Jump to content
Annons

Kontrapunkt


Pienny

Recommended Posts

Vad menas med kontrapunkt?

Jag har fått för mig att det är när flera stämmor är lika viktiga i en låt och att det inte går att säga att en av dem är melodin.

Meeeen, jag kanske yrar? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kontrapunkt är konsten att (korrekt) kombinera olika melodiska stämmor.

Jo man kan höra vilken som är melodistämman men man skriver en låt i flera stämmor där alla stämmor passar ihop på ett muskaliskt sätt (dvs "korrekt"). Varje ton i en stämma skall alltså musikteoretiskt (och upplevelsemässigt) stämma med de andra stämmornas toner.

/Fredrika

EDIT: Egentligen är det alltså tvärt om: Du skall TYDLIGT kunna urskilja melodistämman! De andra stämmorna skall passa som handsken till den och också kunna urskiljas, av ett vant öra.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Kontrapunkt innebär att den ena stämman går upp samtidigt som den andra går ner. Även när man spelar en kortare eller längre fras baklänges och framlänges samtidigt i tv olika stämföringar, t,ex på olika instrument eller i olika register. Ungefär sådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrapunkt är konsten att (korrekt) kombinera olika melodiska stämmor.

Jo man kan höra vilken som är melodistämman men man skriver en låt i flera stämmor där alla stämmor passar ihop på ett muskaliskt sätt (dvs "korrekt"). Varje ton i en stämma skall alltså musikteoretiskt (och upplevelsemässigt) stämma med de andra stämmornas toner.

/Fredrika

EDIT: Egentligen är det alltså tvärt om: Du skall TYDLIGT kunna urskilja melodistämman! De andra stämmorna skall passa som handsken till den och också kunna urskiljas, av ett vant öra.

Hmm.. vadå? Att använda sig av ackordstoner? Eller vad behövs mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrapunkt innebär att den ena stämman går upp samtidigt som den andra går ner. Även när man spelar en kortare eller längre fras baklänges och framlänges samtidigt i tv olika stämföringar, t,ex på olika instrument eller i olika register. Ungefär sådär.

Är det just det stället där ena stämman går upp och den andra ner som kallas kontrapunkt? Det kan väl inte vara så vanligt att stämmorna i en låt inte nån gång följs åt? Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrapunkt innebär att den ena stämman går upp samtidigt som den andra går ner. Även när man spelar en kortare eller längre fras baklänges och framlänges samtidigt i tv olika stämföringar, t,ex på olika instrument eller i olika register. Ungefär sådär.

Är det just det stället där ena stämman går upp och den andra ner som kallas kontrapunkt? Det kan väl inte vara så vanligt att stämmorna i en låt inte nån gång följs åt? Eller?

Lyssna på Bach så kommer du trilla av stolen. Han kunde sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kontrapunkt innebär att den ena stämman går upp samtidigt som den andra går ner. Även när man spelar en kortare eller längre fras baklänges och framlänges samtidigt i tv olika stämföringar, t,ex på olika instrument eller i olika register. Ungefär sådär.

Är det just det stället där ena stämman går upp och den andra ner som kallas kontrapunkt? Det kan väl inte vara så vanligt att stämmorna i en låt inte nån gång följs åt? Eller?

Lyssna på Bach så kommer du trilla av stolen. Han kunde sånt.

Ja, verkligen. Jag har spelat några Bach-preludier. Trots att det bara är två stämmor är det inte helt lätt eftersom de går åt olika håll hela tiden.

Redigerat av Pienny
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med kontrapunkt?

Jag har fått för mig att det är när flera stämmor är lika viktiga i en låt och att det inte går att säga att en av dem är melodin.

Meeeen, jag kanske yrar? 😕

Kommer ifrån "Punctus contra punctum". Dvs ton emot ton eller med en förlängning: melodi mot melodi dvs: musik bestående av två eller fler melodiska linjer som ljuder simultant.

Termen "Punctus contra . . " användes först 1336.

Bara så ni vet det. Det rockade fett förr . . . 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med kontrapunkt?

Jag har fått för mig att det är när  flera stämmor är lika viktiga i en låt och att det inte går att säga att en av dem är melodin.

Meeeen, jag kanske yrar?  😄

Kommer ifrån "Punctus contra punctum". Dvs ton emot ton eller med en förlängning: melodi mot melodi dvs: musik bestående av två eller fler melodiska linjer som ljuder simultant.

Termen "Punctus contra . . " användes först 1336.

Bara så ni vet det. Det rockade fett förr . . . 😛

Tackar. Men jag förstår nog ändå inte. Allstå, kontrapunkt betyder att man använder sig av stämföring? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med kontrapunkt?

Jag har fått för mig att det är när  flera stämmor är lika viktiga i en låt och att det inte går att säga att en av dem är melodin.

Meeeen, jag kanske yrar?  😄

Kommer ifrån "Punctus contra punctum". Dvs ton emot ton eller med en förlängning: melodi mot melodi dvs: musik bestående av två eller fler melodiska linjer som ljuder simultant.

Termen "Punctus contra . . " användes först 1336.

Bara så ni vet det. Det rockade fett förr . . . 🙂

Tackar. Men jag förstår nog ändå inte. Allstå, kontrapunkt betyder att man använder sig av stämföring? 🥰

Bach använde, som tidigare nämnts, ofta kontrapunkt. Ett modernare exempel, för att ge dig en idé, är Brian Wilson (Beach Boys). Lyssna t.ex. på slutet på "God Only Knows" eller "'Til I Die", med flera melodislingor som "vävs" in i varandra. Helt enligt chrisB:s beskrivning. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrapunkt är en förkortning för "kontraproduktiv", dvs en massa dumma regler som begränsar ditt skapande. :rolleyes:

Skämt åsido, wikipedia tycker följande:

Kontrapunkt, musikaliskt begrepp. Ett stycke där två eller flera huvudstämmor är olika varandra men alla är lika viktiga, t.ex. kanon eller fuga. En vanlig låt med en melodi och komp kan inte sägas vara kontrapunkt. Var mest populärt under barocken 1700–1800. Används även i synt-, techno- och chip-mod-musik. Ordet kommer från latinets punctus contra punctus dvs. "not mot not".

Susning.nu har en kortare förklaring:

Ett sätt att komponera där rytmiken i stämmorna står i kontrast till varandra.

Pappa har en stor blå bok hemma som det står kontrapunkt på. Undrar om man skulle ta och läsa den nån gång? 😏

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. vadå? Att använda sig av ackordstoner? Eller vad behövs mer?

Nej en "ton" kan ju även vara en paus. Tänk dig ett arrfönster i Cubase eller nåt sånt. Varje händelse på ett spår skall ju passa med alla andra samtidiga händelser på alla andra spår. När du sen spelar upp låten spelas alla vertikala händelser upp samtidigt

/EDIT (oOCH PRECIS SOM I CUBASE KAN ALLA HÄNDELSER VARA OLIKA LÅNGA)./

Eftersom vårt sinne är "trögt" på att uppfatta sakaer och eftersom hjärnan kan associera saker/tankar tll varandra, uppfattar vi alla vertikala händelser som ett horisontellt flöde när du spelar upp din låt. I ett inspelningsprogram kan händelserna ju bestå av vad som helst ( noise, pauser, toner) men är det kontrapunktiskt gjort stämmer alla händelser överrens med varandra på ett musikteoretiskt harmoniskt sätt! 🙂 Tidningen Studio rekommenderar boken Counterpoint in Composition av Felix Salzer. Jag har läst The Famous Treatise of Counterpoint av Walter Piston istället för den var lättare att få tag på. Först skall man dock ha läst vanlig harmonilära för att kunna tillgodogöra sig kontrapunktteorierna. Det hade jag gjort väldigt dåligt så nu kan jag varken det ena eller det andra. En bra harmonilärabok är Walter Piston "Harmony" men det är så tråkigt att läsa allt. Jag vill kunna allt meddetsamma. Får väl skylla på min otåliga ungdom! 🙂

/

Fredrika Moberg

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 2 veckor senare...
http://youtube.com/watch?v=Ag3atJSmgTM&amp...ted&search=

Efter 2:57 har du lysande kontrapunkt med en av världens giganter Glenn Gould.

Blir alltid förvånad att jag blir så otroligt gripen av hans spel, har ändå lyckats undvika att införskaffa skivor med honom, börjar nog vara dags nu. detta var väl en liten parentes, men det viktiga om kontrapunkt har väl sagts?

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Oddgrooves: Exakt 🙂

Den här är också bra: Vad är definitionen för intervallet "liten sekund"? Två violinister som spelar unisont! 😆 (Funkar även för flöjt men eftersom jag är flöjtist så kan jag ju inte säga det!)

Lyssna på Point Counterpoint av Steve Morse. En duett för gitarr och elbas.

Som namnet antyder så är det ett mycket tydligt (nästan överdrivet) exempel på vad kontrapunkt är. En mycket vacker komposition!

Jag trodde att Point Counterpoint fanns på YouTube men det gjorde den inte... Men ni hittar den säkert nånstanns!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning om kontrapunktisk musik: tex ett fyrstämming körarrangemang/orgelstycke mm (Bach rules!!!) där alla fyra stämmorna sjunger varsin melodi istället för att en av stämmorna har melodistämman och de andra stämmorna (ofta basen, tenor, alt) agerar just "stämmor" som mer eller mindre kompar melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...