Jump to content
Annons

Hur ersätts den osignade artisten som jag skrivit låt åt? Digital distribution, STIM etc etc


johanmusic

Recommended Posts

Hej!

Har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på här.

Har nyligen ställts inför ett antal situationer där osignade artister ska spela in och släppa låtar som jag och min co-writer skrivit och producerat. Alltså inget förlag, management eller skivbolag inblandat. Jag och min Co-writer splitar 50/50.

En av artisterna har släppt en av låtarna via en digital distributionstjänst (tror Spinnup), där hen laddat upp, skapat kontot och administrerat släppet. Och här någonstans kommer mina luddiga funderingar:

1. Om man lägger ut en låt på typ Spotify, Tidal, iTunes etc etc via säg Spinnup - de pengar som eventuellt genereras av streams och digital försäljning och som kommer in på dens konto som är knutet till distributionstjänsten, tillhör de egentligen upphovsmännen? Eller vem "ska" pengarna tillfalla?

2. Låt oss säga som exempel att låten bara streamas på Spotify och det säljs några digitala downloads på iTunes, och att  Spinnup (eller något annat) då samlar upp och betalar ut pengar för detta. Kommer det även pengar till upphovsmännen från STIM/NCB för samma streams och samma downloads? Och vad är då skillnaden på dessa utbetalningar?

3. Om det nu är så att jag och min co-writer är berättigade till "alla" dessa pengar, vad blir då artistens ersättning? Är det via SAMI, eventuella biljettförsäljningar till shower osv?

Vore oerhört tacksam om någon som har koll kan hjälpa till att reda ut dessa rookie-funderingar 🙂

Mvh

 Johan

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Tjena Johan!

Här kommer svar på dina frågor:

1. Pengarna tillfaller den som har kontot registrerat hos den digitala distributören därifrån låten är uppladdad, i ert fall artisten.
2. STIM samlar in pengar åt låtskrivarna/förlagen från Spotify. Dock är denna ersättningen pinsamt låg. NCB har inget med detta att göra då dom enbart har med fysiska upplagor att göra, dvs om ni trycker CD skivor osv.
3. Så dom det ser ut för er nu, så är det rent tekniskt så att artisten ni skickade låten till ses som ägare av "master righten" eftersom den personen laddat upp låten via distributören. Men i ett "normalt" fall så är det ett skivbolag som laddar upp låtarna och då har dom i sin tur avtalat med artisten om royalty ersättning. Som rena låtskrivare är ni långt ner på listan när det gäller utbetalning, och det är snarare så att ni skulle sålt produktionen till artisten som producenter och sen utöver det förhandlat fram producent royalty på master righten.

Hoppas detta ger dej lite klarhet. Jag har satt ihop en gratis e-book med en hel del av dom funderingarna du har, så ladda hem den och se om den kan hjälpa dej ytterligare. Här är länken: https://bit.ly/2EFyujZ

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...