Jump to content
Annons

roxull stålregelskiva


tryff

Recommended Posts

hej...jag skall nu börja bygga taket på mitt kontrollrum och hittade denna produkt:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3196

Det är 45mm stenullskivor som man placerar i stålreglar...priset 24kr kvm är ju sympatiskt....det blir kanske 12kvm

stålreglarna bör ju underlätta att vinkla taket

Verkar det vara en bra produkt för ändamålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om syftet är att isolera mot störande ljud hjälper knappt någon form av mineralull, utan då är det betydligt högre densitet som ska till. Flera lager gips, till exempel.

Men för att akustikbearbeta i tak och sidor i ett lyssningsrum fungerar sådant här utmärkt, och även bakom gipsskivor när det ska ljudisoleras.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om syftet är att isolera mot störande ljud hjälper knappt någon form av mineralull, utan då är det betydligt högre densitet som ska till. Flera lager gips, till exempel.

Men för att akustikbearbeta i tak och sidor i ett lyssningsrum fungerar sådant här utmärkt, och även bakom gipsskivor när det ska ljudisoleras.

Hälsningar

/Henrik

med sånt här menar du mina roxullskivor antar jag?

kanske mina roxulskivor ut mot kontrollrummet med gips bakom?

(detta byggs i mitt fristående hus så det är mer akustikbearbetning än ljudisolering som är avsett)

(låg några 45mm stålreglar i huset när jag köpte det, därför söker jag nån lösning där de ingår)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är akustikbearbetning du eftersträvar behöver du inte gips till något. Det kan vara vettigt att dämpa kontrollrummets främre halva (tak, sidor och en matta på golvet mellan högtalarna och lyssningspositionen). Tak och väggar dämpas billigast genom att lägga mineralull mellan reglar och spänna tyg över. Men då är det faktiskt lite lättare med träreglar, för då kan tyget fästas med häftpistol. Jag är tveksam till om det funkar på stålreglar.

När du placerar ut mineralullen blir det extra effektivt om du använder den till att "kapa" hörn och skärning vägg/tak.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
PunkMackan (oregistrerad)

Stålreglar funkar fint. Man kan fästa med byggplåtskruv. Den självborrande varianten med gummitätningsbricka man använder när man sätter korrugerad plåtvägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...