Jump to content
Annons
  • 0

Tonart


Anatta

Fråga

Har massa instrumentala låtar jag skulle vilja lägga en vocal på men hur vet jag vilken tonart jag producerar i. Kan ju hlra när något är samma key och sådär men vet inte hur man lyssnar efter specifika tonarter. Någon som har tips??

Link to comment
Dela på andra sajter

18 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 1

Läs lite grundläggande musikteori, kolla in kvintcirkeln t ex!

Finns hur mycket matnyttigt som helst på nätet!

Ta en enkel countrylåt med bara tre ackord i C dur, då är C dur ackordet tonika, F-ackordet subdominat, G-ackordet dominant!

Och skit i apparna, lär dej detta till en början och lär dej lita på dina öron!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 timme sedan sa mixamannen:

Det är något av en grundförutsättning för att kunna pyssla med musik. Att höra och avgöra vilken tonart det är. 🖖

Men jättestora artister hade också svårt med det men lyckades ändå göra musik väldigt bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
46 minuter sedan sa Fidden:

Struntprat. Har aldrig i mitt liv hört och avgjort vilken tonart jag befunnit mig i. Det är sånt jag märker när jag spelar nån pianoslinga eller liknande. 

Tack, jag tycker att jag känner väldigt bra när saker är på key och i rätt tonart men förstår inte hur man kan sätta ut direkt tonart när man spelar en ackordslinga. Det är det jag vill veta hur man kan göra 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
9 timmar sedan sa Anatta:

Tack, jag tycker att jag känner väldigt bra när saker är på key och i rätt tonart men förstår inte hur man kan sätta ut direkt tonart när man spelar en ackordslinga. Det är det jag vill veta hur man kan göra 

Kanske missförstår vi din första fråga, kan du lägga upp ett ljudexempel som du undrar över? 

Redigerat av Jamen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
8 minuter sedan sa Fidden:

Jag misstänker att trådskaparen är ute efter att para ihop sina instrumentala låtar med sångsamples som är märkta med en tonart. Eller nåt liknande. Om du vill diskutera tondövhet kanske det finns andra forum för det?

Exakt. Jag har massa instrumentala låtar jag skulle vilja veta vilken tonart de är producerade i för att enkelt leta efter samma typ av vocals istället för att sitta o pitcha andra vocals till rätt tonläge. Och jo jag har när det blir rätt eller fel. På plucks in heaven som har postade för några dagar sen har jag lagt på en vocal som i början har i fel tonläge men som jag pitchade till rätt. Menade inte att jag inte kan avgöra om något är på rätt key elr så utan hur man vet vilken key man producerat i när man sen vill att någon exempelvis ska sjunga in på ens låt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
20 minuter sedan sa mixamannen:

Min poäng här är (oavsett om Fidden gör sig dummare än han är) är att det är väldigt bra att kunna höra vilken tonart/grundton det är utan att behöva ta till i mitt tycke en omväg vilken Fiddens app är. Jag tror Avicii utan problem kunde det där. Är man en gnutta musikalisk behövs ingen app. 😂

Hur lär man sig det då??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
9 minuter sedan sa mixamannen:

Man lyssnar några sekunder, klinkar lite piano eller vad man nu spelar och vips hittar du vilken grundton det är. Med Fiddens app lär du dig inget. Men man kan såklart göra så också men jag fattar inte vitsen.

Okej men det där kan jag hyfsat ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ska du använda färdiga acapellas måste du ju också i stort sett kopiera ackordföljden som är "tänkt" att passa till den acapellan när den spelades in, eller hitta en annan som "passar". Det kräver först och främst bra gehör, men en grundförståelse av musikteori är också bra att ha.

Övar du upp ditt gehör kan du vara lite mer kreativ och bygga helt nya melodier med acapellas/vocal chops, som Burial t.ex. 

Redigerat av Paralytik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
3 minuter sedan sa Paralytik:

Ska du använda färdiga acapellas måste du ju också i stort sett kopiera ackordföljden som är "tänkt" att passa till den acapellan när den spelades in, eller hitta en annan som "passar". Det kräver först och främst bra gehör, men en grundförståelse av musikteori är också bra att ha.

Övar du upp ditt gehör kan du vara lite mer kreativ och bygga helt nya melodier med acapellas/vocal chops, som Burial t.ex. 

yes men det har jag gjort en del nu det senaste och lyckats faktiskt ganska bra. Har ett bra gehör men det enda jag inte kan är att höra en ton och säga ifall det är C elr D eller G. Utan jag vet vilken som är rätt när jag trycker på pianot

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Att höra vilken ton som är vilken kallas perfekt gehör. Det är inte lika vanligt att folk har det, och det kan debatteras om det går att öva sig upp till den nivån när man är äldre. 

Att lära sig att höra intervallet mellan 2 toner, eller olika typer av ackord, eller vilka ackord som passar bra ihop, det faller mer under relativt gehör. Du behöver inte veta vilken exakt ton det är. Att du kan hitta skalan som passar till en ackordföljd är mycket mer användbart rent praktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Här ligger jag mer än en månad efter men jag blev inspirerad att röra om lite jag med

Ett citat från Jacob Collier kanske kan hjälpa till att öka förvirringen: 
"It's not a wrong note, you just lack confidence". 

Om inte det hjälper så har jag sammanställt min syn på vad en "grundton" är och hur man eventuellt hittar den.
Skämt (?) åsido så har vi ju detta med "modes" - "modala tonarter", där
det kan vara knepigt att säkert säga vad som är grundtonen. Ta "Sweet Home Alabama" t.ex. (jag läggr inte ut texten mer om den)

Ta jag durackorden C - F - G - C och lägger tyngden på C så är jag i C jonisk med C som grundton
med ordningen  G - F - C - G  och tyngden lagd på G så är jag i G mixolydisk med G som grundton. 
Jag kan lägga tyngden på F och pendla mellan F och G (G7)och vara i F lydisk med F som grundton
eller pendla mellan F C7 (CEGBb) vara i F jonisk (eller - F Cmaj7 - som Satie och vara kvar i det lydiska.) 

Samma toner (CDEFGAB) samma ackord (CFG) men olika tyngdpunkter
Jag spelade in "Thor Modéens Tre Modes" och försökte ligga tungt på de olika grundtonerna. Alltså fyra delar med samma ackord men olika "grund". Det var svårt, "modes" är instabila och löser gärna upp sig till grundtonarten om man slarvar. 
Vilket jag alltid gör.  På YouTube finns en skärminspelning från Garageband med "förklaring" 

 

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • -1
1 timme sedan sa mixamannen:

Det är något av en grundförutsättning för att kunna pyssla med musik. Att höra och avgöra vilken tonart det är. 🖖

Struntprat. Har aldrig i mitt liv hört och avgjort vilken tonart jag befunnit mig i. Det är sånt jag märker när jag spelar nån pianoslinga eller liknande. 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • -1
32 minuter sedan sa mixamannen:

Eller menar du på fullt allvar att du behöver en app för att avgöra var på pianot du ska spela om du vill spela till Abbas dancing queen?

Det vet du att jag inte menar. Jag spelar inte Abba. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • -1
24 minuter sedan sa mixamannen:

Nämen om du inte är tondöv, då spelar du kanske i rätt tonart? Oavsett vilken låt?

Jag misstänker att trådskaparen är ute efter att para ihop sina instrumentala låtar med sångsamples som är märkta med en tonart. Eller nåt liknande. Om du vill diskutera tondövhet kanske det finns andra forum för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...