Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2019 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Kul att spela piano. Men jag spelar bara i en enda skala just nu. Allt annat låter fel. Borde nog kolla lite lektioner på nätet. Någon som har en bra sida, eller Youtubekanal,  att föreslå? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
4 timmar sedan, -k9- säger:

Skönt lunk. Låter bra i mina studio lurar men blir väldigt grötigt i mitt gaming-headset. Frågan är hur det låter för dem som bara har "vanlig" lyssning att tillgå.  Är det skivknaster eller kraftig bandmättnad du har med där? Ligger en varm dist och pyr över hela mixen. Den är påtaglig men på ett snyggt sätt.

Blir ett konstigt klickljud vid 45/46 sekunder. Det kommer tillbaks men mindre framtonat senare. 

Tack k9! Ligger en bitcrush på den hemsnickrade loopen. Kan vara det som klickar också. Tack för synpunkter. Tror även soundcloud försämrar ljudet 😳

blir kul om neosus gör trummor 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha! Det kan ju förklara saken. Har ingen koll å¨en vad en bitcrush gör dock. Har ingen koll på såna modernligheter alls. 

Insåg att jag hade mitt spelheadset på max subwoofer och det blev betydligt bättre när jag rättade till det. Då fånkade mixen även i den lyssningen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-02-08 på 00:12, slejnard säger:

USCH då 🙁 krya påse!

Har en snippet som jag gärna vill ha feedback på ljudet om ni kan ge?:

Som den gitarrist du är sitter såklart gitarrerna som en smäck... sång också bra, tydlig. Bas otydlig och bumlig! Mer mellanregister, tightare soundet behövs. Alternativ lägga krutet längre ner frekvensmässigt om du mest vill ha en djup känsla av basen. Baskagge bumlig! Tydlighet, jobba med frekvenserna. Trummorna försöker du göra ett särskilt, väldigt processat sound med, och jag tycker inte det funkar tyvärr. Vad är din tanke med trummorna? Något du vill efterlikna eller något särskild känsla du är ute efter?

 

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som att jag är fri från min matförgiftning nu. Vore skönt det. Men det var lite skönt att ha den då jag haft så mycket att tänka på sedan jag senast var aktiv på detta forum. Såå det var nästan bra att vara så dålig att man inte orkade varken göra något eller ens tänka ordentligt. 



Förutom att jag fick en liten TIA så hände det en massa saker under de senaste åren. Bland annat så blev min epilepsi värre under ett tag, fick flera anfall och blivit några sjukhusbesök. Sen så blev min mamma sjuk förra våren och gick bort under sommaren. Det blev ett fint avslut mellan mig och mamma dock. Men under stressen vid bodelningen så fick jag ännu kraftigare EP-anfall och andra stressrelaterade åkommor. Lagom till jul så började min äldsta hund bli lynnig och hängig, sant att hon fick en böld på ena framtassen. Hon hade ju haft cancer länge då så det var inte en chock, men ändå inget man kunde förbereda sig på. För tre veckor sedan så var bölden stor som en mandarin och hon började pissa och skita inne, då hon inte han vänta på att jag skulle få på mig alla vinterkläder innan vi gick ut. Störde mig egentligen inte så mycket på att hon gjorde ifrån sig inomhus, men då hon skämdes och sprang och gömde sig varje gång så blev det jobbigt. Antagligen så fick hon ont när hon lättade sina behov med, såg ut lite så. Så jag låta henne somna in den 25:e.  

Så nu har jag ärvt pengar efter min mor och tänker försöka få till studion och skapa musik en sista gång. Kommer inte på något vettigare att göra för mitt arv än så. Därför gick jag med i forumet igen för att kunna kolla upp vissa saker som jag undrar över. Smidigt när man kan ställa frågor här och få så svar i så många frågor och få ta del av så många olika erfarenheter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

God deg i stugorna.

Tänkte jag skulle söka upp längsta 2019 så man hänger med i dom senaste trenderna. Och ha den på startskärmen på mobilen.

Slabbigt o milt i Lund men blir väl vinter lagom till påsk. Går sin gilla gång här. Jobbar än på Vipan. Barnbarnet Astrid blir 2 år på Alla hjärtans dag så det blir Sthlm i v 8.

 

Lyssnar på gamla godingar med frugan på en sån där Bluetoothhögtalare. Hennes favvisar...

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, -k9- säger:

Ser ut som att jag är fri från min matförgiftning nu. Vore skönt det. Men det var lite skönt att ha den då jag haft så mycket att tänka på sedan jag senast var aktiv på detta forum. Såå det var nästan bra att vara så dålig att man inte orkade varken göra något eller ens tänka ordentligt. 



Förutom att jag fick en liten TIA så hände det en massa saker under de senaste åren. Bland annat så blev min epilepsi värre under ett tag, fick flera anfall och blivit några sjukhusbesök. Sen så blev min mamma sjuk förra våren och gick bort under sommaren. Det blev ett fint avslut mellan mig och mamma dock. Men under stressen vid bodelningen så fick jag ännu kraftigare EP-anfall och andra stressrelaterade åkommor. Lagom till jul så började min äldsta hund bli lynnig och hängig, sant att hon fick en böld på ena framtassen. Hon hade ju haft cancer länge då så det var inte en chock, men ändå inget man kunde förbereda sig på. För tre veckor sedan så var bölden stor som en mandarin och hon började pissa och skita inne, då hon inte han vänta på att jag skulle få på mig alla vinterkläder innan vi gick ut. Störde mig egentligen inte så mycket på att hon gjorde ifrån sig inomhus, men då hon skämdes och sprang och gömde sig varje gång så blev det jobbigt. Antagligen så fick hon ont när hon lättade sina behov med, såg ut lite så. Så jag låta henne somna in den 25:e.  

Så nu har jag ärvt pengar efter min mor och tänker försöka få till studion och skapa musik en sista gång. Kommer inte på något vettigare att göra för mitt arv än så. Därför gick jag med i forumet igen för att kunna kolla upp vissa saker som jag undrar över. Smidigt när man kan ställa frågor här och få så svar i så många frågor och få ta del av så många olika erfarenheter. 

Tråkigt med alla tråkigheter k9. Ja, roa dig med musiken. Själv hittar jag ingen inspiration längre till sådana upptåg. Det närmaste jag kan komma på i senare tid är att jag "snodde micken och sjöng loss" för ett uppträdande band (som jag känner) i Karlsborg (av alla ställen). Men flickorna uppskattade det hela... Mmm.

Kämpa på!

9 timmar sedan, CHAE säger:

@Zakyath HerreJEVVLAR!!!😮

Hur är läget?!

@slejnard Ska lyssna på ditt senaste alster asap

* * *

Idag; överraskningsfest för brodern (som fyller 45. Det kommer att bli smögåstårtha och akffe😎

Visste han inte om att han fyllde år?!?!? 😮

1 timme sedan, Algotezza säger:

God deg i stugorna.

Tänkte jag skulle söka upp längsta 2019 så man hänger med i dom senaste trenderna. Och ha den på startskärmen på mobilen.

Slabbigt o milt i Lund men blir väl vinter lagom till påsk. Går sin gilla gång här. Jobbar än på Vipan. Barnbarnet Astrid blir 2 år på Alla hjärtans dag så det blir Sthlm i v 8.

 

Lyssnar på gamla godingar med frugan på en sån där Bluetoothhögtalare. Hennes favvisar...

Algo! D var ett tag sedan! ☺️

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, slejnard säger:

Direktlänk

 

 

Tydligare mix och så, men jag tycker nästan att det blev lite väl platt nu. Skulle vilja ha lite mera sälta och sand mellan tårna för att känna känslan av att gå där med dig. I refrängen skulle det vara skönt med en " PING ding ding ding ding ding ,  CHING ding ding ding ding ding " ride med.  Växla mellan klockan till kroppen på cymbalen och sedan från kanten till kroppen, eller hur man ska beskriva det. Finns säkert en term som en riktig musiker bör känna till. Tror att det skulle bidra med lite energi och variation. 

Renare och snyggare nu, men jag saknar lite av det råa och ruffiga i det fösta alternativet ändå. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, -k9- säger:

Tydligare mix och så, men jag tycker nästan att det blev lite väl platt nu. Skulle vilja ha lite mera sälta och sand mellan tårna för att känna känslan av att gå där med dig. I refrängen skulle det vara skönt med en " PING ding ding ding ding ding ,  CHING ding ding ding ding ding " ride med.  Växla mellan klockan till kroppen på cymbalen och sedan från kanten till kroppen, eller hur man ska beskriva det. Finns säkert en term som en riktig musiker bör känna till. Tror att det skulle bidra med lite energi och variation. 

Renare och snyggare nu, men jag saknar lite av det råa och ruffiga i det fösta alternativet ändå. 

Yep förstår hur du menar. Hade det inte varit så bökigt för oss att spela om grejerna och få det synkat så hade jag fixat det. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...