Jump to content
Annons

Möjligt att styra transponering på synthar med pedal? Midi cc?


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Skulle det vara möjligt att styra transponeringen på en synth eller keyboard med en extern pedal via midi eller på annat vis? I mitt jobb spelar jag i ett band med medlemmar med intellektuell funktionsnedsättning. För keyboardisten transponerar jag synthen så att den ligger rätt i tonart om man bara spelar på vita tangenter. Det funkar för det mesta bra men vid tonartbyten är det värre och jag har länge önskat att jag kunde ställa det med fötterna då jag själv spelar gitarr samtidigt. Misstänker dock att transpose-funktionen inte har ett midi cc-nr. Gissar också att det skulle vara beroende på vilken synth det är. I detta fall gäller det en Korg Kross. Någon som har en aning?

🙂

Tack

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder Reaper så jag kan bara tala för det. Det kräver då en dator emellan men i alla fall så kan man få det att funka. Förutsatt att pedal och synth skickar midi till Reaper så skulle man nog kunna använda MIDI learn i det för att styra transpose i någon plugin. Till exempel "MIDI Snap to key" om det nu är exakt det du är ute efter, är lite osäker. Det kan vara bökigt att få till exakt det man vill i Reaper ibland men det är å andra sidan just för att är så kraftfullt och mångsidigt. Vet inte hur möjligheterna ser ut i nån annan DAW...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om inget annat fungerar så kan man prova att läsa manualen.

Citat

                                7th byte mm : Value(MSB)
                                           mm,vv = 20,00:-50, 40,00:+00, 60,00:+50  

      Master Coarse Tune ( Control Transpose (chromatic step) in Global )  
      [ F0,7F,0g,04,04,vv,mm,F7 ] 3rd byte g : Global Channel
                                  6th byte vv : Value(LSB)
                                  7th byte mm : Value(MSB)  
                                           mm,vv = 34,00:-12, 40,00:+00, 4C,00:+12

 

Och något för GM2.

Citat

When Bank Map in Global mode is GM(2);  
     
MIDI In    [Hex]                 Program                Combination
mm,bb,pp = 3F,00,    00 - 7F   : Bank     A 000 - 127 : Bank     A 000 - 127
           3F,01,    00 - 7F   :          B 000 - 127 :          B 000 - 127  
           3F,02,    00 - 7F   :          C 000 - 127 :          U 000 - 127
           3F,03,    00 - 7F   :          D 000 - 127 :
           3F,04,    00 - 7F   :          U 000 - 127 :

           79,00,    00 - 7F   :          G 001 - 128
           79,01-09, 00 - 7F   :  g(1)-g(9) 001 - 128
           78,00,    00 - 7F   :       g(d) 001 - 128    

           00,00,    00 - 7F   :          G 001 - 128
           38,00,    00 - 7F   :          G 001 - 128
           3E,00,    00 - 7F   :       g(d) 001 - 128

           3F,7F,    00 - 7F   : Mute (KORG MUTE)  


*2 : When in Program, Global channel.
     When in Combination/Sequencer mode, each IFX's channel.   


*3 : r = 0 : Pitch Bend Sensitivity ( Bend Range )
       = 1 : Fine Tune ( Detune )   
       = 2 : Coarse Tune ( Transpose )

 

 

Har du något som kan sända SYSEX så borde det nog gå. Manualen finns hos korg.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack @pme (och ursäkta.....missade att svara i några dagar).

Well, problemet är att jag är en hyfsat analog gitarrist och har inte gått på KTH 😉 Sedan har jag väl kopplat ihop några olika midigrunkor i mina dagar men det där ser lite väl komplicerat ut för mig.

Jag hade hoppats på att det skulle gå med ngt likande denna https://www.thomann.de/se/behringer_fcb_1010.htm men jag antar att vi får spela mindre låtar med tonartsbyten istället 🙂

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
20 timmar sedan, suprapappa säger:

Tack @pme (och ursäkta.....missade att svara i några dagar).

Well, problemet är att jag är en hyfsat analog gitarrist och har inte gått på KTH 😉 Sedan har jag väl kopplat ihop några olika midigrunkor i mina dagar men det där ser lite väl komplicerat ut för mig.

Jag hade hoppats på att det skulle gå med ngt likande denna https://www.thomann.de/se/behringer_fcb_1010.htm men jag antar att vi får spela mindre låtar med tonartsbyten istället 🙂

 

 

FCB1010 är en ganska trevlig kontroller. Men den kan tyvärr inte sända någon annan sysex än sina egna backup:er. Men det är en urgammal pryl. Det går att bygga en liten adapter med en arduino eller raspberry pi som kan sända sysex. Men det är nog lite väl svårt om du inte har någon som kan hjälpa till. (Tex ett tekniskt gymnasium eller så som behöver ett litet projekt för sina  studenter)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...