Jump to content
Annons

Klippa och klistra i spår med "strumming guitar"


Bream

Recommended Posts

Hej, jag har ett problem. Jag har spelat in när jag spelar "strummade" ackord på akustisk gitarr, dvs. det är aldrig helt tyst mellan två strums, utan gitarren ringer i ett. Och så råkade jag vara lite tidig på ett slag, så då försökte jag (i Cubase) redigera och klippa ut och flytta det slaget. Då blev det ett litet "hål" där det var tyst mellan ringandet från slaget innan och det flyttade slaget, men det hålet försökte jag fylla igen med det som "stack ut" i andra änden av slaget som jag flyttade, om ni förstår... Hur som helst, det gick väl ganska bra, men det blir små "klick" eller "sprak" i skarvarna. Finns det något sätt att göra det jag vill göra utan att få "klick" i skarvarna?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Först och främst är det allra bästa att se till att inspelningen blir så perfekt det bara går. Frågan är, spelar det någon roll om att anslag/ackord är lite off? Är det allt för mycket, tja då kan det vara ett problem. Men hörs det verkligen? Jag vet, som musiker är man väldigt självkritisk. Det är som kan vara problem med att använda sig av slip edit, eller om det heter annat i andra daw än cubase, är att man får artefakter. Så det kan vara bättre att spela in bit för bit istället. Nåväl om det till syvende och sist ändå låter bra så är det att antingen fada in och ut manuellt på filen eller använda dig av crossfade som finns i alla daw. Knäpper det illa ändå så får du leva med lite off eller spela in igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Die Hard - performance is king, men om den måste flyttas och det är så bra du kan få det, så vill jag minnas även Cubase har en....jag känner bara till funktionen som "Warp" i Nuendo (finns dock flera typer av Warp-funktioner), där jag använder den flitigt till dubbningar och ADR i filmer, men funktionen ska då finnas i editor-fönstret för själva ljudet. Förändringarna du gör där uppdateras (om dessa program funkar likadant, vilket de borde)i realtid även på timeline.
Enkelt sagt så sätter du en första punkt, där inget förändras innan dess, nånstans i strummet innan, där det hörs som minst efteråt. Vart det är går inte att förklara, du får känna dig fram när du fått fason på tekniken. sen sätter du en andra punkt där strummet du vill flytta slutar, gärna precis där nästa börjar, men absolut inte längre än så. Sen kommer du till själva noshörningen - nu sätter du den Warp-punkt du faktiskt ska flytta precis i början av strummet. Det är den här punkten du nu kan dra i, och effekten kommer bli som att dra i ett gummiband på mitten - det kommer bli längre på ena sidan och kortare på andra, beroende på vart du drar det.
Dock är det här inte en lösning som ersätter bra tagningar, det blir väldigt lätt artefakter i ljudet, och ju sämre AD-omvandlare man har, desto värre blir problemen, men det är en fantastisk lösning när man inte har några andra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tolkar dig rätt så är problemet att det uppstår ett litet missljud, klick eller pop, där du klipp? Trodde inte det problemet fanns kvar längre, hade ofta det på den tiden jag körde Cubase SX3 - i reaper har jag aldrig märkt av det. om det finns utrymme så försök låta ljudspåren fade:a in i varandra så kanske det kan dölja oljudet....

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

I cubase kan man justera crossfade en hel del.  Tex hur kurvan ser ut för att ta in/out signalen om det är överlapp, är det gap så behöver man kanske dra ut lite och ha en fade in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack. Ja, jag undrade väl ifall det kanske fanns några knep eller hjälpmedel för den här typen av situationer. Och "warp" (eller "time stretch" som jag tror de kallar det för i Cubasemanualen) hade kanske varit en grej jag hade kunnat använda. Nu tror jag att jag till slut fick till en okej lösning på ett lite enklare sätt (enklare för mig i alla fall som inte har använt time stretch förut..) Men förut när jag fick knäpp i ljudet hade jag försökt fylla igen ett hål med en bit ljud som var precis lika stort som hålet, jag trodde först att det borde ju vara bra (men det var ju kanske egentligen inte alls det bästa eftersom det blev knäpp då), men om jag i alla fall tog en bit ljud som var lite större än hålet och stoppade dit så försvann knäppen. Sen om man lyssnar noga kan man fortfarande höra att det låter lite "skumt" ett kort kort ögonblick på det stället där jag la "lagningslappen", men det är om man solar det spåret, tillsammans med de andra spåren är det knappast något man märker. Och kanske går det att förbättra ytterligare med crossfades, men jag är nästan nöjd redan nu. Sen allra bäst hade väl varit att göra om inspelningen, men jag hade spelat in en ganska lång sammanhängande harang som jag tyckte var rätt okej utom på just ett ställe... Hur som helst, jag tror man kan säga att problemet är typ löst :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...