Jump to content
Annons

Jag vet inte ifall jag kan sjunga


Simpan26 (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Hej Simpan26,

Att sjunga är ingen lätt grej och framförallt inte live. Det jag kan säga utifrån det du postat är att du har vissa problem att träffa endel toner stundtals och hamnar så ledes under dom, vad som i musikspråk kallas flat notes, motsatsen är sharp notes, när du sjunger ovanför tonen du försöker träffa istället. Detta är mycket vanligt även bland professionala sångare. Du hamnar alltså precis under, eller i vissa fall väldigt mycket under tonen och därmed låter det i det stora hela tyvärr inte särskilt bra. Men det betyder inte att din röst låter dålig! Däremot tror jag den vanliga svensson upplever det som att "du inte kan sjunga", men jag har av erfarenhet träffat många som låter så där, men kan låta fantastisk efter träning, så om du verkligen tycker om att sjunga, så kör på. Att träffa toner är som att träna muskler, det tar tid att bli bra på det, och är du villig att lägga ner energin så säger jag kör hårt, och drick mycket vatten 😄 Lycka till!

Redigerat av Reaper1984
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Reaper skriver så är det falskt här och där. No big deal, med träning och tålamod så går det att komma förbi.

Det viktigaste som du har som många saknar är en bra grundröst. Det vill säga, din röst låter bra. Träffar

du tonerna så kommer det låta kalas!!

Träna på bara så kommer dom på krogen klappa sönder sina försupna händer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Okej då vet jag varför allt folk på krogen såg ointresserade ut och jag knappt fick några applåder. Då vet jag var bara det jag behövde få höra. Ska hålla mig till black metal i framtiden. Är bättre på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, naturligtvis ska du fortsätta! Folk har annat att tänka på på krogen, som alkohol, slagsmål eller nuppa. Hur fokuserad kan publiken vara på krogen egentligen? Själva grund idén med karaoke är ju att ha roligt. Det är ju ingen professionell sånguttagning. Skoj är förnamnet. Dessutom, hur bra medhörning har man i allmänhet i sådana där anläggningar? Bara det gör ju massor. Fortsätt och sjung och ha roligt. Som Slej här ovan sa, du kommer att märka utvecklingen om du idogt tränar. Jag tycker du låter bra ☺️

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

flippflopp (oregistrerad)

JAG kan verkligen sjunga! min väldigt långt borta släkting heter zara larsson! 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då vet jag varför allt folk på krogen såg ointresserade ut och jag knappt fick några applåder. Då vet jag var bara det jag behövde få höra. Ska hålla mig till black metal i framtiden. Är bättre på det.

Som sagt. Du sjunger inte dåligt, du har en bra röst. Men det blir falskt lite då och då. Övar du så kommer det bli hur bra som helst.

Du har ju redan den viktigaste ingrediensen, en bra röst. Nu fattas bara att hitta rätt toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danne Z (oregistrerad)

Jag lyssnade på länken. Jag vill inte ge dig falska förhoppningar. En röst kan man alltid träna upp men i det här fallet missar du oftast tonerna. Jag kan lova dig att i princip alla sångpedagoger skulle skriva under på att du tyvärr är tondöv och inte har förutsättningar för att bli sångare. Musikalisk förmåga är medfödd och saknar man den förmågan så har man den helt enkelt inte.

Redigerat av Danne Z
Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Jag lyssnade på länken. Jag vill inte ge dig falska förhoppningar. En röst kan man alltid träna upp men i det här fallet missar du oftast tonerna. Jag kan lova dig att i princip alla sångpedagoger skulle skriva under på att du tyvärr är tondöv och inte har förutsättningar för att bli sångare. Musikalisk förmåga är medfödd och saknar man den förmågan så har man den helt enkelt inte.

Okej i mina öron låter det bra. Träffa toner är inte så viktigt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej i mina öron låter det bra. Träffa toner är inte så viktigt för mig.

För att få sången att låta bra så är det A och O att träffa toner. Det kommer du tyvärr aldrig ifrån.

Öva, det är det enda som ger resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Fel, ha bra öron och sjung med känsla så kan du rädda allt i melodyne. Sad but true.

Har bra öron redan och kan sjunga med känsla dock är jag mer van med black metal vocals.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du ska sjunga om du tycker det är roligt. Däremot kan du nog glömma att, som en del säger, kunna träna upp rösten så att du slutar sjunga surt. Förstår inte riktigt hur man menar då?

Enligt min mening så går det inte att "träna" bort att du inte hör sura toner. Uppenbarligen hör du inte själv att det är falskt när du sjunger.

Har haft mängder med folk i studion som haft "bra" röster men som inte kunnat sjunga för fem öre tack vare att de mer eller mindre varit tondöva.

Det är omöjligt att t.ex. försöka coacha någon som inte hör att det är surt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte alls med dem som säger att man inte kan träna upp sina stämband.

Det som gör att en sångare kan träffa en ton klockrent utan att glida upp på den är helt och hållet träning, oavsett vad ni tror. De flesta sångare har tränat sedan barnsben, genom att sjunga mycket och ofta.

Mina tips till dig om du inte vill gå till en sångpedagog:

1. Skaffa inspelningsutrustning så du kan testa av dig med jämna mellanrum.

2. Om du har en surfplatta: ladda ned en pitch-träningsapp. Med den kan du börja träna dina stämband och lära dig känna av hur det ska kännas när du vill träffa en specifik ton.

3. Sjung med medhörning! Det är jätteviktigt att lära sig hur ens röst låter, för då börjar man också lära sig hur man ska göra för att det ska låta bra. Ungefär som att man bör ha en spegel för att lära sig dansa.

4.Lär dig använda magstödet! Jag träffar jättemånga som har bra, men osäkra röster, som svajar och sjunger fel toner. Ganska ofta är det magstödet som saknas. Magmusklerna ska vara igång HELA tiden.

5. Välj inte för svåra låtar! Många av mina elever i grundskolan vill sjunga Ed Sheeran och olika musikalartisters låtar som första låt. De är alldeles för svåra! Börja enkelt, där du växlar mellan 5-8 toner och ligger inom samma oktav. Transponera om det behövs.

6. (denna kanske skulle legat först) Hitta ditt register. Hur högt kan du sjunga och hur långt kan du sjunga. Det här klarar du troligtvis inte av själv, så ta hjälp.

Äkta tondövhet är ytterst ovanligt och något man faktiskt kan kolla av.

Sjung! Som med all träning måste du göra det ofta och med rätt teknik för att bli duktig, det finns inga mirakelkurer och precis som att man bör ta hjälp av en PT på gymmet, bör du också ta hjälp av en sångpedagog de första gångerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danne Z (oregistrerad)

Han hör inte att han sjunger surt men säger att det inte är så viktigt för honom att träffa tonerna. Det blir ungefär som en forward som inte tycker det är sä viktigt att göra mål och säger att det inte gör nåt om det blir stolpe ut hela tiden.

Kan man träna upp färgblindhet också?

Redigerat av Danne Z
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej i mina öron låter det bra. Träffa toner är inte så viktigt för mig.

Om du nu skulle va tondöv, som någon säger, så lär du ju inte höra när du sjunger fel. Är det inte så viktigt att träffa toner heller så är det ju inget problem. Black metal består väl ändå mest av growlande, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Han säger ju själv att i hans öron låter det bra! Med det i åtanke så kan ingen träning i världen rädda sången då han uppenbarligen inte hör att det är surt/falskt. Det du pratar om är ju att träna upp registret/omfånget på sången. Vilket är en helt annan sak.

Jag håller inte alls med dem som säger att man inte kan träna upp sina stämband.

Det som gör att en sångare kan träffa en ton klockrent utan att glida upp på den är helt och hållet träning, oavsett vad ni tror. De flesta sångare har tränat sedan barnsben, genom att sjunga mycket och ofta.

Mina tips till dig om du inte vill gå till en sångpedagog:
1. Skaffa inspelningsutrustning så du kan testa av dig med jämna mellanrum.
2. Om du har en surfplatta: ladda ned en pitch-träningsapp. Med den kan du börja träna dina stämband och lära dig känna av hur det ska kännas när du vill träffa en specifik ton.
3. Sjung med medhörning! Det är jätteviktigt att lära sig hur ens röst låter, för då börjar man också lära sig hur man ska göra för att det ska låta bra. Ungefär som att man bör ha en spegel för att lära sig dansa.
4.Lär dig använda magstödet! Jag träffar jättemånga som har bra, men osäkra röster, som svajar och sjunger fel toner. Ganska ofta är det magstödet som saknas. Magmusklerna ska vara igång HELA tiden.
5. Välj inte för svåra låtar! Många av mina elever i grundskolan vill sjunga Ed Sheeran och olika musikalartisters låtar som första låt. De är alldeles för svåra! Börja enkelt, där du växlar mellan 5-8 toner och ligger inom samma oktav. Transponera om det behövs.
6. (denna kanske skulle legat först) Hitta ditt register. Hur högt kan du sjunga och hur långt kan du sjunga. Det här klarar du troligtvis inte av själv, så ta hjälp.

Äkta tondövhet är ytterst ovanligt och något man faktiskt kan kolla av.

Sjung! Som med all träning måste du göra det ofta och med rätt teknik för att bli duktig, det finns inga mirakelkurer och precis som att man bör ta hjälp av en PT på gymmet, bör du också ta hjälp av en sångpedagog de första gångerna.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Då är det dags för bandet ikväll att köra en Iron Maiden cover på Children Of The Damned. Jag hoppas det går bra är lite nervös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står fast vid det jag föreslår, pga följande:

* Han ligger i rätt tonart. Ifall tonerna skulle sväva över hela spektrat av toner skulle jag definitivt inte säga samma sak. Det betyder att han ändå har visst gehör.

* Han använder inte magstödet korrekt och det påverkar tonsäkerheten och intoneringen. Om han får till magstödet kommer han kunna sjunga längre, klarare och med mer kraft.

* Han har svårt med intoneringen. Ja, det är något man kan träna upp! Jag pratar inte om att utöka registret, jag pratar om att fixa intoneringen av tonerna. Det handlar om muskelkontroll, precis som när du lär dig att skriva skrivstil och att spela gitarr. Finmotoriken måste arbetas med.

Så, du är inte ett hopplöst fall, men om du tror att det finns någon quick-fix på det så tror du fel! Rösten måste övas på RÄTT sätt under lång tid för att du ska få resultat. Du kommer inte kunna klara av det på några veckor! Bestäm dig, sätt ett rimligt mål, ta hjälp av en coach eller pedagog och ge dig fan på att du ska kunna sjunga till midsommar 2018!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danne Z (oregistrerad)

Nu säger ju han att det låter bra i hans öron och det inte är så noga att träffa rätt toner. Det betyder att det är helt kört för honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...