Jump to content
Annons

Reaper1984

Medlem
  • Antal inlägg

    19
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    1

Dagen då Reaper1984 senast vann var 1 september 2021

Reaper1984 hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

4 Neutralt

Senaste profilbesökare

1 334 profilvisningar
  1. Lyssna på låtar du gillar i liknande stil. Vad har dom för tempo, och ändra till det. Enda tipset jag kan ge. Vet inte riktigt vad jag tycker, kändes väl ok. Kanske lite långsammare tempo då? Som sagt, liknande låtar och kolla upp deras tempo. Bara tryck på din metronom i ditt program och schystera tills det stämmer med tempot i liknande låtar 🙂
  2. Kan inte påstå att jag är någon expert, men överlag så är ju ett reverbs poäng att skapa ett rum. Så om du vill ha en effekt av att vissa sångstämmor är längre bort i ljudbilden, så är det ju inte omöjligt att ha ett annat reverb på dom än de andra, men överlag så föredrar jag åtminstone att ha samma reverb på sångstämmor och mindre reverb om det är en "main vocal". Då den vill man ju ha längst fram i ljudbilden. Så där brukar det alltså vara lite lägre reverb inställning så den är mer "upfront". Vet inte om det här svaret var vad du leta efter? Finns inga rätt eller fel annat än låter det som i en kyrka är det kanske lite för mycket reverb.😀
  3. Du blir nog förvånad, men oftast är tricket bara att sjunga bra (eller stämma sångspåret med perfektionism) och sjunga framförallt tajt i tempot. Men idag kan du ju fixa enskilda sångfraser i din dator bara titta med ögonen och se så dom är väldigt nära varandra i tajmingen. Snortajt är det moderna soundet. Häng inte upp dig på EQ och Compression. Allt det är, är effekter. Ingen EQ eller Compression i hela världen kan rädda en dålig gitarrist eller en dålig sångare, etc. Allt handlar om att göra det absolut yttersta för att låta SÅ BRA SOM MÖJLIGT innan EQ och compression kommer in i bilden. Bra sång behöver generellt bara ett högpass filter, och kanske en lyft med lite "luft" frekvenser från 10000 och 15000 med ett högshelf filter. Proffsen på Youtube vill göra saker mer komplicerat än vad de egentligen är. Jag tycker personligen det är rätt drygt. Men du vet de måste tjäna pengar. Därför försöker de få allting att se ut som någonslags magi att "Om du gör så här med equn WOW vilken magisk skillnad". Absolut inte, den stora skillnaden är alltid i ljudval och performance av ditt valde instrument eller sång. Högpass filter är nog det som jag använder mest i min mixning, då det värsta som finns är en mix med för mycket grötig bass energi, ljud som krockar med varann, mm. Lägg ett högpass filter runt 50-60 sen höjer du tills det låter för tunnt, då kan du backa tillbaka. Men ja igen, inget magiskt direkt. Magin är i sånginsatsen, alltid. Lycka till 🙂
  4. Ja, visst är det 😇 i Quake1 kallade jag mig Reaper eller ReapER för att vara exakt. Får se om det blir det nicket igen nu när det tydligen släppts en remaster. Ska nog liras framöver 😎
  5. För det första är det flera timbre's (olika röster) som sjunger olika melodislingor. Dvs körsång, eller "ackord" som jag föredrar att kalla det, eftersom det är just ackord, bara det sjungs istället av enskilda röster. Du måste således hitta ditt önskvärda ackord på pianot, sen be dina sångare eller dig själv att sjunga alla tonerna separat, och nu kommer tricket. Du ska sjunga och spela in varje enskild melodi/ton tre gånger, panorera en till höger en till vänster och en i mitten! Det är mycket jobb, jag förstår du tänker så. Men här finns ingen enkel utväg. Du kan ju testa doublers, eller artificiella plugins som skapar "en duplicate". Finns många såna pluggar nuförtiden, har inte testat så många själv, men det lilla jag testat har inte varit särskilt övertygande, dessvärre. Denna inspelningsteknik ger känslan av "storhetskänsla". Sen skicka alla dessa till en gruppbuss där du komprimerar litegrann 3-6db max. Mer än så kommer dina S T P att sticka ut och det är alltid drygt att hålla på med de-essing eller behöva "sänka" dessa ljudfiler. Så jag brukar isåfall (om jag ens behöver komprimera så mkt). Göra det innan sångspåren går in i kompressorn. Typ klippa ut S:en enskilt, och dra ner dessa i volym istället för att använda en De-esser, så kommer inte kompressorn förstöra alltför mkt. Visst är det mer jobb, men det låter bättre. De-esser är den lata mannens utväg. Det är även compression. Bättre att göra volym automations eller använda melodynes fantastiska funktion Amplitude tool, tror jag den heter. Men compression går snabbare, så är det. Då kan du markera enskilda sångtoner som är för låga, eller för tok för höga och jämna ut din sång precis som du vill istället för att förlita dig på en compressor. LYCKA TILL och kör hårt nu!
  6. Introgitarren och Gitarrsolot som kommer in runt 1:46 är alldeles för lågt i volymen, skulle upp ett par Db's vid första lyssning. Samma sak solot runt 3:30 måste upp i volymen. Visst hör man vad du spelar, men det är ändå lite "under vattnet" känslan över de solona. Bra variation i låten annars tycker jag. 🙂 Rock on!
  7. Hoppas han är rätt nöjd. Även om jag inte har någon 5150 utan får förhålla mig till Amplitube 4 😇
  8. Så den här tråden dog ju fort när kraven blev för höga från min sida. :DMen tänkte iaf informera andra som spelar in cleana gitarrer med kass utrustning om denna vst plugin. Spela in dina Di gurkor med en DI box, sätt på denna plugin efteråt INNAN din ampsim. Ratta lite, släng in din random ampsim. Ja vad säger man? Fantastiskt. Om det är brus så är det då inget man noterar, bypassa pluginen så hör man ju skillnaden direkt. EXAKT vad jag letat efter och garanterat miljoner andra användare som klagar på att det är svårt att få till bra rena ljud. Ja, det har ju varit det, men inte längre. Snubben som gjort pluginen heter Vadim Taranov och förtjänar verkligen hatten av asså! Vilken kille! 🥰😎😄 Här är länk till pluginen förresten: https://drive.google.com/open?id=0BymHaRd-ogL7OGNySnZ0aF9TMk0
  9. Fel, ha bra öron och sjung med känsla så kan du rädda allt i melodyne. Sad but true.
  10. https://www.musikland-online.de/RME-HDSPe-AIO.html Vad tror ni om det där? Bättre alternativ än ID22 eller Crimson?
  11. Givet givet, men även om man har liten gain på och rattar ner volymen på guran? Tror inte det va? Eller jag kanske har fel där. Men så är det iaf, jag vill alltså ha lite "breakup" tone ala hendrix när han lirar lite cleanare grejor. Igen lira heavy metal prylar inga problem, är cleana gitarrerna som jag inte tycker låte ri närheten av skivorna jag diggar, men kansek är det för det är "riktiga förstärkare" eller preamps för 30 000 å AD/DA hit å dit. Är ju det jag vill få "bukt på" så att säga. Hur fan det ligger till för den där magiska DI tonen, körde ju in dian å drog på stärkaren å flippa mellan att spela live i den å di:n och då lät det då fan bra iaf. Så känns ju inte som tonen är särskilt kass i övrigt, men just i ampsims för cleantones så är det inte i närheten av Prince, Zapp, Nile Rodgers, etc. Dvs funk gods 😉
  12. Ahh, verkar faktiskt ha en två strecks kabel, men dom är ju gamla, kanske skulle testa och köpa nya, tips på några bra? behöver ju inte vara långa är inte ens en meter mellan preampen å interfacet. Men okej om vi frågar om alltihop i tråden då. Om jag ska uppgradera det jag har, dvs bättre preamps/ad/da/interface, vad borde jag satsa på? M-audio Dmp3 är min enda preamp. Aldrig haft någon annan, men i mitt DI fall så behöver jag ju inte ens gå in i en preamp så det kanske är en onödig route, bara rätt in i potentiellt interface å använda phantom matningen för att få liv i DI:an. Är Audient id22 eller SPL Crimson bättre preamps än min d-mp3 tror ni? Jag är liksom lite av filosofin less gear less noise/shit to deal with.
  13. En gitarrsladd eller såna där "patchkablar", antar att dom är balanserade. Äsch, jag tror ärligt inte det är något fel på ljudkortet. Det är så här ljudet låter med den här kvaliteen, ni skulle säkert tycka jag gnäller för ingenting om ni hör ljudexempel.
  14. Kanske måste omdefiniera mig, bra ljud är inte problemet. Problemet är oljud i tonerna oftast när man sätter på ampsims, men vad vet jag kanske är så det "ska vara" och tonerna jag eftersträvar kanske inte går att få in, bara så där. Kanske är mer i "händerna" volymkontrollen, etc. Notera jag förstår att du kanske förväntar dig jättemycket oljud nu, det är inte det som är problemet. Jag inbillar mig bara att jag kan få ett bättre noisefloor, men kanske har helt fel. Lägger upp senare idag!
  15. Hej Simpan26, Att sjunga är ingen lätt grej och framförallt inte live. Det jag kan säga utifrån det du postat är att du har vissa problem att träffa endel toner stundtals och hamnar så ledes under dom, vad som i musikspråk kallas flat notes, motsatsen är sharp notes, när du sjunger ovanför tonen du försöker träffa istället. Detta är mycket vanligt även bland professionala sångare. Du hamnar alltså precis under, eller i vissa fall väldigt mycket under tonen och därmed låter det i det stora hela tyvärr inte särskilt bra. Men det betyder inte att din röst låter dålig! Däremot tror jag den vanliga svensson upplever det som att "du inte kan sjunga", men jag har av erfarenhet träffat många som låter så där, men kan låta fantastisk efter träning, så om du verkligen tycker om att sjunga, så kör på. Att träffa toner är som att träna muskler, det tar tid att bli bra på det, och är du villig att lägga ner energin så säger jag kör hårt, och drick mycket vatten 😄 Lycka till!
×
×
  • Skapa ny...