Jump to content
Annons

Grooty

Medlem
  • Antal inlägg

    32
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    2

Dagen då Grooty senast vann var 8 mars 2019

Grooty hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

4 Neutralt

Om mig

Senaste profilbesökare

1 926 profilvisningar
  1. Jag vet inte vad det är för form av punk du spelar in men om det är åt det poppigare hållet kan jag rekommendera att studera Chris Lord-Alge (CLA). Han mixade ju bl.a. American Idiot-skivan. Det finns väldigt mycket intervjuer och "tutorials" med honom på Youtube. Har annars fått för mig att Steve Albini har gjort en del punkiga grejer. Det finns mycket med honom på tuben också. Ett helt gratis alternativ. 🙂 Annars har jag sett att Slate har någon kurs med CLA som man kan köpa. Det kanske vore något? Sen, om du ändå tänkt lägga en slant finns ju möjligheten att kontakta en hyfsad mixtekniker. 🙂
  2. Det är ju huvudsakligen närmickat, kanske inte något OH alls? Det verkar snustorrt, det ursprungliga inspelade materialet. Sen är det ju ganska rejält distat, som du konstaterade, antagligen på individuella trumspår eller en trumbus, med tanke på att sången inte är påverkad av det på samma sätt. Bandemulering? Konsollemulering? Man får experimentera. Någon poängterade att virveln är ganska vass, så den är garanterat mickad underifrån, helt eller delvis. Det är också ganska klangfria trummor, så de har nog dämpats en del. Sen tycker jag att det gejtade reverbet gör väldigt mycket för soundet i det här fallet. 🙂
  3. Du blir nog inte missnöjd med någon av dem skulle jag tro. Vad tänkte du spela in med den? ?
  4. Det finns bara en enda sak jag reagerar på (och det kan vara en rent mixestetisk preferens), men det låter som om du använt väldigt mycket hög- och lågpassfilter på olika synthar, förmodligen för att separera intrument i mixen så mycket som möjligt. Separation är egentligen mycket viktigt och väldigt bra men en del ljud låter lite vassa, och andra väldigt lågmidfattiga. Kan det stämma...? Om det är som jag upplever det så skulle du kunna lösa det redan vid arrangeringsstadiet genom att separera olika melodiska motiv ifrån varandra genom att sprida ut det på oktaverna så mycket det går. Det kanske låter som hård kritik kom jag på nu, men det är det absolut inte. Det är bara en enda aspekt av hela mixen. Allt annat lät bra! 🙂
  5. Tack Homer! Veckans komplimang! Eget material är på gång. Ska bara iväg på mastring först! 🙂
  6. Tack Slejnard! Gillar SM57an, både för ljudet och estetiken. Och inte bara för att Lemmy använde dem live 😉 Jag spelade in med den också! Tycker det funkar utmärkt. Vred upp monitorerna högt som fasen och sjöng allt vad jag orkade. Tricket var att gå så nära mikrofonen att det minskade läcket, och sen gejta som bara den. Popfilter är absolut nödvändigt då! Om man inte älskar att RX'a ?
  7. Först och främst: Tack! 😄 Spotify verkar ha regler om vilken information som bör vara med när det kommer till låttitel, artistnamn och album. Ganska strikt begränsat till just precis det. Sammarbeten däremot får ju stå med, och utmärks ofta av den ökända förkortningen "feat.". Enligt upphovslag har vem som helst rätt att göra covers, precis som i alla andra sammanhang. Det finns dock inget fog för oro, just precis av upphovsrättsliga regler. Jag använde mig av Distrokid när jag laddade upp. Just Distrokid erbjuder en tjänst där de sköter upphovsrätten vid covers, så att rätt blir rätt och Sebastian Bach och de andra får all eventuell vinst. Helt i sin ordning. 🙂 När man söker efter Hooked on a Feeling med Björn Skifs på Spotify så står det inte att det är en cover, där heller, bara som ett exempel. Jag hoppas att det inte låter "tyket" på något sätt, jag försöker bara vara saklig 🙂
  8. Grooty

    Ny singel och video!

    Det var ett tag sedan jag levererade något här, rent produktivt i alla fall 🙂 Jag tar gärna del av tankar och åsikter och kritik i största allmänhet! Finns på Spotify också: https://open.spotify.com/track/1WAaraWp3VdK8gqt9iB1rV?si=hOZjIlerTuq1chJ7lHPeFA Trevlig helg på er förresten! 😄
  9. Haha! Underbar formulering. Igenkänningsfaktorn är hög ? Låter bra! Den blev lite punchigare. Det är trevligt med diskanten också. 🙂
  10. Har inte din aggregator någon kundtjänst du kan vända dig till? Det är ju en ganska teknisk fråga tänker jag. Det enda jag sett själv är att samma låt förekommit på flera album på Spotify, så jag vet inte riktigt. Det kanske är möjligt. Annars kanske du skulle satsa på en hemsida där du samlar allt, som en liten portfolio, och dessutom har plats för biografi o.d? ?
  11. Hejhej! Skulle rent spontant och generellt säga att 44Khz räcker. Mitt interface är ganska gammalt och klarar inte av mer än så och funkar bra för mig. Sen tar ju 88Khz mer diskutrymme, så inspelningsprojekten i ens DAW blir mycket större. Det kan också vara något att tänka på. Om man däremot har möjlighet att spela in med högre samplerate så är ju det trevligt. Det sägs att plug-ins jobbar bättre och man får ut ett bättre slutresultat. Har aldrig haft möjlighet att testa själv dock. Hoppas det hjälpte. Du får väga fördelar mot nackdelar :)
  12. Inte helt hundra på att jag förstod dig rätt men jag utgår från att du vill att basen ska projicera bättre på små högtalare som helt enkelt inte klarar av basomfånget naturligt? Om det är så så skulle ju t. ex. Waves Maxxbass lämpa sig. Om jag inte förstått fel så skapar/förstärker den övertoner baserat på källjudet som du sätter den på, vilket gör att basen går att höra på mindre högtalare också. Här är en torftig video som förklarar och ger exempel:
  13. Det spontana är ju att trigga med en sample. Det går ju liksom inte att ta fram något som förmodligen inte finns där. Jag uppfattade det som att du bara använder en mikrofon? Komplettera med en mikrofon utanför frontskinnet också och bygg en kicktunnel för att få bort cymbalerna. Jag spelar aldrig in med bara en bastrummemick. Blir platt som satan. ? Var noga med fasen! Sen är subkick jättebra komplement för just subfrekvenser! Är dock fundamentet i bastrumman 75Hz så kommer ju inte suben lägga till något nämnvärt, men det hjälper ju till att definiera den. ☺ Jag tycker för övrigt 75Hz låter fullt tillräckligt, lite beroende på genre. Har definitivt mixat bastrumma i den storleken förr. Det blev bra. Intressant karaktär. ? Om du fortfarande inte vill trigga med en sample så kan du ju trycka ut en sinuston från en synth på typ 50Hz och lägga tillsammans med den riktiga bastrumman. Tekniskt sett blir det ju som att trigga, men det blir bara ett komplement. ...eller pitcha ner bastrumman i mix! Och återigen. Var noga med fasen. Ju fler mickar, desto mer att ta ställning till. ? Nä, nu! Nu ska jag sluta skriva innan jag kommer på mer ? Edit: Såg att du använde någon annan typ av mick tillsammans med Re20n, så nvm det där med två mikrofoner
  14. Gillade den första bäst. Varmare och mer punchig. 🙂
×
×
  • Skapa ny...