Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2022 (alias Längstah)


Dark Of Light

Recommended Posts

Annons
4 timmar sedan sa -k9-:

Nej, inte riktigt samma sak. 

Ploga är något man gör för att få en snöfri yta. Så att andra kan ta sig fram

Plöja är något man gör för att kunna få ner t ex säd i marken. Så att man kan odla eller så något som ska växa. 

Tro mig, jag vet att det är olika saker att ploga och plöja, det jag menade var att orden troligen kommer ur samma ord från början. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan sa Fidden:

Tro mig, jag vet att det är olika saker att ploga och plöja, det jag menade var att orden troligen kommer ur samma ord från början. 

 

Jo jag såg att du skrivit det senare. Borde kanske läst ikapp först, innan jag svarade. 

Jo det är samma ord från början. Bägge kommer från att man använder en plog som ju är själva redskapet man använder för att skotta eller plöja. Vilket ju gör att ordet plog är det ord som bägge orden härstammat ifrån.  Så där är vi överens.  (Orden uppkom tydligen under Gustav Vasas tid, ungefär, enligt min vän som är språkvetare.)

Plöja igenom kan ju betyda att man rensar sorterar eller banar väg med såklart. Men lantbrukaren och skogsvårdaren inom mig snöade ju in på det ploga och plöja som syftar till markarbeten. 

 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan sa slejnard:

Ojoj hade visst missuppfattat. Det var ETT tacokalas för EN 18-åring. Pjuhh vilken tur 😅 

gott vare då 😊

Men en 18år gammal taco låter inte så gott. Inte nyttigt heller... 😮

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Matmysteriet är löst här. Fann spår av rödbetssallad och knäckebröd i skägget. Så allt tyder på att jag åt köttbullar och rödbetssallad på hårt bröd.

Så nu slipper ni gå runt och grubbla över det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...