalare för att verifiera att man har gjort rätt. Jag kör själv också med P33A och är mycket nöjd med dem. :rolleyes: De kostar ca 24000:-/par - medan S3A ligger på ca 46000:-/par...

Link to comment
Dela på andra sajter

Drömmen för min del är fortfarande ADAM S3A. [...] På ungefär halva priset (alltså strax över 20000:- ), ligger P33A, som också är mycket bra.

Styck ja! :rolleyes:

Men jag tycker också att P33A är givande att jobba i. Mixade ett album i dom, utan att ha hunnit lyssna in mig, och det föll ut väl.

Har ingen aning om hur dom nya genelec låter, men jag tror den gamla serien har haft sina femton minuter. Någon annan monitor kommer snart tagit dess plats som studiostandard.

Jag upplevde precis samma sak när jag började använda ADAM. Det låter helt enkelt bra överallt när man har gjort klart sina mixar och man slipper tidsödande referenslyssning i flera olika högtalare för att verifiera att man har gjort rätt. Jag kör själv också med P33A och är mycket nöjd med dem. 😏 De kostar ca 24000:-/par - medan S3A ligger på ca 46000:-/par...

Nästan gratis... :rolleyes:

Claes: På vilka prisnivåer ligger aktiva ADAM monitorer när de i dina öron börjar tävla med de mindre genelec serierna samt krk's mellanklass?

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Som en ren formsak skulle man kanske t o m ha ett par NS-10 att plåga öronen med (brrr.... hemska tanke...).

Ett par NS-10 kommer inte att bli insläppta i min studio!!! Hade Bernard Löhr som lärare i Piteå och han kunde ju iof inte tänka sig att jobba utan dem så för vissa är de ju ett arbetsredskap men låter bra gör de icke!!.

Vilken är generalagent för ADAM?. En kollega på SR berätta att de körde med dem och han gillade dom skarpt. Har inte lyssnat på dem än så länge. Frågan är hur "erkända" de är av branschfolk.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv också med P33A och är mycket nöjd med dem. 😎  De kostar ca 24000:-/par - medan S3A ligger på ca 46000:-/par...

Jaså, jag trodde det var styckpriset. Nåja, då blev dom lite mer prisvärda också! 🙂

Vill bara säga att jag inte kör på Adam i vanliga fall. Hemma sitter jag med ett par Yamaha msp5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om hur dom nya genelec låter, men jag tror den gamla serien har haft sina femton minuter. Någon annan monitor kommer snart tagit dess plats som studiostandard.

Pratade med Estrads studiosnubbe och han gillade inte Genelecs gamla serier men 8000-serien älskade och tyckte inte det fanns nåt bättre i den klassen.

Skulle dock kunna tänka mig ett par 1038:or bara för att kunna spela starkt när bandet skall bli impade 😎

I Piteå hade vi ett par specialbyggda 1025:or (ca 250000:- styck) och de hade Genelecs personal ställt in så de mätte perfekt..... Det lät dock inget bra så allt går ju inte att bevisa med mätvärden....

Link to comment
Dela på andra sajter

En studio utan NS10M som referens.. Det är inte seriöst. Ska man hoppa mellan olika studios så måste man ha nån fast punkt att fokusera på.. Bernard har varit med ett tag nu.. Tycker du ska lyssna lite mer på honom.. Du kunde ju t.ex fråga varför han gillar dessa så elaka och avslöjande NS10M.. Mm?

Träffar du honom så kan du hälsa han från en gammal studiokollega från Ferger Studios tiden (vi snackar 1984-86)

Fast det är synd att dom slutat tillverka dessa eminenta närfältsmonitorer. Jag citerar Yamha varför "the source of the wood pulp used in the woofer cone is no longer available"

Men bra läsning om varför NS10 och referenslyssning är bra kan ni hitta på http://www.audioheritage.org/vbulletin/arc...php/t-3747.html

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken är generalagent för ADAM?.

Tror inte det finns någon svenska agent än. På deras hemsida hittar man däremot länk till www.futureware.dk

Frågan är hur "erkända" de är av branschfolk.

Jag tror dom kommer att bli det. Ju fler som upptäcker dom.

Futureware är generalagent för Norden.

Jag tror också att de blir större efter hand här - men de har inte haft någon svensk representation på många år - och då går blir det ofta lite trögt... 🙂

Folk som vill lyssna på dem och som bor i Malmötrakten, får gärna komma till mig och bilda en egen uppfattning. Jag har ANF10, P11A, P33A och Sub10 som jag kan dema. 🙂

Inom kort kommer jag att få över ARTist, så att jag kan lyssna och jämföra med de andra - men dem kommer jag inte att behålla. Jag har helt enkelt inte plats med fler demo-monitorer... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En studio utan NS10M som referens.. Det är inte seriöst. Ska man hoppa mellan olika studios så måste man ha nån fast punkt att fokusera på..

Det finns flera problem med att hoppa mellan olika studios. Att det sitter olika monitorer i varje studio är bara ett av dom. Akustiken i kontrollrummet är ett annat.

Om alla studios skulle enas om en standardmonitor så hoppas jag att det inte blev NS10.

En annan sak. Det vore sjysst om det som standard fanns en riktigt bra hörlursförstärkare i varje studio (kanske av samma modell t o m). Frilansande tekniker/producenter behövde bara åka omkring med sina lurar 'of choice' och plugga in. Snacka om konformitet! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Fundering.. Jag har iof. varit borta några år.. Men varför är alla huvud-studio-högtalare så pyttiga numera. Dom där Adam p33a är ju pyttesmå ju.. Så var det inte på 80-talet då man skulle spela in/mixa inte. Då skulle det vara stora open-baffel / contented-speakers som gällde.. Om baselementen var färre än 2 och mindre än 10" så var det inte trovärdigt ljudmässigt.

iof. har Adam väldigt vackert ljudande ribbon-diskanter men ändå. Baselementen kan knappast återge den verkliga dynamiken på det man spelar in (vilket är syftet med en bra studiomonitor enligt mig i alla fall) . Referensmonitorn (NS10M) ska avslöja hur det låter hemma hos folk eller i bilen och vara en referens för lyssningen.. Vi använde t.om. nåt vi kallade för kitchen speakers för att kunna emulera ljudet på en typsikt transistorradio i köket hos folk som skulle köpa skivan sen dom hört en på radion.

Hmm. Jag funderar Hur tänker man numera?

EDIT: joachime Jo.. Du har helrätt.. Du hade skrivit inlägg under tiden jag skrev därför denna edit.. 😎 men nån sorts studio-standard vore bra.. Och som jag tyckte så var just NS10M den där standarden.. Min fasta punkt lixom 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tittar på P33A - eller S3A, som är dess "storebror" (och den modell som Sveriges Radio köpte), så är de konstruerade så att den ena basen tar allt upp till 150Hz, medan den andra basen tar resten av bas och låg mid upp till 1800Hz, där banddiskanten tar vid. Tack vare den konstruktionen och just att det är relativt små element (större element har ju större massa och tar därmed längre tid på sig för att reagera...), så klarar de nog alla transienter du slänger åt dem - och banddiskanten reagerar också snabbt, så jag tror knappast att du förlorar någon dynamik med ett par sådana.

Lådans storlek är inte hela sanningen, utan hela konstruktionen spelar in. Det finns väldigt små lådor som ger förvånansvärt bra botten - och om man behöver återge lägre frekvenser med ett litet element, så väljer man ett som är mer långslagigt.

NS10 blev väl förresten "studiostandard" mest för att Yamaha delade ut ett antal gratis, som promotion för att de skulle synas i olika studios...? Jag har för mig att det var typ 1000 par de delade ut. Jag tycker att det skulle kännas meningslöst att ha en monitor som låter illa, bara för att ha som referens för hur det låter hos gemene man. De flesta har i dag stormarknads-HiFi-högtalare som låter mycket bättre än NS10 (men så var det kanske inte för 20-30 år sedan...). Dock har de ofta "hängmatta" på motsatta hållet mot NS10... 😏:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv med Genelec 8040A(det är VÄLDIGT personligt det där med monitorer)......dom är svåra, man måste lära sig dom ordentligt innan man kan arbeta bra med dom....

mitt eget hårda uttryck: "Det låter alltid bättre någon annanstans än i genelec 8040A"!

....jag ser dock detta som en fördel, jag sliter hellre MASSOR för att få det ok i min genelecs, och med vetskapen att det låter grymt i alla andra lyssningar.

Det är nästan som att dom hittar allt som låter dåligt i mixen, och förstärker detta så att man inte KAN missa det.....typ.....

Det är ofta som jag lämnar studion på kvällen, lite smått irriterad, för att jag fan inte lyckas vrida till det så man får den där WOW-känslan av ljudet.....men sen går man hem och lyssnar i HIFI-stereon, och märker nästan ALLTID "shit, låter det så här jävla bra??"....och så blir man jätteglad igen, och lyssnar i Ipoden, och datorhögtalarna osv osv....och överallt låter det bra.... 🙂

Nackdelen med dom är att man tröttar ut öronen lite väl lätt....

det här låter kanske lite luddigt, men det är väldigt "hårt" ljud....så långt ifrån HIFI man kan komma tycker jag....(då menar jag dock HIFI högtalare under 20.000:- kronorsklassen....som görs för att låta skönt/bra.....inte ärligt) dyrare HIFI-hötalare vet jag inget om.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

just att det är relativt små element (större element har ju större massa och tar därmed längre tid på sig för att reagera...), så klarar de nog alla transienter du slänger åt dem -

- Förlåt mig, och jag kan även misstolkat Claes, men jag måste bara få avliva myten om att små bas-element skulle ha "snabbare" bas!

För det första finns ingen "snabb" bas! För det andra så om, har större element förutom större massa även större "motor" vars talspole bara behöver

pendla en kortare sträcka än det mindre baselementets för att skapa samma bas-ljudtryck! Största anledningen att högtalare med ett litet baselement

upplevs ha "snabbare" bas är nog annars just dessas avsaknad av djup bas, då den djupa basen av många kan upplevas långsam medan en i frekvens

högre belägen bas kan upplevas som snabb och snärtig! Detta då bas-transienter oftast (alltid?) är belägna där och/eller ända uppe i mellan-registret!

Små element kan teoretiskt ha lika djup bas (vid hyffsad lyssningsvolym) som stora Element men i praktiken inte, då fysiska grundlagar hitintills satt stop!

Många små element kan eventuellt ge samma djup och ofta behöver dessa då dessutom någon form av eq-korrigering som hjälp på traven!

Det är enligt mig en mode-grej att ha små element och det resulterar, enligt mig i en sämre bas samt man tappar den allra lägsta basen! Okej man

kan komplettera med en Sub men detta blir, enligt mig, inte lika bra samt dyrare! Fram för återinförandet utav de Stora BasElementen 🙂!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Keys

Det låter ju som 8040 var rena motsatsen till 1031 då jag tyckte att där lät allt bra i den men sen kunde man bli besviken när man lyssna på andra ställen...

Det är som du beskriver 8040 jag vill att en monitor skall låta.... dvs låter mixen bra i min studio så kommer den låta bra överallt.

Håller precis på att mixa en stor gospelproduktion och vi går mellan mina Tannoy Reveal, ett par egenbyggda SQ-50 (www.valutronic.se) samt en Panasonic klockradio med audioingång.... 🙂 Hade tjänat mkt jobb på att jag kunde lita mer på min monitorer.

Tack så länge och fortsätt gärna med mer synpunkter. Den Dynaudio jag lyssnat på lät skön i musikaffären skall försöka låna hem ett par sådana...... Nån som har nån mer erfarenhet av Dynaudio nya serie??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mid/bas-elementen i dem bättre ADAM monitorerna är riktigt bra och heter ETON! Är lite kluven till banddiskant dock? Det låter bra men

är enligt mig inte helt neutralt, bandmikrofon låter också bra men ej heller den är det mest neutrala, även om jämförelsen är lite orättvis!

ADAM är (inte) snyggare än Genelec - då detta är det allra, allra viktigaste 😉?

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...