Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2020 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
11 timmar sedan sa Dark Of Light:

Den där finska vinsten satt långt inne. Ett ovanligt blekt lag från denna stora hockeynation.

Hur många % finländare ser du dig som? Blir det ibland svårt att bestämma sig för vilket lag du ska hålla på när de möter sverige? 

Själv höll jag uteslutande på Finland ett tag under Esa Keskinens storhetstid. Dock har jag inget finskt i mina vener. Förutom eventuellt koskenkorva. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Fidden:

Hur många % finländare ser du dig som? Blir det ibland svårt att bestämma sig för vilket lag du ska hålla på när de möter sverige? 

Själv höll jag uteslutande på Finland ett tag under Esa Keskinens storhetstid. Dock har jag inget finskt i mina vener. Förutom eventuellt koskenkorva. 

Förstår hur du menar men Ysta Ostinen var ju före sin tid och hyvlade på redan på 20-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Fidden:

Hur många % finländare ser du dig som? Blir det ibland svårt att bestämma sig för vilket lag du ska hålla på när de möter sverige? 

Själv höll jag uteslutande på Finland ett tag under Esa Keskinens storhetstid. Dock har jag inget finskt i mina vener. Förutom eventuellt koskenkorva. 

Känner mig aningens rotlös.

Jag är ju född där, men det var länge sedan. 1966 och det är länge sedan jag ens besökte landet med de "tusen sjöarna, sisu och sauna". Har ingen släkt kvar i Finland, inget som håller mig där. Ingen större anledning att blicka tillbaka. Ändå kan man ibland känna (som i hockeyn) en viss stolthet över bedrifterna over there. Där vet man vad elände, krig och lidande känns som. Det finns en viss disciplin, en hårdhet/kärvhet som gör att när det väl gäller så backar man inte. Man vet vad man har och man vet vad man kan förlora. Eller faktumet att de lyckats hålla corona dödstalen låga...

Meeeeeeeeeeeeeeen...

Nu bor jag här i landet "lagom stelt och korrekt men ändå odisciplinerat". Rätt länge också. Jag var fyra år när vi flyttade hit på tidigt -70 tal, industrivågen. Det är här jag har mina vänner och släkt. Å andra sidan har jag inte varit här så länge att den trista jul/påsk/midsommar maten skulle kännas unik (det är ju samma som äts). Eller att surströmming och små grodorna skulle kännas som någon slags norm.

Det finns ju för fan gränser... laugh.gif

Svårt det där, speciellt om man skulle ge sig på en procentuell delning. Ibland känns det som jag inte hör hemma någonstans.

Extra skumt blir det ju när någon drar ur sig "finndjävel",. Ja, det förekommer fortfarande. Vet inte om det är ren obetänksamhet nu när man inte får säga neger eller turkdjävel längre. Eller om det ska försökas locka fram någon slags reaktion? Den brukar komma, om inte alltid direkt så om ett tag. Ni vet att finnar super ju konstant och bär alltid kniv. Å andra sidan så är alla svenskar bögar, i alla fall om ni skulle fråga en obetänksam finländare om saken. Jag antar att det jämnar ut sig.

Redigerat av Dark Of Light
  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Dark Of Light:

Känner mig aningens rotlös.

Jag är ju född där, men det var länge sedan. 1966 och det är länge sedan jag ens besökte landet med de "tusen sjöarna, sisu och sauna". Har ingen släkt kvar i Finland, inget som håller mig där. Ingen större anledning att blicka tillbaka. Ändå kan man ibland känna (som i hockeyn) en viss stolthet över bedrifterna over there. Där vet man vad elände, krig och lidande känns som. Det finns en viss disciplin, en hårdhet/kärvhet som gör att när det väl gäller så backar man inte. Man vet vad man har och man vet vad man kan förlora. Eller faktumet att de lyckats hålla corona dödstalen låga...

Meeeeeeeeeeeeeeen...

Nu bor jag här i landet "lagom stelt och korrekt men ändå odisciplinerat". Rätt länge också. Jag var fyra år när vi flyttade hit på tidigt -70 tal, industrivågen. Det är här jag har mina vänner och släkt. Å andra sidan har jag inte varit här så länge att den trista jul/påsk/midsommar maten skulle kännas unik (det är ju samma som äts). Eller att surströmming och små grodorna skulle kännas som någon slags norm.

Det finns ju för fan gränser... laugh.gif

Svårt det där, speciellt om man skulle ge sig på en procentuell delning. Ibland känns det som jag inte hör hemma någonstans.

Extra skumt blir det ju när någon drar ur sig "finndjävel",. Ja, det förekommer fortfarande. Vet inte om det är ren obetänksamhet nu när man inte får säga neger eller turkdjävel längre. Eller om det ska försökas locka fram någon slags reaktion? Den brukar komma, om inte alltid direkt så om ett tag. Ni vet att finnar super ju konstant och bär alltid kniv. Å andra sidan så är alla svenskar bögar, i alla fall om ni skulle fråga en obetänksam finländare om saken. Jag antar att det jämnar ut sig.

Tackar för den inblicken.

Jag skulle nog klassa dig 30% outsider, 70% batman och 200% awesome. 

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan sa Fidden:

Tackar för den inblicken.

Jag skulle nog klassa dig 30% outsider, 70% batman och 200% awesome. 

happy.gif Tack för det, mannen. Tack för det.

 

Designated Survivor, Netflix.

Vad är då detta? Ja en serie om vad som händer ifall presidenten, senaten och resten av svänggänget skulle gå under. En bra förklaring hittas här.

Det blir en slags politisk thriller men utan verkliga för toner. Det hela handlar om en fiktivt attentat där som sagt ovanstående händer och en hyfsat grön politiker ur listan plötsligt svärs in som president. Kiefer Sunderland spelar huvudrollen. Det verkar gå sådär (har precis börjat titta på de första avsnitten). Han verkar gå lite på tomgång efter serien 24, lite trött, lite på rutin. Medspelarna räddar upp det hela men vi får se om det räcker. 

Idén är ju bra. Det finns ju politiska thrillers i överflöd med alla House Of Cards eller West Wing. Denna är lite svårare att placera då händelsen är så extrem och nuvarande läge i staterna är så annorlunda. Ja visst delas nationen även i TV världen men det är ingen clown som styr. 

Verkar sevärt, tänker inte betygssätta då jag bara är i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...