Jump to content
Annons

Bra idé att stacka ljudpaneler för bättre basabsorbtion?


Casperfren

Recommended Posts

Tänkte köpa dessa https://www.thomann.de/se/eq_acoustics_classic_wedge_foam_tiles_grey.htm

Och stacka 3 st vid varje 1st reflektion. De verkar som ett seriöst akustikmaterial då dem har bra reviews på thomman, och många reviews.

Jag har redan ställt 1 dm glasull i ramar vid de främre hörnen från golv till tak och tänker att det blir lättare att köpa foam att slänga upp på väggarna och taket

 

23998539_10159760438050595_1535929820_o.thumb.jpg.d315b8a41adb530e41902278e0f4849a.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har sett såna modeller tidigare, och var inte särskilt imponerad måste jag säga. Finns en orsak att de kostar som ett tuggummi i Norge ungefär.
Skulle hellre rekommendera Auralex. Verkligen inte i samma prisklass, men brutalt mycket jämnare och pålitligare dämpning.
Basabsorbtion får du aldrig med såna alls, till det måste du ha basfällor. Helst resonanta dito avstämda till ditt rum om möjligt, men finns många sätt att lösa den saken på.

Varför köper du inte glasull till hela rummet förresten? Glasull, om man är försiktig och kapslar in den ordentligt, är ett väldigt trevligt akustikmaterial, och ganska billigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago Casperfren sa:

För att det är svårare att sätta upp utan att göra hål i vägg osv som jag då måste spackla om jag ska flytta, men det kanske är värt det...

 

I hear you. Själv ska jag bygga en träram runt hela rummet som jag sen kan hänga ramar med glasull i, alternativt bygga upp ullen direkt på ramarna! Inte utan meck, men man slipper oroa sig för storstryk av husvärden vid flytt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp dessa får du ingen basabsorbtion med. Glas eller stenull är det som gäller. Beroende på tjocklek så vill du ha olika gasflödesmotstånd på ullen. Ju tjockare du tänkt bygga ju lägre motstånd.

Sen så får man borra i väggen utan problem, sätta upp hyllor och dylikt. Så länge inte väggen ser ut som en schweizerost efteråt så är det nog inga problem. Eller är det många hål det blir?

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago Casperfren sa:

För att förtydliga, jag vill inte ha basabsobtion, utan 1st reflection behandling, men så långt ner som möjligt i register, såklart

Ok. Du får bestämma hur mycket utrymme du har möjlighet att förlora på bredden och höjden. Ju tjockare du gör absorbenterna ju bättre. Här är en kalkylator där du kan mata in tjocklek och luftflödesmotstånd och få en uppskattning hur absorbtionen blir. http://www.acousticmodelling.com/porous.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Wellness, jag har fått för mig att det var du som var fena på akustik va? (vet att det förmodligen är en dum fråga efter flera diskussioner, men har fett problem med ansiktsblindhet)
Tänkte att det kan vara bättre att bygga vidare på den här tråden än att starta ny då mina önskemål är liknande: Har du händelsevis schyssta förslag på hur man löser problem främst baserade runt 200/400Hz som bäst?
Har inte mätt upp akustiken exakt än, men på öra skulle jag säga att det är där jag vill lägga krutet just nu, även om mina basfällor varit ganska hjälpsamma här.

[EDIT] Heh, önskade jag hade bemödat mig att sänka blicken lite innan jag ställde dumma frågor ;-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Skivan du länkar till har ett luftflödesmotstånd på 5000 Pa*s/m2. Vad jag har förstått så funkar det bäst till riktigt tjocka absorbenter, typ om man skall fylla ett helt hörn med ull. Skall du ha 10-20 cm tjockt så kan det nog vara för poröst. Skivorna jag använder heter Rockwool flexibatts och har en motstånd på 8800 Pa*s/m2. Kanske är ett bättre alternativ.

Men det finns folk som är bättre än mig på detta, tex Wellness. Kanske bättre att invänta hans svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...