Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2022 (alias Längstah)


Dark Of Light

Recommended Posts

Annons

Blir ett intressant valår i år. Hoppas det blir mer sakliga debatter än det oftast blir. Känns ju som att det är mycket som bör redas ut. 

Bara energifrågan i sig är ju ett intressant ämne. 

Ska vi ha kärnkraft eller inte? 

Fördelen med kärnkraft är ju att det är mycket energi för en relativt "billig peng". Själva elproduktionen är ju ganska så ren, då man värmer upp vatten som blir ånga, som i sin tur driver turbiner som bildar elen. Driften är ganska stabil, så länge det inte blir för varmt och mera kylning behövs. 


Baksidan med kärnkraft är ju allt avfall som blir kvar, och att vi blir sittandes på dessa restprodukter i 10 000tals år efter att den är uttjänt. Uranbrytandet och framställandet av "kärnbränsle" är ju skitig och har fört/medför stora miljöskandaler runt om i världen. Med en global uppvärmning så kommer man vara tvungen att dra ner på elproduktionen för att man inte kan kyla kärnkraftsreaktorerna tillräckligt, vilket ju redan händer ganska så ofta under sommaren.

Vad skulle det kosta att "rädda" kärnkraften och vem skulle betala den notan i så fall? Ska det finansieras med skattemedel, med högre elpriser för kunderna, eller genom nedskärningar på andra skattefinansierade områden? 

Vi har ju fina uranfyndigheter som vi en gång bröt för att skapa en svensk atombomb, men vi avbröt ju det projektet pga miljöskäl, är det kanske dags att vi bryter, anrikar och bygger ut kärnkraften i Sverige, trotts allt? Vi borde ju ha ekonomin och kunskapen för att göra detta bara vi satsar på det. Eller är det så att kärnkraften är en både förlegad och egentligen väldigt dyr energikälla, om man räknar in alla kringkostnader till själva elproduktionen?  

Vilka alternativ finns det idag? Vad kommer det kosta att ersätta kärnkraften? Hur ska det betalas i så fall? 

Hoppas detta är något som kommer diskuteras i mera än de vanliga politiska one-liners och floskler man brukar få höra i alla skendebatter. 
 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kör på med kärnkraft. I mitt tycke det enda alternativet. Vår elkonsumtion ökar i kvadrat med alla pryttlar man "måste" ha nu och i framtidens elbilar mm.

Dyrt att starta upp men skulle de som vill starta upp aggregat ha samma förutsättningar som andra energikällors uppstart skulle det bli billigare, tycker till och med Wallenberg och de borde ju veta...

Näh, fan faen, en ledig dag = en kpd?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan sa Dark Of Light:

Ja, kör på med kärnkraft. I mitt tycke det enda alternativet. Vår elkonsumtion ökar i kvadrat med alla pryttlar man "måste" ha nu och i framtidens elbilar mm.

Dyrt att starta upp men skulle de som vill starta upp aggregat ha samma förutsättningar som andra energikällors uppstart skulle det bli billigare, tycker till och med Wallenberg och de borde ju veta...

Näh, fan faen, en ledig dag = en kpd?

Jo men hur mycket skulle du gå med på att elpriset höjs då? För de reaktorer vi har idag är uttjänta och måste bytas ut ganska så snart. Samtidigt så har vi ofta en överproduktion av el, samtidigt som vi har ett underskott längre söder ut. Så vi måste både bygga ut kärnkraften och satsa på nya stamnät för att trygga både elproduktionen och dess tillgång över hela landet. Och i slutänden så blir det nog som vanligt vi kunder som får betala genom högre priser eller högre skatter. 

Det finns goda förutsättningar att starta upp nya reaktorer redan idag. Det politiska beslut som ligger ger utrymme för mycket mera kärnkraft än vi har idag. De får ju bygga ut kärnkraften om de vill, men väljer att inte göra det. Mycket för att det är dyrt att bygga ut den, mycket för att den tekniken som finns idag inte alls är så effektiv som man lätt luras att tro. Jättemycket av den el man får ut går till att pumpa kylvatten till reaktorerna. Vilket ju ofta leder till att reaktorerna måste stoppas eller köras på halvfart när det är för varmt i haven för att man ska kunna kyla reaktorerna effektivt. Vilket ju i sin tur leder till att man bör bygga nya reaktorer så långt norr ut som möjligt. Men då blir åter igen de gamla omoderna elnäten en flaskhals om man inte lägger ut flera miljarder även på dem. 

Just Wallenberg har väl stora privatekonomiska intressen i kärnkraften, vad jag har förstått. 

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan sa -k9-:

Fördelen med kärnkraft är ju att det är mycket energi för en relativt "billig peng". 

Klipper ut meningen som jag reagerade på rent spontant... Kärnkraften stänger för att det inte lönar sig att ha dom igång. Hur är det med det där egentligen? Annars har jag inget att komma med i den debatten. 😜

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa -k9-:

Att jämna till marken kallas väl ändå att man sladdar, hyvlar, rakar eller schaktar marken? Eller så säger man ju bara "jämna marken" såklart. 

 

Ja precis! Sladdar är kanske mer korrekt när man jämnar till.

Men det brukar bli ojämnt när jag sladdar.... 😜 😂

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan sa Neosus:

Klipper ut meningen som jag reagerade på rent spontant... Kärnkraften stänger för att det inte lönar sig att ha dom igång. Hur är det med det där egentligen? Annars har jag inget att komma med i den debatten. 😜

Jo det är knepigt det där. Själva produktionen är relativt billig. Men det är så otroligt stora kringkostnader runt kärnkraften. En jätte stor och allvarlig kostnadspunkt är ju själva säkerheten kring kärnkraften. Syftar både på säkerheten ur ett miljö och klimat perspektiv, då slutförvaret och mellanförvaret av uttjänt kärnbränsle både är dyr och riskabel. Det alternativ som nu ligger på regeringens bord har flera brister där man är medveten om att det kan komma att bli stora problem med radioaktivt läckage enligt alla de modeller de testat idag. Visst är det en typ av slutförvaring som godkänts i vissa länder, men samtidigt så är det ju många länder som anser det vara en för riskabel lösning. I Sverige så var det ju några styrelsetoppar som avgick i protest mot att ett så dåligt och osäkert förlag en lades fram till regeringen. 

Men sedan så har vi ju även säkerhetstänkandet utifrån den hotbild som Sverige och resten av Europa har idag. Bland annat Breivik utmålade ju svenska kärnkraftverk som enkla och effektiva mål. Det blev ju ett krav från bland annat EU att våra kärnkraftverks säkerhet måste höjas otroligt mycket. Även detta med just terrorsäkerheten skulle ju medföra en otroligt stor kostnad då det skulle kräva mera övervakning och mera vakter på plats dygnet runt. 

Sen har vi ju frågan om vart vi får vårt kärnkraftsbränsle ifrån med. Nu skenar ju gaspriserna och bensinpriserna, så vad är det som säger att inte även priserna för kärnbränsle kan skjuta i höjden om leverantörerna väljer att höja priserna? Tänker att om man lägger ut en massa miljarder på "billig" kärnkraft så gör man sig ju beroende av att importera bränslet, vilket ju leder till att andra kan höja priset ordentligt. Och när man väl lagt alla de tusentals miljarder som skulle krävas för att rädda kärnkraften så blir det nog svårt att inte gå med på att betala ett högre bränslepris ändå. 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan sa Neosus:

Ja precis! Sladdar är kanske mer korrekt när man jämnar till.

Men det brukar bli ojämnt när jag sladdar.... 😜 😂

Du får väl köra sladdlöst? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det ja, måste ju köpa en trädgårdsvält och en dressraka nu till våren. Kan ni påminna mig om det om en månad eller två? Blev liksom inte av att jag gjorde det förra året.... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan sa Neosus:

Blev lite så för mig med denna månad. Som tur är så bunkrar jag alltid upp med basvaror varje höst. Så jag har i skafferierna, annars hade valet för mig varit att äta eller ha el, om man tillåts överdriva lite. 

I lägen som dessa så är det ju helt galet att vi som svenska konsumenter och medborgare ska behöva betala ett så högt pris bara för att gaspriserna höjs så mycket av bland annat Ryssland. När vi inte ens konsumerar denna gas själva. Men det är ju så som det blir när vissa intressenter får makten att höja priserna för något som så många är direktberoende av. För att återknyta till det jag skrev om riskerna för att även kärnkraften kan chockhöjas enligt marknadsprincipen om tillgång och efterfrågan. 

 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan sa Neosus:

Det är hemskt! Klassklyftorna ökar. Fattigdomen brer ut sig ännu mer. 

smileys-thinking-029488_zpsbytadrj8.GIF.4ca9c0b5d6bfc2d195a419f16d0ba8f3.GIF

Jo men det är ju tur att man inte bor i någon av de forna Sovjetiska länderna och får såna sjuka gasräkningar ändå.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Undrar vem som just råkade tala om för Sveriges politiskareportrar att de kan höra av sig till mig...hen... för att få lite vettiga frågor att ställa till politiker. Istället för att bara fråga kring det politiska spelet. Passade på att de dem en känga för att inte vara tillräckligt mycket public cervise  just för att de aldrig granskar politiska förslag lite djupare. 

Men senast i agenda så ställe de en fråga som jag tyckt att de ska ställa länge nu. Antar att det inte bara var jag som undrade kring just den frågan, så det var nog inte pga mig som de ställde den frågan. Men med lite tur så kan man kanske få fler att ställa samma fråga, om fler än en själv tycker det är en rimlig fråga. 

 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du gå och lägga dig k9, innan du gör bort dig helt i det offentliga rummet. 🤔☹️


Lite småfarligt att sitta och skriva en massa när man är så trött att man bara skriver allt man tänker utan att tänka sig för innan man skriver.. haha! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa Neosus:

Jag har då alldeles för många frågor i mitt huvud så att jag har ingen plats att ställa dom någonstans... 

 

3 minuter sedan sa Neosus:

Frågan är vilken fråga DE e! De e frågan!

Frågor på det?

blink_head.GIF.8b9fec991afd9aef81bdbcbcfe2315be.GIF

Vilka frågor vill du ha om det? Är det frågorna om frågorna det är fråga om, eller snarare en fråga om själva frågan det är frågan om? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj jag skulle ju gurka mig, Fastnade vid datorn och lyssnar på lite tips om hur man blir en bättre blånk-Örjan istället. 
 

Paradiddle-dliddlepara-diddle-diddle-para-para låter väl som ett roligt blonkfill? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...