Jump to content
Annons

Spela in ljud och video


Fismumriken

Recommended Posts

Tjena!

Går det spela in ljud och video samtidigt? Alltså mica en gura i cubase, samtidigt som man spelar in video? Vill inte hålla på och krångla med att spela in video först och sen ljud osv... Utan vill ha en ren live-spelning men med studiomicen istället för kameramicen. Typ för Youtube-covers. Förslag? 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så vitt jag vet så måste man synka det i efterhand, känner i alla fall inte till något sätt att göra det enklare.

Ett tips är ju att ha någon form av inräkning, både i videon och det inspelade materialet. När jag spelar in mina gitarrvideos så kör jag 4-5 toner som en synk. När man sedan lägger in videon och ljudspåret (i mitt fall från Reaper) så är det mycket lättare att synka videons ljudspår med Reaper ljudspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder min Ipad med ett usb-ljudkort (Roland duo-capture ex) och en studiomick + gitarr för att spela in live-video. Jag använder appen MoviePro som går att ställa in så att bilden spelas in på ett europeiskt format (multipel av 25 bilder per sekund), och ljudet får jag då inspelat med gitarr i ena kanalen och sången i andra kanalen (även här med valbara inställningar). Ljudmixning och bildeffekter görs sedan i valfritt program på PC.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det borde väl gå att göra som man gör när man gör film och tv med separat ljudupptagning. Att du kör studiomicen in i Cubase som vanligt och sen sätter du på kameran separat. Sen gör du bara ett snabbt ljud som är i synk i både bild och ljud innan du börjar sjunga som du sen kan klippa bort. Alltså som en klappa i film. Den använder man just för att sen kunna synka ljudet mot bilden.  Så att du sen kan dra in filen från studiomicen in i filmredigeringsprogrammet,  så ser du till att lägga ljudkurvan exakt där du slog klappan. Har du ingen klappa är det bara att göra ett snabbt handklapp i bild.

Ett annat sätt är att synka tidkoder i realtid, fast det vet jag inte om det går att göra i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går alldeles utmärkt så länge kameran har mickingång av något slag. Koppla en vanlig line-sladd från en lämplig Line Out från antingen mixerbordet (om ett sånt finns), eller datorn. Den skickar du till kamerans ingång, och ser till så att nivåerna funkar och kanalen är rätt inställd. Det ska vara allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...