Jump to content
Annons

virus på iMac?


leopard

Recommended Posts

Annons

Nej, nåt virus till en mac finns inte, inte mer än några trojaner och en massa låtsas-program som hävdar att du måste ha ett antivirusprogram, se upp för dom och lyssna inte på vad andra säger. Till Windows är det lite värre med den saken. Men idag så är det rejält säkert. Det är ändå ditt egna ansvar för vad du surfar på, elefantbajs2000.nu och crackheaven.net eller russianmature är väl inget att föredra. Ej heller installera nåt som du inte är helt hundra på.

Musikdatorer bör inte ha nåt antivirus då det segar ner datorns prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det finns många virus till Mac, redan på den gamla goda LC tiden hade jag en samling av ett antal, men det är inte kritiskt precis.

Risken att åka på nåt är inte stor, men har man burken till seriöst arbete/konstmeckande, så är det bättre att vara safe than sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det finns inga virus till Mac. Dock finns det flera trojaner och annan skadlig kod du kan få via phising.

I nyare version av Mac OS X finns det faktiskt ett AV som uppdateras av Apple.

Det finns också inställningar som du kan göra för att begränsa vilka program som kan installeras på datorn. Det är lätt att ändra om du verkligen måste installera något som inte är betrott, men du får dig en tankeställare innan, vilket ofta är sunt.

Så oroa dig inte, men tänk efter före...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
galnaRenar (oregistrerad)

Du säger att det finns inga virus till Mac, men jag läste den motsatta. Mac är också utsatt för virus och annan skadlig kod.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Du säger att det finns inga virus till Mac, men jag läste den motsatta. Mac är också utsatt för virus och annan skadlig kod.

Det är bara att namnge något virus så är argumentationen klar. Skadlig kod finns det och det är något som man får leva med när man anger sitt administratörslösen vid installation av programvara. Av system som är allmänt spridda så är det nog egentligen endast android som är ordentligt motståndskraftig mot programvara som man laddar ner och installerar själv. Dock inte helt tät den heller.
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver ju inte lyssna på oss, ta det från en säkerhetsexpert på BitDefender: http://www.digitaltrends.com/computing/can-macs-get-viruses/

Svaret är ett rungande ja. Rootpipe har t.ex. varit ute ett tag, och dessutom finns ju flash player till mac, vilket är ett stort, svart, känt, säkerhetshål (på alla plattformar). Safari har blivit hackad ett flertal gånger i hackertävlingar. Bash-buggen även kallad Shellshock uppdagades för ett tag sedan, och Mac OS är absolut föremål för detta.

MEN, och ett rätt stort men. Mac OS är inte en lika stor måltavla, med tanke på att användarbasen är mycket mindre. (Ja, om man inkluderar alla serverversioner av Windows, mailservrar + hemdatorer + plattor är Windows sjukt mycket större). Detta gör att det inte är lika lönsamt att göra skadlig kod till Mac OS. Så med andra ord, ja, Mac OS är säkrare än Windows, men för att det är svårare att hacka (som många mac-fanatiker gärna vill tro), utan att det helt enkelt görs mindre virus och trojaner till Mac OS.

Filvirus och traditionella virus är utdöende med tanke på att så gott som alla operativsystem har blivit så duktiga på att skilja på exekverbar kod och "data", även kallad sandboxing. Detta gör att just traditionella filvirus är väldigt svårt att lyckas med, och det gäller även Windows.

Så, åter igen, Mac OS är säkrare, men försiktighet råder ändå. Finns t.ex. Avira och Malwarebytes för Mac OS. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver ju inte lyssna på oss, ta det från en säkerhetsexpert på BitDefender: http://www.digitaltrends.com/computing/can-macs-get-viruses/

Svaret är ett rungande ja. Rootpipe har t.ex. varit ute ett tag, och dessutom finns ju flash player till mac, vilket är ett stort, svart, känt, säkerhetshål (på alla plattformar). Safari har blivit hackad ett flertal gånger i hackertävlingar. Bash-buggen även kallad Shellshock uppdagades för ett tag sedan, och Mac OS är absolut föremål för detta.

Etc.

Väl rutet :-)

Till TS: Enkelt sagt så existerar det virus till undantagslöst alla datorer man kan göra virus till, och en hel uppsjö grejer man kan ha svårt att förstå hur bövelen nån lyckats koda i över huvud taget, det är enbart en fråga om hur stor risk det är att råka ut för dem. Man får vara medveten om att en bred majoritet av alla virus (åtminstone så var det så förut) tillverkas/tillverkades inte med särskilda avsikter, de kodades oftast genom modifikation av redan befintliga grejer enbart för att jävlas. Oftast av folk som är för dumma för att göra nåt faktiskt personligt, men även av hackers som gör det för sporten. Som Cathrine nämner så är fil- och bootsektor-virus mycket ovanligare idag än för bara några år sen, men de är verkligen inte utdöda, och saker som trojaner och ransomware är enbart olika yttringar av vad man tidigare kort och gott kallade virus: programvara som antingen är till för att jävlas, förstöra, eller blåsa folk på pengar. Fanns till Commodore 64, fanns till Palm Pilot, finns definitivt till MacOS, och finns till och med till Linux, även om det är svårt att hitta där. Vad jag vet.

Jag har aldrig hört talas om nåt till UNIX, men det skulle jag mer säga lär vara eftersom jag inte känner nån som använder det alls, och jag själv inte rört det över huvud taget sen jag var 14.

Hur viktigt det är med antivirus på burken är en fråga om hur mycket du vågar chansa. Själv har jag inget antivirus på min studio-burk, men den är inte kopplad till nätet annat än när jag kör WinUpdate i vilket fall, och alla filer som skickas till den passerar en annan dator med antivirus först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...