Jump to content
Annons

Få till bra gitarrljud


johlin

Recommended Posts

Jag har suttit lite här till och från och försökt få till det där perfekta gitarrljudet som modern rock.

Ungefär samma sound som Linkin Park, Green Day, Staind och sånt.

Hårt, men fortfarande, vad ska man säga, rent.

Inte grunge-smutsigt utan rent.

Jag tog en lätt Linkin Park-låt och spelade in utan effekter, med min förstärkare på 0 i eq och clean-läget.

Om nån kan ta den låten och använda bara gratisprogram (som t.ex Jesusonic, starkt tips, jag har provat där, men inte fått till det, alla VST:er I Cubase SX 1 och alla gratis VST:er som funkar i det.

Demo-program och pluggar funkar, men helt inte.)

Nä, ska gå och laga mat nu. Hoppas att jag inte har glömt nåt.

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

till att börja med.. stäm gitarren.. för det andra.. vad heter linkin park låten så jag får höra hur du vill att det ska låta?? är inte säker riktigt på hur du menar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
till att börja med.. stäm gitarren..  för det andra.. vad heter linkin park låten så jag får höra hur du vill att det ska låta?? är inte säker riktigt på hur du menar..

Lying from you heter den.

Jag har faktiskt stämt gitarren innan med en stämmare, i rätt stämning.

Men det blev inte så bra inspelning eftersom jag bara hade 2 minuter innan bussen skulle gå.

Ja, detta är allvarligt Chrille.

Varför skulle det inte vara det?

*EDIT*

Som du vill, jag har stämt om gitarren nu, och ska spela in den igen.

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

Uhm.. nu låter gitarren desto mer ostämd 🙂

Sjukt 🙂.

Den är stämd rätt.

Picazzo: Jag har exprerimenterat men inte fått fram det riktigt.

Om du inte vill dela med dig av dina dyra tips behöver du inte göra det.

Men någon kanske vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du vill, jag har stämt om gitarren nu, och ska spela in den igen.

ok.. vad har du för storlek på strängarna i såfall?? för antingen så gör du något hemskt fel eller så är strängarna på tok för tunna för att stämma ned med till va de nu är du stämt ner till för det låter riktigt snett nu också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Längst ner på sidan vid länken finns en nedladdningslänk.

Sikitsamma om det låter snett nu, ska stränga om och uppgradera gitarren lite innan jag ska spela in det slutliga, men det är effekterna jag vill åt.

Hur man får det soundet.

Strängstorlek har jag tyvärr ingen aning om, dom följde med gitarren.

Jag har dock köpt nya 0.10-0.46, funkar det till drop d eller ska det vara tjockare?

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

jag frågar samma sak som dom andra ifall du verkligen har stämt?

och hur definierar du stämd gitarr?

och ja, 0.10 funkar utmärkt till drop D.

Jag har kopplat gitarern till datorn och stämt med jesusonic.

Det är rätt ton, och den är max 2 stycken - från mitten.

Om den stämmer fel kanske nån kan nåt program som stämmer rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
HAHAHA 😉 Ursäkta mej, men det här var bland det roligaste jag hört. Det låter ju '''''''bra'''''''....

Köp ny stämmare?

Hehe. Jo, men det är det jag har.

Men, det ska väl inte bli fel ton bara för att man kopplar till datorn. Eller hur?

Och, förlåt om jag är för korkad för att få vara här.

Alla är nybörjare nån gång du vet.

Och med max 2 - från mitten menar jag inte 2 toner, utan 2 15-dels toner eller vad det nu blir.

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

ingen är för korkad för att få vara här 😉

men jag vet tyvärr inte någon mjukvarustämmare eftersom jag använder min Pod XT till detta.

Men ifall du kör drop D så stämmer du alltså:

D

a

d

g

b

e (alternativt d)

så du iaf kör rätt stämning till att börja med 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen är för korkad för att få vara här 😉

men jag vet tyvärr inte någon mjukvarustämmare eftersom jag använder min Pod XT till detta.

Men ifall du kör drop D så stämmer du alltså:

D

a

d

g

b

e (alternativt d)

så du iaf kör rätt stämning till att börja med 😄

Förlåt, jag menade drop d half step down, vilket blir c# g# c# f# a# d# (från låg till hög).

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen är för korkad för att få vara här 😉

men jag vet tyvärr inte någon mjukvarustämmare eftersom jag använder min Pod XT till detta.

Men ifall du kör drop D så stämmer du alltså:

D

a

d

g

b

e (alternativt d)

så du iaf kör rätt stämning till att börja med 😄

Förlåt, jag menade drop d half step down, vilket blir c# g# c# f# a# d# (från låg till hög).

Det ska funka med 0.10 där också men för säkerhetens skull bör du gå upp till 0.11 för att det lätt blir slappt och dålig pitch på för nedstämda 0.10:or ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Underhill (oregistrerad)

Ladda hem amplitube-demon från IK multimedia. www.amplitube.com.

I demon ligger ett litet störljud för att man inte ska kunna använda den som den är. Men om jag förstod dig rätt så vill du testa lite feta ljud och då spelar det ju ingen roll, eller hur.

Sedan måste jag passa på att säga till alla på forumet att även om man är helt grön och inte spelar så bra så börjar man någonstans, så varför trycka ner någon som vill ha hjälp?

Jag tycker att alla ska hålla sig för goda för att kritisera så beskt som några gjort här. Tycker man att det låter skit; fine låt tråden vara då och engagera er i det som passar er nivå. Det blir annars lätt att många aldrig vågar presentera något utom färdiga produktioner på forumet.

Kör på johlin ingen av oss vet var det slutar 🙂

Rock on everyhopa!!! / Mr U

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat så att halsen är rak? om inte borde du gå till en musikaffär och be någon intonera gitarren (göra halsen spikrak). Men jag tvivlar ändå på att en ruskigt sne hals skulle åstakomma något så här suspekt. Jag antar att du har köpt gitarren nyligen eftersom originalsträngarna sitter kvar och då brukar halsen vara okej. Vidare så tycker jag att du borde du köpa en riktig stämapparat i hårdvaruform, det går både enklare och fortare och om du är noggran så kommer det att låta riktigt bra! 🙂 jag har själv testat vissa mjukvarustämmare och det kan lätt bli galet. Hur har du kopplat in gitarren mot datorn?

Ett pluggtips kunde vara WARP (VST) den låter jävligt ondskefullt, du borde hitta ditt sound med lite piller!

Försök igen och igen så fixar du det tillslut 🙂

Redigerat av Dawnage
Link to comment
Dela på andra sajter

BONGOBOB (oregistrerad)

Nu hitta jag filen.

inte så pjåkigt men..

prova med ett hybridsätt med strängar. Funkar perfekt för nedstämning samtidigt som du slipper få träningsverk när du vill bända på de tunna strängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Underhill: Tack. Det stämmer att jag bara vill prova mig fram och sen köpa nåt om det behövs.

Tack för att du guidade dom andra också¨.Några inlägg här tillför ingenting (främst några av dom första).

Dawnage: Jag har också funderat i dom banorna. Ska nog sticka till jam i helgen.

Vet nån vad dom tar för en genomgång av guran`?¨

Jag har kopplat guran till min förstärkare (marshall mg15cd), ingen superstärkare, men den hörs ju. Sen kopplar jag stärkarens hörlursingång till mic-ingången på datorn.

Jag ska skaffa en V-amp 2 eller en begagnad pod\guitarport när jag har sommarjobbat, eller när jag får låna pengar 😄.

Kommer nog låta lite bättre då, detta är väl bara nåt demo-aktigt tills mina polare har gjort bas, trummor och sånt. Fast detta är inget som ska låta som en skiva inspelad i en studio, utan bara lite på skoj.

BongoBob: Hjälp mig, hybridsätt. Vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

BONGOBOB (oregistrerad)

Hybrid är ett sätt med strängar där de tjocka strängarna är ännu tjockare o de tunna är fortfarande lika tunna. Det påverkar kanske inte ditt ljud du vill åt men det hjälper dej att hålla stämningen samtidigt som det inte blir så trögspelat. De band du nämde har rätt hård attack på strängarna när de kompar o det kräver att det är extra tjocka strängar för att låta gött. Särskilt om du stämmer ner.

Och du kommer till o hitta bra ljud både i Pod och V-amp. Pod leder klart på distljuden men är lite dyrare också.

Lycka till!

Redigerat av BONGOBOB
Link to comment
Dela på andra sajter

Hybrid är ett sätt med strängar där de tjocka strängarna är ännu tjockare o de tunna är fortfarande lika tunna. Det påverkar kanske inte ditt ljud du vill åt men det hjälper dej att hålla stämningen samtidigt som det inte blir så trögspelat. De band du nämde har rätt hård attack på strängarna när de kompar o det kräver att det är extra tjocka strängar för att låta gött. Särskilt om du stämmer ner.

Och du kommer till o hitta bra ljud både i Pod och V-amp. Pod leder klart på distljuden men är lite dyrare också.

Lycka till!

Okej. Tack.

Var köper man sådana strängar då, och vilken tjocklek står det på dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...