Jump to content
Annons

Svällande cymbaler!


rockdemon

Recommended Posts

Jag får ofta ett problem i mina mixar att cymbalerna sväller. Själva tillslaget hörs inte riktigt utan ljudet kommer efteråt. Antar att det blir bortkomprimerat då det alltid är en kagge, bas och ev andra instrument som markerar samtidigt. Jag har ingen kompressor på OH kanalen och ingen kompressor på masterbus men ändå uppstår problemet. Även i partier där det är "crashtakt" dvs, en crash används i tex. raka åttondelar så blir det swoosh swoosh istället för crashcrashcrash...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

 Hur mycket skär du bort från OH till att börja med? Börjar du med att mixa trummorna? Lyssna bara på trummorna och muta alla andra övriga instrument och sätt sen på ett i taget och se vilket/vilka instrument som skapar problemet. Har aldrig haft det problemet som du har. Lägg upp en låt eller bit av låt så vi kan höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Testa med en kompressor med snabb attack på cymbalerna för att komprimera fram just attacken. 

Sedan så har du kanske cymbaler som svarar långsamt i sig? Har fått för mig att vissa är gjorda för att svälla medans andra har mer attack istället. 

Även anslaget och vart på cymbalen man träffar och hur stocken möter cymbalen kan påverka attacken en smula. Men dessa saker hade du säkert redan koll på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa med en kompressor med snabb attack på cymbalerna för att komprimera fram just attacken. 

Sedan så har du kanske cymbaler som svarar långsamt i sig? Har fått för mig att vissa är gjorda för att svälla medans andra har mer attack istället. 

Även anslaget och vart på cymbalen man träffar och hur stocken möter cymbalen kan påverka attacken en smula. Men dessa saker hade du säkert redan koll på. 

Snabb kompressorattack? Är det inte bättre med längre attack så anslaget blir mindre komprimerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa med en kompressor med snabb attack på cymbalerna för att komprimera fram just attacken. 

Sedan så har du kanske cymbaler som svarar långsamt i sig? Har fått för mig att vissa är gjorda för att svälla medans andra har mer attack istället. 

Även anslaget och vart på cymbalen man träffar och hur stocken möter cymbalen kan påverka attacken en smula. Men dessa saker hade du säkert redan koll på. 

I detta projekt kör jag med steven slate drums så jag kan tyvärr inte slå på cymbalerna själv:)

Jo vanligtvis är väl små cymbaler snabba och stora långsamma... generellt iaf, sen har man ju tjocklek etc

Link to comment
Dela på andra sajter

 Hur mycket skär du bort från OH till att börja med? Börjar du med att mixa trummorna? Lyssna bara på trummorna och muta alla andra övriga instrument och sätt sen på ett i taget och se vilket/vilka instrument som skapar problemet. Har aldrig haft det problemet som du har. Lägg upp en låt eller bit av låt så vi kan höra.

https://app.box.com/s/w2x4b128g4zn4razneiqqalgrr984u44

både gitarrer o basar ska spelas om, det är bara slask än sålänge till för att kunna spela in sångspåret men vid 01:25 så kommer en "cymbaltakt" in och där tycker jag att problemet uppstår.

om du ändå lyssnar, är virveln alldeles för sönderkomprimerad eller funkar det?

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jaha då är det benat ut att det är pluggtrummor. Slates trummor är ju så processade att det inte lämnar något att göra själv. Spelar du in bas och gura med pluggar också eller? Har du för mycket bas på basen i mixen? Referenslyssnar du innan du mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Snabb kompressorattack? Är det inte bättre med längre attack så anslaget blir mindre komprimerat?

Jo jag skrev fel där. Slö attack menade jag. 

Men det beror ju på hur man rattar in den med. Med en jättekort attack så kan man ju använda en flerbands kompressor och fippla runt till man hittar attacken och komprimera bort resten av klangerna lite. Då är det just attacken man inte komprimerar alltså. 

Hur cymbaler svarar på attacken bygger väl på hur de är konstruerade med? Det är nog inte bara storleken som räknas. Hur de är formade och hur grova de är, samt hur ytan är utformad på dem påverkar också. Och vilken metall kombination de har med såklart. Kan det vara så att du väljer fel cymbaler till att börja med? Det viktiga är inte hur varje cymbal för sig låter utan snarare hur de passar in i trumsetet och den övriga musiken. Har pluggen några andra parametrar du kan ändra för att få fram ljust attacken? 

Men det kan ju vara EQ som är problemet med. Kolla hur man använder en parmetrisk EQ för att svepa bland frekvenserna för att hitta de ställen som låter bra eller dåligt för att komma till rätta med problemfrekvenser. Finns en bra video på detta forum men jag hinner inte söka efter den just nu. Den video jag tänker på handlar inte om bara trummor utan om en låt som mixas. Kanske någon som vet vilken jag menar och kan länka den.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förenkla det hela; den mesta attacken måste man väl få ur en helt okomprimerad cymbal? Det är samma med en virvel tycker jag, en kompressor kan aldrig få fram mer attack än det rena ljudet. Tycker jag alltså, har läst tusen kommentarer hur man med kompressor kan få fram mer attack ur virvlar. Fast kompressorer bara plattar ut ljudet. Med lång attack blir det ju mindre förstås. men den snärten i ljudet man får från en virvel utan nånting är ju bara värst.

Är det ett trumprogram borde det gå att leta byta till en annan crash bara? Samt att se till så inte en massa andra instrument ligger på hårt i samma ögonblick. Ett samtidigt virvel o baskaggeslag kan ju accentuera crashen. Tar man bort virvelslaget låter ju crashen lamare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo jag skrev fel där. Slö attack menade jag. 

Men det beror ju på hur man rattar in den med. Med en jättekort attack så kan man ju använda en flerbands kompressor och fippla runt till man hittar attacken och komprimera bort resten av klangerna lite. Då är det just attacken man inte komprimerar alltså. 

Hur cymbaler svarar på attacken bygger väl på hur de är konstruerade med? Det är nog inte bara storleken som räknas. Hur de är formade och hur grova de är, samt hur ytan är utformad på dem påverkar också. Och vilken metall kombination de har med såklart. Kan det vara så att du väljer fel cymbaler till att börja med? Det viktiga är inte hur varje cymbal för sig låter utan snarare hur de passar in i trumsetet och den övriga musiken. Har pluggen några andra parametrar du kan ändra för att få fram ljust attacken? 

Men det kan ju vara EQ som är problemet med. Kolla hur man använder en parmetrisk EQ för att svepa bland frekvenserna för att hitta de ställen som låter bra eller dåligt för att komma till rätta med problemfrekvenser. Finns en bra video på detta forum men jag hinner inte söka efter den just nu. Den video jag tänker på handlar inte om bara trummor utan om en låt som mixas. Kanske någon som vet vilken jag menar och kan länka den.

Jo men som jag skrev så är Slates trummor redan så hårt processade. Vill man krana själv så skaffar man en annan trumplugg. Köpte skiten jag också för länge sen när den var väldigt billig och ja...den ligger där i Cubase orörd. Vill krana själv och låter mycket kulspruta om den också. Men oavsett om det låter ok med bara trummorna så är det inte där problemet ligger. Det är en hel del proffsmixare för den delen som aldrig komprimerar OH. Det är bättre att TS lägger upp en snutt så vi får höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men som jag skrev så är Slates trummor redan så hårt processade. Vill man krana själv så skaffar man en annan trumplugg. Köpte skiten jag också för länge sen när den var väldigt billig och ja...den ligger där i Cubase orörd. Vill krana själv och låter mycket kulspruta om den också. Men oavsett om det låter ok med bara trummorna så är det inte där problemet ligger. Det är en hel del proffsmixare för den delen som aldrig komprimerar OH. Det är bättre att TS lägger upp en snutt så vi får höra.

När jag svararde på ditt inlägg så började med en länk till filen... om du kollar lite högre upp i tråden. 

Jag är lite fram o tillbaka med ssd, kan vara rätt skönt med "färdigprocessade" ljud men de saknar briljans och det går som inte att tweaka dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jaha okej det missade jag totalt. 😊

Lyssnat nu och ja det är en bra låt du fått till där. Synd bara att sång saknas. Oh är allt får lågt tycker jag. När det handlar om såna rejält redan processade trummor så är det inte så mycket man kan göra åt dem. Minns inte om man kunde byta Oh i Slate? Prova det först. Annars prova byta trumset och se om det blir bättre.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha okej det missade jag totalt. 😊

Lyssnat nu och ja det är en bra låt du fått till där. Synd bara att sång saknas. Oh är allt får lågt tycker jag. När det handlar om såna rejält redan processade trummor så är det inte så mycket man kan göra åt dem. Minns inte om man kunde byta Oh i Slate? Prova det först. Annars prova byta trumset och se om det blir bättre.

Kul att du tror på låten, tack så mkt!

Gör ett litet sidoprojekt o tänkte släppa en EP med 5 låtar. 

trumsettet där är ett litet ihopplock. jo man kan göra en del Oh, finns bara typ 4 crachar att välja mellan och inga orpocessade av nån anledning. Ska testa höja volymen och se om det hjälper... har ingen kompressor på dom just nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Die Hard - skön låt, riktigt härliga riff!

Stilen är inte riktigt vad jag brukar greja med, men jag tycker det känns som att crashen får kämpa lite t.ex. mot leadfiguren som kommer in vid 1.25 - dvs att leadfiguren innehåller en hel del av de frekvenser som crashens tydlighet sitter i och att gitarren då maskar/"tar över" frekvensutrymmet så att crashen inte hörs. Om du kan flytta ut crashen från mitten av stereofältet åt något håll kanske du löser en del av det (nu ligger väl crashen och gitarrleaden ungefär på samma ställe i stereobredd)? Annars höja crashens briljans med en lätt EQ-peak på den någonstans vid kanske 5kHz-7kHz? Eller testa att ta ner gitarrfiguren lite med med EQ i samma område och kolla om det märks skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Die Hard - skön låt, riktigt härliga riff!

Stilen är inte riktigt vad jag brukar greja med, men jag tycker det känns som att crashen får kämpa lite t.ex. mot leadfiguren som kommer in vid 1.25 - dvs att leadfiguren innehåller en hel del av de frekvenser som crashens tydlighet sitter i och att gitarren då maskar/"tar över" frekvensutrymmet så att crashen inte hörs. Om du kan flytta ut crashen från mitten av stereofältet åt något håll kanske du löser en del av det (nu ligger väl crashen och gitarrleaden ungefär på samma ställe i stereobredd)? Annars höja crashens briljans med en lätt EQ-peak på den någonstans vid kanske 5kHz-7kHz? Eller testa att ta ner gitarrfiguren lite med med EQ i samma område och kolla om det märks skillnad.

Bra tips! Ska testa eq tipset, ska nog testa ta bort från gitarren, tycker gitarrerna är lite väl skrikiga eller vad man ska kalla det, så det blir nog bra att skala av nån hög frekvens där. steven slate drums programmet är ju rätt begränsat och jag har ej hittat hur man panorerar oh, rätt värdelöst men det verkar som att man ej kan flytta cymbaler i stereofältet. du MÅSTE ha ex china på höger kanal... man kan ju alltid starta upp en version av pluggen för varje cymbal men då blire bluescreen afton för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag missade också länken till låten:

https://app.box.com/s/w2x4b128g4zn4razneiqqalgrr984u44

Lyssnade o tycker inte trummorna är så dåliga, det är nog gitarrmanglet som ligger lite starkt i mixen, speciellt de "huggiga" kompgitarrerna. Fint ös, snygga melodier.

Tack så mycket!

Jag ska tona ner de där hackiga gitarrerna lite. Tycker själv också att de är lite väl extrema. Ska se vad som kan göras med andra inst på eq o kompression. Hjälper det inte så spelar jag i de på nytt men lite mer avslappnat...

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid tycka att det svåraste i mixandet är att få exakt nivåer. EQ behöver nog inte vara så fel i din mix.

Mixar man i studio är det av nån anledning lätt hänt att gitarrerna tar över så trummorna dränks.

Såna kompgitarrer som du har här kan nog vara helt okomprimerade så blir det luftrum kvar åt trummorna. Elgitarrer blir ju i sig väldigt komprimerade om det inte är kliniskt rent Spotnicksljud.

I livemixar brukar det sluta tvärtom, massor med trummor o noll gitarr i PAt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid tycka att det svåraste i mixandet är att få exakt nivåer. EQ behöver nog inte vara så fel i din mix.

Är det inte så att just svårigheten att ställa in niåver oftast beror på att det inte är eq:at ordentligt?

Säg att t ex gitarr och keyboard ligger och krigar i något frekvensområde och där de av olika anledningar (t ex hur de lägger sina ackord i olika delar av låten) varierar vilken av dem som är starkast i det frekvensområdet; Då kommer det ju vara i princip omöjligt att ställa in en vettig nivå på de båda kanalerna, eftersom det bara är det instrument som är starkast i ett givet frekvensområde som hörs där. Visserligen går det att komma runt genom att automatisera volymen på respektive kanal, men det kan ju handla om många och snabba förändringar vilket kan göra den processen ännu knixigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid tycka att det svåraste i mixandet är att få exakt nivåer. EQ behöver nog inte vara så fel i din mix.

Mixar man i studio är det av nån anledning lätt hänt att gitarrerna tar över så trummorna dränks.

Såna kompgitarrer som du har här kan nog vara helt okomprimerade så blir det luftrum kvar åt trummorna. Elgitarrer blir ju i sig väldigt komprimerade om det inte är kliniskt rent Spotnicksljud.

I livemixar brukar det sluta tvärtom, massor med trummor o noll gitarr i PAt.

Jo jag har lite svårt med allt möjligt just nu, har inte fått till min lyssning alls. Har nya monitorer i nytt "studiorum" och har inte hunnit akustikbehandla så allt låter skit. När jag referenslyssnar på nåt jag tycker låter perfekt så låter det inte alls bra. väldigt förvirrande att uppleva ex dire straits som skränigt:) . Jag har en känsla av att eq kan hjälpa en hel del här då det är mycke cymbaler och om de smälter ihop med gitarrerna så kan det kanske vara lösningen... Får se när jag fått sången inspelad och ska lägga mer tid på mixen igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att just svårigheten att ställa in niåver oftast beror på att det inte är eq:at ordentligt?

Säg att t ex gitarr och keyboard ligger och krigar i något frekvensområde och där de av olika anledningar (t ex hur de lägger sina ackord i olika delar av låten) varierar vilken av dem som är starkast i det frekvensområdet; Då kommer det ju vara i princip omöjligt att ställa in en vettig nivå på de båda kanalerna, eftersom det bara är det instrument som är starkast i ett givet frekvensområde som hörs där. Visserligen går det att komma runt genom att automatisera volymen på respektive kanal, men det kan ju handla om många och snabba förändringar vilket kan göra den processen ännu knixigare.

det är väl det som händer när kaggen äter upp basgitarrern och vise versa? som ännu ett av mina stora problem, en golvpuketakt med en rak åttondelsbas....

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Erkänner att jag slarvlyssnade när jag hade fullt upp med annat och det jag märker nu är att basen är nog lite för mycket energirik. Den är inte helt under kontroll heller. Referenslyssnade du på någon favoritlåt? Gurkorna är lite för vassa. Kan bli det med dist. Problemområdet brukar ligga runt 3.7-4khz. De skulle må bra av att mjukas upp lite och något en saturationplugg kan ta hand om. Ja och fredagsskål vid den här tiden på dygnet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Erkänner att jag slarvlyssnade när jag hade fullt upp med annat och det jag märker nu är att basen är nog lite för mycket energirik. Den är inte helt under kontroll heller. Referenslyssnade du på någon favoritlåt? Gurkorna är lite för vassa. Kan bli det med dist. Problemområdet brukar ligga runt 3.7-4khz. De skulle må bra av att mjukas upp lite och något en saturationplugg kan ta hand om. Ja och fredagsskål vid den här tiden på dygnet. 😛

tack för att du lyssnade om:)

jo basen är otajt och jag har nog inte gjort nåt alls med den tror jag. Jo det där gitarrerna måste absolut mjukas upp, nu är de lite som en svetslåga in i örat. ska dra ner på dist ev dubbla dom med ett renare ljud för att få lite mer kropp... kör guitarrig så det är ju enkelt att ändra allt sånt. 

på denna låt använde jag nån låt från paramore-riot skivan som referens(bortsett från virveln)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...