Jump to content
Annons

Jag vet inte ifall jag kan sjunga


Simpan26 (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Du har alla komponenter för att låta som en hårdrockssångare, tex klämda pungkulor i spandex i grundtonen... 🙂 .

Men du sätter inte tonerna. Om du inte hör detta själv är det ett problem. Träns på att höra hur du själv ligger i förhållande till musiken och försöka förbättra detta. Timmar framför micken är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som vi tidigare sagt, du har en bra röst. Men det verkar inte som att du själv hör att du sjunger falskt!?

Lyssna med kritiska öron på det du spelat in. För att kunna bli bättre på något så måste man inse vad det är man behöver bli bättre på. Så nu är det konstaterat, du har en bra röst men du kan inte hålla tonen. Så det du behöver öva på är ju således att hålla tonen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Okej jo jag hör att jag sjunger falskt men inte hela tiden.

Gjorde om samma låt två gånger idag. Vilken version låter bäst?

https://www.smule.com/recording/iron-maiden-iron-maiden-children-of-the-damned/713794929_1144251185

Den här är mer rå

https://www.smule.com/recording/iron-maiden-iron-maiden-children-of-the-damned/713794929_1144243786

Och den här är mer falsett

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Spelar du in på din mobil?

Det kan vara så att du inte hör dig själv eller musiken i rätt balans. Då är det svårt att träffa tonerna rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Spelar du in på din mobil?

Det kan vara så att du inte hör dig själv eller musiken i rätt balans. Då är det svårt att träffa tonerna rätt.

Nej jag hör mig själv bra. Är inte speciellt viktigt för mig att träffa tonerna bara det låter bra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag hör mig själv bra. Är inte speciellt viktigt för mig att träffa tonerna bara det låter bra så.

Det kommer aldrig låta bra om du inte träffar tonerna är jag rädd. Det är liksom poängen när man sjunger, att just träffa tonerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättekul verkligen!!

Men...jag kan tänka mig att dom andra i bandet skulle uppskatta om du inte sjöng falskt. Som sagt, det är inget illa ment. Men träna på att hålla tonen. Det kommer du få nytta av. Om du/ni skulle vilja gå längre, kanske spela ute eller få ett kontrakt någon gång så skulle nog publiken eller skivbolaget gilla att du kunde hålla tonen. Jag är rädd att med din attityd att det inte spelar någon roll att du inte kan hålla tonen, så kommer ni inte komma någon vart. Lyssna själv på andra band som har kontrakt. Kan sångaren hålla tonen? Jepp!!

Kämpa på, tränar du så kommer det bli hur bra som helst! Men du måste inse att du inte riktigt är framme än vad det gäller sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har definitivt hört sämre röster, så så illa är det inte. Men viljan att försöka bli bättre måste ju finnas där om du ska ha en chans! 🙂 Jag sjöng mycket i skolan, och nu när jag inte har tid för så mycket så har musiken försvunnit helt nästan. Nu när jag försöker sjunga, så låter det inte jätteilla, men jag märker själv av att jag ofta tappar och inte är riktigt tonsäker. Man tappar allt sånt så himla lätt om man inte håller det uppe.

Jag tycker att det är svåra låtar du sjunger, har du provat någon lugn låt där du hinner fokusera på vad du tar för toner osv? Sen att du inte tycker det spelar ngn roll om du prickar toner eller inte.. Det spelar roll. Försök hellre satsa på det, och släpp det sen när du lärt dig det och kan slappna av mer.

Men du är inte hemsk. Har många i min omgivning som sjunger betydligt sämre. Och har du viljan att lära dig, så är det inte omöjligt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Jag har definitivt hört sämre röster, så så illa är det inte. Men viljan att försöka bli bättre måste ju finnas där om du ska ha en chans! 🙂 Jag sjöng mycket i skolan, och nu när jag inte har tid för så mycket så har musiken försvunnit helt nästan. Nu när jag försöker sjunga, så låter det inte jätteilla, men jag märker själv av att jag ofta tappar och inte är riktigt tonsäker. Man tappar allt sånt så himla lätt om man inte håller det uppe.

Jag tycker att det är svåra låtar du sjunger, har du provat någon lugn låt där du hinner fokusera på vad du tar för toner osv? Sen att du inte tycker det spelar ngn roll om du prickar toner eller inte.. Det spelar roll. Försök hellre satsa på det, och släpp det sen när du lärt dig det och kan slappna av mer.

Men du är inte hemsk. Har många i min omgivning som sjunger betydligt sämre. Och har du viljan att lära dig, så är det inte omöjligt! 🙂

Okej

Jo jag har börjat träna. Senaste giget med bandet så öste vi alla på men vi fick knappt några applåder och efteråt så frågade jag folket som stog i baren varför eftersom vi alla spelade bra. Men dom sa att sången var hemsk. Här försökte jag sjunga igen tyckte det blev bra. Träffar en del toner iallafall.

https://www.smule.com/recording/iron-maiden-iron-maiden-children-of-the-damned/713794929_1161804824

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Okej

Jo jag har börjat träna. Senaste giget med bandet så öste vi alla på men vi fick knappt några applåder och efteråt så frågade jag folket som stog i baren varför eftersom vi alla spelade bra. Men dom sa att sången var hemsk. Här försökte jag sjunga igen tyckte det blev bra. Träffar en del toner iallafall.

https://www.smule.com/recording/iron-maiden-iron-maiden-children-of-the-damned/713794929_1161804824

Det är som tur är inte i Eileet klass. Det blir bättre och bättre tycker jag. För att hitta din röst och toner snabbare kanske ett besök hos en sångpedagog kan vara en bra idé. Du låter lite ansträngd när du sjunger, nu på den senaste är det samma röstläge hela tiden, blir lite odynamiskt och lite tråkigt att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Det är som tur är inte i Eileet klass. Det blir bättre och bättre tycker jag. För att hitta din röst och toner snabbare kanske ett besök hos en sångpedagog kan vara en bra idé. Du låter lite ansträngd när du sjunger, nu på den senaste är det samma röstläge hela tiden, blir lite odynamiskt och lite tråkigt att lyssna på.

Okej fast jag blev imponerad av att jag klarade att hålla kvar B4 länge. Det är en svår ton. Jo det är rätt lätt att man tar i för mycket när man ska sjunga högt. Men jag fick ett tips någonstans att man skulle tänka framåt istället för uppåt när man är påväg mot höga toner samt att man skulle spänna magen och vara avslappnad i axlar och hals. Och inte sjunga starkare utan den högsta tonen ska vara på samma ljudnivå som dom andra tonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett tips ta bort alla effekter på sången så hör du verkligen vad du sjunger och kan lättare förstå vad du behöver ändra. Speciellt när du spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle säga samma sak, lägg upp några låtar där du inte har effekter på sången. DÅ kanske du kommer höra tydligare vilka toner som är sura. Jag tror inte du är tondöv då du ligger nära rätt toner. Men lyssna utan effekter så kommer du nog höra att det är surt.

Redigerat av Bezze
Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Skulle säga samma sak, lägg upp några låtar där du inte har effekter på sången. DÅ kanske du kommer höra tydligare vilka toner som är sura. Jag tror inte du är tondöv då du ligger nära rätt toner. Men lyssna utan effekter så kommer du nog höra att det är surt.

Jag tycker jag prickar tonerna rätt bra i den senaste. Jag har bara reverb på. På onsdag ska jag börja sjunga i en kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker jag prickar tonerna rätt bra i den senaste. Jag har bara reverb på. På onsdag ska jag börja sjunga i en kör.

Jag tror du kommer att lära dig mycket på att sjunga i kör. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej

Jo jag har börjat träna. Senaste giget med bandet så öste vi alla på men vi fick knappt några applåder och efteråt så frågade jag folket som stog i baren varför eftersom vi alla spelade bra. Men dom sa att sången var hemsk. Här försökte jag sjunga igen tyckte det blev bra. Träffar en del toner iallafall.

https://www.smule.com/recording/iron-maiden-iron-maiden-children-of-the-damned/713794929_1161804824

Ja blir lite konfunderad av dina inlägg. Ibland känns det som om du driver med oss som läser den här tråden. Som att allt är ett skämt. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.  🙂 

Lustigt att du inte tycker att det är viktigt att träffa toner. Du skriver att du är med i ett band och att ni öser på. De borde väl höra om du kan sjunga?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Prova att sänka tonarten en aning eller två. det låter som du ligger på den berömda gränsen till att det brister. Dessutom är det ganska svåra låtar du går på så här i början. Det är som att lära sig att cykla på en moto gp hoj.

Lycka till! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Prova att sänka tonarten en aning eller två. det låter som du ligger på den berömda gränsen till att det brister. Dessutom är det ganska svåra låtar du går på så här i början. Det är som att lära sig att cykla på en moto gp hoj.

Lycka till! ☺️

Jo vi kommer spela den om en månad. Låter det bra? Jag får aldrig höra att jag sjunger bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Jo vi kommer spela den om en månad. Låter det bra? Jag får aldrig höra att jag sjunger bra.

Du fick ju ett råd där. Hur ser du på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du har alla komponenter för att låta som en hårdrockssångare, tex klämda pungkulor i spandex i grundtonen... 🙂 .

Vrid om pungkulorna ett varv okså så ylar man som Halford. 😆

Kanske kan funka om gitarrerna också är ostämda på rätt sätt...

😆 :lol: 😆  Då har man 50% chans att tonen blir rätt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag träffar tonerna i låten tycker jag.

Allvarligt menar du att du tycker att du träffar tonerna rätt i Man on the silvermountain?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo vi kommer spela den om en månad. Låter det bra? Jag får aldrig höra att jag sjunger bra.

Nääää det menar du inte? Vad konstigt. Vad kan det bero på? Att alla andra har fattat det du inte fattar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Simpan26 (oregistrerad)

Nääää det menar du inte? Vad konstigt. Vad kan det bero på? Att alla andra har fattat det du inte fattar?

Förstår inte. I mina öron så låter det bra. Borde jag kanske sluta sjunga? Jag har hållit på att sjunga i flera år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...