Jump to content
Annons

Få tag på monitorer för A/B lyssning.


ostfisk

Recommended Posts

Hej!

Skall köpa nya monitorer och denna gång tänkte jag göra det mer seriöst. Vid mitt tidigare köp så hade jag ingen koll utan gick till en musikaffär och bad om ett par monitorer som var billiga men prisvärda. En anställd rekommenderade då ett par KRK Rokit 5 till mig som jag köpte. Hade ingen större koll men tyckte då att de lät väldigt bra.

Nu har jag betydligt större budget och jag vill kunna provlyssna, men hur gör man det? Det är sällan en musikaffär har alla par man vill lyssna på. Oftast bara ett. Kan man låna hem monitorer? Eller hur brukar man göra? En tanke är att beställa hem alla par man är intresserad av från Thomann och sedan returnera de som man inte valde.

Monitorer jag är intresserad av är bla Neumann KH120, Adam A7X, Dynaudio BM12, BM15 etc.

Tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

A/B lyssning? De små Avantone mixcuberna med endast ett bredbandselement är så enormt bra o lätt att mixa i. Mer exakt midåtergivning finns knappast. Så fort det blir ett delningsfilter med i spelet så blir det mer eller mindre vajsing just i delningen då det inte finns några perfekta delningsfilter.

Sitter man o ställer nivåerna på sång, virvel, gitarrsolo mm o lyssnar i enbart de här små lådorna så får man faktiskt samma nivåer oavsett var man lyssnar sen.

Helheten med djupare bas och den högre diskanten måste man kolla i andra större monitorer. När man först mixar med dom tycker man de är burkiga i ljudet, men det vänjer man sig snart med, speciellt eftersom resultatet blir så bra, det hör man när man spelar upp det i main monitorerna. De känns kanske lite dyra med tanke på hur små de är och att det bara är ett element o inga filter, men det är de värda.

https://webshop.holmerup.biz/lyssning/avantone-pro/

Att ha enbart ett enda par monitorer gör nog mixandet mkt krångligare helt i onödan.

Har du en gammal skaplig stereoförstärkare kan du köpa passiva sån har jag, de finns både som passiva o aktiva. På sikt kan du sen skaffa ett tredje par, ett par lite våldsammare som tex några hiskeliga gamla Cervin Vega.

Större normala monitorer får andra tipsa om. Mysigt ändå att förbereda köp av studiogrejer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha att köpa alla monitorer från thomann och skicka sedan tillbaka de du inte gillade låter helt briljant!

Känns nästan enklare att åka dit (eller någon annanstans) isåfall och lyssna. Eller om du tar dig till någon större stad och provar utbudet och tar med dig några referenslåtar som du verkligen kan ut och in i din nuvarande setup (och kanske också dina egna mixar?). På så vis kan du ändå testa affärernas utbud om det är så att du inte skulle kunna låna hem några.

Rummet låter givetvis inte det samma som det du har idag men kan du låtarna du spelar upp så kan du iallafall sålla bort de monitorer som du inte tyckte om.

Lyssning och monitorer är sedan en rätt bra smaksak. Ska du isåfall sälja av dina Krk eller känner du bara att du inte tycker om dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

A/B lyssning? De små Avantone mixcuberna med endast ett bredbandselement är så enormt bra o lätt att mixa i. Mer exakt midåtergivning finns knappast. Så fort det blir ett delningsfilter med i spelet så blir det mer eller mindre vajsing just i delningen då det inte finns några perfekta delningsfilter.

Sitter man o ställer nivåerna på sång, virvel, gitarrsolo mm o lyssnar i enbart de här små lådorna så får man faktiskt samma nivåer oavsett var man lyssnar sen.

Helheten med djupare bas och den högre diskanten måste man kolla i andra större monitorer. När man först mixar med dom tycker man de är burkiga i ljudet, men det vänjer man sig snart med, speciellt eftersom resultatet blir så bra, det hör man när man spelar upp det i main monitorerna. De känns kanske lite dyra med tanke på hur små de är och att det bara är ett element o inga filter, men det är de värda.

https://webshop.holmerup.biz/lyssning/avantone-pro/

Att ha enbart ett enda par monitorer gör nog mixandet mkt krångligare helt i onödan.

Har du en gammal skaplig stereoförstärkare kan du köpa passiva sån har jag, de finns både som passiva o aktiva. På sikt kan du sen skaffa ett tredje par, ett par lite våldsammare som tex några hiskeliga gamla Cervin Vega.

Större normala monitorer får andra tipsa om. Mysigt ändå att förbereda köp av studiogrejer. 🙂

Med A/B lyssning menar jag att jag har flera monitorpar i samma rum och växlar mellan dem. Detta då för att höra hur de låter i syfte att bestämma mig vilka jag skall köpa. Detta jämfört med att lyssna på ett monitorpar i någon affär och sedan en vecka senare på en annat par i en annan musikaffär osv. Jag vill kunna jämföra mellan två eller flera monitorpar direkt.

Avantone Mixcubes såg riktigt fina ut, kan verkligen förstå syftet med dom. Kanske skall köpa ett par, så har man tre par. Mina Rokit5, de nya som jag tänker köpa, samt mixcubsen. Får se dock hur jag gör.

Mycket mysigt att köpa studiogrejer! Flyttar till en ny lägenhet och tänker uppgradera min studio ganska brutalt! Akustikbehandling, ny dator, nytt ljudkort, nya monitorer. Ser fram emot denna resan!

Haha att köpa alla monitorer från thomann och skicka sedan tillbaka de du inte gillade låter helt briljant!

Känns nästan enklare att åka dit (eller någon annanstans) isåfall och lyssna. Eller om du tar dig till någon större stad och provar utbudet och tar med dig några referenslåtar som du verkligen kan ut och in i din nuvarande setup (och kanske också dina egna mixar?). På så vis kan du ändå testa affärernas utbud om det är så att du inte skulle kunna låna hem några.

Rummet låter givetvis inte det samma som det du har idag men kan du låtarna du spelar upp så kan du iallafall sålla bort de monitorer som du inte tyckte om.

Lyssning och monitorer är sedan en rätt bra smaksak. Ska du isåfall sälja av dina Krk eller känner du bara att du inte tycker om dem?

Haha ja jag mailade Thomann om det strax efter jag startade den här tråden, hur dom såg på det. Har inte fått något svar än. Vet inte om de skulle gilla det så mycket, de får väl sälja de som jag inte väljer som B-Stock då eller vad det heter.

Annars är det ju en bra ide att åka till en större stad och provlyssna. Jag bor i Örebro, där har de endast ett av paren jag är intresserad av. Min syrra bor i Stockholm, kan kanske kombinera ett besök till henne och lite monitorlyssning. Får kolla bara och se om en butik har flera av de monitorer som jag gillar. Det räcker ju egentligen med två par så kan man se vilken av dem man gillar bäst, sen kan man jämföra dem med ett annat par osv.

Angående mina KRK så är det väl egentligen rummet som varit dåligt. Rummet där jag har suttit och mixat har varit väldigt smalt och väggarna var dessutom sneda. Jag satt även i ena hörnet pga platsbrist så jag har nog inte riktigt hört hur de låter på riktigt. Nu har jag precis fått en ny lägenhet och jag har ett mycket större rum att sitta i. Så frågan är hur de låter här inne. Dock kostade de typ 3000 spänn för ett par så jag misstänker att det finns bättre där ute. En polare har ett par A7X och de låter ju mycket öppnare än mina och går högre upp i diskanten än mina.

Men jag kommer nog att behålla dom som ett sekundärt par, om jag känner att jag behöver det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick svar från Thomann:

Hej Jens,

 

Det är helt ok och är något vi rekommenderar.

 

Det är som sagt svårt att köpa musikutrustning i ”blindo”, därför har vi gjort det enkelt för kunden att köpa hem och prova och sedan returnera de varor som inte föll i smaken.

Trodde jag inte. Hmm då kan jag ju göra så. Blir dyyyrt dock. Köpa 4-5 monitorer i 10-15 tusenkronorsklassen, herre min je! Blir mycket pengar att ligga ute med. Min polare har ju iofs Adam A7X så jag kan ju låna dom av honom, det blir ju en monitor mindre att köpa. Men dyyrt blir det!

Sen måste jag köpa någon hårdvara som har 1 in och 5 ut där man kan växla mellan de fem utgångarna. Men det blir nog bra ändå. Nu kan jag ju verkligen göra det seriöst och testa monitorerna i mitt rum!

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Både på Deluxe på Kungsholmen och Jam i vasastan har du möjlighet att A/B lyssna på monitorer.

Personligen skulle jag rekommendera Event 2030 om du har plats för dom.

Mycket enklare att mixa i än mina Genelec 8030.

Har du en riktigt bra budget så skulle jag överväga Focal SM9 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hej!

Skall köpa nya monitorer och denna gång tänkte jag göra det mer seriöst. Vid mitt tidigare köp så hade jag ingen koll utan gick till en musikaffär och bad om ett par monitorer som var billiga men prisvärda. En anställd rekommenderade då ett par KRK Rokit 5 till mig som jag köpte. Hade ingen större koll men tyckte då att de lät väldigt bra.

Nu har jag betydligt större budget och jag vill kunna provlyssna, men hur gör man det? Det är sällan en musikaffär har alla par man vill lyssna på. Oftast bara ett. Kan man låna hem monitorer? Eller hur brukar man göra? En tanke är att beställa hem alla par man är intresserad av från Thomann och sedan returnera de som man inte valde.

Monitorer jag är intresserad av är bla Neumann KH120, Adam A7X, Dynaudio BM12, BM15 etc.

Tankar?

Dynaudio är bra grejer. Men BM15 är dubbelt så dyra som KH120 och Adam. BM6A är mer i samma prisklass och det verkar som BM12 är discontinued så ska du ha dem så får du passa på nu. Ersättare verkar vara LYD8.
Link to comment
Dela på andra sajter

Både på Deluxe på Kungsholmen och Jam i vasastan har du möjlighet att A/B lyssna på monitorer.

Personligen skulle jag rekommendera Event 2030 om du har plats för dom.

Mycket enklare att mixa i än mina Genelec 8030.

Har du en riktigt bra budget så skulle jag överväga Focal SM9 

Jag kollade upp butiker i Stockholm och DLX verkade ha bäst utbud. Men de hade inte Neumann KH120 så det funkade inte. Sen kör jag hellre på Thomannvarianten, då kan jag ha monitorerna i min lägenhet och lyssna i lugn och ro. Tack för tipsen dock! Skall kolla in de monitorerna också!

Dynaudio är bra grejer. Men BM15 är dubbelt så dyra som KH120 och Adam. BM6A är mer i samma prisklass och det verkar som BM12 är discontinued så ska du ha dem så får du passa på nu. Ersättare verkar vara LYD8.

Kanske skall skippa BM serien då och köra på LYD. Får se om de finns på Thomann när jag genomför köpet! Annars provar jag nog både BM och LYD om de finns kvar. Om min budget tillåter dvs! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då högtalare kan vara väldigt olika beroende på vilket rum du ha så bör du testa dom i ditt rum. Det som låter bra i affären är inte alltid det som funkar bäst i det rum du sitter i. 
Har haft en del högtalafe genom åren och kan starkt rekommendera munro Sonic egg 150. Har fungerat väldigt Otroligt bra i de två rummen jag testat dom i. Neumanns kh serie är också väldigt bra. Behandlat rum i kombination med bra högtalare och sonarworks högtalarkalibrering tar dig väldigt långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick svar från Thomann:

Hej Jens,

 

Det är helt ok och är något vi rekommenderar.

 

Det är som sagt svårt att köpa musikutrustning i ”blindo”, därför har vi gjort det enkelt för kunden att köpa hem och prova och sedan returnera de varor som inte föll i smaken.

Trodde jag inte. Hmm då kan jag ju göra så. Blir dyyyrt dock. Köpa 4-5 monitorer i 10-15 tusenkronorsklassen, herre min je! Blir mycket pengar att ligga ute med. Min polare har ju iofs Adam A7X så jag kan ju låna dom av honom, det blir ju en monitor mindre att köpa. Men dyyrt blir det!

Sen måste jag köpa någon hårdvara som har 1 in och 5 ut där man kan växla mellan de fem utgångarna. Men det blir nog bra ändå. Nu kan jag ju verkligen göra det seriöst och testa monitorerna i mitt rum!

Tar du faktura så hinner du väl skicka tillbaka dem innan de ska betalas?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tänk också på att du får betala frakten och du kommer inte få tillbaka samma belopp i svenska kronor. Du får stå för växlingskostnaderna gånger två och att växelkursen kan ändra på sig över tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...