Jump to content
Annons

Effekter för att ge en så analog känsla som möjligt i mitt daw?


Denkobeatz

Recommended Posts

Tja!

Min MPC2000XL är på lagning och har ingen mixer just nu heller, så det blir att producera lite på datorn just nu.

Finns det några bra plugins (pris spelar ingen roll) som kan ge så mycket analog känsla som möjligt?

Det kanske är lite diffust förklarat - men just nu testar jag lite med Waves kramer tape-plugin och diggar den.

Har ni några andra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det är väl ungefär vad alla plugintillverkare försöker övertyga konsumenterna att just deras produkt är bra på. u-he och slate kan vara värda att titta på om du vill ha tape emuleringar. Waves har också flera andra. Softube har gör bra emuleringar, men jag tror inte att de har någon tape.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kanske testa pc versionen av harrison mixbus som ska efterlikna deras hårdvara, finns i två versioner med olika mycket godis i. Hela koncptet med deras daw är att det ska ge ett bättre mera analogt liknande ljud om jag fattat det hela rätt. Det säger väl i och för sig alla tillverkare men jag gillar hur det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om man med analogt ljud menar inte så vasst ljud så är det enklast att dra ned höga frekvenser med EQ.

Tape kompression är onekligen en analog effekt och tapekompression ger oftast en ökning oftast högre frekvenser! Så vad är analogt ljud egentligen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniskt sett så har det som spelas in i, och sedermera kommer ut ur, en modern DAW redan så "analogt sound" det bara går, då man i den digitala domänen vida överträffar sannolikheten att fånga det faktiska framträdandet som det egentligen låter i verkligheten, kontra om man skulle förlita sig på "gammal" analog teknik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Rent tekniskt så är digitalt digitalt och analogt analogt helt enkelt. Det går att nästan fånga ett analogt ljud med hjälp av digitalteknik men inte riktigt då det egentligen är två helt olika saker men som kan låta snarlikt varandra. Bättre eller sämre vet inte jag det är väl personligt kan jag tro. På video/fotosidan pratar man pixlar när det gäller digitalt men atomer på den analoga sidan. Jag tror att det går åt en jäkla hög upplösning för att komma ner på atomnivå och väl där så saknas ändå nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniskt sett så har det som spelas in i, och sedermera kommer ut ur, en modern DAW redan så "analogt sound" det bara går, då man i den digitala domänen vida överträffar sannolikheten att fånga det faktiska framträdandet som det egentligen låter i verkligheten, kontra om man skulle förlita sig på "gammal" analog teknik.

Hela vitsen med analogt är att det inte ska låta för life-like.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Så vad är analogt ljud egentligen? 

Skulle kunna vara färgning av ljud pga fysisk analog utrustning som tape, mixerbord, och effekter? Mick och högtalare är redan analoga (i vart fall i första/sista steget). Kanske ska man även inkludera uppspelning som t ex vinyl vs CD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slate VCC som någon nämnde är fantastisk. Waves J37 är min favorit-band-emulering. Och FabFilter Saturn när det kommer till dist, även om J37 är bra på det också. Det finns ingen mix jag gör som inte dem är med på. Decapitator! Den är bra!

I mitt tycke handlar väl analogt väldigt lite om att någonting ska börja låta dovt, utan snarare om naturlig kompression och distortion. Lyssnar man på t. ex Heard It Throught The Grapevine så tycker jag att den är ganska diskantrik, men tämligen dynamiskt jämn.

Men nu var det kanske inte det som TS ville diskutera, så nog om det. Det var mina två cent det  😆  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt osäker på vad som är analogt ljud. Har slate bundle och har suttit och funderat på vilket sätt det skulle få något att låta analogt. Är det distorsion? hör ingen större skillnad när jag använder ex hans pre-amp och mixbus förrän jag driver de så att det distar. samma sak med tape saturation, det verkar skära i de högsta frekvenserna och sen dista. 

När jag tänker analogt så tänker jag smuts, mindre bas och diskant samt whitenoise antar jag. Detta kan vara vinylformatet också och att jag tänker vinyl när jag tänker analogt...

Hursomhelst så blir det snygg dist med slate pluggarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...