Jump to content
Annons

rockdemon

Recommended Posts

Först o främst vill jag be om ursäkt på förhand eftersom jag tar upp ett ämne som det verkar finnas hur mkt som helst om på nätet.

Men, ja hänger inte riktigt med ide olik förklaringarna jag hittat.

Har precis bytt rum för min hemstudio samt köpt nya monitorer(yamah hs7).

Jag har testat de olika inst om finns på baksidan av högtalarna.

I rummet så är basen nästan obefintlig men när jag står i köket så hörs det jättemkt bas ifrån rummet(lite som när grannen har fest). Alltså transporteras basen i väggarna elle dyl men hörs ej i rummet.

Har detta problem i en studentlgh jag hade en gång. Ingen bas i rummet där stereon var men inne på toaletten vr det dunka dunka.

Det finns något som kallas basfällor som ska vara till för att styra upp basen i rummet, men kan de verkligen få en ass uppfatta basen tydligar? Jag har alltid trott att de bara är till för att få bort störande frekvenser?

Slås basen ut av stående vågor och därför hörs den inte?

hur/vad kan jag fixa detta problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar om stående vågor som gör att basfrekvenser släcks ut. Du får också olika mycket bas om du flyttar dig till olika platser i rummet, misstänker jag?

Med basfällor reducerar du de stående vågorna och börjar höra basen igen - men beroende på hur rummet ser ut, så är det inte säkert att enklaste varianterna av basfällor räcker till, utan det kan krävas avstämda basfällor.

Läs gärna lite om akustikbehandling i min Wiki-artikel här, så får du reda på lite av det mest grundläggande: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Testa att ställa in möbler vid väggarna och se om de råkar motverka stående vågor. Lyssna om det är mycket eller lite bas i olika hörn och försök att ställa något, eller någon, där basen samlas så kan det bli en liten förbättring. Det är ju inte dyrt att testa detta även om det är långt ifrån säkert att det funkar i ditt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någonstans i rummet finns det bas eller? Om du går runt i rummet så borde det vara vissa ställen där basen hörs mer. Lyssna överallt i rummet, även ner mot golvet och upp mot taket. Detta handlar om stående vågor som sagts, eller SBIR. (googla 🙂 ) Men lägg gärna upp en planlösning på rummet som Jon sade.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-12948-0-20247000-1471791818_thumb.jpg

såhär ser rummet ut. ska testa gå runt o lyssna i olika delar av rummet.

Glömde skriva in i bilden men den där rutan i rummet är var datorn o monitorerna är

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

post-12948-0-82698700-1471872239_thumb.jpg

Lite uppdaterad bild.

Hittar tyvärr inget annat sätt att möblera om jag inte vill ställa e-trumsettet mitt framför dörren.

http://www.soundonsound.com/techniques/room-improvement-audio-file

Ska testa runt lite i rummet. Med musik hade jag lite svårt att höra skillnader i olika delar av rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du flyttar hyllan till höger lyssningen så blir det mer symmetriskt och höger monitor kommer längre bort från hörnet så du minskar basförstärkningen. Borde bli lite bättre.

Ja det är en bra ide att få bägge monitorerna lika långt från hörnen men det största problemet är ju att jag inte hör nån bas, jag vill få fram den, inte få bort den

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan såna enkla basfällor funka? Tysken säljer deras egna märkes basfällor för hörn väldigt billigt(2 st för 559:-). Känns som ett lite stort o komplicerat att bygga egna. Kan det vara en lösning, antar att lättare bas fällor är lite för porösa osv för att åtgärda riktigt låga frekvenser men jag har oftast ingen bas nere på 40hz ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej hur mycket sådana skumfällor dämpar, har inte sett siffror, men jag vet att de inte gör mycket. Lite måste de göra dock. Om de är prisvärda kan jag ej svara på.

Men testa detta: Öppna en tongenerator och spela upp 47.8 Hz (sinusvåg). Denna ton borde vara stark i rummet. Är den det? Testa att svepa långsamt från 40 Hz och uppåt. Märker du att volymen ökar runt 47 Hz?

Link to comment
Dela på andra sajter

De tjocka hörn-skumabsorbenterna hjälper främst till med efterklangen (och det gör de lika bra som andra lösningar), men stående vågor har de inte lika stor effekt på, även om de åtminstone till viss del reducerar sådana också. Oavsett vilket så är det en bra idé att börja med sådana i hörnen och med absorbenter på väggarna enligt spegelmetoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är en bra ide att få bägge monitorerna lika långt från hörnen men det största problemet är ju att jag inte hör nån bas, jag vill få fram den, inte få bort den

Det beror också på din lyssningsposition relativt väggarna och hur lågt ner monitorerna går i frekvens. Du vill hur som helst undvika att ha problem med symmetri om du kan i din setup eller basförstärkning som du inte har kontroll över.

Se över och bestäm bästa placering (en kompromiss praktiskt och ur audiosynpunkt) som ett första steg. Att mäta rummets akustik är heller inte fel, så kan du också se vilken nytta eventuell dämpning gör, finns många trådar om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ett litet stickspår: Vilken typ av musik brukar du lyssna på i monitorerna, och vilken sorts monitorer hade du innan du köpte HS7:orna?

HS7 verkar inte vara kända för att vara "jättebasiga", så det är nog idé att prova dem på en annan plats (annat rum) innan du börjar lägga pengar på akustikbehandling.

Att basen hörs i köket skulle helt enkelt kunna bero på att lågfrekventa ljud strålar ut åt alla håll från högtalaren (inte bara i högtalarens riktning), och/eller att låga frekvenser är bättre på att ta sig igenom väggar än vad högre frekvenser är.

Edit: "Room control"-switchen på baksidan ska vara på 0 för maximal basåtergivning, men det hade du redan provat, va?

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ett litet stickspår: Vilken typ av musik brukar du lyssna på i monitorerna, och vilken sorts monitorer hade du innan du köpte HS7:orna?

HS7 verkar inte vara kända för att vara "jättebasiga", så det är nog idé att prova dem på en annan plats (annat rum) innan du börjar lägga pengar på akustikbehandling.

Att basen hörs i köket skulle helt enkelt kunna bero på att lågfrekventa ljud strålar ut åt alla håll från högtalaren (inte bara i högtalarens riktning), och/eller att låga frekvenser är bättre på att ta sig igenom väggar än vad högre frekvenser är.

Edit: "Room control"-switchen på baksidan ska vara på 0 för maximal basåtergivning, men det hade du redan provat, va?

Jag hade ett par ESI nEar 05 som jag hade haft i 10 år. Jag spelar in o mixar hårdrock men har testat lyssna en massa olika musik, hip hop till dire straits för att lyssna på basen. Testade att eq höja basen i VLC spelaren när jag lyssnade på en skiva men det lät riktigt horribelt, blev som att alla andra frekvenser trycktes undan isället för att basen kom fram.

Att testa högtalarna är faktiskt något jag kom på i morse men hann inte. att lyfta ut alltihop i vardagsrummet där jag har min vanliga stereo och ett helt ok ljud. Ska göra det så fort jag hinner, troligtvis i helg. Efter det ska jag köra sinusvåg o leta fel.

Jo jag testade igenom de olika lägena på högtalarnas baksida och läste vad de gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror också på din lyssningsposition relativt väggarna och hur lågt ner monitorerna går i frekvens. Du vill hur som helst undvika att ha problem med symmetri om du kan i din setup eller basförstärkning som du inte har kontroll över.

Se över och bestäm bästa placering (en kompromiss praktiskt och ur audiosynpunkt) som ett första steg. Att mäta rummets akustik är heller inte fel, så kan du också se vilken nytta eventuell dämpning gör, finns många trådar om det.

Ska köpa nytt skrivbord i helgen så då flyttar jag ut det till mitten av väggen så det blir mer symmetriskt. fortfarande kommer det att vara längs med den längre väggen men lite mer symmetriskt iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

De tjocka hörn-skumabsorbenterna hjälper främst till med efterklangen (och det gör de lika bra som andra lösningar), men stående vågor har de inte lika stor effekt på, även om de åtminstone till viss del reducerar sådana också. Oavsett vilket så är det en bra idé att börja med sådana i hörnen och med absorbenter på väggarna enligt spegelmetoden.

Ja jag får nog ta o köpa lite absorbenter, tycker att ljudet dessutom är lite allmänt grötigt som det är nu, antar att de högre frekvenserna studsar vilt där inne mellan betongväggarna. Men för att lösa basbristen så försöker jag väl identifiera boven lite mer innan jag tänker att det löser sig med lite skumgummi i hörnen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej hur mycket sådana skumfällor dämpar, har inte sett siffror, men jag vet att de inte gör mycket. Lite måste de göra dock. Om de är prisvärda kan jag ej svara på.

Men testa detta: Öppna en tongenerator och spela upp 47.8 Hz (sinusvåg). Denna ton borde vara stark i rummet. Är den det? Testa att svepa långsamt från 40 Hz och uppåt. Märker du att volymen ökar runt 47 Hz?

hur hittar jag en sån tongenerator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns i de flesta musikprogram. Signal generator eller tone generator på Engelska. Hittade en online också. http://www.szynalski...tone-generator/

har precis fixat till "studion" med nya möbler o så. flyttade ut alltihop till mitten av rummet istället för i ena hörnet. När jag möblerade om passade jag på att lyfta ut monitorerna till vardagsrummet och där var det bas. Nu är jag i mitt nymöblerade rum och basen är så tunn att den knappt hörs. testade först vanlig rockmusik. sen slog jag på stort o spelade hip hop på hög volym. Nu kör jag sinuston och det är rätt intressant att kring 130hz så "ökar" ljudet successivt upp till max frekvenser men under så blir det bara lägre o lägre. under 80 blir det nästan tyst. Kör 80 hz just nu och när jag kör in huvudet i bakre hörnen så låter det en del men sen i mitten av rummet är det nästan tyst. Mest hörs det när jag står i dörröppningen.

Hur ska jag lösa detta? Jag bygger gärna basfällor om det hjälper i mitt fall, I alla reportage och forum så är det ju snarare för att få kontroll på basen som man bygger absorbenter. Jag hade behövt absorbenter för att få bort klappljud och få bort studsande diskant men basen vill jag ju bara få fram, inte få bort på nåt sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade du att spela upp 47.8 Hz och gå runt i rummet? Det borde vara någonstans det är högre volym. Så vida väggarna inte är tunna träväggar. Då åker basen rakt igenom och reflekteras i rummet intill och dina stående vågor blir lägre ner i registret.

Konstigt dock att det blir tyst under 80 Hz. Det brukar vara vilda västern där nere med utsläckningar och förhöjningar om vartannat om man har ett obehandlat rum. Det är inte så att det ligger något högpassfilter på? Iofs så var det ju bas i vardagsrummet. Har du provat att lyssna mot golvet och upp mot taket också? Är det tyst i hela rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt ner går monitorerna i frekvens? Elementen ser små ut.

Yamaha HS7 verkar enlig spec ha hyfsat rak frekvensgång ner till 50Hz, och sedan klinga av. 80Hz borde funka bra. Har du kopplat in polariteten rätt eller har du kommit åt polatitetsknapp på ditt mixerbord/DAW? Då kan basen försvinna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha HS7 verkar enlig spec ha hyfsat rak frekvensgång ner till 50Hz, och sedan klinga av. 80Hz borde funka bra. Har du kopplat in polariteten rätt eller har du kommit åt polatitetsknapp på ditt mixerbord/DAW? Då kan basen försvinna..

vet inte om jag har nån sån knapp men hursomhelst så lät det ju bra i ett annat rum så något sådant polariseringsproblem borde det inte vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade du att spela upp 47.8 Hz och gå runt i rummet? Det borde vara någonstans det är högre volym. Så vida väggarna inte är tunna träväggar. Då åker basen rakt igenom och reflekteras i rummet intill och dina stående vågor blir lägre ner i registret.

Konstigt dock att det blir tyst under 80 Hz. Det brukar vara vilda västern där nere med utsläckningar och förhöjningar om vartannat om man har ett obehandlat rum. Det är inte så att det ligger något högpassfilter på? Iofs så var det ju bas i vardagsrummet. Har du provat att lyssna mot golvet och upp mot taket också? Är det tyst i hela rummet?

Jag generaliserade lite när jag sa att det nästan blir tyst. på de lägre frekvenserna är det vilda västern som du säger. Men det stora som händer är att alla de låga frekvenserna är nästan ohörbara på en volym som är obehagligt hög när man är +500hz...

det är betongväggar. I ena hörnet "bakom min vänstra axel, där det inte är nån dörr" så är det bumlig bas men i mitten av rummet är det nästan tomt.

Det är konstigt att jag inte hittar mer om problemet på nätet, jag har haft liknande problem förr i små rum.

Jag måste hitta en lösning på detta problem, annars blir det ju bara hörlursmixning hädanefter och det har jag ingen lust med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...