Jump to content
Annons

rockdemon

Recommended Posts

Annons

Provade du det som Wellness sade? Att ställa högtalarna på golvet och även prova att skifta fas på en utav dom?

nej det glömde jag, ska testa ställa dom på golvet. men, vad får jag fram av det?

Hur skiftar jag fas? på vanliga högtalare är det ju två kablar(+ och -) men på dessa bara en...

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du XLR- eller TRS-kablar?

Jag antar att du har kollat en och annan gång att kablarna är helt intryckta (om det är TRS)? 🙂

"Testa ett par andra kablar" hade varit ett stalltips i det här läget, men det funkade ju i det andra rummet... Skumt som bara den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du XLR- eller TRS-kablar?

Jag antar att du har kollat en och annan gång att kablarna är helt intryckta (om det är TRS)? 🙂

"Testa ett par andra kablar" hade varit ett stalltips i det här läget, men det funkade ju i det andra rummet... Skumt som bara den!

http://arqen.com/acoustics-101/speaker-placement-boundary-interference/

tror han är nåt på spåret

Link to comment
Dela på andra sajter

har nu testat att flytta monitorerna lite. om jag ställer dom typ 5cm från väggen så blir det rätt ok OM jag lutar huvudet fram mot skärmen så jag är typ 20cm från väggen mellan monitorerna. Där är det lite mer bas. Väldigt tydligt exempel är hiphop-låten Carnival of souls med Jedi mind tricks. Nu när jag sitter normalt vid bordet så hör jag inte ens att det är en bas på spåret, med huvudet framme vid skärmen(så jag ligger över bordet) så hörs den tydligt. Märkte den inte ens förrän jag lutade mig framåt. I rummets hörnet bakom min högra axel är det bra med bas.

Sinuskurvan då, vid 30 börjar jag höra(ana) den, Det är en kraftig bump vid 60, sen drar den sig drastiskt undan ända fram till 120hz. Volymen är nog lägst vid 70 och sen ökar den sakta. Eller så luras jag att tro att den ökar sakta eftersom frekvensen ökar... svårt o säga men lägst vid 70 o tydligt bump vid 60.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-12948-0-28539400-1472537167_thumb.jpg

Min tanke på första absorbenter. De röda är absorbenter, tänkte mig en "tavla" bakom varje monitor och sen en lightweight corner absorber modell i det enda riktiga hörnet jag har, där även basen är som starkast... ser det ut som en bra idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

har nu testat att flytta monitorerna lite. om jag ställer dom typ 5cm från väggen så blir det rätt ok OM jag lutar huvudet fram mot skärmen så jag är typ 20cm från väggen mellan monitorerna. Där är det lite mer bas.

Symmetrin ser mycket bättre ut nu.

Jag hade prövat att flytta hela skrivbordet med monitorerna en bit bakåt, så din lyssningsposition hamnar längre från väggen.

Dina rumsdimensioner talar om vilken frekvens resonanserna (rums-moderna) kommer att ha.

Din lyssningsposition i rummet talar om vilken mix av resonanser du kommer att höra, hur mycket du hör av grundton, överton 1, 2, 3 och 4 etc. Detta blir alltid en form av kompromiss, men det finns vissa positioner som är bättre än andra. Brukar bli bättre om man inte sitter kloss an till en vägg.

Du bör heller inte ha monitorerna så nära väggen som tidigare sagts pga basförstärkning. (hörn är ännu värre)

googla på lyssningsposition och vad det nu kan heta på engelska. 🙂

http://partnerzoner....tudiomonitorer/

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Symmetrin ser mycket bättre ut nu.

Jag hade prövat att flytta hela skrivbordet med monitorerna en bit bakåt, så din lyssningsposition hamnar längre från väggen.

Dina rumsdimensioner talar om vilken frekvens resonanserna (rums-moderna) kommer att ha.

Din lyssningsposition i rummet talar om vilken mix av resonanser du kommer att höra, hur mycket du hör av grundton, överton 1, 2, 3 och 4 etc. Detta blir alltid en form av kompromiss, men det finns vissa positioner som är bättre än andra. Brukar bli bättre om man inte sitter kloss an till en vägg.

Du bör heller inte ha monitorerna så nära väggen som tidigare sagts pga basförstärkning. (hörn är ännu värre)

googla på lyssningsposition och vad det nu kan heta på engelska. 🙂

http://partnerzoner....tudiomonitorer/

Hej,

testade att flytta ut i rummet, testade att ställa monitorerna ca 0.5m från väggen och sen backa i stolen men det blev inte bättre i det här fallet.

Att ha monitorerna en bit ut från väggen är väl kontraproduktivt i det här fallet då jag vill ha mer bas, inte mindre. Jag har nu ställt dom så nära väggen det går för att få mer bas men som sagt, det blir bara mer bas om jag lutar mig fram mellan monitorerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att ha monitorerna så nära väggen som möjligt, eller så långt ifrån som möjligt. Ju närmre väggen, ju högre upp i registret kommer utsläckningarna och förstärkningarna. (Vilket gör dem lättare att åtgärda) Ju längre ifrån, ju mindre blir SBIR effekten. Men det är bara riktlinjer. Experimentera med olika positioner som laban1 sade. Det är ofta kompromisser man får göra. Kanske har du bättre noddistribution längre ut i rummet men sämre SBIR eller tvärtom. Man får prova sig fram.

Det vore intressant om du kunde mäta rummet. Skaffar du en sådan här:

https://www.thomann.de/gb/behringer_ecm_8000.htm

Samt laddar ner det här:

http://www.roomeqwizard.com/

Så kan du få rummets respons på en graf. Då blir det lite lättare för oss att förstå vad du pratar om! Det blir också lättare för dig då du får ett direkt resultat av en förändring och du kan se och jämföra olika placeringar på ett enklare sätt.

Angående absorbenterna du planerar så är det bara att köra! Skulle det inte bli bättre så går det alltid att placera om dom. Du kommer garanterat ha användning för dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det glömde jag, ska testa ställa dom på golvet. men, vad får jag fram av det?

Hur skiftar jag fas? på vanliga högtalare är det ju två kablar(+ och -) men på dessa bara en...

Fas kan du skifta i ditt musikprogram, de flesta brukar ha en sådan plugg. Vad kör du med för program?

Angående att ställa monitorerna på golvet så gör det att du får en annan placering av förstärkningarna och utsläckningarna. Samma sak med att skifta fas. Jag antar att det är det som Wellness menade i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att ha monitorerna så nära väggen som möjligt, eller så långt ifrån som möjligt. Ju närmre väggen, ju högre upp i registret kommer utsläckningarna och förstärkningarna. (Vilket gör dem lättare att åtgärda) Ju längre ifrån, ju mindre blir SBIR effekten. Men det är bara riktlinjer. Experimentera med olika positioner som laban1 sade. Det är ofta kompromisser man får göra. Kanske har du bättre noddistribution längre ut i rummet men sämre SBIR eller tvärtom. Man får prova sig fram.

Det vore intressant om du kunde mäta rummet. Skaffar du en sådan här:

https://www.thomann....er_ecm_8000.htm

Samt laddar ner det här:

http://www.roomeqwizard.com/

Så kan du få rummets respons på en graf. Då blir det lite lättare för oss att förstå vad du pratar om! Det blir också lättare för dig då du får ett direkt resultat av en förändring och du kan se och jämföra olika placeringar på ett enklare sätt.

Angående absorbenterna du planerar så är det bara att köra! Skulle det inte bli bättre så går det alltid att placera om dom. Du kommer garanterat ha användning för dom!

Satt hela kvällen igår med det programmet faktiskt. höll på att bli galen för det enda jag ville göra var att mäta volymen på frekvenser via min sångmic vid min mixposition men det gick inte att välja XLR ingången på ljudkortet i programmet, bara spdif eller analo a/b ingång visade det sig. ska se om jag kan låna en sån där mic. kopplas den via rca eller?

Hur gör jag enklast om jag bara vill ha en avläsning på frekvenserna där jag sitter? Typ spela upp en sinuskurva, spela in den med sån`gmicken och sen få fram en graf som visar kurvan? Det vore roligt att få "på papper" det jag hör....

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Fas kan du skifta i ditt musikprogram, de flesta brukar ha en sådan plugg. Vad kör du med för program?

Angående att ställa monitorerna på golvet så gör det att du får en annan placering av förstärkningarna och utsläckningarna. Samma sak med att skifta fas. Jag antar att det är det som Wellness menade i alla fall!

Vad får jag ut av att ha monitorerna på golvet? Jag menar, att testa för att se vad som händer är ju en sak men vad säger det mig?

Jag kör cubase 8 artist. ska undersöka hur jag skiftar fas i det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt hela kvällen igår med det programmet faktiskt. höll på att bli galen för det enda jag ville göra var att mäta volymen på frekvenser via min sångmic vid min mixposition men det gick inte att välja XLR ingången på ljudkortet i programmet, bara spdif eller analog a/b ingång visade det sig. ska se om jag kan låna en sån där mic. kopplas den via rca eller?

Hur gör jag enklast om jag bara vill ha en avläsning på frekvenserna där jag sitter? Typ spela upp en sinuskurva, spela in den med sångmicken och sen få fram en graf som visar kurvan? Det vore roligt att få "på papper" det jag hör....

Det är väl analog a/b som är xlr ingången eller? Micken jag länkade till kopplas via xlr.

Ja du får ställa micken vid lyssningsposition och spela upp ett sweep och spela in det. Tänk på att spela upp med hög volym, 85 dB rekommenderas. Men det står i manualen till REW har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad får jag ut av att ha monitorerna på golvet? Jag menar, att testa för att se vad som händer är ju en sak men vad säger det mig?

Jag kör cubase 8 artist. ska undersöka hur jag skiftar fas i det...

Det kan göra så att du hör basen. Då monitorerna byter plats så byter utsläckningarna och förstärkningarna plats och du kanske får en basförstärkning där du sitter. Då får du en bekräftelse att det finns bas i rummet. Samma sak med fasbytet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur gick det med detta? Jag hade samma problem med klen bas när jag bytte till större lokal, men det räckte att flytta ner subben på golvet för mig, det blev en helt enorm skillnad.

Har inte hunnit åtgärda nåt än, är mitt i färdigställande av låtar så jag hoppas hinna fixa akustiken innan jag ska börja mixa, annars får det väl bli att lyfta in så mkt skrot som möjligt i rummet för att kunna få en ok ljudåtergivning... Har iaf kommit fram till att jag ska bygga några ljudabsorbentstavlor för att åtgärda diskantstudsen i första hand. funkar det så bygger jag en basfälla(ev superchunk) 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tillslut fick jag tid till att bygga absorbenter, de blev bra förutom det lilla faktum att jag är värdelös på att slå in paket vilket även syntes här... Sen glömde jag stryka tyget också... men men.

Basfällan i hörnet gjorde väldigt stor skillnad. Panelerna är mest för att få bort lite studsande ljud där inne. helt enkelt bara för att dämpa. Det är fortfarande lite klappeko kvar men det är mycket bättre. 

post-12948-0-53924000-1479717816_thumb.jpg

post-12948-0-19948000-1479717822_thumb.jpg

post-12948-0-59013700-1479717828_thumb.jpg

post-12948-0-82398500-1479717834_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...